1
Тема: Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору.
Мета: ознайомити учнів з художньою моделлю світу ; довести, що Фауст і Мефістофель — «вічні образи» світової літератури; з’ясувати основні причини, що вплинули на вибір персонажів твору; розвивати творчість, навички цілісної характеристики драматичних образів; філологічну чутливість до сприйняття мовної структури твору; вміння обстоювати свою думку, спираючись на текст; виховувати особистий погляд на проблеми, порушені у трагедії.
Обладнання: ватман «Дерево вражень», презентація з фотографіями репродукцій картин за твором «Фауст»,
Тип уроку: проблемний урок з елементами дослідницької роботи
Й. В. Ґете
Хід уроку
І.Підготовка до сприйняття навчальної теми
- Сьогодні ми спробуємо знайти «здоровий рецепт» існування кожної людини, зрозуміти сенс свого власного існування; висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених Й.В.Гете в трагедії «Фауст». Запишіть епіграф сьогоднішнього уроку в свої зошити та поміркуйте в парах зі сусідом по парті над його значенням. Чому, на вашу думку, автор частками своєї душі вважає і Фауста, і Мефістофеля? (Учні висловлюють власне бачення)
- Справді, автор неодноразово підкреслює протиріччя людської натури, якій властиві як добрі, так і неправедні вчинки.
IІ.Мотивація та актуалізація навчальної діяльності
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІV. Сприймання навчального матеріалу
1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
- Об’єднайтесь в 2 групи. Впродовж 5 хвилин визначте та поділіться з класом своїми асоціаціями щодо даних слів:
І команда – Пізнання
ІІ команда - Кохання
Очікуваний результат:
|
|
2. Робота в групах
Завдання для групи 1
Очікувана відповідь
Фауста та Мефістофеля об’єднує неординарність, а різнить призначення. Фауст і Мефістофель — антиподи, як і Мефістофель з Богом. Місія Мефістофеля в цьому світі — показати ницість людську. Він не змушує людей грішити, торгувати своєю совістю та душею; навпаки, він залишає людям право вибору: «Я тої сили часть, що робить лиш добро, бажаючи лиш злого». Таким чином, велика роль Мефістофеля не лише в житті Фауста, але й в ідейному змісті трагедії.
Мефістофель — дух руйнування, але водночас ворог бездумної нерухомості та сила, що протистоїть застою, бездіяльності. Він — скептик, який зневажає людську природу й упевнений, що знає про неї всю правду: рід людський нікчемний, слабкий, якому притаманні вади та низькі пристрасті, егоїзм і безпомічність. Його роль є двоякою. Як особистість Мефістофель протистоїть Фаусту (та автору) своєю невірою в добро, у гуманістичну сутність людини. Він розкриває людські слабкості, заплутаність та несправедливість людських стосунків; усе низьке та непристойне сприймає як норму буття на землі. І автор, і Мефістофель розуміють та декларують діалектичну творчу роль заперечення.
Очікувана відповідь
Жодна із земних утіх, якими спокушає Фауста Мефістофель, ученому не до вподоби. Він прагне:
Вмістить в собі всі радощі і муки,
Все те, що людству випало на долю,—
І глиб, і вись…
Мефістофелю вдається переконати Фауста в силі та красі кохання. Омолоджений Фауст бачить Маргариту, і в його серці прокидається жадоба кохання. Для Мефістофеля шлях до жіночого серця один — лестощі, подарунки, підкуп. Та кохання, що заполонило серце Фауста, підказує йому власний шлях до серця дівчини, і він обходиться без допомоги чорта. Фауст і Маргарита проводять теплі вечори разом, дівчина також охоплена пристрастю і сумує за коханим.
Однак Фауст і Маргарита — люди різного соціального становища, інтелектуальної конституції, їхнє призначення різне, тому спільного майбутнього в них бути не може. Фауст, хоча і кохає щиро, не в змозі уявити собі це почуття кінцем шукань; він є егоїстом у своїй палкості ще й тому, що не може встояти перед її спокусами. Він би ніколи не отримав задоволення від такого варіанту можливого людського щастя. Маргарита ніколи б не збагнула мети життя Фауста, тому їхні взаємини не могли мати оптимістичного фіналу. Кохання Маргарити і Фауста не мало перспективи ще й тому, що в ті часи ставлення суспільства до жінки, яка мала позашлюбний зв’язок з чоловіком, було негуманним. Однак Ґете вбачає причину трагічної розв’язки любовних взаємин Фауста і Маргарити не стільки в соціальній сфері, скільки у сфері духовного розвитку героїв. Саме це стало причиною того, що їхня зустріч у в’язниці була останньою.
3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
- Поміркуйте, у чому сенс опозиції Фауст-Мефістофель?
Очікувані відповіді:
4. Конкурс «Найкращий сенкан» .
- Спробуймо себе в творчості, а саме – в складанні сенканів.
- Пригадаймо : це вірш, що складається з п’яти рядків. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок. Або ж так (формула):
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).
- Об’єднайтесь в 4 команди: «Літо», «Осінь», «Зима», «Весна». В кожної з вас інша тема : І – «Людина», ІІ – «Маргарита», ІІІ- Фауст , IV- «Мефістофель».
Очікувані результати:
|
|
|
|
5. Бесіда за зображеннями
|
Середня оцінка розробки
Оцінки та відгуки
docx
Оцінка розробки
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки Щоб отримати, додайте розробку
Додати розробку |