1
Урок №22
Тема. Система образів. Роль фантастики у творі. Символіка. Традиції і новаторство Оскара Вайльда в жанрі роману.
Тема 2. Час — втрата грошей (за романом Оскара Вайльда «Портрет Доріана Грея»).
Мета навчальна: проаналізувати систему образів роману, визначити роль фантастики та символіки у творі, дослідити традиції та новаторство Оскара Вайльда в жанрі роману.
Мета розвивальна: удосконалювати навички висловлення своїх думок і вражень, розвивати дослідницькі здібності.
Мета виховна: виховувати інтерес до творчості Оскара Вайльда.
Тип уроку: урок вивчення основ теорії та історії літератури.
Обладнання: мультимедійна презентація «Відгуки видатних митців різних часів про О. Вайльда та його твори».
Епіграф:
Порок — це витрата життєвих сил
Дж. Б. Шоу
Перебіг уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів.
1.1. «Хвилина спілкування».
Коментар вчителя: на цей урок ви мали б дочитати до кінця роман, тому давайте поговоримо за його змістом.
̶ У чому полягає суть центрального конфлікту у романі? (Між мистецтвом та мораллю).
̶ Хто з героїв роману змальований як митець? (Художник Безіл, який утверджує думку про самодостатність мистецтва, відчуває красу, творить її. Лорд Генрі – прихильник гедонізму, проповідник насолоди від життя та мистецтва. Він митець власного життя. Сибіл Вейн ̶ вона актриса, відображає мистецтво на сцені).
̶ Чи є митцем Доріан Грей? (Він ̶ практичне втілення естетичних ідей у життя: для Безіла Доріан ̶ уособлення Краси, для Генрі ̶ життєвий експеримент, перевірка дії власного егоїзму).
̶ Що в романі уособлює мистецтво? (Портрет ̶ центральний персонаж роману. Саме тому твір називається «Портрет Доріана Грея»).
̶ Чому Безіл Голуорд зацікавився Доріаном як особистістю? (Він був художником, тож побачив особливу красу вродливого юнака. Спілкування з цим молодим чоловіком збудило в ньому зовсім інший погляд на мистецтво, красу).
̶ Про що мріяв художник, створюючи образ Доріана на полотні? (Передусім Безіл бажав знайти і відтворити свій мистецький ідеал. Ідеал, який би уособлював гармонію духу й тіла. Це мав бути ідеал молодості, краси).
̶ Згадаймо афоризм Уайльда: «Обранцями є ті, для яких прекрасне означає лише одне- Красу». Який образ роману є втіленням естетичних принципів письменника? (Образ лорда Генрі)
̶ Ким був Доріан для Генрі? (Своєрідним витвором мистецтва і надзвичайно цікавим матеріалом для психологічного експерименту. «Прекрасне у житті- це насолода почуттів. Треба лише дати вияв кожному почуттю, втілити кожну мрію». Саме лорд Генрі звертає увагу Доріана на неймовірну красу і швидко плинність молодості).
̶ «Так швидко лине ваша юність»,- каже Генрі. Які висновки робить з цього юнак? Як треба жити за принципами нового гедонізму? (Життя ̶ це гра у пошуках насолоди).
̶ Чого прагнув Доріан? (Бути завжди молодим, прекрасним і, як колись Фауст, почав шукати свій ідеал, заради якого готовий віддати свою душу).
̶ Що у творі сталося з часом? (Для Доріана час завмер. Мить зупинилася. Ні вік, ні хвороби не стоять чоловікові на заваді у його прагненні до краси й насолоди, незважаючи на моральність).
̶ Згадайте перший злочин Доріана. Який тягар узяв на себе портрет? (Тягар часу і моральної відповідальності за прагнення гострих відчуттів. «Щось жорстоке з’явилося в обрисах рота»).
̶ Автор наголошує на прірві між зовнішньою красою та духовною потворністю героя. Доріан Грей відчував, що «час зробити вибір», ̶ зазначає автор. Про який саме вибір йдеться в романі? Хто робить цей вибір? Чим є портрет для Доріана? Чому Доріан вирішує знищити портрет? (Герой прагне очищення, щоб далі грішити, щоб докори сумління не заважали безтурботно насолоджуватись життям. Роки його насолоди красою перетворюються на роки само визнання і самовикриття).
̶ Чому герой гине, а портрет постає в усій красі? (Тут дається взнаки непослідовність, суперечливість особистості письменника. З одного боку, він ставить над усе красу, а з іншого-є суддею щодо краси порочної, аморальної. Портрет ̶ совість Доріана. Коли він, розтратник, убивця Безіла Голуода, вирішує знищити портрет, пронизуючи його ножем, то вбиває себе. Цим
О. Вальд заперечує власне твердження про те, що «митець ̶ не мораліст»).
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Слово вчителя.
О. Вайльд — теоретик естетизму. У його теоретичних працях важливу роль відіграють зовнішній епатаж, антивікторіанська бравада, тяжіння до парадоксів та фантастики. З їхньою допомогою письменник прагне знищити догматичні погляди, стереотипи щодо мистецтва наріжний принцип естетики письменник формулює так: «Мистецтво не виражає нічого, окрім самого себе!». О. Уайльд стверджує, що «мистецтво — це наш духовний протест, наша галантна спроба вказати природі на її істинне місце».
Розгорніть робочі зошити, запишіть число, класна робота та тему уроку: «Система образів. Роль фантастики у творі. Символіка. Традиції і новаторство Оскара Вайльда в жанрі роману».
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу учнями.
3.1. Робота над характеристикою образів.
Коментар вчителя: у романі О. Уайльда «Портрет Доріана Грея» порівняно невелика кількість героїв. Але кожен з них відіграє значну роль у розкритті образу головного персонажа — Доріана Грея. Три центральні фігури твору (лорд Генрі, художник Безіл і Доріан Грей) виражають різне ставлення до життя. Пропоную почати з характеристики образа лорда Генрі.
̶ Що відомо про лорда Генрі? (Це англійський аристократ, справжній салонний апостол насолоди і розкоші).
̶ Критики неодноразово проголошували лорда Генрі двійником Уайльда. Чи згодні ви з такою думкою? (Так. Адже лорд Генрі є палким прихильником естетизму, краси, він дотепний, його мова пересипана суцільними парадоксами).
̶ Чи згодні ви з такими словами Безіла: «Ти любиш усіх — тим-то байдужий до кожного»? (Безіл помилявся. Лорд Генрі сам пояснив це: «Я дуже дбайливо розрізняю людей. Друзів собі я обираю лише вродливих, приятелів — лише лагідних, ворогів — лише розумних. Особливо не завадить обережність, коли обираєш ворогів. Серед моїх супротивників немає жодного недоумка. Всі вони люди розвиненого інтелекту і тому вміють належно цінувати мене». Лорд Генрі — тонкий психолог і дуже добре знається на людях. Він відразу полонить їх. Так сталося із Доріаном Греєм).
̶ Які думки лорда Генрі посіяли сумніви в душі Доріана і призвели до того, що він ладен був продати все заради молодості? (Лорд Генрі сказав Доріанові про швидкоплинність часу і тлінність краси: «Краса — це одна з великих істин світу, як сонячне світло, як весняна пора, як відбиття у водах тої срібної шкаралупи, що ми звемо місяцем. Краса — це поза всякими сумнівами. Їй дано божественне право на верховенство. Вона робить принцами тих, хто її має. Так, містере Грей, боги були щедрі до вас. Але що вони дають, те скоро й забирають. Перед вами лише кілька років життя справжнього, багатющого, розмаїтого! А коли ваша юність мине і врода разом з нею,— тоді ви раптом відкриєте, що для вас не лишилося перемог, або ж змушені будете вдовольнятись благими перемогами, що їх пам’ять про минуле зробить ще більш гіркими, ніж поразки. Кожен місяць ви все ближче до того жахливого майбутнього. Час — ревнивий, він зазіхає на ваші троянди й лілеї. Ваше лице стане жовтавим, щоки позападають, очі потьмяніють. Ви будете неймовірно страждати. О! Розкошуйте часом, доки юні!». Ці слова глибоко впали в душу Доріана і психологічно підготували його вчинок).
̶ Подумайте, чи можна сказати, що лорд Генрі поставив дослід над Доріаном Греєм? (Так, але найстрашніше те, що юний Доріан згодився на цей дослід, навіть не роздумуючи над його наслідками).
̶ Як на вашу думку, чому лорд Генрі обрав саме Доріана? (По-перше, тому, що той був вродливим. А по-друге, коли він побачив портрет Доріана, то сказав: «Судячи з портрета, твій таємничий юний друг, імені якого ти не хочеш назвати, має чарівну вроду, отже, він ніколи не думає. Він — прекрасне бездумне створіння, яке мусить бути з нами завжди: і взимку, коли ми не маємо квіток, щоб милуватися ними, і влітку, коли ми потребуємо чогось, що остудило б мозок». Отже, лорд Генрі дивився на Доріана як на красиву іграшку).
̶ Схарактеризуйте основні риси вдачі лорда Генрі.
Коментар учителя: образ лорда Генрі у романі є втіленням філософії насолоди. Це витончений естет, що кохається в красі й відмежовується від потворного, бридкого в житті. Це прагнення не помічати нічого, крім краси, робить його не просто байдужим до всього іншого, а й цинічним. У лорда Генрі холодна душа людини, яка не має ідеалів.
Переходимо до характеристики образу Безіла Голуорда.
̶ Де відбулася перша зустріч Безіла з Доріаном? (На вечорі у леді Брендон).
̶ Що сприяло їхньому знайомству? (Досить незрозуміле представлення Доріана, яке викликало в обох сміх).
̶ Що для Безіла означала дружба з Доріаном? («Розумієш, Гаррі, Доріан для мене просто збудник у творчості. Ти, можливо, не побачиш у ньому нічого. Я бачу в ньому — все. Адже ж якраз найбільше він присутній у моїх творах тоді, коли не його я зображую на полотні. Я ж казав тобі — його образ мовби відкриває переді мною нову манеру малювання. Його я находжу у вигинах певних ліній, у чарівності й ніжності певних кольорів. Оце й усе»).
̶ Чому Безіл не хотів знайомити лорда Генрі з Доріаном? («Доріан Грей — мій найдорожчий друг. Твоя тітонька мала цілковиту рацію — душа в нього чиста й прекрасна. Не зіпсуй його, Гаррі. Не намагайся вплинути на нього. Твій вплив має згубні наслідки».)
̶ Чи справдилися побоювання Безіла? (Так, стосунки з лордом Генрі здійснили на Доріана набагато сильніший вплив, ніж дружба з художником.)
̶ Чому Безіл не хоче виставляти портрет Доріана у салоні? («...Я не збираюсь оголювати душу перед їхніми активними очима»).
̶ Схарактеризуйте образ Безіла.
Коментар учителя: художник Безіл Голуорд — втілення ідеї служіння мистецтву. Він творить красу, для нього немає нічого вищого за малярство. У Безіла гаряче, чуйне, добре серце, яке він вкладає в кожний свій твір. Портрет Доріана Грея став його кращим творінням.
3.2. Робота з текстом твору.
Коментар вчителя: опираючись на текст твору, схарактеризуйте образ Доріана Ґрея в романі та знайдіть ті етапи розвитку, які він долає.
Етапи розвитку Доріана Грея (один учень працює біля дошки, інши роблять записи в свої робочі зошити):
Коментар вчителя: людина без совісті, без душі не може існувати. Духовний світ, замкнений на самому собі, бідний і не може розвиватися. Краса і злочин — поняття несумісні.
3.3. Розповідь учителя про фантастичні та символічні елементи твору.
Уведення фантастичного елемента є важливим для ідейно-художнього задуму твору. Розгляньмо докладніше фантастичне й символічне в романі О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея».
Фантастичний предмет. Дивовижний портрет, який дає змогу Доріанові залишатися молодим і прекрасним; усі погані вчинки, злі наміри й гидкі думки відбиваються на полотні, а не на тілі героя.
Знайомство З ЦИМ предметом. Уже перший погляд на портрет справляє на героїв неоднозначне враження, уже тоді вони відчувають його незрозумілий уплив.
Гріховна мить. Маючи слабкий характер, головний герой не в змозі протистояти спокусі, що постала перед ним: «Якби портрет міг змінюватись, а я повік лишався б таким, як зараз!».
Занепад героя. Угода із фантастичним предметом зрештою спричиняє деградацію героя. Доріан Ґрей не звертає уваги на аморальність і жахливість своєї поведінки, що дедалі гіршає й егоїстичнішає. Тепер він любить тільки себе. Але він переходить межу, коли знущається над Сібіл Вейн, а ще гірше стає, коли він радіє з приводу смерті Джеймса, брата Сібіл. Доріан згубно впливає на усіх, хто з ним спілкується. І зрештою стається страшне вбивство колись найкращого й найближчого наставника — Безіла Голворда. Згодом Доріан знищує портрет, тим самим перериваючи надприродне життя душі в портреті, водночас убиваючи себе, перетворюючись на потвору.
Значення фантастики в межах провідної ідеї твору. Портрет стає уособленням душі головного героя, його самого, а Доріан назавжди залишається прекрасним і незмінним. Портрет та натурник міняються місцями: портрет стає внутрішнім змістом, а Доріан — досконалою оболонкою. Портрет наштовхує на думку про те, що існує згубний уплив гедоністичних ідей, що нехтування внутрішнім на користь зовнішнього, перевага зовнішньої краси над внутрішнім світом має трагічні наслідки.
Отже, фантастичний елемент відіграв основну роль у розв’язанні головного конфлікту твору — краси й моралі.
Образи-символи роману. Доріан Ґрей — це втілення вічної молодості; Безіл символізує служіння мистецтву; лорд Генрі є виразником ідей гедонізму; актриса Сібіл уособлює театральність життя; портрет — символ прихованого, душі (якою вона може бути насправді, якщо людина відчуває безкарність).
Висновок. Метафора портрета — провідна в романі. Це метафора душі героя, його «моральний щоденник». Фантастичний образ портрета-сумління, портрета-душі стає певною мірою реальним, оскільки герой упізнає в зображеному себе справжнього.
Отже, елемент фантастики (портрет) відіграє особливу роль у розв’язанні головного конфлікту роману — конфлікту краси й моралі.
3.4. Робота з підручником.
Коментар вчителя: прочитайте статтю в підручнику «Особливості стилю Вайльда» на сторінці 143-145 та усно дайте відповіді на питання на сторінці 144.
ІV. Узагальнення й систематизація набутих знань і вмінь учнів.
4.1. Робота з епіграфом.
̶ Уважно прочитайте слова епіграфа до нашого уроку.
̶ Що, на вашу думку, автор мав на увазі під словом «порок»?
̶ Який порок мав Доріан Грей?
̶ Чи згодні ви з цим висловлюванням, відповідь обгрунтуйте?
4.2. Створення таблиці «Традиції і новаторство О. Вайльда в жанрі роману (учитель працює біля дошки, учні в робочих зошитах).
Ознаки декадентського твору |
Особливості роману «Портрет Доріана Ґрея» |
Неприйняття дійсності кінця століття |
Роман відображує уайльдівський естетизм, який був викликом вікторіанській епосі |
Розуміння мистецтва як творчості духу, самовияву митця |
Образ Безіла втілює ідею служіння мистецтву, завдання якого — створювати Красу |
Обстоювання права митця на індивідуалізм, аморальність, естетство й естетизацію потворного |
Доріан у гонитві за насолодою пізнає всілякі гріхи, скоює злочини, розтліває власну душу, і все це фантастичним чином відбивається на його портреті |
Прагнення дослідити й відтворити засобами художнього слова непізнаний безмежний світ підсвідомого, таємні кутки та глибини людського духу, джерела інтуїції, її природи |
Лорд Генрі прагне вивчати психологію людей, досліджувати життя та пристрасті, проводити «вівісекцію» себе й інших; Доріан для нього — об’єкт вивчення і спостереження, результат експерименту; у романі зображено роздвоєння особистості Доріана, потаємне життя його душі |
Звільнення мистецтва від соціальних і моральних зобов’язань, сповідування теорії «мистецтва для мистецтва», увага до естетичної проблематики творів, підкреслення її самоцінності |
Головний конфлікт твору — краса і мораль; він пов’язаний з іншими проблемами: життя і мистецтво, мистецтво і мораль; Безіл, створюючи портрет, стає на позиції «чистого мистецтва», тому йому вдається створити шедевр |
4.3. Літературний ринг.
Коментар вчителя: прочитайте відгуки видатних митців різних часів про О. Вайльда та його твори. Як ви вважаєте, хто з цих критиків має слушність і чому? Аргументуйте свою думку (мультимедійна презентація «Відгуки видатних митців різних часів про О. Вайльда та його твори»).
Жан Кокто
Вільяж Морріс
Джеймс Вістлер
4.4. Дискусія за романом «Портрет Доріана Грея».
̶ Чи можна вважати аморальною книгою роман «Портрет Доріана Грея»? Чому? Відповідь обгрунтуйте.
Коментар учителя: у романі є згадка про «отруйну книгу», що негативно вплинула на головного героя твору і підштовхнула його до аморальних вчинків, до виправдання людських пороків. Тож, можливо, цей твір також є такою книгою, як стверджували сучасники письменника.
V. Підведення підсумків. Оцінювання навчальної діяльності учнів.
5.1. «Мікрофон».
̶ Продовжити речення: образ Доріана Грея змусив мене замислитись над…? (сенсом нашого буття, чи варто продавати душу заради вічної молодості,над цінністю кохання, що важливіше: зовнішня чи внутрішня краса, над мотивом дружби, над цінністю справжніх почуттів, що є щастя для людини).
VІ. Осмислення домашнього завдання.
1. Дочитати до кінця роман «Портрет Доріана Грея».