Інклюзивне навчання -цеце комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їхнього навчання в загальноосвітніх навчальних закладах на основі особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
До категорії осіб з особливими освітніми потребами, які потребують додаткової підтримки під час освітнього процесу, належать:особи з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарата; хворобами нервової системи; затримкою психічного розвитку, інтелектуальними порушеннями, складними порушеннями мовлення (у тому числі з дислексією); іншими складними порушеннями розвитку (у тому числі з розладами спектру аутизму);
особи, які мають захворювання, що потребують постійного медичного нагляду, або періодичного здійснення індивідуальних медичних процедур із забезпечення життєдіяльності людини та/або контролю за її станом;особи, які потребують відновлення стану здоров’я у закладах загальної середньої освіти санаторного типу;
особи, які опинились у складних життєвих обставинах, влаштовані до дитячих будинків сімейного типу, соціально-реабілітаційних центрів, перебувають у школах соціальної реабілітації; особи, які проживають на тимчасово окупованій території, або у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження або у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення;
Практичний психолог має: Виявляти дітей, у яких виникають труднощі в навчанні, спілкуванні та взаємодії Визначати причини труднощів Скеровувати за потреби до відповідних фахівців для встановлення причин і надання кваліфікованої допомоги Виявляти причини соціального неблагополуччя або затримки в розумовому розвитку дитини. Спостерігати за дитиною
Практичний психолог маєАналізувати навчальну документацію Проводити консиліуми з учителями. Спостерігати за дитиною задля вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб Надавати рекомендації педагогам щодо врахування особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини при визначенні форм і методів роботи з нею
постійні учасники:директор або заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель початкових класів (класний керівник), вчителі, асистент вчителя, практичний психолог, соціальний педагог, вчитель-дефектолог (з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП), вчитель-реабілітолог та батьки або законні представники (далі - батьки) дитини з ООП тощо;
Команда супроводу формує та узгоджує з батьками розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП. Корекційно-розвиткові заняття згідно з ІПР проводяться педагогічними працівниками закладу освіти та (або) залученими фахівцями ІРЦ, інших установ/закладів, фізичними особами, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері освіти.
Практичний психолог:вивчення та моніторинг психічного розвитку дитини з ООП;психологічний супровід дитини з ООП;надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП згідно з IПP¹;надання рекомендацій, консультацій та методичної допомоги педагогічним працівникам закладу освіти у роботі з дитиною з ООП;
Практичний психолог:консультативна робота з батьками дитини з ООП;просвітницька робота щодо формування психологічної готовності в учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі.¹Проведення корекційно-розвиткових занять практичним психологом, учителем-дифектологом здійснюється відповідно до чинного законодавства.
Соціалний педагог:надання рекомендацій учасникам освітнього процесу щодо шляхів ефективної інтеграції дитини з ООП в колектив однолітків, формування позитивного мікроклімату в дитячому колективі, подолання особистісних, міжособистісних конфліктів;захист прав дитини з ООП, за відповідним дорученням представлення її інтересів у відповідних органах та службах.