Тип уроку: урок подання нового матеріалу
Технології навчання: ІК-технології, інтерактивні та ігрові елементи, технологія проблемного навчання.
Дудар Л.М. НВК «Голованівська ЗШ І-ІІІ ст. імені Т.Г.Шевченка-гімназія»
Тема. Осінні зміни в житті птахів.
Мета. формувати компетентності: ключові (вміння вчитися - будувати процес самонавчання відповідно до поставленого завдання; соціальна - продуктивно співпрацювати з усіма членами групи; загальнокультурна – логічно, виокремлюючи головне, відтворювати інформацію, сприйняту з паперових носіїв, дотримуватися норм мовленнєвої культури; здоров’язбережувальна життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю )та предметні: поглибити знання учнів про явища в живій природі; формувати в школярів уявлення про осінні явища в житті птахів; про перелітних та осілих птахів; формувати уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на осілі та перелітні, виховувати потребу в пізнанні природи, бережного ставлення до неї.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Сонце високо чи низько посилає уклін землі.
З ним приходять пори року і приносять безліч змін.
ІІ. Фенологічна хвилинка.
Яка пора року? Рання чи пізня?
Стан неба, опади, температура повітря, вітер?
ІІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
Що вивчали на попередньому уроці?
Доведіть,що комахи живі організми.
Як зимують комахи?
Розгадаємо кросворд і дізнаємось чи всі добре знають комах.
ІV.Робота з кросвордом
1.Розтягнув свої він сіті, навіть муха не помітить.
Попадеться на гачок, а спіймає павучок.
2.Живе лише улітку, шовкові крила має, із квіточки на квіточку
Він весело стрибає метелик .
3.Летить- пищить, а сяде-мовчить комар.
4.Хто над нами догори ногами? муха .
5. 700 солов*ят на одній подушці сплять бджоли.
Слайд 1
Яке слово заховалося по вертикалі?
Птахи. Слайд 2
Що виникає в уяві, коли почули це слово? Що можете сказати про птахів?
Складання павутинки до слова птахи. Слова чіпляю на дошку.
Яка головна ознака птахів?
V. Тема нашого уроку « Осінні зміни в житті птахів».
Дізнаємося про пристосування їх до життя восени. Ознайомимося із різноманітністю птахів у природі.А також дізнаємось багато цікавого про них.
Загальновизнано, що птахи походять від архозаврів-плазунів.
Археоптерикс , перший птах, приблизно 150 мільйонів років тому, мав одночасно ознаки як плазуна так і птаха
VІ.Робота над темою уроку.
1.Розгляд ілюстрацій: лелека, журавель.Чим живляться ці птахи? (тваринами водойм). Чи зможуть знайти собі їжу взимку? Ні.Чому?
2.Зозуля, ластівка, соловей.Як упізнали? Чим живляться?(комахами, гусінню).Чи зможуть знайти пізно восени та взимку їжу? Ні.
3.Лебідь, дика качка, гуска. Чим живляться?(переважно рослинами). Чи зможуть взимку знайти їжу? Ні. Травянисті рослини в’януть.
Слайд 3
Що ж робити птахам?
-Птахи, які не можуть знайти собі взимку їжі, збираються у зграї і відлітають у теплі краї. Їх називають перелітними.
Чи задумувались ви над тим,як птахи дізнаються про те, що настала осінь і їм треба збиратись у вирій?( дні стають коротшими,ніж улітку)
-Як ви думаєте,чи всі птахи одночасно відлітають у теплі краї?
Першими-зозулі, солов’ї , ластівки, стрижі,вивільги (вони живляться комахами,які першими зникають; метелики забираються в щілини, де перезимовують до весни; засинають жуки, бабки, надійно ховаються гусениці і личинки).
Пізніше-дрозди, перепілки, дикі гуси, качки, лебеді, журавлі(вони ще деякий час можуть знайти собі їжу)
Чи спостерігали ви відліт птахів у вирій?
Журавлі летять ключем у Грецію, гуси ключем або один за одним,
Шпаки скупченою зграєю у Францію , зозулі поодинці в Африку.
Слайд4 Відліт
2. А чи всі пташки відлітають у теплі краї? Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть знайти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сойки, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, сосни, ялини, плоди горобини, калини, жолуді дуба, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало.
Деякі птахи на зиму запасають собі їжу. Так сойка ховає жолуді дуба, горішки бука; синиці-насіння дерев, лялечки комах.
3.Пізньої осені в наших лісах з’являються пернаті зимові гості ( червоногруді снігурі , чубаті омелюхи, шишкарі). Розгляд ілюстрації.
Що знаєте про них?
VІІ. Закріплення вивченого.
1.Гра « Який це птах?»Ребуси.
2. Робота в групах. Із набору карток учні вибирають тих, які належать до певної групи.
Перша група-перелітні.
Друга група –осілі.
Третя-зимові гості.
Четверта-який птах заблукав?
3.Вправа «Натхнення».
Чому взимку не чути співу пташок, адже не всі пташки відлетіли?(їм холодно і голодно, немає настрою, сумують за теплом і весною)
Чи можемо ми допомогти пернатим пережити сувору зиму? Як? Можливо, виловити пташок і доглядати їх вдома, у клітці, щоб не втекли?
Так Ні Займи позицію
Я гадаю, що так…..
Я не погоджуюсь з цим, тому, що…….
4.Рубрика «Дбаймо про природу»
1.Як турбуватися про птахів, чим їх підгодовувати.
— Заготовляти корм для птахів можна розпочинати вже з кінця літа. Ми із задоволенням ласуємо кавунами, а насіння викидаємо. Утім насіння кавуна — чудовий корм для синиць. Ці птахи також полюбляють насіння дині і гарбуза. Насіння треба помити, висушити на папері й зберігати в сухому місці. Багато птахів люблять насіння соняшнику, тільки не смажене,пшеничку, пшоно, крихти хліба.
Ми виготовили годівнички , які почепимо біля школи і вдома, будемо підгодовувати птахів . Пропонуємо вам,шановні гості, долучитись до цієї справи.
2. Гра на слайді «Вчимося любити природу»
VІІІ.Домашнє завдання.
Дізнайся чим схожі і чим відрізняються між собою галка,грак, ґава. С.59
Завдання друга природи.
ІХ.Підсумок уроку. Рефлексія.
1.Гра «Мікрофон». Що я побажаю пташкам?
2.Метод морфологічного аналізу.
Горобець, дятел, ластівка-гордяласт.
Де буде жити? Чим живитись? Зимуюча, перелітна, осіла?
3. Рубрика «Для допитливих»
Чи існує пташине молоко? Цей вираз зявився недарма,тому що пташине молоко в природі існує. Воно є щось подібне до рідкого сиру. Така молочно подібна маса утворюється в зобу у голубів,щигликів, імператорських пінгвінів,фламінго, коли вони виводять пташенят. До того як малюки починають харчуватись «дорослою» їжею, мами вигодовують своїх дітей таким ось пташиним молоком в якому є все для їх здоров’я і зростання.