На зеленому лужку
Тема: Опрацювання віршів Н. Забіли «На зеленому лужку» і Л. Вознюк «Журиться журавлик дуже»
Мета: Закріплювати звукове значення букви "же", вміння читати слова з вивченою буквою; виконувати звуко-буквенний аналіз. Поповнювати словниковий запас учнів, розвивати увагу, мислення; виховувати бережливе ставлення до тваринного світу, любов до природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент (слайд 1)
1. Привітання
Станьте рівно, порівняйтесь
До гостей всі привітайтесь,
До сусіда поверніться.
Один - одному всміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Розпочинаємо урок
Не стоїмо ми на місці
Треба нам за парти сісти.
2. Підготовка до уроку
Щоб урок пройшов цікаво
І отримали знання ви,
Не крутіться, не вертіться,
Лиш на вчителя дивіться
Треба тишу в класі мати
І слід руку підіймати
Будь активним і уважним
Одним словом - учнем справжнім!
ІІ. Актуалізація опорних знань
2. Повторення вивченого
Скажіть будь-ласка:
- На які групи поділяються звуки української мови?
- (Звуки української мови поділяються на такі дві групи: голосні і приголосні.)
- При вимові яких звуків повітря проходить вільно?
- (При вимові голосних звуків повітря проходить вільно.)
- При вимові яких звуків повітря потрапляє на перешкоди?
- (При вимові приголосних звуків повітря потрапляє на перешкоди.)
- Чим позначаються звуки на письмі?
- (Звуки на письмі позначаються буквами.)
- Назви букву, яка позначає два звуки.
- (Буква Я позначає два звуки)
- Чи завжди буква Я позначає два звуки?
- Ні, не завжди.)
- Коли буква Я позначає два звуки?
- (Буква Я позначає два звуки: на початку слова та після голосного звука.)
- Коли буква Я позначає один звук?
- ( Буква Я позначає один звук коли стоїть після приголосного звука.)
- Яку букву ми вивчили на попередньому уроці?
- (Букву "Же")
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку (слайд 2)
- Сьогодні ми продовжимо вдосконалювати вміння читати слова, речення та текст з буквою "же".
Чули, діти, ось одна
Пролетіла новина
У країні "Алфавіт"
Немов в небі вертоліт
Злий вітрище побував -
І всі букви розігнав
Довго вітер вив, свистів.
Потім далі полетів
Букви раді, усміхнулись
І додому повернулись
Лиш одна-гарна дівиця
Не прийшла їхня сестриця
І шукати хто зна де?
Цю сестрицю - букву "же"
Отже, буква "же" заблукала за дрімучими лісами, за широкими ріками, за квітучими лугами. А щоб дізнатись де саме заблукала буква нам потрібно записати склади у порядку зростання чисел.
Тому часу ми не чаєм
І швиденько вирушаємо
Будемо всі допомагати
Разом букву рятувати
ЗЕ |
НА |
ЛУЖ |
НО |
КУ |
МУ |
ЛЕ |
2 |
1 |
6 |
4 |
7 |
5 |
3 |
Учитель вивішує на дошці великий пейзаж ний малюнок із зображенням луга з очеретом і лататтям.
Отже, сьогодні ми помандруємо на лужок.
- А що таке луг?
Луг - низина, поросла лісом, а також травою і кущами лука, що використовується як пасовисько та сіножать;
- Які рослини ростуть на лужку?
- Покажіть очерет?
- А де латаття?
- На перший погляд здається, що тут немає живих істот. Але це не так. Ось причаїлися цікаві істоти. А дізнатись хто це нам допоможе загадка:
По траві повзла змія.
Налякався добре я.
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився ....... (Вуж)
Учитель додає до малюнка
з лугом зображення двох вужів.
- Як їх відрізними від інших плазунів? (За жовтими цятками на голові.)
1.Гра "Хто в будиночку живе"
- Зараз пропоную вам відгадати загадки і слово-відгадку з'єднати з відповідною звуковою моделлю. Будьте уважні, підіймайте руку.
1. Господар по стежці повзе,
На собі хатинку несе
Друзі кличуть його Павлик,
Звісно, це рогатий...(равлик)
2. В ночі літає,
А вдень спить,
Головою вниз висить...(кажан)
3. У малини є сестричка,
Що засмаглі має щічки.
На кущах біля стежини
Зріють ягідки...(ожини)
4. Тече, тече - не витече,
Біжить-біжить, не вибіжить...( річка)
5. Стоять красуні на воді,
Вінки в них білі й золоті...(латаття)
6. На болоті біля річки
Виросли пухнасті свічки.
Забіжу я наперед -
Це звичайний...(очерет)
Ось і ще одна тваринка показалась в очереті. Послухайте загадку і скажіть хто це?
У воді сидить охоче,
Та не риба і не рак.
Виставля булькаті очі
І співає: "Ква-ква-ква!"
Учитель додає до малюнка з лугом зображення жаби.
- Що ви знаєте про жаб?
- (Відповіді дітей)
2. Фізкультхвилинка (слайд 3
Злізла жабка на латаття: (присісти)
- Ой, яке ж у мене плаття: (повернутися)
То береться жабка в боки, (руки в боки, повер.)
То пригнеться (нахилитися)
То - навскоки. (пострибати)
От так платтячко у мене! (повернутися в різні боки)
Подивись - нове, зелене!
3. Дидактична гра впіймай звук.
- Послухайте вірш про пригоди однієї жаби. І плескайте в долоньки коли будете чути звук [ж]. (слайд 4)
Жабка мама на болоті
Між озерами ганя.
Загубила жабеня.
А воно поміж латать
Попливло собі гулять.
Там побачило жука:
- Ква-ква! - жука гука.
([ж]: жабка, між, жабеня, поміж, жука.)
1. Читання вірша разом з учнями
2. Читання ланцюжком.
3. Кого побачило жабеня?
Учитель додає до малюнка з лугом зображення жука.
На лузі з'явився жук зі своїми друзями, вони принесли вам завдання.
4. Читання слів з буквою Ж.
Кожен жучок шукає свою квіточку, щоб вийшло слово.
жуки
жаба
жито
жолуді
вужі
5. Читання ребусів.
- А зараз давайте прочитаємо ребус
100ніжка
- Так це стоніжка.
- А чому ця тваринка так називається?
- Давай поділимо це слово на склади.
- В якому складі ми чуємо звук [ж].
Діти кілька разів повторюють слово СТОНІЖКА, учитель слідкує за чіткою вимовою звука [ж] у середині слова перед приголосним глухим звуком [к].
Учитель додає до малюнка з лугом зображення стоніжку.
- Стоніжка наша не звичайна. Вона принесла ребуси для читання.
6. Гімнастика для очей
Читали, за всім слідкували,
І очі малята втоми зазнали
Їм слід відпочити. Тож зробим зарядку
Сідайте зручніше, й усе попорядку:
Очі закрили. Ви бачили ніч?
Відкрили, закрили. Ще раз повторили.
Тепер подивіться то вправо, то вліво,
Вгору та вниз. Ще раз повторімо.
Дивіться, малята, синіє там даль.
А гляньте на носі не всівся комар?
І знову очима поведіть вправо, вліво.
Усі відпочили? Берімось за діло.
7. Букви переплутались
Вітерець-пустунець На лужок залетів,
Букви переплутав, Чудасії натворив.
Наш вітерець-пустунець розсипав склади і все переплутав. Ось ці склади.
Давайте зробимо добру справу і складемо слова.
(На магнітній дошці розставлені склади. Учні утворюють з них слова)
жоржина
жартувати
дружити
стежка
діжка
ІV. Робота за букварем
1. Опрацювання вірша "На зеленому лужку" (слайд 5)
- Хто є автором цього вірша? (Наталія Забіла)
- Який вірш Н. Забіли ми нещодавно читали? ( Хто кого злякався?)
- Погляньте на малюнок. Кого ви там бачите? (Дівчаток)
- Що роблять дівчатка? (Танцюють)
Словникова робота
- У вірші зустрінеться слово моріжок.
- На моріжку - на зеленій травичці.
- Читання вірша вчителем.
- Про кого розповідається у вірші? (Про дітей)
- Що роблять діти? (Танцюють)
- Вправа "Бджілка". Самостійне читання вірша дітьми.
- Читання вірша ланцюжком.
- Які рядки у вірші відповідають малюнку?
- Які ще малюнки можна намалювати до цього вірша?
- Скільки речень у вірші?
- Які це речення за інтонацією?
- Прочитай окличне речення.
- Прочитай його, як питальне.
- Скільки слів з буквою ж є у цьому вірші?
Подивіться на лужок прилетів великий птах, якого весною називають - веселиком, а восени його називають - журавликом, тому що відлітаючи у теплі краї, він сумує, журиться, що треба покидати рідний край.
А весною птахи весело курличуть, співаючи про своє повернення на рідну землю. Звідси і назва - веселики.
2. Фізкультхвилинка (слайд6)
Крильця птахи розправляють,
(Руки розвести в різні боки).
Їх до сонця підіймають.
(Руки вгору потягнутись).
Потім можна політати
(Покрутитися, рухи руками).
І комашок поганяти.
(Вгору вниз).
На галявину злетілись,
(Присісти).
Там зернят вони наїлись.
Потім знову полетіли,
(Рухи руками вгору та вниз).
У гніздечко хутко сіли.
(Сісти на місця).
- Послухайте вірш, щоб дізнатися, для чого до нас прилетів журавель.
Журавель болотом походжає,
Журавлину журавель збирає,
Щоби їли дітки милі,
щоби букви добре вчили.
Що збирає журавель?
А що таке журавлина?
Як ви вважаєте, чому вона так називається?
Учитель додає до пейзажу зображення журавлини й уточнює, що це вічнозелений кущ із тонкими ниткоподібними гілками й червоними кислими ягодами. І кущ, і ягода мають одну назву - журавлина.
Ой діти, а Чому це раптом усі жаби поховались? Давайте прочитаємо вірш про дружбу між журавлями і жабками.
3. Робота над віршем Лесі Вознюк "Журиться журавлик дуже" (слайд7)
- Ми читали скоромовку про те, як жовтий жук дружив із жабками. Можливо хтось вивчив напам'ять цю скоромовку і розповість нам?
- А як ви гадаєте, чи можуть жабки дружити із журавлем? Доведіть свою думку.
- Послухайте вірш Лесі Вознюк про журавля і жабок.
- Учитель виразно читає вірш. Діти відчувають, що спочатку йде сумний настрій, потім - бадьорий.
- Чому дуже журиться журавель? (Жодна жабка з ним не дружить).
- Як ви розумієте слово ЖУРИТИСЯ? Як сказати інакше? (Сумувати, печалитись)
- Що означає ЖОДНА?
- Розгляньте малюнок. Хто заспокоює журавлика?
- Що вони йому сказали?
- Прочитайте слова, які звучать лагідно.
- Читання вірша в парах.
V. Підсумок уроку.
- Із яким звуком ми працювали сьогодні? (слайд 8)
- Які тварини живуть на лужку?
- Про яку ягоду говорили? А зараз я хочу пригостити вас цими ягодами.
1