ОРГАНІЗАЦІЇ ДИДАКТИЧНИХ ІГОР ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ВЧИТЕЛЬ-ЛОГОПЕД ОКСАНА НОВІКОВА
ТАРАЩАНСЬКИЙ НРЦ
Гра посідає одне з головних місць серед різноманітних видів діяльності в корекційно-виховному процесі. “У грі розкривається перед дітьми світ, розкриваються творчі здібності особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра – величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається поживний струмінь уявлень, понять про оточуючий світ. Гра – іскра, яка запалює вогник допитливості і цікавості,” – писав В. О. Сухомлинський [14]. В неї залучаються всі сторони особистості: дитина рухається, говорить, сприймає, думає. У процесі гри активно працює її уява, пам’ять, посилюються емоційні та вольові прояви, дитина навчається долати труднощі, пізнає оточуючий світ, шукає вихід з проблемної ситуації.
Ігротерапія доцільна при корекції психоемоційного та особистісного розвитку дитини, і паралельно впливає на розвиток усіх структурних компонентів мовленнєвої системи (фонетико-фонематичних процесів, лексики, граматики та зв’язного мовлення). Як відомо, у симптоматичному комплексі психічних порушень при інтелектуальній недостатності завжди помітні порушення мовлення, які мають системний характер. У дітей даної категорії виявляються несформованими в тому чи іншому ступені всі операції мовленнєвої діяльності: має місце слабкість мотивації, зниження потреби в спілкуванні, грубо порушене програмування мовленнєвих дій, реалізація комунікативного мовлення та контроль за ним. Тому поєднання інноваційних прийомів виправлення порушень усного мовлення засобами гри та традиційних методів логокорекції є актуальною проблемою.
У зв'язку з цим, визначено основні завдання при використанні ігор у логопедичній роботі з дітьми, що мають порушення інтелектуального розвитку:
Гра як форма діяльності дитини сприяє гармонічному розвитку у неї психічних процесів, особистих рис, інтелекту, що дуже важливо для дітей з інтелектуальними недоліками та порушенням мовлення.
В процесі організації та проведення ігор важливо спиратися на загальнодидактичні принципи:
А також на спеціальні принципи логопедичної роботи:
Головна особливість дидактичних ігор полягає в тому, що завдання дітям ставляться в ігровій формі. Діти граються, не підозрюючи, що засвоюють певні знання, оволодівають навичками дій з певними предметами, вчаться культурі спілкування один з одним. Дидактична гра має на меті навчити дитину чомусь новому або закріпити в ній ті чи інші знання, сформувати навички орієнтації в навколишній дійсності.
У дидактичних іграх дитина спостерігає, порівнює, співставляє, класифікує предмети за тими чи іншими ознаками, проводить доступний їх аналіз і синтез, робить узагальнення; вчиться розрізняти, називати і використовувати кольори, поділяти групи на окремі предмети.
Ігрові завдання літям з порушенням інтелектуального розвитку дають поступово, а вміння, що формуються, довготривало закріплюють в процесі занять.
Обираючи ігрові завдання, потрібно враховувати риси характеру дітей, особистісні прояви у розвитку емоційно-вольової сфери. У дидактичних іграх важливо формувати вміння керувати своєю поведінкою через засвоєння у процесі ігор правил, вироблених дорослими.
При організації дидактичних ігор та вправ варто керуватися такими правилами:
Дидактичні ігри та ігрові прийоми є засобом виховання дітей під впливом цілеспрямованого керівництва. Таким чином, потрібно намагатись виправити не окремо одне порушення, а виховувати мовленнєву діяльність через дидактичну гру та у зв’язку з нею, що дуже важливо при корекційній роботі з дітьми, що мають порушення інтелектуального розвитку.
Розвиток ігрової активності дітей з порушенням інтелектуального розвитку, перевиховання особливостей особистості й поведінки, активна робота з активізації, уточнення та розширення словника відбувається через систему спеціально підібраних і розроблених дидактичних ігор та ігрових прийомів.
Література