Мета :
навчальна: ознайомити з особливостями будови та властивостями вуглеводів; сформувати поняття «моносахариди», «полісахариди»; розкрити біологічну роль вуглеводів, значення необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини;
розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, мову, уміння систематизувати інформацію, виокремлювати головне в тексті;
виховна:виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, формувати переконання необхідності раціонального харчування, науковий світогляд.
Урок №7 Дата проведення уроку_____________
Тема. Вуглеводи
Мета :
навчальна: ознайомити з особливостями будови та властивостями вуглеводів; сформувати поняття «моносахариди», «полісахариди»; розкрити біологічну роль вуглеводів, значення необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини;
розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, мову, уміння систематизувати інформацію, виокремлювати головне в тексті;
виховна:виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, формувати переконання необхідності раціонального харчування, науковий світогляд.
Обладнання : підручники, зошити, малюнки продуктів харчування.
Базові поняття і терміни: органічні речовини, вуглеводи, моносахариди, полісахариди.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Що таке вуглеводи?
Якщо білки і є найрізноманітнішими біомолекулами, то найпоширеніші в біосфері представники іншого класу сполук – вуглеводи. З вуглеводами ви стикаєтеся щодня. Папір, на якому надрукований цей текст, майже повністю складається з вуглеводу целюлози. Цукор, який отримують із цукрової тростини чи цукрового буряка, є кристалами іншого вуглеводу — сахарози, панцир рака значною мірою складається з вуглеводу хітину. Вуглеводи становлять найбільшу частку сухої маси організму рослин, також і в організмі тварин виконують життєво важливі функції. Перетворення вуглеводів є основою хімічного й енергетичного обміну всіх живих організмів.
Розгляньмо будову молекул вуглеводів на прикладі молекули глюкози. Це невелика (з погляду біохімії) молекула, побудована з атомів Карбону, Гідрогену та Оксидну. Формула глюкози може бути записана як С6Н1206. Таке поєднання атомів і дало назву вуглеводам – до складу молекул входять вуглець та вода. На рисунку 4.1 зображено дві структурні формули глюкози: лінійна і циклічна. Розглядаючи лінійну формулу глюкози, ви можете звернути увагу на те, що: 1) атоми Карбону з'єднані = лінійний ланцюжок; 2) у молекулі міститься багато гідроксильних груп (-ОН); 3) молекулу увінчує група -СНО2. Ця група надто реакційноздатна та реагує з однією з гідроксильних груп, утворюючи в результаті циклічну структуру (схожу на змію, що кусає власний хвіст). У розчині є обидва варіанти структур. Ці структури можуть перетворюватися одна в одну, проте рівновага значно зміщена в бік циклічної (на одну молекулу лінійної глюкози припадає приблизно 5000 молекул циклічної глюкози).
Молекула глюкози є невеликою розчинною молекулою. Проте такі молекули можуть об'єднуватися одна з одною, утворюючи полімерні молекули. Якщо з'єднати молекули глюкози послідовно в лінійний ланцюжок, то вийде молекула целюлози – основного компонента клітинних стінок рослин і найпоширенішого органічного полімеру в біосфері. Таку молекулу називають полісахаридом, а поодиноку молекулу – моносахаридом. Значна кількість вуглеводів (як, наприклад, уже згадувана целюлоза) побудовані з мономерних ланок одного типу.
Особливу роль у живих організмах відіграють також вуглеводи, молекули яких утворені з двох моносахаридних ланок, – дисахариди.
Учні самостійно опрацьовують матеріал у підручнику про вуглеводи, що трапляються в живих організмах (с.22-23).
3.Біологічна роль вуглеводів
Основні функції вуглеводів:
ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів
Учні виконують завдання 1-5 підручника на с.23.
V. Домашнє завдання