Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика.Внутрішня та зовнішня краса людини. Основний конфлікт.

Про матеріал

Урок із зарубіжної літератури для 5 класу: Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика.Внутрішня та зовнішня краса людини. Основний конфлікт.

Навчальна мета: розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати в чому полягає справжня краса людини, формувати уявлення про красу, навчати давати оцінку прочитаному, аналізувати події, характеризувати героїв; дати поняття конфлікт.


Розвиваюча мета: розвивати навички образного та асоціативного мислення, уміння характеризувати образи героїв у розвитку, вміння давати оцінку людським вчинкам;


Виховна мета: виховувати любов до читання, зацікавленість казками зарубіжної літератури, зокрема творами О. Уайльда; повагу до загальнолюдських моральних цінностей.

Перегляд файлу

Урок із зарубіжної літератури   для 5 класу: Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика.Внутрішня та зовнішня краса людини. Основний конфлікт.

Навчальна мета: розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати в чому полягає справжня краса людини, формувати уявлення про красу, навчати давати оцінку прочитаному, аналізувати події, характеризувати  героїв; дати поняття конфлікт.


Розвиваюча мета: розвивати навички образного та асоціативного  мислення, уміння характеризувати образи героїв у розвитку, вміння давати оцінку людським вчинкам;


Виховна мета: виховувати любов до читання, зацікавленість казками зарубіжної літератури, зокрема творами О. Уайльда; повагу до загальнолюдських моральних цінностей.


Тип уроку: комбінований .


Обладнання: підручник, портрет О.Уайльда, ілюстрації до казки Хлопчик-зірка.

Хід уроку

  1. Оголошення теми, мети уроку.

Доброго дня, дорогі діти!

Діти, один до одного, будь ласка, поверніться

Доброзичливо та щиро усміхніться

Поверніться до гостей та привітайтеся.

Молодці, сідайте.

У світ казковий і прекрасний вирушати нам пора

До уроку всі готові? Розпочнемо в дружнім колі.

 

Темою нашого сьогоднішнього уроку є «Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика. Внутрішня та зовнішня краса людини. Основний конфлікт».

Відкриваємо зошити, записуємо тему уроку.

 

Сьогодні ставимо собі за мету: розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, розібратися в чому полягає справжня краса людини, будемо характеризувати  героїв твору і ознайомимося з таким дати поняттям – конфлікт.

  Працюватимемо над розвитком  навичок образного та асоціативного  мислення, виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей.

А епіграфом до нашого уроку будуть сьогодні слова видатного українського поета Василя Симоненка.

Епіграф: Мені здається, може, я не знаю -

Було і буде так у всі часи.

Любов, як сонце, світу відкриває Безмежну велич людської краси.

В. Симоненко

 - Діти, давайте прокоментуємо ці слова, пояснимо. Що вони означають?

(Любов – це прекрасно. Саме вона відкриває перед людиною всі двері, підштовхує на добрі вчинки, надихає. Діти, а кого можна любити? (своїх батьків, дівчина – хлопця, або навпаки і один – одного).

Перед вами величезне серце, а в кожного на парті маленьке. Давайте на них напишемо свої очікування від сьогоднішнього уроку та прикріпимо до великого серця (гарного спілкування, нових знань, гарного настрою, дізнатися більше про казку «Хлопчик – зірка»).

  1. Мотивація начальної діяльності.(Прихід Домовичка школи №6).

Не за синіми морями, не за високими горами, а у м. Шостка, Локотському мікрорайону стоїть школа. А у нашій школі є п’ятий клас, де навчаються гарні хлопчики й дівчатка. Чорняві, біляві, русяві, високі, низенькі, повненькі і не дуже. І ось до нашого  класу сьогодні з відео –зверненням завітав Домовинок, який живе у нашому закладі. І йому захотілося виявити ваші знання про казку Оскара Уайльда «Хлопчик –зірка».

  1. Домовичок: - Добрий день, шановні п’ятикласники, шановна вчителько та гості уроку. Як вам уже повідомили, я – Домовичок. Мені цікаво дізнатися ваші знання про казку Оскара Уайльда  «Хлопчик – зірка».

І сьогодні я з вами хочу провести літературний відео - диктант «Так» чи «Ні».  Увага! У меня до вас буде 10 запитань. На 9 запитань ви будете давати відповідь: «так» або«ні». І 10- те запитання буде творчого характеру. Приготувалися 1 запитання.

 А тепер давайте перевіримо. Поміняйтеся зошитами, візьміть червону ручку і ставте травильна відповідь - +, неправильня - _.

Отже 1 –відповідь –ні. , і .т.д.

ІІІ.     Актуалізація опорних знань.

Літературний відео - диктант «Так» чи «Ні»

  1. Коли Дроворуби йшли додому через ліс, їх обступили звірі, вимагали теплий одяг для себе (Ні)
  2. Дроворуби знайшли загорнуту в золотий плащ дитину (Так)
  3. Дружина Дроворуба дуже зраділа дитині, бо в них не було своїх (Ні)
  4. Красивий Хлопчик-зірка ріс гордим, жорстоким, егоїстичним (Так)
  5. Хлопчик-зірка запропонував прогнати брудну жебрачку із села (Так)
  6. Коли Хлопчик-зірка став потворним, друзі його підтримали й пообіцяли допомогти розшукати матір (Ні)
  7. Хлопчика-зірку викупив злий Чаклун (Так)
  8. Усі звірі, бачачи, що Хлопчик-зірка став добрим і дуже страждає, почали шукати для нього монети (Ні)
  9. Хлопчик-зірка став справедливим володарем усього міста над річкою (Так)
  10.  Чого навчила меня  казка «Хлопчик –зірка» ? (доброті, справедливості, чуйності).

Учитель: Дякуємо, Домовичку! До нових зустрічей.

  1. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
  1. Робота над розкриттям теми уроку :казкові персонажі. Їх характеристика.

Діти, перш ніж характеризувати персонажів казки давайте скажемо: як пов’язана слово зірка з нашою казкою? Що таке зірка?

 

 

 

Асоціативний кущ

Зірка – це за словником велетенське, розжарене, самосвітне небесне тіло

Які зірок ці асоціації. Н-р: небесне тіло,…Робота – 1 хвилина асоціації у вас викликає слово «зірка»? Попрацюйте із сусідом за партою та напишіть на промінцях.

Давайте звіримо ваші відповіді з відповідями на слайді.

Лісоруби.

Учитель. Діти, давайте послухаємо фрагмент казки, коли лісоруби були в лісі і що з ними трапилося (аудіо запис фрагменту).

Учитель. Ви уважно слухаєте і даєте відповідь на таке запитання. Якими рисами характеру були наділені лісоруби?

  • Яке диво відбулося з чоловіками?
  • Чи готові вони були його сприйняти?
  • Що вони сподівалися знайти, побачивши падаючу зірку?
  • Як кожен із Лісорубів повів себе при знахідці?

Діти, між лісорубами виникла сварка?Чи щось інше? Як можна назвати таке явище?

Словник : Конфлікт – (від латинської зіткнення)…протиборство, протиріччя, зіткнення між героями, героєм і суспільством або внутрішня боротьба із самим собою.

Визначити риси характеру того, кого стосуються такі деталі тексту:

« обережно взяв дитинча», «вкутав»

«…побажавши йому доброго здоров’я, підійшов до своєї хатини..»

«Покиньмо…ходімо своєю дорогою». «…дивувався з його дурості та м’якосердості»

«…було б лихе діло-залишити дитину…»

Довідка: безсердечний, м’якосердий, корисливий, чемний, жалісливий, гуманний (людяний), порядний, злий, …

- Якими рисами характеру різняться ці герої?

- Про яку людину говорять, що в неї темна душа?

-           А які люди мають світлу душу?

- Як називається різке протиставлення героїв, ситуацій, характерів? ( антитеза)

- Що автор протиставляє в образах Лісорубів?

Висновок: протиставляється егоїзм, безсердечність, кам’яне серце  людяності, м’якосердості

Дружина.

Учитель. Діти, а зараз я хочу, щоб ви побачили фрагмент інсценізації казки «Хлопчик – зірка», а саме розмову лісоруба зі своєю дружиною і дали відповідь на таке запитання: Як можна охарактеризувати дружину лісоруба?

Я хочу запросити учнів Ольгу та Дениса для інсценізації цього сюжету.

Коли дружина відчинила двері й побачила, що це її чоловік вернувся живий-здоровий, вона обняла його, поцілувала, допомогла зняти з плечей важку в'язку хмизу, обмела йому сніг з чобіт і запросила до хати.

Але він сказав їй:

— Я знайшов щось у лісі і приніс тобі, щоб ти подбала про нього, — і не переступив порога.

— Що ж це таке? — вигукнула дружина. — Покажи хутчій, бо хата в нас гола, і нам стілько всього треба.

І тоді він розгорнув плащ і показав їй дитинча, що спало.

— Ох, чоловіче добрий! — промимрила вона. — Та хіба в нас своїх дітей мало, що ти надумав принести до хати ще й підкидька? А може, воно принесе нам нещастя? Та й як же нам виглядіти його? — і вона дуже розгнівалася на чоловіка.

— Ні, ти послухай, це ж не звичайне дитя, а Дитя-зірка, — заперечив чоловік і розповів дружині дивну історію про те, як він знайшов дитину.

Але це її не заспокоїло і вона стала глузувати з чоловіка, лаяти його й кричати:

— Своїм дітям он не вистачає хліба, а ти хочеш годувати ще й чуже? А хто потурбується за нас? Хто нас нагодує?

— Ну, жінко, та бог навіть за горобців турбується і дає їм харч, — відповів чоловік.

— А мало їх гине взимку з голоду? — спитала дружина. — Чи, може, зараз не зима?

І чоловік нічого не відповів, але й не переступив порога.


А тут із лісу потяг пекучий вітер і залетів крізь відчинені двері до хати; дружина здригнулась і сказала чоловікові:

— Може, ти зачиниш двері? Вітер завіває аж у хату, і я вже змерзла.

— А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам'яними серцями? — запитав чоловік.

Але дружина не відповіла ні слова, тільки ближче підсунулась до вогнища.

Та через деякий час вона повернулась і глянула на чоловіка, і очі її були повні сліз. Тоді він швидко ввійшов до хати і поклав їй дитя на руки. А вона поцілувала його й поклала на ліжечко поруч із найменшою своєю дитиною. А вранці наступного дня Лісоруб узяв дивовижний золотий плащ і заховав його у велику скриню, а дружина зняла з шиї дитини бурштинове намисто і теж поклала в скриню.

Запитання:

 - Чому дружина не хотіла брати спочатку хлопчика? Чи можна її за це звинуватити?

 - Як ви гадаєте чому вона цю дитину взяла? (Бо вона сама мати. В неї добре серце).

Хлопчик – зірка.

Учитель. Діти, а давайте згадаємо яким був Хлопчик зірка по відношенню до своїх прийомних батьків, братів, тварин? Зачитаємо.

Учитель. А зараз я хочу, щоб ви переглянули відео «Зустріч Хлопчика – зірки зі своєю матір’ю і сказали: про які риса характеру хлопчика говорить цей фрагмент? (злий, самозакоханий, зверхній)

Учитель.  Яка з рис є, на вашу думку, найстрашніша? Чому? (самозакоханість)

Чому зникла врода хлопчика?

Чи усвідомив він свій гріх?(«Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її).

Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

  1. Внутрішня та зовнішня краса людини.

   Автор порівнює зовнішність хлопчика з квітами, нарцис символізує самозакоханість, троянда це красива, але колюча квітка, фіалка – ніжна, але вередлива квітка. 

- Коли прийшов лісоруб і побачив ставлення хлопчика до матері, він почав дорікати: «У тебе й справді кам'яне серце і не маєш ти милосердя». Автор вживає епітет «кам'яне серце». Що це означає? Невже буває кам'яне серце? Чи зустрічали ви людину з кам’яним серцем?

Вправа «Асоціативний ланцюжок».
Що символізує квітка? Що несе “кам’яне серце”? Доберемо слова-асоціації до цих образів.
Клас ділиться на дві групи, одна група підбирає асоціації до слова квітка, друга група-до слова кам'яне серце.

                                                                           Квітка

  1. Кам’яне серце           краса               ненависть             радість             зло            зневага
                              щастя        жорстокість          милосердя         черствість     добро
    ніжність                  гордість               спокій                   егоїзм           любов         грубість
     
    Слово вчителя.
    Отже, автор казки протиставляє прекрасну зовнішність головного героя його потворному внутрішньому світу. Письменник, ніби, хоче нам сказати, що краса зовнішня не існує без краси внутрішньої, а злість, нечутливість, безсердечність позбавляють усякої цінності будь-які, навіть найпривабливіші зовнішні риси.
    У казці «Хлопчик-зірка» Оскар Уайльд засуджує жорстокість, егоїзм і бездушність. Як і в інших казках письменник велику увагу приділяє зміні внутрішнього світу свого героя, його душевному переродженню. Тільки милосердя повертає красу Хлопчику-зірці, який зміг побороти у собі бездушність.
     
  • Діти, а від чого залежить духовна краса людини?

(від її вчинків)

  • Який найгірший поступок вчинив Хлопчик-зірка? Який найважчий гріх?
  1. Передайте від імені героя, як до нього ставилися звірі у лісі. “Естафета” - передай право голосу іншим.
    • коноплянка;
    • білочка;
    • кріт
  2. Напишіть лист-пораду Хлопчику-зірці, вильне її у цей великий конверт.
  3. Хто першим допоміг Хлопчику-зірці у важкий час. Чому?
  4. Коли і чому краса повернулася до героя?

(Найвищий прояв любові – думати про інших)

Коли Хлопчик - зірка відчув себе щасливим?

  1. Намалюйте “кольорову стежину” героя до краси, до щастя. Передайте вчинки героя кольорами. Чи змінився герой казки?

http://ua-referat.com/ref-0_170198408-4047.coolpic

У чо

 

 

Що робить людину по-справжньому красивою? Як ви розумієте епіграф уроку?

Букет любові покладаємо до матусиних ніг. Із зірочок та побажань. Напишіть у на листочку  найщиріші, найніжніші слова для своєї мами. Зірочку із побажанням ви подаруєте мамі.

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
11 січня
Переглядів
181
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку