Особливості будови та властивості вуглеводів

Про матеріал

Мета :

навчальна: ознайомити з особливостями будови та властивостями вуглеводів; сформувати поняття «моносахариди», «полісахариди»; розкрити біологічну роль вуглеводів, значення необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини;

розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, мову, уміння систематизувати інформацію, виокремлювати головне в тексті;

виховна:виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, формувати переконання необхідності раціонального харчування, науковий світогляд.

Перегляд файлу

                                Урок №7            Дата проведення уроку­­­­­­­­­­­­­­­_____________

Тема. Вуглеводи

Мета : 

навчальна: ознайомити з особливостями будови та властивостями вуглеводів; сформувати поняття «моносахариди», «полісахариди»; розкрити біологічну роль вуглеводів, значення необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини;

розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, мову, уміння систематизувати інформацію, виокремлювати головне в тексті;

виховна:виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, формувати переконання необхідності раціонального харчування, науковий світогляд.

Обладнання : підручники, зошити, малюнки продуктів харчування.

Базові поняття і терміни: органічні речовини, вуглеводи, моносахариди, полісахариди.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної  діяльності

  • Опитування
  1. Що таке ферменти?
  2. Навіщо живим організмам потрібні ферменти?
  3. Як працюють ферменти?
  4. Що може перешкодити роботі ферменту?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Що таке вуглеводи?

  • Розповідь з елементами бесіди

    Якщо білки і є найрізноманітнішими біомолекулами, то найпоширеніші в біосфері представники іншого класу сполук – вугле­води. З вуглеводами ви стикаєтеся щодня. Папір, на якому надрукований цей текст, майже повністю складається з вуглеводу целюлози. Цукор, який отримують із цукрової тростини чи цукрового буряка, є кристалами іншого вуглеводу сахарози, панцир рака значною мірою складається з вуглеводу хітину. Вуглеводи становлять найбільшу частку сухої маси організму рослин, також і в організмі тварин виконують життєво важливі функції. Перетворення вуглеводів є основою хімічного й енергетичного обміну  всіх живих організмів.

    Розгляньмо будову молекул вуглеводів на прикладі молекули глюкози. Це невелика (з погляду біохімії) молекула, побудована з атомів Карбону, Гідрогену та Окси­дну. Формула глюкози може бути записана як С6Н1206. Таке поєднання атомів і дало назву вуглеводам – до складу молекул входять вуглець та вода. На рисунку 4.1 зображено дві структурні формули глюкози: лінійна і циклічна. Розглядаючи лінійну формулу глюкози, ви може­те звернути увагу на те, що: 1) атоми Карбону з'єднані = лінійний ланцюжок; 2) у молекулі міститься багато гідроксильних груп (-ОН); 3) молекулу увінчує група -СНО2. Ця група надто реакційноздатна та реагує з однією з гідроксильних груп, утворюючи в результаті циклічну структуру (схожу на змію, що кусає власний хвіст). У розчині  є обидва варіанти структур. Ці структури можуть перетворюватися одна в одну, проте рівновага значно зміщена в бік циклічної (на одну молекулу лінійної глюкози припа­дає приблизно 5000 молекул циклічної глюкози).

2.Моно- та полісахариди

    Молекула глюкози є невеликою розчинною молекулою. Проте такі молекули можуть об'єднуватися одна з одною, утворюючи полімерні молекули. Якщо з'єднати молекули глюкози послідовно в лінійний ланцюжок, то вийде молекула целю­лози – основного компонента клітинних стінок рослин і найпоширенішого органічного полімеру в біосфері. Таку молекулу називають полісахаридом, а поодиноку молекулу – моносахаридом. Значна кількість вуг­леводів (як, наприклад, уже згадувана целюлоза) побудовані з мономерних ланок одного типу.

    Особливу роль у живих організмах відіграють також вуглеводи, молекули яких утворені з двох моносахаридних ланок,  дисахариди.

  • Робота з підручником

Учні самостійно опрацьовують матеріал у підручнику про вуглеводи, що трапляються в живих організмах (с.22-23).

3.Біологічна роль вуглеводів

 Основні функції вуглеводів:

  1. Енергетична. Обмін вуглеводів — основа енергетичного обміну клітини. Саме вуглеводи утворюються під час фотосинтезу у зелених рослин і потім слугують основою для побудови інших органічних молекул. Окиснення вуглеводів у процесі дихання чи бродіння супроводжується виділенням енергії, яку потім може викори­стати організм.
  2. Структурна. Багато полісахаридів формують міцні каркаси: наприклад, целю­лоза є основою клітинних стінок рослин, а з хітину побудовані клітинні стінки бага­тьох грибів і кутикули членистоногих.
  3. Транспортна та запасна функція вуглеводів. Вуглеводи розносяться по багатоклітинному організму в транспортних формах. У хребетних тварин транс­портною формою є глюкоза, у вищих рослин — сахароза. Запасні вуглеводи – це полісахариди, що накопичуються в клітинах і можуть бути розщеплені пізніше з утворенням моносахаридів. У тварин типовим запасним вуглеводом є глікоген, а в рослин — крохмаль.

ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів

  • Самостійна робота учнів

Учні виконують завдання 1-5  підручника на с.23.

  • Бесіда
  1. Які органічні речовини найпоширеніші в біосфері?
  2. Чому цю групу речовин назвали вуглеводи?
  3. Які вуглеводи ви знаєте?
  4. Що таке моносахариди?
  5. Що таке полісахариди?
  6. Яка біологічна роль вуглеводів?

V. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 4 підручника.
  2. Виконати завдання 11 на с.24.

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
6429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку