«Організація дослідницької діяльності учнів на уроках математики 7-9 класи, як компонент педагогічної творчості»
Предмет: математика
Опис досвіду:
Відповіддю на виклики, які виникли у зв’язку з повномасштабною збройною агресією російської федерації проти України є переглянутий та оновлений зміст навчальних програм загальної середньої освіти. Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115 розширює можливості для використання технологій дистанційного навчання, надає учителю свободу обирати форми, методи, ресурси та платформи.
Одним зі шляхів розвитку сучасного дистанційного уроку є організація освітнього процесу за допомогою дослідницької діяльності, спрямованої на розвиток творчих здібностей учнів і їх навичок.
Найважливішою вимогою до сучасного учителя є навчити учнів вчитись, самостійно шукати потрібну інформацію, використовувати набуті знання на практиці та у житті. І це вимога не лише освітньої галузі, а це потреба сучасного суспільства. На сьогодні досить легко віднайти потрібну інформацію, тому вона втрачає свою цінність, яку мала раніше. У сучасній людині ціниться не набір інформації, а уміння її застосовувати, направляти у русло розвитку. Сьогодні більше вагує людина креативна, яка уміє нестандартно підійти до вирішення тієї чи іншої задачі, яка зуміє легко вирішити посталу перед нею проблему.
Компетентнісно-орієнтовані завдання передбачають використання інформації, знань учня, його умінь та навичок.
Дослідницька діяльність – сукупність дій пошукового характеру, що сприяє використанню у процесі різних способів діяльності, теоретичних знань, фактів, спостережень, дослідів.
Поєднання компетентнісних завдань з дослідницькою діяльністю сприяє мобілізації креативного мислення, уміння практичного застосування набутих знань.
На початку будь-якої роботи перед здобувачами освіти ставляться цілі, планується процес спільної діяльності, визначаються очікувані результати. В процесі роботи результати порівнюються з очікуваними, коригуються цілі та напрямки подальшої діяльності.
Дослідницька робота викликає в учнів інтерес, пробуджує творчість, надає можливість проявити себе та власні здібності. Процес навчання відбуваєтеся невимушено, діти здобувають знання самостійно. Учитель є наставником та координатором.
У 6 класі під час вивчення теми «Розв’язування задач на відсотки» ми разом з учнями визначилися з основними об’єктами дослідження: місцевий ліс та річка Берестова, що протікає через наш район. Діти отримали проблемні завдання:
1) здійснити моніторинг стану місцевого лісу та проаналізувати матеріал з онлайн-ресурсів, потім виконати підрахунки площі лісових насаджень та дослідити на скільки відсотків зменшилася площа нашого лісу;
2) дослідити у відсотковому відношенні сучасний стан річки Берестової (довжина частини, що протікає через наш район від загальної), % забруднення за останні 10 років.
Закінчивши обрахунки, учні були вражені результатом. У процесі аналізу досліджень діти висловлювали припущення, що сприяло зменшенню у нашому районі зелених насаджень та які фактори впливають на стан річки. Така робота дає можливість не просто зануритись у світ відсотків та математичних обчислень, а й пробудити в учнів екологічну свідомість, бажання берегти природу та піклуватися про неї.
При вивченні теми «Розв’язування трикутників. Прикладні задачі» у 9 класі проводили дослідницьку діяльність «Вимірювання висоти дерева». Такі міні-дослідження спонукають до самостійної роботи з навчальним матеріалом та сприяють розвитку практичних навичок дітей. Маючи на меті показати прикладну спрямованість геометрії, ми з ліцеїстами розглянули кілька методів, що дозволяють за допомогою співвідношень між сторонами і кутами трикутників, теореми синусів вимірювати висоту предмета, основа якого недоступна чи обчислювати відстані до недоступної точки. Отримавши проблемне завдання, діти самостійно обирали спосіб для його розв’язання. В результаті захопилися процесом, обговорили та дослідили різні способи вирішення проблеми.
Інтеграція математики з уроками історії набула неабиякої популярності серед учнів ліцею. Проводячи дослідження «Математика в історії мого міста», вивчаючи історію Красноградщини та Української оборонної лінії діти вияснили, що саме квадрат був в основі Більовської фортеці. Обчислили рік утворення Харківської області, периметр та площу Більовської фортеці, визначили продуктивність салотоплених заводів Костянтиноградщини, порівняли кількість населення Костянтинограду та сучасного Краснограду. Дослідницька музейна робота та різні країнознавчі проєкти активізують знання дітей з історії свого міста, сприяють патріотичному вихованню.
Поєднуючи компетентнісно-орієнтовані завдання з дослідницькою діяльністю на уроках математики вчитель сприяє стимуляції пізнавального пошуку, прагнення до пізнання нового, розвитку творчих здібностей та допитливості.
Учні, виконуючи дослідницьку діяльність удосконалюють навички наукового пошуку, оцінюють ситуацію у реальних умовах та часі. Така діяльність розширює можливості для пізнання, сприйняття та вміння аналізувати.
На сучасному етапі розвитку та реформування української освіти педагоги повинні більше уваги приділяти розвитку у дітей креативного мислення, логічного підходу до вирішення поставлених проблем, практичного застосування отриманих ними знань та навичок, сприяти розвитку та формуванню життєвих компетентностей. Адже успіх приходить лише до тих, хто увесь час рухається вперед.
Список використаних джерел:
1. Дослідницька діяльність педагога як компонент педагогічної творчості
2. Елементи дослідницької роботи на уроках математики
3. Методика створення компетентнісно-орієнтованих завдань (КОЗ)