Музичні прикраси, що часто зустрічаються у фортепіанній музиці, є, в деякому відношенні, викликом музичному смаку виконавця. За способом їх виконання можна судити,
наскільки він збагнув стиль композитора і вжився в характер твору.
ОРНАМЕНТАЦІЯ – виразова складова музичної мови в клавірній творчості віденських класиків
Номер слайду 2
Загальні поняття Орнаментика буває двох типів – вільна та мелізми. • Вільна орнаментика немає обмежень. Це широкі розвинені мелодичні звороти, висхідні та низхідні гамоподібні пасажі, фіоритури, колоратури часто досить великої тривалості. У сучасній нотації вони виписуються дрібними нотами. • Мелізми (грецькою, mélisma – гімн, мелодія) – невеликі мелодійні прикраси, стійкі за формою, які мають умовні позначки. До мелізмів належать форшлаг, групето, подвійний мордент, перекреслений мордент, подвійний перекреслений мордент, трель та інші.
Номер слайду 3
Табличка порівняння мелізмів
Номер слайду 4
Й. Гайдн - довгий форшлаг - короткий форшлаг - трель- мордент- групето
Номер слайду 5
Соната Hob. XVI:49 Es-dur, 1ч.виконує – А. Брендель
Номер слайду 6
В. А. Моцарт. ФОРШЛАГИ- короткий - довгий - перекреслений - короткі і довгі трелі
Номер слайду 7
Соната №8 a-moll, 1ч.виконує – Д. Баренбоім
Номер слайду 8
Л. ван Бетховен. ФОРШЛАГИ - довгий - короткий- трелі- групето- мордент
Номер слайду 9
Соната №8 c-moll, 1ч.виконує – В. Лисиця
Номер слайду 10
Поради щодо виконання• прозорість та графічність вільної орнаментики• продекламовані, артикульовані мелізми• пластичне, випукле легато• поєднання вільної кисті з активними, ціпкими пальцями• проінтонованість всіх нот по музичному малюнку