Орієнтовні вправи ігрового стретчингу під час спортивної години в групі продовженого дня
У маленькому містечку жило веселе кошеня Рудько (діти встають накарачки, вигинають спину та піднімають голову, зображуючи кошеня).
Одного сонячного ранку Рудько прокинувся, гарненько потягнувся (діти мають стати на коліна, руки підняти вгору, долоні складені разом; потім повільно нахилитися донизу, поки чоло та ребра долонь не торкнуться підлоги) і швиденько побіг гратися на улюблене горище. (Вправа «Біг». Діти лежать на животі, руки під підборіддям, і по черзі згинають ноги в колінах, п'ятками дістаючи до сідничок.)
Та коли кошеня піднялося східцями, воно побачило, що не дверях горища висить здоровенний замок. (Вправа «Замок». Діти переносять зігнуту в лікті праву руку через плече долонею всередину, а ліву заносять за спину долонею назовні. Беруть пальці обох рук в «замочок», лівою рукою тягнуть униз. Повертаються у вихідне положення. Повторюють, змінивши руки.)
Рудько сидів (діти сидять на п’ятах) і засмучено поглядав на двері. Аж раптом кошеня згадало, що давно не було у школі, де достигли запашні яблука та груші. Не гаючи часу, Рудько побіг до школи (вправа «Біг»).
У затінку дерев кошеня милувалося барвистими метеликами (діти сидять, підігнувши ноги, по-турецьки), які кружляли та перелітали з квітки на квітку (діти показують метелика: сидять на п’ятах, руки кладуть на пояс і махають «крильцями»).
Враз Рудько почув дивний скрегіт і налякано принишкло у траві (діти сидять на п’ятах). Набравшись мужності, він озирнувся і побачив… жабеня, що квакало біля нього. (Вправа «Жабеня». Діти стоять із широко розставленими ногами і руками, зігнутими в ліктях, імітуючи лапи жабки. Потім присідають, розводячи коліна в сторони). Кошеня не могло втриматися і від сміху почало качатися по траві. (Діти сидять, обхопивши ноги, зігнуті в колінах. Далі притискають голову до колін, обережно перекочуються на спину і повертаються у вихідне положення.)
Цілий день Рудько та жабеня стрибали наввипередки у садку (діти підстрибують на місці). Коли ж сонечко почало сідати, кошеня вирішило повертатися додому. Воно поважно ступало по подвір’ю і мріяло, аби швидше настав новий день, і воно знову зустрілося з жабеням. (Діти марширують, стоячи на одному місці, високо піднімаючи коліна. Спина пряма.)
Беручи до уваги основні вправи зі стретчингу, які наведені вище у казці, важливо притримуватися правил: динамічні рухи (вправи «Жабеня», «Біг», стрибки) потрібно чергувати зі статичними завданнями (сидіння на п’ятах, по-турецьки тощо). Стретчинг має виконуватися у повільному темпі та не викликати у дітей втоми.
Таким чином, ігровий стретчинг може урізноманітнити заняття з фізичного виховання і стати цікавою забавою для дітей. Заняття з стретчингу проводяться тричі на тиждень у чистому провітрюваному приміщенні й тривають від 20 до 40 хв (залежно від віку та бажання дітей). Діти займаються на килимку, вдягнені в легкий спортивний одяг, на ногах — шкарпетки або чешки.
Вправи базуються на чергуванні напруження й розслаблення м’язів. Управління власним тілом розпочинається з відстеження й усвідомлення м’язових відчуттів обличчя, контролю тонусу мімічних м’язів тощо. З цією метою використовуємо різноманітні мімічні вправи, наприклад, пропонуємо зобразити здивування, страх, гнів, радість, сум, цікавість тощо.
Насиченість заняття
– дві-три вправи для м’язів живота з прогинанням назад;
– дві-три вправи для м’язів спини з нахилом уперед;
– одна вправа для зміцнення хребта з поворотами;
– дві-три вправи для зміцнення м’язів хребта й тазового пояса;
– одна-дві вправи для зміцнення м’язів ніг;
– одна-дві вправи для розвитку стоп;
– одна вправа для розвитку плечового пояса або рівноваги.
Структура заняття
Вступна частина заняття складається з розминки (різні види ходьби, бігу, стрибків для набуття правильної постави, зміцнення стоп, поліпшення координації рухів, орієнтування в просторі) й загальнорозвивальних вправ (музично-ритмічні композиції).
Основна частина — силові вправи; масаж ніг; вправи на розтягування, рівновагу; гімнастика для суглобів, хребта. (Важливо правильно вибирати вправи для всіх груп м’язів, варіювати їх).
Заключна частина — вправи на дихання, релаксація.
І фізкультура, й розвиток творчих здібностей
Заняття з ігрового стретчингу проводяться у форматі ігрових сюжетних комплексів, що складаються із взаємопов’язаних ігрових ситуаційних вправ, спрямованих на розвиток та оздоровлення дітей. Один комплекс вправ виконується впродовж двох тижнів (4 заняття).
На першому занятті діти закріплюють вміння виконувати вже відомі рухи й ознайомлюються з новими.
Друге — присвячене вдосконаленню техніки виконання вправ, передачі характерних особливостей образів.
Третє та четверте заняття передбачають самостійне виконання дітьми вправ під музику, імпровізування, введення нових персонажів, виконання творчих завдань.
Добираємо доступні й зрозумілі дітям сюжети за змістом відомих казок та мультфільмів.
Обов’язкова умова — створення позитивно забарвленого емоційного тла та наповнення сюжету етичним змістом. Педагог розповідає, а діти в цей час розігрують сюжет, виконуючи вправи, в яких імітують дії тварин, рослин, казкових персонажів тощо. Усі вправи виконуються під музику, що відповідає характерам чи діям персонажів.
Граючи, діти перевтілюються у тварин, птахів, квіти тощо, сповнюються позитивними емоціями. Завдяки грі звичне, повсякденне набуває нових барв, стає незвичайним, а тому особливо привабливим. Тож і складні вправи даються дітям легше.
Нові вправи повторюють за вихователем, вивчені, добре знайомі виконують самостійно. Коли розучено достатню кількість вправ, діти можуть самі будувати сюжет і придумувати власні рухи, що сприяє розвитку творчих здібностей.
Орієнтовні вправи ігрового стретчингу
Морська зірка
В. п. — лежачи на животі; руки й ноги розведені в сторони.
1-2-3 — підняти руки і ноги над підлогою, прогнутися, затриматися в такому положенні на 3 с.
4 — повернутися у в. п.
Примітка. Піднімаючи руки і ноги, слід намагатися не згинати їх; голову тримати прямо, не опускати.
Дельфін
В.п. — лежачи на животі; з’єднані ноги випрямлені; прямі руки витягнуті вперед, кисті з’єднані в «замок».
1-2-3 — прогнутися, підняти руки й ноги над підлогою.
4 — повернутися у в. п.
Примітка. Піднімаючи руки і ноги, намагатися тримати їх випрямленими; дивитися на кисті рук.
Рибка
В. п. — лежачи на животі; ноги разом; руки зігнуті в ліктях, долоні лежать на підлозі на рівні плечей.
1 — плавно розгинаючи руки, одночасно підняти голову, груди, згинаючи ноги в колінах, намагаючись доторкнутися ступнями ніг до голови. Затриматися на 3-5 с.
2 — повернутися у в. п.
Примітка. Вправа сприяє розтягуванню прямих м’язів черевного преса, допомагає подолати скутість та деформацію хребта.
Гойдалка
В.п. — лежачи на спині; випрямлені руки, відведені назад, лежать на підлозі; ноги теж випрямлені.
1-2 — зігнути ноги в колінах, обхопивши руками гомілки. Притиснути коліна до грудей, погойдатися вперед-назад.
3-4 — повернутися у в. п.
Примітка. Під час «гойдання» слід штовхатися вперед ногами, щоб не завалюватися на бік.
Зернятко
В.п. — сидячи навпочіпки; ноги разом, п’яти торкаються підлоги; пальці витягнутих вперед рук зчеплені в «замок», опущені вниз; тулуб злегка нахилений уперед; голова опущена.
Примітка. Вправа готує хребет до подальшого навантаження. Обов’язково слід стежити за тим, аби діти не відривали п’яти від підлоги.
Пінгвін
В.п. — o.с.
Примітка. Вправа забезпечує рухливість суглобів ніг; ефективна для профілактики плоскостопості, поліпшує поставу.
Метелик
В.п. — сидячи на підлозі; спина пряма; ноги зігнуті в колінах; стопи, зведені разом, стоять на підлозі, носочки витягнуті; руки відведені за спину у високому упорі.
1 — коліна розвести в сторони.
2 — стопи ніг обхопити руками, спина пряма. Затриматися в такому положенні З с. Похитати розведеними колінами — «метелик махає крильцями».
3-4 — повернутися у в. п.
Примітка. Слід стежити, щоб діти намагалися якомога нижче опускати коліна. Рухи мають бути динамічними.
Плавець
В.п. — лежачи на спині; ноги зведені, прямі; руки вздовж тулуба.
Примітка. Вправа сприяє очищенню органів травлення.
Жабка
В.п. — «поза прямого кута»; ноги разом; руки в упорі ззаду.
Примітка. Вправа сприяє збільшенню рухливості суглобів ніг.
Равлик
В.п. — лежачи на спині; випрямлені руки, заведені назад, лежать на підлозі; ноги теж випрямлені.
1 — підняти прямі ноги вгору і завести їх за голову, носками ніг торкнутися підлоги.
2 — повернутися у в. п.
Примітка. Під час виконання вправи руки фіксують тулуб — підтримують спину; ноги в колінах випрямлені.
Неваляйка
В.п. — стоячи на колінах; руки на поясі.
Примітка. Нахиляючись, слід тримати спину прямо. Після трьох повторів відпочити (можна сісти на п’яти) і повторити вправу ще тричі.
Павич
В.п. — стоячи; руки опущені вздовж тулуба.
1 — завести руки за спину, з’єднати долоні.
4 — повернутися у в. п.
Примітка. Під час виконання вправи слід стежити за поставою. Після вправи корисно опустити руки вниз, потрусити кистями і спокійно зітхнути.
Чапля
В.п. — стоячи; руки в сторони.
1 — зігнути праву ногу в коліні, носок відтягнути вниз, затриматися в такому положенні на 3-5с.
2 — повернутися у в. п.
3-4 — те саме з лівої ноги.
Примітка. Виконання вправи можна супроводжувати віршованим текстом:
Коли чапля вночі спить,
На одній нозі стоїть.
Може, хочете ви знати,
Чи не важко так стояти?
А для того, щоб це знати,
Треба нам, як чапля, стати.
Необхідно стежити за поставою, намагатися зберігати рівновагу. Коліно має бути зігнуте під кутом 90°.
Змія
В.п. — лежачи на животі,
ноги зведені разом; руками впертися в підлогу на рівні грудей.
3-4 — повернутися у в. п.
Примітка. Вправа виконується в повільному темпі. Сприяє розтягуванню прямих м’язів черевного преса, підвищенню внутрішньочеревного тиску. У результаті посилюється приплив крові, що насичує відповідні органи живильними речовинами та киснем. Допомагає долати скутість і деформації хребта. Корисна для мигдалин: поліпшується надходження до них крові, що робить їх стійкішими до застудних захворювань.
Слон
В.п. — стоячи прямо; ноги разом; прямі руки в «замку» за спиною.
1 — нахилитися вперед, намагатися притиснути лоб до колін, прямі руки піднімати вгору. Затриматись у такому положенні на 3-5 с.
2 — повернутися у в. п.
Примітка. Вправа для хребта та плечових суглобів. Слід стежити за тим, щоб під час її виконання ноги в колінах були випрямлені.
Лисичка
В.п. — сидячи на п’ятах, руки за спиною.
Примітка. Під час виконання вправи кистями рук варто триматися за лікті.
Колобок
В.п. — сидячи на підлозі; ноги зігнуті в колінах, п’яти максимально присунуті до сідниць. Обхопити коліна руками, голову притиснути до колін.
Примітка. Вправа для м’язів спини, хребта.
Морська хвиля
В.п. — «поза прямого кута»; ноги разом; руки в упорі ззаду.
1 — підняти прямі ноги на 45° та описати ними «вісімку».
2 — в.п.
Примітка. Вправа сприяє зміцненню кістково-м’язової системи.
Гілочка
В.п. — лежачи на спині; ноги разом, носочки натягнуті; руки витягнуті вздовж тулуба долонями вниз.
1 — повільно підняти ноги вертикально, не згинаючи їх. Таз від підлоги не відривати.
2 — повільно повернутися у в.п.
Примітка. Вправа сприяє зміцненню кістково-м’язової системи.
Такі «образні» вправи підтримують у дітей інтерес до рухової діяльності, прагнення займатися ігровим стретчингом не лише в школі, а й удома.