Урок із зарубіжної літератури для 5 класу: Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика.Внутрішня та зовнішня краса людини. Основний конфлікт.
Навчальна мета: розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати в чому полягає справжня краса людини, формувати уявлення про красу, навчати давати оцінку прочитаному, аналізувати події, характеризувати героїв; дати поняття конфлікт.
Розвиваюча мета: розвивати навички образного та асоціативного мислення, уміння характеризувати образи героїв у розвитку, вміння давати оцінку людським вчинкам;
Виховна мета: виховувати любов до читання, зацікавленість казками зарубіжної літератури, зокрема творами О. Уайльда; повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
Урок із зарубіжної літератури для 5 класу: Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика.Внутрішня та зовнішня краса людини. Основний конфлікт.
Навчальна мета: розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати в чому полягає справжня краса людини, формувати уявлення про красу, навчати давати оцінку прочитаному, аналізувати події, характеризувати героїв; дати поняття конфлікт.
Розвиваюча мета: розвивати навички образного та асоціативного мислення, уміння характеризувати образи героїв у розвитку, вміння давати оцінку людським вчинкам;
Виховна мета: виховувати любов до читання, зацікавленість казками зарубіжної літератури, зокрема творами О. Уайльда; повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
Тип уроку: комбінований .
Обладнання: підручник, портрет О.Уайльда, ілюстрації до казки Хлопчик-зірка.
Хід уроку
Доброго дня, дорогі діти!
Діти, один до одного, будь ласка, поверніться
Доброзичливо та щиро усміхніться
Поверніться до гостей та привітайтеся.
Молодці, сідайте.
У світ казковий і прекрасний вирушати нам пора
До уроку всі готові? Розпочнемо в дружнім колі.
Темою нашого сьогоднішнього уроку є «Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика. Внутрішня та зовнішня краса людини. Основний конфлікт».
Відкриваємо зошити, записуємо тему уроку.
Сьогодні ставимо собі за мету: розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, розібратися в чому полягає справжня краса людини, будемо характеризувати героїв твору і ознайомимося з таким дати поняттям – конфлікт.
Працюватимемо над розвитком навичок образного та асоціативного мислення, виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
А епіграфом до нашого уроку будуть сьогодні слова видатного українського поета Василя Симоненка.
Епіграф: Мені здається, може, я не знаю -
Було і буде так у всі часи.
Любов, як сонце, світу відкриває Безмежну велич людської краси.
В. Симоненко
- Діти, давайте прокоментуємо ці слова, пояснимо. Що вони означають?
(Любов – це прекрасно. Саме вона відкриває перед людиною всі двері, підштовхує на добрі вчинки, надихає. Діти, а кого можна любити? (своїх батьків, дівчина – хлопця, або навпаки і один – одного).
Перед вами величезне серце, а в кожного на парті маленьке. Давайте на них напишемо свої очікування від сьогоднішнього уроку та прикріпимо до великого серця (гарного спілкування, нових знань, гарного настрою, дізнатися більше про казку «Хлопчик – зірка»).
Не за синіми морями, не за високими горами, а у м. Шостка, Локотському мікрорайону стоїть школа. А у нашій школі є п’ятий клас, де навчаються гарні хлопчики й дівчатка. Чорняві, біляві, русяві, високі, низенькі, повненькі і не дуже. І ось до нашого класу сьогодні з відео –зверненням завітав Домовинок, який живе у нашому закладі. І йому захотілося виявити ваші знання про казку Оскара Уайльда «Хлопчик –зірка».
І сьогодні я з вами хочу провести літературний відео - диктант «Так» чи «Ні». Увага! У меня до вас буде 10 запитань. На 9 запитань ви будете давати відповідь: «так» або«ні». І 10- те запитання буде творчого характеру. Приготувалися 1 запитання.
А тепер давайте перевіримо. Поміняйтеся зошитами, візьміть червону ручку і ставте травильна відповідь - +, неправильня - _.
Отже 1 –відповідь –ні. , і .т.д.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Літературний відео - диктант «Так» чи «Ні»
Учитель: Дякуємо, Домовичку! До нових зустрічей.
Діти, перш ніж характеризувати персонажів казки давайте скажемо: як пов’язана слово зірка з нашою казкою? Що таке зірка?
Асоціативний кущ
Зірка – це за словником велетенське, розжарене, самосвітне небесне тіло
Які зірок ці асоціації. Н-р: небесне тіло,…Робота – 1 хвилина асоціації у вас викликає слово «зірка»? Попрацюйте із сусідом за партою та напишіть на промінцях.
Давайте звіримо ваші відповіді з відповідями на слайді.
Лісоруби.
Учитель. Діти, давайте послухаємо фрагмент казки, коли лісоруби були в лісі і що з ними трапилося (аудіо запис фрагменту).
Учитель. Ви уважно слухаєте і даєте відповідь на таке запитання. Якими рисами характеру були наділені лісоруби?
Діти, між лісорубами виникла сварка?Чи щось інше? Як можна назвати таке явище?
Словник : Конфлікт – (від латинської зіткнення)…протиборство, протиріччя, зіткнення між героями, героєм і суспільством або внутрішня боротьба із самим собою.
Визначити риси характеру того, кого стосуються такі деталі тексту:
« обережно взяв дитинча», «вкутав»
«…побажавши йому доброго здоров’я, підійшов до своєї хатини..»
«Покиньмо…ходімо своєю дорогою». «…дивувався з його дурості та м’якосердості»
«…було б лихе діло-залишити дитину…»
Довідка: безсердечний, м’якосердий, корисливий, чемний, жалісливий, гуманний (людяний), порядний, злий, …
- Якими рисами характеру різняться ці герої?
- Про яку людину говорять, що в неї темна душа?
- А які люди мають світлу душу?
- Як називається різке протиставлення героїв, ситуацій, характерів? ( антитеза)
- Що автор протиставляє в образах Лісорубів?
Висновок: протиставляється егоїзм, безсердечність, кам’яне серце людяності, м’якосердості
Дружина.
Учитель. Діти, а зараз я хочу, щоб ви побачили фрагмент інсценізації казки «Хлопчик – зірка», а саме розмову лісоруба зі своєю дружиною і дали відповідь на таке запитання: Як можна охарактеризувати дружину лісоруба?
Я хочу запросити учнів Ольгу та Дениса для інсценізації цього сюжету.
Коли дружина відчинила двері й побачила, що це її чоловік вернувся живий-здоровий, вона обняла його, поцілувала, допомогла зняти з плечей важку в'язку хмизу, обмела йому сніг з чобіт і запросила до хати.
Але він сказав їй:
— Я знайшов щось у лісі і приніс тобі, щоб ти подбала про нього, — і не переступив порога.
— Що ж це таке? — вигукнула дружина. — Покажи хутчій, бо хата в нас гола, і нам стілько всього треба.
І тоді він розгорнув плащ і показав їй дитинча, що спало.
— Ох, чоловіче добрий! — промимрила вона. — Та хіба в нас своїх дітей мало, що ти надумав принести до хати ще й підкидька? А може, воно принесе нам нещастя? Та й як же нам виглядіти його? — і вона дуже розгнівалася на чоловіка.
— Ні, ти послухай, це ж не звичайне дитя, а Дитя-зірка, — заперечив чоловік і розповів дружині дивну історію про те, як він знайшов дитину.
Але це її не заспокоїло і вона стала глузувати з чоловіка, лаяти його й кричати:
— Своїм дітям он не вистачає хліба, а ти хочеш годувати ще й чуже? А хто потурбується за нас? Хто нас нагодує?
— Ну, жінко, та бог навіть за горобців турбується і дає їм харч, — відповів чоловік.
— А мало їх гине взимку з голоду? — спитала дружина. — Чи, може, зараз не зима?
І чоловік нічого не відповів, але й не переступив порога.
А тут із лісу потяг пекучий вітер і залетів крізь відчинені двері до хати; дружина здригнулась і сказала чоловікові:
— Може, ти зачиниш двері? Вітер завіває аж у хату, і я вже змерзла.
— А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам'яними серцями? — запитав чоловік.
Але дружина не відповіла ні слова, тільки ближче підсунулась до вогнища.
Та через деякий час вона повернулась і глянула на чоловіка, і очі її були повні сліз. Тоді він швидко ввійшов до хати і поклав їй дитя на руки. А вона поцілувала його й поклала на ліжечко поруч із найменшою своєю дитиною. А вранці наступного дня Лісоруб узяв дивовижний золотий плащ і заховав його у велику скриню, а дружина зняла з шиї дитини бурштинове намисто і теж поклала в скриню.
Запитання:
- Чому дружина не хотіла брати спочатку хлопчика? Чи можна її за це звинуватити?
- Як ви гадаєте чому вона цю дитину взяла? (Бо вона сама мати. В неї добре серце).
Хлопчик – зірка.
Учитель. Діти, а давайте згадаємо яким був Хлопчик зірка по відношенню до своїх прийомних батьків, братів, тварин? Зачитаємо.
Учитель. А зараз я хочу, щоб ви переглянули відео «Зустріч Хлопчика – зірки зі своєю матір’ю і сказали: про які риса характеру хлопчика говорить цей фрагмент? (злий, самозакоханий, зверхній)
Учитель. Яка з рис є, на вашу думку, найстрашніша? Чому? (самозакоханість)
Чому зникла врода хлопчика?
Чи усвідомив він свій гріх?(«Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її).
Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
Автор порівнює зовнішність хлопчика з квітами, нарцис символізує самозакоханість, троянда це красива, але колюча квітка, фіалка – ніжна, але вередлива квітка.
- Коли прийшов лісоруб і побачив ставлення хлопчика до матері, він почав дорікати: «У тебе й справді кам'яне серце і не маєш ти милосердя». Автор вживає епітет «кам'яне серце». Що це означає? Невже буває кам'яне серце? Чи зустрічали ви людину з кам’яним серцем?
Вправа «Асоціативний ланцюжок».
Що символізує квітка? Що несе “кам’яне серце”? Доберемо слова-асоціації до цих образів.
Клас ділиться на дві групи, одна група підбирає асоціації до слова квітка, друга група-до слова кам'яне серце.
Квітка
(від її вчинків)
(Найвищий прояв любові – думати про інших)
Коли Хлопчик - зірка відчув себе щасливим?
У чо
Що робить людину по-справжньому красивою? Як ви розумієте епіграф уроку?
Букет любові покладаємо до матусиних ніг. Із зірочок та побажань. Напишіть у на листочку найщиріші, найніжніші слова для своєї мами. Зірочку із побажанням ви подаруєте мамі.