Робота творчої групи сприяє підвищенню рівня професійної компетентності педагогічних працівників у визначенні методів, форм, засобів та технологій навчання й виховання обдарованих дітей.
Венгер Алла Олексіївна,
вчитель початкових класів
Миколаївської загальноосвітньої школи №44
Засідання творчої групи вчителів початкових класів
Тема: Організація роботи зі здібними та обдарованими дітьми.
Мета: створення умов для надання системної підтримки обдарованим учням, їх творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку.
Завдання:
Очікувані результати:
Форма проведення: тренінг.
Обладнання: картки зі словами, глосарій, стікери, маркери.
Хід засідання
1. Вступне слово
- Підтримка та розвиток обдарованості є одним із пріоритетних
напрямків сучасної української освіти, про що свідчить чинна Державна програма роботи з обдарованою молоддю. Це зумовлено динамічними соціально-економічними перетвореннями в українському суспільстві, що викликають необхідність у формуванні наукового, культурного й економічного потенціалу нації, який залежить від якості підготовки фахівців, спроможних не лише продукувати перспективні ідеї, а й ефективно реалізовувати їх, планувати свою діяльність на основі глибокого критичного аналізу, готових до життя в інноваційному за типом розвитку суспільстві.
Обдаровані діти — майбутнє держави, її інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет.
У сучасному суспільстві виникає потреба в громадянах, здатних до адекватного сприйняття змін і продуктивного впровадження інновацій: у людях, які мають нестандартне мислення, привносять новий зміст у соціальне та культурне життя, уміють ставити й розв’язувати перспективні задачі щодо проектування майбутнього – тобто в неординарних творчих особистостях.
Тому перед педагогами стоїть завдання формувати людину «нового покоління», яка б відмовилась від застарілих стандартів та стереотипів, людину, що здатна творчо мислити, самостійно приймати рішення, брати активну участь у житті суспільства, розв'язувати складні задачі сьогодення.
На сучасному етапі проблема розвитку обдарованої дитини розглядається у контексті розкриття її творчого потенціалу, розвитку інтелектуальних здібностей, а також формування особистісно-мотиваційної сфери. Тому, за словами К.Д.Ушинського, дитина, яка отримала від народження щасливе поєднання інтелектуальних і творчих здібностей, має можливість скористатися ними у майбутньому. Завдання школи — підтримати здібного та обдарованого учня, розвинути його здібності.
2. Повідомлення теми заняття: «Організація роботи зі здібними та обдарованими дітьми».
3. Очікування. Вправа «Берег здійснених сподівань».
- Що нового ви хотіли б дізнатися сьогодні? Чого ви чекаєте від нашого заняття?
Я попрошу всіх записати свої очікування та прикріпити їх до плакату.
- А для того, щоб нам було комфортно працювати, у нас є правила роботи, яких необхідно дотримуватися ( записані на плакаті).
5. Вправа «Візитівка» (диференційована робота).
І група: Записати Ваше кредо або девіз Вашої роботи.
ІІ група: Записати першу букву свого прізвища, ім'я та по-батькові та якості характеру, які відповідають цій букві.
6. Вправа «Торбинка асоціацій»
- Запишіть свої асоціації зі словом «обдарованість».
Висновок: Обдаровані учні характеризуються порівняно високим розвитком мислення, довготривалим запам’ятовуванням навчального матеріалу, сформованими навичками самоконтролю в навчальній діяльності. Їм притаманна неординарність, свобода висловлення думки, багатство уяви, чіткість різних видів пам’яті, швидкість реакції, вміння наукового осмислення інформації.
7. Глосарій:
Обдарованість — індивідуальна потенціальна своєрідність задатків людини, завдяки яким вона може досягти значних успіхів у певній галузі діяльності.
В. В. Щорс розрізняє такі види обдарованості дітей:
Виявлення здібних та обдарованих дітей, створення умов для їх розвитку стає одним з пріоритетних завдань вчителя початкових класів.
Процес виявлення обдарованості здійснюється поетапно:
1) спостереження;
2) виявлення психологічного стану дитини шляхом власної оцінки;
3) визначення коефіцієнта розумового розвитку IQ;
4) визначення інтелектуального розвитку шляхом дослідження вербальних здібностей учня;
5) визначення продуктів творчості школяра;
6) всебічний аналіз конкретних випадків.
Діагностика обдарованості насамперед спирається на результати продуктивної діяльності (підсумки олімпіад, конкурсів, змагань, дані психолого-педагогічних обстежень).
8. Вправа «Кулька».
-Запишіть, що заважає розвитку здібностей та обдарувань.
9. Вправа «Паркан ідей».
- Визначте, яка діяльність вчителя сприятиме розвитку здібностей та обдарувань учнів.
10. Розминка. Вправи на концентрацію уваги
Вправа 1. У яких словах (метод, портфоліо, захід, компетенція, учитель, урок) є буква Л?
Вправа 2. Перегляньте уважно картки зі словами «ПРИЙОМ, ВПРАВА, ЗАНЯТТЯ, УЧЕНЬ, НАВЧАННЯ».
- У цьому переліку слово «УЧЕНЬ» стоїть другим?
- А яке слово стоїть другим?
- На якому місці слово «УЧЕНЬ»?
Вправа 3. Щоб приготувати святковий обід вам потрібно купити: масло, яблука, м'ясо, сир, ковбасу.
- Ви купили масло, м'ясо, яблука, ковбасу, маргарин.
- Що ви забули купити? (сир)
- Що купили зайве? (маргарин)
11. Вправа «Соняшник».
На стікерах записати , які особисті якості вчителя необхідно для роботи зі здібними та обдарованими учнями.
12. Підсумок заняття.
Слава про його мудрість рознеслася по всій країні. Але був один чоловік, який заздрив його славі. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти.
Ця людина пішла в поле, спіймала метелика і, посадивши його між зімкнутих долонь, подумала: «Запитаю я в мудреця: скажи, наймудріший, який метелик у мене в руках - живий чи мертвий? Якщо він скаже - живий, я зімкну долоні, і метелик помре, а якщо він скаже - мертвий, я розкрию долоні і метелик полетить. От тоді всі і зрозуміють, хто з нас найрозумніший». Так усе і трапилося. Заздрісник піймав метелика, посадив його між долонями і прийшов до мудреця. Чоловік запитав у нього:«Який метелик у мене в руках - живий чи мертвий?» Мудрець відповів: «Все в твоїх руках…».
- А сформувати компетентну, конкурентоспроможну особистість може лише вчитель з високою професійною компетентністю, розвинутими творчими здібностями, високим рівнем ерудованості, який усвідомлює свою соціальну відповідальність, є суб'єктом особистісного і професійного зростання, вміє визначати й досягати нових педагогічних цілей, є ключовою фігурою у формуванні життєвої компетентності учнів.
Список використаної літератури
1.Бланк Т.В. Обдаровані діти молодшого шкільного віку: виявлення-навчання-розвиток//Поч. навч. та виховання.-2007.-№10.-С.2
2. Васильченко О.І. Психолого-педагогічні особливості обдарованих дітей//Педагогіка і психологія.-2007.-№4
3. Кульчицька О.І. Обдарованість: природа і суть//Обдарована дитина.-2007.-№1.-С.17
4. Кульчицька О.І. Проблеми обдарованості в сучасній психології//Обдарована дитина.-2008.-№1.-С.2
5. Хоменко З.І. Психологічні особливості роботи з обдарованими дітьми//Обдарована дитина.-2008.-№3.-С.26
6. Щорс В.В. Як не помилитись у виявленні ранньої обдарованості дитини//Обдарована дитина.-2007.-№3.-С.53