Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору

Про матеріал
Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору.проблемний урок з елементами дослідницької роботи.
Перегляд файлу

1

 

Тема: Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору.

Мета: ознайомити учнів з художньою моделлю світу ; довести, що Фауст і Мефістофель — «вічні образи» світової літератури; з’ясувати основні причини, що вплинули на вибір персонажів твору; розвивати творчість, навички цілісної характеристики драматичних образів; філологічну чутливість до сприйняття мовної структури твору; вміння обстоювати свою думку, спираючись на текст; виховувати особистий погляд на проблеми, порушені у трагедії.
Обладнання: ватман «Дерево вражень», презентація з фотографіями репродукцій картин  за твором «Фауст», 
Тип уроку: проблемний урок з елементами дослідницької роботи

Не лише похмурі, невдоволені шукання Фауста, а й знущання й гірка іронія Мефістофеля становлять частину моєї власної душі.

Й. В. Ґете

 


                                                Хід уроку

І.Підготовка до сприйняття навчальної теми

- Сьогодні ми спробуємо знайти «здоровий рецепт» існування кожної людини, зрозуміти сенс свого власного існування; висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених Й.В.Гете в трагедії «Фауст». Запишіть епіграф сьогоднішнього уроку в свої зошити та поміркуйте в парах зі сусідом по парті над його значенням. Чому, на вашу думку, автор частками своєї душі вважає і Фауста, і Мефістофеля? (Учні висловлюють власне бачення)

- Справді, автор неодноразово підкреслює протиріччя людської натури, якій властиві як добрі, так і неправедні вчинки.

IІ.Мотивація та актуалізація навчальної діяльності

  • Сьогодні ми поповнимо  «Дерево вражень», який  створили на початку вивчення даної теми. За допомогою нього ми визначимо, чи цікавими були для вас уроки і поданий матеріал. Пригадаємо, що червоний «лист дерева»– на уроці було цікаво, почували себе комфортно; жовтий – почувалися ніяково, невпевнено.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІV. Сприймання навчального матеріалу

1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

- Обєднайтесь в 2 групи. Впродовж 5 хвилин визначте та поділіться з класом своїми асоціаціями щодо даних слів:

І команда – Пізнання

ІІ команда -  Кохання

Очікуваний результат:

 

 

 

 

 

 

 

 

2.  Робота в групах

Завдання для групи 1

  • Порівняйте образи Мефістофеля та Фауста. Чим продиктовано поведінку кожного з них? Яку роль відіграє Мефістофель у житті Фауста? Підтвердіть вашу думку рядками з тексту.

Очікувана відповідь

Фауста та Мефістофеля об’єднує неординарність, а різнить призначення. Фауст і Мефістофель — антиподи, як і Мефістофель з Богом. Місія Мефістофеля в цьому світі — показати ницість людську. Він не змушує людей грішити, торгувати своєю совістю та душею; навпаки, він залишає людям право вибору: «Я тої сили часть, що робить лиш добро, бажаючи лиш злого». Таким чином, велика роль Мефістофеля не лише в житті Фауста, але й в ідейному змісті трагедії.

Фауст — не просто узагальнений, типовий образ прогрессивного ученого. Під час суперечки на небесах він представляє все людство, хоч і належить до найкращої його частини. Таким чином, він символічно являє собою людську популяцію; його доля та життєвий шлях не просто алегорично відображають усе людство, а начебто вказують на «здоровий рецепт» існування кожної людини: живи спільними інтересами, твори, працюй задля загального добробу- ту — у цьому є щастя.

Мефістофель — дух руйнування, але водночас ворог бездумної нерухомості та сила, що протистоїть застою, бездіяльності. Він — скептик, який зневажає людську природу й упевнений, що знає про неї всю правду: рід людський нікчемний, слабкий, якому притаманні вади та низькі пристрасті, егоїзм і безпомічність. Його роль є двоякою. Як особистість Мефістофель протистоїть Фаусту (та автору) своєю невірою в добро, у гуманістичну сутність людини. Він розкриває людські слабкості, заплутаність та несправедливість людських стосунків; усе низьке та непристойне сприймає як норму буття на землі. І автор, і Мефістофель розуміють та декларують діалектичну творчу роль заперечення.

Завдання для групи 2

  •  Проаналізуйте взаємини між Фаустом і Маргаритою. Чим закінчується їхнє кохання? На чиї плечі лягає відповідальність за наслідки їхніх взаємин? Підтвердіть вашу думку рядками з тексту.

Очікувана відповідь

Жодна із земних утіх, якими спокушає Фауста Мефістофель, ученому не до вподоби. Він прагне:

Вмістить в собі всі радощі і муки,

Все те, що людству випало на долю,—

І глиб, і вись…

Мефістофелю вдається переконати Фауста в силі та красі кохання. Омолоджений Фауст бачить Маргариту, і в його серці прокидається жадоба кохання. Для Мефістофеля шлях до жіночого серця один — лестощі, подарунки, підкуп. Та кохання, що заполонило серце Фауста, підказує йому власний шлях до серця дівчини, і він обходиться без допомоги чорта. Фауст і Маргарита проводять теплі вечори разом, дівчина також охоплена пристрастю і сумує за коханим.

Однак Фауст і Маргарита — люди різного соціального становища, інтелектуальної конституції, їхнє призначення різне, тому спільного майбутнього в них бути не може. Фауст, хоча і кохає щиро, не в змозі уявити собі це почуття кінцем шукань; він є егоїстом у своїй палкості ще й тому, що не може встояти перед її спокусами. Він би ніколи не отримав задоволення від такого варіанту можливого людського щастя. Маргарита ніколи б не збагнула мети життя Фауста, тому їхні взаємини не могли мати оптимістичного фіналу. Кохання Маргарити і Фауста не мало перспективи ще й тому, що в ті часи ставлення суспільства до жінки, яка мала позашлюбний зв’язок з чоловіком, було негуманним. Однак Ґете вбачає причину трагічної розв’язки любовних взаємин Фауста і Маргарити не стільки в соціальній сфері, скільки у сфері духовного розвитку героїв. Саме це стало причиною того, що їхня зустріч у в’язниці була останньою.

3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

- Поміркуйте, у чому сенс опозиції Фауст-Мефістофель?

Очікувані відповіді:

  • спокуса людини таємними знаннями
  •  перемога людяності над темними силами
  • трактування Бога та Божественного
  • пошук істини
  • сприйняття істини не лише розумом, а й усім серцем.

4.  Конкурс «Найкращий сенкан» .

- Спробуймо себе в творчості, а саме – в складанні сенканів.

- Пригадаймо : це вірш, що складається з п’яти рядків. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок. Або ж так (формула):
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).

- Обєднайтесь в 4 команди: «Літо», «Осінь», «Зима», «Весна». В кожної з вас інша тема : І – «Людина», ІІ – «Маргарита», ІІІ- Фауст , IV- «Мефістофель».

Очікувані результати:

  1. Людина
  2. Неспокійна, загадкова
  3. Сумнівається, шукає, бореться
  4. Сенс життя – служіння людям
  5. Борець

 

  1. Маргарита
  2. Романтична і наївна
  3. Віддається повністю чарівному Фаусту
  4. Переконана в щирості її кохання
  5. Закохана Гретхен
  1. Фауст
  2. Розумний, передбачливий
  3. Погоджується на вмовляння Мефістофеля
  4. Вболіваю за його подальшу долю
  5. Вчений

 

  1. Мефістофель
  2. Підступний, улесливий
  3. Пропонує, зраджує, допомагає
  4. Неслухняний Син Божий
  5. Князь Пітьми

 

 


5. Бесіда за зображеннями

  • Чимало художників різних часів зверталися до цього твору, що в черговий раз підкреслює його актуальність.
  • Розгляньте репродукції та проаналізуйте:
  •  хто на них зображений;
  •  який настрій передають дані полотна;
  • до якої частини твору (епізоду) можна віднести кожну з картин.

Иллюстрации к трагедии "Фауст" Гете. Арт, Иллюстрации, Рисунок, Перо и  тушь, Графика, Фауст, Картина, Живопись, Длиннопост | Картины, Иллюстрации,  Живопись

Иллюстрации к трагедии "Фауст" Гете. | ПикабуФауст и Мефистофель — Эжен Делакруа                     </div>
                </div>
                                                                                                            </div>
                    

                                            <div class=

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кульбачна Віра
    Дякую за розробку. Реально виконати усі завдання на уроці.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Полуляхова Валентина Омелянівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 жовтня 2020
Переглядів
16158
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку