• Надати уявлення про види хорових колективів,
• Поглибити знання про поняття вокальна музика, хорова музика
• Ознайомити з видами хорів та складом виконавців
• Ознайомити з творчістю М.Лисенка
• Розвивати уміння уважно слухати музику, уміти висловлювати свої враження від прослуханого твору, уміти аналізувати музичний твір
• Розвивати зацікавленість до творів класичної музики
Розробка уроку 5 клас НУШ урок 5
Тема: Осінні образи у музиці.
Мета:
Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна дошка, програвач, ілюстації до теми.
Музичний матеріал: «Іди, іди дощику» обробка Є.Ляшка, уривок з хорової кантати «Радуйся, ниво неполитая» М.Лисенка, українська народна пісня «Дощик накрапає»(у виконанні народного хору), пісня «Кольорова осінь»
сл. і муз. Л.Анніна
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2. Ознайомлення та пояснення нового матеріалу.
Учитель: Ми з вами продовжуємо подорожувати світом вокальної музики. І сьогодні ми відвідаємо фестиваль хорового співу який буде проходити в осінньому парку.
У концертних залах, філармоніях можна почути хоровий спів. Звучання хорового співу особливе своїм звучанням, розмаїттям голосів.
У Стародавній Греції музика звучала в театральних виставах, декламація змінювалася співом хору. Голоси співаків розрізняли за висотою звучання — регістрами.
За часів Раннього Середньовіччя в кожній церкві були співочі хори. Відомо, що до епохи Відродження професійне хорове виконавство було пов’язане тільки з церквою.
До XIV нот взагалі не було. Зараз в наших церквах є різні хори: є професійні, а є співаки без музичної освіти, вони співають на слух. У ранній хоровій церковній музиці був поширений «знаменний розспів» (замість нот вокальні хорові твори записували знаками — «знаменами» або «крюками»).
У XIV—XV ст. почав активно розвиватися багатоголосний спів. Крім того, що хоровий спів може може бути одноголосний та багатоголосний, він може звучати з музичним супроводом, або без нього – тобто а капела.
Хор — великий колектив співаків, створений для спільного виконання зазвичай багатоголосних вокальних творів з інструментальним супроводом або без нього.
Залежно від манери виконання хорові колективи поділяють на академічні, народні та естрадні.
За складом виконавців розрізняють однорідні (чоловічі, жіночі, дитячі) та
мішані хори.
Існує поділ хорових колективів за кількістю виконавців: малі, середні, великі та зведені хори.
Малий (мінімальна кількість — 12 чол.), виконує переважно камерні хорові твори, переважно малої форми.
Середній (25-35 чол.), є технічна можливість поділу партій (divisi), що дозволяє виконувати складніші твори, твори крупної форми.
Великий (50-60 чол.), має найбільші технічні можливості, що дозволяє йому виконувати будь-які хорові твори.
Хоровий масив (60-120 чол.), використовуються переважно в оперних театрах
Зведені хори (від кількасот чол.), використовуються для виконання урочистих творів.
Учитель: Давайте розглянемо та пригадаємо класифікацію співацьких голосів:
3. Слухання та інтерпретація музичних творів.
Українська народна пісня «Іди, іди, дощику» в обробці Є. Ляшка (у виконанні дитячого хору).
https://www.youtube.com/watch?v=I5lieo0pBqw&t=2s
Українська народна пісня «Дощик накрапає» (у виконанні народного хору)
https://www.youtube.com/watch?v=lrH_Pg2w19c
Кантата — концертний твір урочистого або лірико-епічного характеру, який виконують солісти і хор у супроводі оркестру.
Учитель: Кантату «Радуйся, ниво неполитая», як і дві інші свої кантати, М. Лисенко написав на вірші Т. Шевченка. Обидва митці мріяли про звільнення народу від поневолення — фізичного та духовного. Тому 1883 року композитор створив першу в історії української музики класичну кантату, що складається із п’яти частин.
Мико́ла Віта́лійович Ли́сенко— український композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору, громадський діяч. До найвідоміших творів Лисенка належать музика гімнів «Молитва за Україну» та «Вічний революціонер», котрі зокрема виконував хор Кирила Стеценка під час Свята Злуки, опери «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка» та інші. Лисенко створив численні аранжування народної музики для голосу й фортепіано, для хору та мішаного складу, а також написав значну кількість творів на слова Тараса Шевченка.
М. Лисенко. Уривок із хорової кантати «Радуйся, ниво неполитая»
(у виконанні академічного хору).
https://www.youtube.com/watch?v=o3FvDn9QT0o
4.Фізхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=xjX5ANYexBA
5. Вокальна діяльність
Пісня «Кольорова осінь» сл. і муз. Л.Анніна
https://www.youtube.com/watch?v=ajElKo14L8c
https://www.youtube.com/watch?v=WCFDs0AyKec&t=0s
6. Ритмічна гра.
https://www.youtube.com/watch?v=hqZeWsUwRb0
7. Підведення підсумків уроку.
Викорстані джерела:
https://kupala-theatre.by/istoriya/teatr-v-drevney-gretsii.html
https://artzeus.pro/pochemu-drevnegrecheskie-aktery-nosili-teatralnye-maski/
http://mus.art.co.ua/narodnyj-hor-i-joho-charodij/
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A8%D0%BE%D1%83-%D1%85%D0%BE%D1%80