Організація роботи зі здібними та обдарованими дітьми.

Про матеріал

Робота творчої групи сприяє підвищенню рівня професійної компетентності педагогічних працівників у визначенні методів, форм, засобів та технологій навчання й виховання обдарованих дітей.

Перегляд файлу

Венгер Алла Олексіївна,

вчитель початкових класів

Миколаївської загальноосвітньої школи №44

Засідання творчої групи вчителів початкових класів

Тема: Організація роботи зі здібними та обдарованими дітьми.

Мета:  створення умов для надання системної підтримки обдарованим учням, їх творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку.

Завдання:

  •            підвищення рівня психолого-педагогічної обізнаності педагогів, які працюють з обдарованими, здібними й талановитими учнями;
  •            формування позитивної Я – концепції учнів ;
  •            розвиток емоційної стійкості, формування навичок саморегуляції, подолання стресу, поведінки в екстремальних ситуаціях (конкурсах, олімпіадах, іспитах);
  •            сприяння соціалізації, формування комунікативних навичок.

Очікувані результати:

  •  розвиток системи  виявлення та відбору обдарованих дітей,   психолого-педагогічного супроводу, адресної підтримки обдарованої молоді;
  •  підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників у визначенні методів, форм, засобів та технологій навчання й виховання обдарованих дітей;
  •  впровадження  перспективного  педагогічного  досвіду щодо роботи з обдарованими дітьми.

Форма проведення: тренінг.

Обладнання: картки зі словами, глосарій, стікери, маркери.

Хід засідання

  1. Вступне слово

- Підтримка  та  розвиток  обдарованості  є  одним  із  пріоритетних

напрямків сучасної української освіти, про що свідчить чинна Державна програма роботи з  обдарованою молоддю.  Це  зумовлено  динамічними  соціально-економічними перетвореннями в українському суспільстві, що викликають необхідність у формуванні наукового, культурного й економічного потенціалу нації, який залежить від якості підготовки фахівців, спроможних не лише продукувати перспективні ідеї, а й ефективно реалізовувати їх, планувати свою діяльність на основі глибокого критичного аналізу, готових до життя в інноваційному за типом розвитку суспільстві.

Обдаровані  діти    майбутнє держави,  її  інтелектуальна  еліта,  гордість і честь  України, її світовий авторитет.

У сучасному суспільстві виникає потреба в громадянах, здатних до адекватного сприйняття  змін  і  продуктивного  впровадження  інновацій:  у  людях,  які мають  нестандартне  мислення,  привносять  новий  зміст  у  соціальне та культурне життя, уміють  ставити  й розв’язувати  перспективні задачі  щодо  проектування  майбутнього    тобто  в  неординарних  творчих особистостях.

Тому перед педагогами стоїть завдання формувати людину «нового покоління», яка б відмовилась від застарілих стандартів та стереотипів, людину, що здатна творчо мислити, самостійно приймати рішення, брати активну участь у житті суспільства, розв'язувати складні задачі сьогодення.

На сучасному етапі проблема розвитку обдарованої дитини розглядається у контексті розкриття її творчого потенціалу, розвитку інтелектуальних здібностей, а також формування особистісно-мотиваційної сфери. Тому, за словами К.Д.Ушинського,  дитина, яка отримала від народження щасливе поєднання інтелектуальних і творчих здібностей, має можливість скористатися ними у майбутньому.  Завдання школи — підтримати здібного та обдарованого учня, розвинути його здібності.

2. Повідомлення теми заняття:  «Організація роботи зі здібними та обдарованими дітьми».

3.  Очікування. Вправа «Берег здійснених сподівань».

   - Що нового ви хотіли б дізнатися сьогодні? Чого ви чекаєте від нашого заняття?

Я попрошу всіх записати свої очікування та прикріпити їх до плакату.

  • 4. Повторення правил.

- А для  того,  щоб  нам    було   комфортно  працювати,  у нас є правила роботи, яких необхідно дотримуватися  ( записані  на  плакаті).

5. Вправа «Візитівка» (диференційована робота).

І група: Записати Ваше кредо або девіз Вашої роботи.

ІІ група: Записати першу букву свого прізвища, ім'я та по-батькові та якості характеру, які відповідають цій букві.

6. Вправа «Торбинка асоціацій»

- Запишіть свої асоціації зі словом «обдарованість».

Висновок: Обдаровані учні характеризуються порівняно високим розвитком мислення, довготривалим запам’ятовуванням навчального матеріалу, сформованими навичками самоконтролю в навчальній діяльності. Їм притаманна неординарність, свобода висловлення думки, багатство уяви, чіткість різних видів пам’яті, швидкість реакції, вміння наукового осмислення інформації.

7. Глосарій:

Обдарованість індивідуальна потенціальна своєрідність задатків людини, завдяки яким вона може досягти значних успіхів у пев­ній галузі діяльності.

В. В. Щорс розрізняє такі види обдарованості дітей:

  • художня обдарованість у галузях авторської майстерності, літератури, музики, мистецтва, скульптури, техніки тощо;
  • творча обдарованість. У дитячому віці людина здібніша до творчості, ніж у зрілому. На дитину не впливають стереотипи. Вона вільна у своїх творчих виявах, творить тому, що їй подобається сам процес творчості. Ця діяльність приносить дітям радість відкриття. Іншими словами, для дітей, на відміну від дорослих, творчість є життям.
  • соціальна обдарованість — це виняткова здатність вибудовувати довготривалі конструктивні взаємовідносини з іншими людьми. У спілкуванні з однолітками обдарована дитина майже завжди бере на себе роль керівника та організатора колективу. Загальні риси лідерської обдарованості: інтелект вище середнього; вміння приймати рішення; здатність мати справу з абстрактними речами, з плануванням майбутнього, з часовими обмеженнями; гнучкість; здатність пристосовуватися; почуття відповідальності; впевненість у собі; наполегливість та ентузіазм; вміння чітко висловлювати думки.
  • інтелектуальна та академічна обдарованість. Загальні риси інтелектуальної обдарованості: гострота мислення; спостережливість; виняткова пам'ять; виявляє виражену і різнобічну допитливість; довготривалі заняття однією справою; легкість у навчанні, вміння добре викладати свої думки; демонстрація здібностей до практичного здобуття знань; виняткові здібності до розв'язання задач. Обдаровані діти в традиційній школі не рідко трієчники.
  • рухова (психомоторна) обдарованість — виключно спортивні здібності.
  • духовна обдарованість пов'язана з моральними якостями, альтруїзмом.
  • практична обдарованість проявляється в тому, що люди, які з великим успіхом користуються інтелектом в повсякденному житті, не обов'язково на роботі домінують у вирішенні проблем, де задіяне абстрактне мислення, та й академічні здібності не завжди вказують на інтелект.

 

Виявлення здібних та обдарованих дітей, створення умов для їх розвитку стає одним з пріоритетних  завдань вчителя початкових класів.

Процес виявлення обдарованості здійснюється поетапно:

1) спостереження;

2) виявлення психологічного стану дитини шляхом власної оцінки;

3) визначення коефіцієнта розумового розвитку IQ;

4) визначення інтелектуального розвитку шляхом дослідження вербальних здібностей учня;

5) визначення продуктів творчості школяра;

 6) всебічний аналіз конкретних випадків.

Діагностика обдарованості насамперед спирається на результати продуктивної діяльності (підсумки олімпіад, конкурсів, змагань, дані психолого-педагогічних обстежень).

8. Вправа «Кулька».

-Запишіть, що заважає розвитку здібностей та обдарувань.

9. Вправа «Паркан ідей».

- Визначте, яка діяльність вчителя сприятиме розвитку здібностей та обдарувань учнів.

10. Розминка. Вправи на концентрацію уваги

Вправа 1.  У яких словах (метод, портфоліо, захід, компетенція, учитель, урок) є буква Л?

Вправа 2. Перегляньте уважно картки зі словами «ПРИЙОМ, ВПРАВА, ЗАНЯТТЯ, УЧЕНЬ, НАВЧАННЯ».

- У цьому переліку слово «УЧЕНЬ» стоїть другим?

- А яке слово стоїть другим?

- На якому місці слово «УЧЕНЬ»?

Вправа 3. Щоб приготувати святковий обід вам потрібно купити: масло, яблука, м'ясо, сир,  ковбасу.

       -  Ви купили масло, м'ясо, яблука, ковбасу, маргарин.

        - Що ви забули купити?            (сир)

        - Що купили зайве?                   (маргарин)

11. Вправа «Соняшник». 

 На стікерах записати ,  які особисті якості вчителя необхідно  для роботи зі здібними та обдарованими учнями.

12. Підсумок заняття.

  • Повернення до очікувань.
  • Легегда про мудреця.

Слава про його мудрість рознеслася по всій країні. Але був один чоловік, який заздрив його славі. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти.

Ця людина пішла в поле, спіймала метелика і, посадивши його між зімкнутих долонь, подумала: «Запитаю я в мудреця: скажи, наймудріший, який метелик у мене в руках - живий чи мертвий? Якщо він скаже - живий, я зімкну долоні, і метелик помре, а якщо він скаже - мертвий, я розкрию долоні і метелик полетить. От тоді всі і зрозуміють, хто з нас найрозумніший». Так усе і трапилося. Заздрісник піймав метелика, посадив його між долонями і прийшов до мудреця. Чоловік запитав у нього:«Який метелик у мене в руках - живий чи мертвий?» Мудрець відповів: «Все в твоїх руках…».

  •  Отак і в наших руках є можливість формувати особистість. Не  просто  дати  людині  суму  знань,  умінь  і  навичок,  а  сформувати    особистість  компетентну,  конкурентноспроможну,  яка  зможе  застосовувати  наявні  знання  та  вміння  на  практиці, особистість, яка вмітиме творчо  розв’язувати  проблеми,  гнучко адаптуватися в різних життєвих ситуаціях,  особистість, яка вміє вчитися, здатна до організації власної діяльності,  особистість доброзичливу, яка вміє слухати і чути партнера, яка поважає свою і чужу думку, готову самостійно діяти і відповідати за свої вчинки.

 - А сформувати компетентну, конкурентоспроможну особистість може лише вчитель з високою професійною компетентністю, розвинутими творчими здібностями, високим рівнем ерудованості, який усвідомлює свою соціальну відповідальність, є суб'єктом особистісного і професійного зростання, вміє визнача­ти й досягати нових педагогічних цілей, є ключовою фігурою у формуванні життє­вої компетентності учнів.

  • Вправа «Тепло долонь».  Висловити особисті побажання колегам, які починатимуться з вислову:  «У вашій професійній діяльності я бажаю …»

 

 

Список використаної літератури

1.Бланк Т.В. Обдаровані діти молодшого шкільного віку: виявлення-навчання-розвиток//Поч. навч. та виховання.-2007.-№10.-С.2

2. Васильченко О.І. Психолого-педагогічні особливості обдарованих дітей//Педагогіка і психологія.-2007.-№4

3. Кульчицька О.І. Обдарованість: природа і суть//Обдарована дитина.-2007.-№1.-С.17

4. Кульчицька О.І. Проблеми обдарованості в сучасній психології//Обдарована дитина.-2008.-№1.-С.2

 

5. Хоменко З.І. Психологічні особливості роботи з обдарованими дітьми//Обдарована дитина.-2008.-№3.-С.26

6. Щорс В.В. Як не помилитись у виявленні ранньої обдарованості дитини//Обдарована дитина.-2007.-№3.-С.53

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
1091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку