ОСКАР ВАЙЛЬД «ПОРТРЕТ ДОРІАНА ГРЕЯ». ІДЕЙНО-ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ МИТЦЯ. ПРОБЛЕМА КРАСИ Й МОРАЛІ В РОМАНІ «ПОРТРЕТ ДОРІАНА ГРЕЯ». СИСТЕМА ОБРАЗІВ. ЕВОЛЮЦІЯ ГОЛОВНОГО ГЕ

Про матеріал
Актуальність методичної розробки полягає у розкритті проблем сучасного світу: краса і мораль, відповідальність за свої вчинки, вірність у коханні, невідворотність старості, жадоба до насолод й злочинність. На занятті використано презентацію за темою, інтерактивні методи і прийоми «Паспорт твору», «Сюжетний ланцюжок», «Продовжте речення», «Гронування», «Форум», робота в групах, що підвищують інтерес студентів до твору, сприяють розвиткові творчої особистості, забезпечують позитивну мотивацію до здобуття знань студентів і сприяють високій результативності. Метод «Рольова гра» дає змогу глибше познайомитися із життєвим і творчим шляхом О. Вальда, з’ясувати особливість його естетичної позиції, етико- філософський сенс конфлікту краси і моралі в романі «Портрет Доріана Грея»
Перегляд файлу

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«СЛОВ'ЯНСЬКИЙ КОЛЕДЖ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ»

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

 

 

відкритого заняття

ОСКАР ВАЙЛЬД «ПОРТРЕТ ДОРІАНА ГРЕЯ».

ІДЕЙНО-ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ МИТЦЯ. ПРОБЛЕМА КРАСИ Й МОРАЛІ В РОМАНІ «ПОРТРЕТ ДОРІАНА ГРЕЯ».  СИСТЕМА ОБРАЗІВ. ЕВОЛЮЦІЯ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ.

 

 

 

 

 

 

 

з дисципліни: Зарубіжна література

 

спеціальність:  273 Залізничний  транспорт

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2021


 


ЗМІСТ

 

 

Передмова                                                                                                                                 4

План заняття                                                                                                                             5

Хід  заняття                                                                                                                               7

Перелік використаних джерел                                                                                              22

         Презентація                                                                                                                                   

         Рецензія


Передмова

 

         Важливою проблемою сучасної методики є залучення молоді до читання шедеврів світової літератури. Одним із таких видатних творів є, безперечно,  роман О. Вайльда "Портрет Доріана Грея". Моральні проблеми, поставлені в романі, дуже важливі й актуальні для нашого сьогодення, коли все більше починає домінувати егоїстичний, меркантильний підхід до людських стосунків, коли жадоба насолод переважає усі інші почуття, коли власне благополуччя досягається будь - якою ціною, в тому числі й злочинами. Від естетизму – до вирішення важливих моральних проблем – таким уявляється вивчення твору.

        Про популярність роману свідчить те, що він екранізувався більше 25 разів. Ось чому я обрала цю тему для відкритого уроку.

         В основу роману Оскара Вальда «Портрет Доріана Грея» покладено контраст між зовнішньою красою головного героя і його внутрішньою потворністю.

       У творі стверджується думка, що немає краси поза істиною, а істини - поза мораллю, висвітлюются важливі проблеми, пов’язані з культурним, соціальним та міжособистісним аспектами людських взаємовідносин. Людину завжди вабило питання про співвідношення краси зовнішньої та краси внутрішньої, тобто, краси і моралі. Хвилювало це питання і Оскара Вальда.

       Роман  багатий на численні парадокси, містить жахливу трагедію роздвоєності людської натури. Розкриваючи образ головного героя Доріана Грея, простежуємо,  коли розпочалось руйнування його душі, як воно проходило і як він сам перетворився на один великий порок, як філософія насолоди впливає на духовний світ, а також виховуємо у студентів розуміння правильності і хибності вчинків людей.

      Український письменник Євген Маланюк написав: «Доріана Грея за всі його злочини проти людей, проти суспільної етики й моралі не тільки не покарано, а, навпаки, шлях його життя був устелений трояндами та орхідеями, і він сяяв красою вічного юнацтва. Але удар   ножа, направлений до твору мистецтва, в полотно портрета — влучив у серце оригіналу. І смерть не оборонила Доріана від помсти мистецтва: його знайшли старим і гидким біля портрета, що сяяв владною красою — назавше. Так мститься Демон Мистецтва, володар країни, що лежить поза межами добра і зла, але в межах мистецької моралі».

      Отже, роман Оскара Уайльда "Портрет Доріана Грея" ще раз доводить,  література має такий великий гуманістичний потенціал, що може допомогти у формуванні юної людини, у її самовизначенні, в усвідомленні моральних ідеалів і виборі життєвої позиції.

 

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ № 11

 

Дисципліна:  Зарубіжна література

Дата:_________

Група: 454-Л

Спеціальність: 273 Залізничний транспорт

Тема заняття: Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея».

Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. Проблема краси й моралі в романі «Портрет Доріана Грея».  Система образів. Еволюція головного героя.

Мета заняття:

методична мета: активізація пізнавальної діяльності студентів шляхом застосування інтерактивних методів у процесі засвоєння навчального матеріалу на занятті;

дидактична:

розглянути життєвий і творчий шлях митця,  ідейно-естетичні погляди,  етико - філософський сенс конфлікту краси і моралі в романі, втілення різних аспектів естетизму в образах твору,  вайдлівські парадокси; 

розвиваюча: розвивати вміння послідовно і логічно висловлювати свою думку, пам'ять, уважне прочитання твору, володіння словом, творчу уяву; навички аналізу художнього тексту, вміння узагальнювати матеріал, висловлювати та аргументувати власну точку зору, критично мислити.

виховна: виховувати у студентів душевні людські якості: чуйність, добросердечність, правдивість, працелюбність, вірність, вміння бачити прекрасне в житті.

Вид заняття:  практичне

Тип заняття: засвоєння  нового матеріалу

Методи та форми проведення заняття:  бесіда, рольова гра, словникова робота, прийом «Гронування», випереджувальне завдання  «Паспорт роману», сюжетний ланцюжок, робота в групах , інтерактивна вправа «Форум», літературний диктант, метод «Продовжте  речення»

Міждисциплінарні зв’язки:

забезпечуючі: українська література, філософія, культурологія

забезпечувані: географія, українська мова

Технічні засоби навчання: комп’ютер, мультимедійний проектор

Методичне забезпечення:  електронна презентація, портрет О. Вайльда, вислови, ілюстративні матеріали до його біографії, паспорт  роману «Портрет Доріана Грея», портрети Доріана Грея, троянди, пензлі.

Випереджувальне завдання:  Опрацювання основних положень естетизму за

О. Вальдом.  Прийом  «Гронування», повідомлення студента   паспорту роману

О. Вайльда «Портрет Доріана Грея»

Література:

основна:

  1. Зарубіжна література 10 клас (рівень стандарту)

Автори: О. М. Ніколенко, Л.Л. Ковальова, Л.П. Юлдашева, О.В. Орлова, Д.О. Лебедь, К.С. Ніколенко. Для закладів загальної середньої освіти з українською мовою навчання, К.: «Грамота» 2018 рік.

2. Ковбасенко Ю. І. Зарубіжна література (рівень стандарту) : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / Ю. І. Ковбасенко. – Київ : Літера ЛТД, 2018. – 224 с.

додаткова:

1.Бульваренко Л. Прекрасний принц з потворною душею (О. Вайльд «Портрет Доріана Грея» 10 клас) // «ЗЛ». — 2006. — № 7. — С. 13—14.

2.  Кривина Т. Что знал о красоте О. Уайльд? // «ЗЛ». — 2006. — № 7 (455). — С. 15—21.

3. Мухін В.О. Вивчення зарубіжної літератури. 10 клас. – Х.,2002

4. Ніколенко О. Специфіка уроку зарубіжної літератури в старших классах // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. - № 1.

5.  Новик С. М. Уайльд і його роман «Портрет Доріана Грея». 10 клас // Зарубіжна література. — 2003. — № 6. — С. 32—33.

6. Покатилова О. О. Культуролого-синкретичний аналіз художнього тексту // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1999. - № 2. – С. 39-41.

7. Пронкевич О. Зарубіжна література: Підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч. закладів. – 4-те вид., перероб. і доп. – К.: Пед преса, 2003. – 528 с.
8. Пронкевич О. В., Ситченко А. Л. Трагедія краси і насолоди О. Уайльда ,,Портрет Доріана Ґрея“ // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1996. - №3.–С.15-21
9. Свічкарьова І.Б. Вчимося інтерпретації художнього тексту (Урок-дослідження за романом О. Вайльда «Портрет Доріана Грея») // Всесвітня література. — 2003. — № 12. — С. 30—32.

 

 

 

 

 

 

 

 

Щоб заслужити любов, мало однієї краси.

Овідій

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

 

  1. Організація навчальної діяльності

1.1 Привітання. Перевірка присутніх.

  1.2 Підготовка аудиторії до заняття.

2   Актуалізація опорних знань

2.1 Слово викладача.

 Англійський денді з бездоганним стилем, чудовим талантом, іскрометним гумором і почуттям гумору був постійним героєм світського життя Лондона кінця XIX століття, і в наш час неодмінно б став одним з найяскравіших представників соціальних мереж і модних вечірок.

      - Про кого із письменників можна так висловитися?

(Безумовно,  про Оскара Вальда)

  1. Повідомлення теми, мети і завдань заняття (запис теми заняття у зошит)

Слайд1

4 Мотивація навчальної діяльності

4.1 Робота з епіграфом.

Слайд 2.

- Як ви розумієте слова Овідія «Щоб заслужити любов, мало однієї краси».

(Будучи красивим, Доріан Грей не викликає у читачів ні поваги, ні любові, а навпаки, у кінці роману він постає черствим,  мерзенним вбивцею.)

4.2 Бесіда.

 - Про що вам говорить ім’я Оскар Уайльд?

(Оскар Вайльд автор казки «Зоряний хлопчик». Народився в  Ірландїї.)                      

- Що ви знаєте про дитячі роки письменника? Ким були його батьки?

(Оскар гарно вчився, Дублінський коледж закінчив з відзнакою, був працелюбним, мав вишуканий естетичний смак, закінчив Оксфордський університет, батько – лікар, мати – збирачка фольклору, поетеса)

-Про що із життя і творчості О. Вайльда ви хотіли б дізнатися сьогодні на заняття?

 ( Хотілося б більше дізнатися про його біографію та твори)

5  Викладення нового матеріалу.

5.1 Слово викладача.

 Сподіваюсь, що на всі запитання ви отримаєте відповіді, адже перед вами виступатимуть ваші одногрупники: біографи, мистецтвознавці з дослідженнями життя і творчості письменника та й сам О. Вайльд.

5.2 Метод «Рольова гра».

Біограф 1. Ще й досі у різних англійських виданнях зазначено дві дати народження О.Вайльда: 1854 і 1856 роки. І це не єдина таємниця, яка цікавить дослідників життя і творчості цієї неординарної особистості. Вже підлітком він мав свій погляд на все довкола себе. Навчаючись у Дублінському коледжі, дванадцятирічний хлопчик зневажливо ставився до футболу, а в святкові дні носив високий циліндр на своїх, схожих на дівочі, кучерях. В Оксфордському університеті навчавсь абияк. Виняток робив лише для професорів Джона Рескіна та Вольтера Пейтера, лекції яких обожнював.

Мистецтвознавець 1. Саме в Оксфорді О. Вайльд зазнав впливу естетичних ідей, що їх пропагував викладач історії мистецтва, чудовий лектор Джон Рескін: «мистецтво приходить з однією метою: прикрасити швидкоплинність життя». Його роботи про мистецтво Відродження О. Вайльд назвав «святим письмом краси». Теорію естетизму викладено в книжці «Задуми», а діалогічний вступ до неї «Занепад мистецтва брехні»- став маніфестом цього мистецького явища.

Мистецтвознавець 2. Художники й письменники, прибічники естетичного руху, вважали, що мистецтво має приносити людям вишукане задоволення, але аж ніяк не повчати їх. На думку естетів, мистецтво не має жодної дидактичної мети, а єдина вимога до нього — бути прекрасним. Естети розвинули культ краси, вважаючи її основним чинником у мистецтві. Вони проголосили, що життя має наслідувати мистецтво. Природа порівняно з мистецтвом здавалася їм грубим матеріалом, і її дизайн був аж ніяк не досконалим. Головними рисами руху були навіювання (на відміну від твердження), чуттєвість, інтенсивне використання символів, а також синестетичних ефектів (наприклад, відповідностей між словами, кольорами й музикою).

 Біограф 2. У 1881 році О. Вайльд видав свою першу книгу віршів. Того самого року він, уже відомий завдяки своїм незвичайним судженням та неординарній поведінці, вирушив «завойовувати Америку». За океаном читав естетські лекції, проповідував ідеї «нового відродження в англійському мистецтві». Після повернення з Америки якийсь час жив у Парижі, а потім переїхав до Лондона. З 1882 до 1888р. займався журналістикою, писав літературні огляди і рецензії. У 1888році побачила світ перша збірка «Щасливий принц та інші казки». Цього ж року він опублікував роман «Портрет Доріана Грея».

Біограф 3. Свою філософію мистецтва О.Вайльд виклав у книзі «Задуми»: «Закони мистецтва не збігаються з законами моралі» У 1892 році про О.Вайльда заговорили не тільки як про оригінальну особистість, а також і як про автора комедій на матеріалі світського життя. Дуже сподобалися глядачам комедії «Ідеальний чоловік» та  «Як важливо бути поважним».

Біограф 4. Та ось він у залі суду. Що ж трапилося? Про це треба запитати у самого Оскара Уайльда.

Письменник Оскар Вайльд. Судовий процес розпочав я сам – через письмову образу на мою адресу лорда Квінсберрі з приводу забороненої цензурою моєї драми  «Соломея». Однак хитрий та підступний лорд Квінсберрі повернув справу так, що звинуватив мене в аморальності – розбещенні свого сина Альфреда Дугласа. Навіть свідків знайшов. У результаті мене засудили на два роки ув’язнення. Від природи я хворобливий, а у в’язниці були жахливі умови.

Біограф 5. У 1887 р. письменника звільнено з в’язниці. Він працював над останнім своїм твором – «Балада Редінзької в’язниці», який надрукував анонімно. Далі жити в Англії Вайльд не міг, бо його книги були заборонені, вилучені з бібліотек, творчі фантазії – виснажені.

  Митець змушений був виїхати з країни. Через три роки постійних блукань Європою він оселився в дешевому готелі у Парижі. Там і помер самотнім 30 листопада 1900 року.

  1.  Слово викладача.

Справжнє визнання і неабиякі грощі принесли письменникові комедії, які йшли з великим успіхом не лише в Англії, а й в Америці. Але головна книга його життя- це роман «Портрет Доріана Грея». Роман О. Вайльда «Портрет Доріана Грея» увійшов до скарбниці світової літератури як пам’ятка декадентської доби. Це твір, у якому розглянуті краса, її сила та місце в житті людини. Твір мав дві редакції (1890 –перша,1891 – друга з доповненням).

  Задум створення роману виник під час суперечки з тогочасними критиками, які звинувачували письменника в тому, що він не міг навчити читачів нічому доброму. Письменник заперечує це. В передмові до його роману є гірка фраза, що «будь - яке мистецтво не дає жодної користі».

  1. Словникова робота.

Слайд 3.

Інтелектуальний роман – різновид роману, у якому увага автора зосереджена не стільки на зображенні самого життя, людських характерів, скільки на актуальних для певної доби інтелектуальних і загальнокультурних проблемах, нерідко наповнений відповідними дискусіями та висловлюваннями, насичений складним інтелектуальним підтекстом, посиланнями на різноманітні літературні, мистецькі, філософські твори.

Парадокс (з гр. мови – дивне, несподіване):

-         вислів, що суперечить загальноприйнятій точки зору або здоровому глузду;

- незвичне явище, що не відповідає загальноприйнятим уявленням, міркуванням, що приводить до наслідків, внутрішньо суперечливих чи несподіваних, які мають фатальну форму;

- оригінальність мислення його автора.

Цитатна доріжка (парадокси О. Вайльда)

- Того, що потрібно знати, не навчить ніхто.

- Лише пусті, обмежені люди не судять по зовнішності.

- Який творець, таке і творіння.

- Всі жінки з часом стають схожими на своїх матерів. У цьому їхня трагедія. Жоден чоловік не буває схожим на свою матір. У цьому його трагедія.

- Бути греком – означає не мати одягу, бути людиною Середньовіччя – не мати тіла, бути сучасною людиною – не мати душі.

- Найгірші вороги людини – її близькі.

Естетизм – 1) збірна назва літературно-мистецьких течій, які у своїх маніфестах і творах висувають на перше місце естетичні програми та естетичні особливості мистецтва (“парнасці”, символісти, “неокласики” та ін.); 2) філософська теорія, яка обстоює пріоритет мистецтва, його художню автономність, вічну красу і силу.

Естет – людина, яка звертає особливу увагу на естетичні явища, будує життя за принципами прекрасного.

Гедонізм (у перекладі з грецької – насолода) – філософсько- етичне вчення, за яким насолода є найвищим благом, сенсом життя.

Гедоніст – людина, яка живе, намагаючись отримати якомога більше насолоди від життя.

  1.  Випереджувальне завдання. Опрацювання основних положень естетизму за

О. Вальдом.

Прийом  «Гронування».

Слайд 4.

 

  1. Випереджувальне завдання (повідомлення студента)

Паспорт роману О. Вайльда «Портрет Доріана Грея»

Слайд 5.

 

 

Видання

уперше вийшов друком 20 червня 1890 р.у журналі Lippincott’s Monthly Magazine. Другу редакцію, у якій  автор дещо доповнив та змінив твір, дописав нові розділи, читачі побачили окремою книжкою у квітні 1891 р.

 

Літературний рід

епос

Жанр

інтелектуальний роман

Літературний  напрям

синтез романтизму, реалізму, імпресіонізму, естетизму

Тема       

мистецтво та краса (історія життя і смерті молодого красеня Доріана Грея).

Ідея             

врода й мораль не мають нічого спільного; велич справжнього мистецтва.

Композиція

роману           

роман містить передмову (25 афоризмів) та 20 розділів. 

Експозиція        

у майстерні художника Безіла Голворда триває робота над портретом Доріана Грея.

Зав’язка           

фатальне бажання Доріана Грея

Розвиток подій   

кохання та самогубство Сібіл Вейн – портрет –  дзеркало – душі Грея – утілення ідей гедонізму лорда Генрі у житті Доріана Грея – убивство   Безіла – смерть Джеймса Вейна –лицемірство Доріана щодо Гетті Мертон.

Кульмінація    

замах на портрет.

Розв’язка       

смерть Доріана Грея.

Головні герої      

натурник Доріан Грей, художник Безіл Голворд,лорд Генрі Воттон, кохана Доріана Сібіл Вейн, її матір та брат Джеймс, хімік Алан Кемпбел.

Проблематика     

мистецтво та мораль;

 співвідношення внутрішньої краси та  зовнішньої вроди;

 зв’язок між життям та мистецтвом.

Провідні ознаки 

  інтелектуалізм;

  естетизм;

  парадокс.

 

5.7  Колективне  складання сюжетного ланцюжка подій  роману  О. Вайльда «Портрет  Доріана  Грея».

Художник Безіл пише портрет прекрасного юнака Доріана Грея і розмовляє зі своїм другом лордом Генрі. Незабаром приходить сам натурник, краса  зачаровує Безіла й  лорда Генрі →портрет закінчено, і Доріан мріє вголос: «Якби портрет мінявся, а я міг завжди залишатися таким як є!»; Безіл дарує йому портрет →Доріан   поринає у світське життя і закохується в акторку Сібіл Вейн →закохавшись у Доріана, Сібіл уже не може так гарно грати, але Доріан кохав не її, а зіграних нею героїнь →дівчина скоює самогубство, а на портреті Доріана з’являється зморшка →наступні 12 років доріан шукає розради як у мистецтві, так і в притонах →Безіл намагається надоумити Доріана, той показує йому портрет, а потім убиває художника →шантажуючи хіміка Кемпбела (свого колишнього супутника в гульбищах), Доріан позбавляється тіла Безіла →шлях насолоди, розпусти й деградації, вплив Доріана на інших людей →смерть Алана Кемпбела →смерть Джеймса Вейна →спроба розпочати все знову й одружитися з Гетті Мертон →одного разу вночі Доріан кинувся на портрет із ножем. Слуги, які прибігли на його крик, побачили мертве тіло потворного стариганя, а портрет набув своєї первозданної краси.

5.8 Слово викладача. Проблематика роману «Портрет Доріана Грея» (запис у зошити)

  1.          Співвідношення насолоди і моралі (етики і естетики). 
  2.          Роль краси в житті. 
  3.          Роль мистецтва. 
  4.          Доброчесність і гріх. 
  5.          Добро і зло. 

5.9 Рольова гра «Судове засідання» (робота над сюжетом твору)

Слайд 6.

    

Суддя. Сьогодні на судовому засіданні розглядається справа Доріана Грея, якого обвинувачують у низці злочинів. Слово надається прокурору, який повідомить суду про злочини, що інкримінується обвинуваченому.

Прокурор.  Доріан Грей обвинувачується у багатьох злочинах. Прошу суд уважно все вислухати і винести по цій справі справедливий вирок.

      Доріан Грей – людина, яка від народження мала все, про що багатьом залишається лише мріяти: приналежність до вищих кіл суспільства, аристократ від народження, він з дитинства жив у розкошах і багатстві, наділений вродою і талантами. Але він вирішив, що цього замало, тому замахнувся на більше. Доріан переступає межу вседозволеності і цим порушує закон. Людина завжди має вибір: жити чесно, але бідно, чи в розкоші, безтурботно розтринькуючи багатство. Саме другий шлях і обрав Доріан Грей. Він живе лише заради власного задоволення, виправдовуючи свої вади важким дитинством, яке нібито зробило його тим, ким він є зараз.

      Найбільший злочин Доріана – це його слабкість. Пройнявшись словами лорда Генрі про надзвичайну силу краси, Грей вирішує, що тепер він може робити те, на що не здатні «прості смертні». Одержимість власною неперевершеністю і обожнювання самого себе, наштовхують цю людину на думку, що тепер вона може керувати долями інших. Грей перенаситився життям, для нього нема нічого недозволеного, недосяжного.

      Доля, пославши йому зустріч з Сибілою, вирішала подарувати йому другий шанс, сподіваючись, що він покине шлях гріха і розпусти. Здавалось, що кохання зможе врятувати його від того провалля, куди він поступово спускався. Але, йдучи по життю, як колекціонер, безжальний збирач цінностей, Доріан не міг закохатися в звичайну дівчину. Йому була потрібна яскрава, неординарна особистість. Він покохав те море пристрастей і образів, які втілювала Сибіла на сцені. Але він не бачив самої Сибіли, її чистої душі, не зміг оцінити її щире кохання. В ту мить, коли Доріан побачив у ній звичайну дівчину – не Дездемону, не Джульєтту, він вирішує покинути її, бо тепер вона стала йому байдужа. Результат цього безжального вчинку – це смерть нещасної дівчини.

      А чим завинив перед цим страховиськом Безіл, який намагався розбудити совість Доріана. Чому, коли художник вмовляє Грея покаятися у скоєних злочинах і спокутувати свої гріхи, останній вибухає люттю, яка призводить до вбивства. Цей красень безжально вбиває людину, яку багато років називав свої другом лише через те, що Голуорд змусив його відчути докори сумління.

       Доріан Грей має відчутний вплив на людей, бо змусив бідного хіміка Кемпбела знищити труп Безіла. Його не цікавить те, що через декілька днів Алан покінчить життя самогубством, не в силах нести страшний тягар, який поклав на нього Доріан. Головне те, що Доріан врятував себе. Єдиний раз в житті Грей злякався, коли відчув, що його переслідують. І тільки випадок допоміг йому врятуватися від справедливого покарання. Я вже не говорю про десятки дівчат, доля яких зламав і знищив Доріан Грей. таким, як він, немає місця в суспільстві.

       Враховуючи все вищесказане, прошу суд визнати Доріана Грея винним у скоєні всіх злочинів, які прозвучали, і призначити йому найвищу міру покарання.

Суддя.  Суд дякує прокурору за наведені факти і передає слово адвокату обвинуваченого.

Адвокат.  Все, що ми зараз почули, насправді жахливо! Але перед тим, як поставити крапку в цій справі, давайте спробуємо з’ясувати причини такої поведінки мого підзахисного. Давайте почнемо з дитинства. Як ви гадаєте, чи може дитина вирости нормальною, живучи без ласки і любові батьків, яких Доріан втратив  майже від народження. Чи можуть багатство і розкоші замінити теплоту і турботи матері? З самого малечку Грей ріс в атмосфері ненависті та суворості під доглядом безжального діда, який став його опікуном. Нікому було вказати юнаку на хибність його шляху.

Зустрівши на своєму шляху лорда Генрі, Доріан повністю опиняється під владою його гедоністичних теорій. Герой піддався солодким і пишним словам про свою унікальність, вседозволеність своєї краси. Таким чином, Доріан приходить до висновку, що він – сама досконалість. Я вважаю, що суд має виправдати мого підзахисного, адже таких, як він, одиниці. Він прагне жити за законами краси, а не моралі. Своїм життям він нібито кидає виклик усьому світу, намагається довести, що можна жити інакше, не так, як всі. Юнак прагнув у всьому знайти красу, його біда тільки в тому, що він шукав її серед життєвого бруду. Він був лише вправним учнем свого вчителя, втіливши теорію лорда у життя.                

  Я хочу запитати у всіх присутніх: «Але чому ніхто не зупинив його, не надав допомоги?». Поруч   були люди, але вони не навернули Доріана на вірний шлях. Вони байдуже спостерігали за долею молодої людини, зайняті лише собою, егоїстичні. То хіба лише Доріан такий егоїст, гріховодник? Мого підзахисного звинувачують у вбивстві Безіла Голуорда, Сибіли Вейн. Але хіба лише Доріан винен у тому, що так сталося? Безіл запалив у юнакові любов до самого себе. А чому, роблячи це, він не замислився, що юна душа Доріана, яка ніколи не чула щирого, привітного слова, не готова прийняти любування своєю красою. Коли ж Безіл попросив відпущення гріхів, то юнак подумав, що над ним просто глузують, і в стані афекту, вбив художника, якого вважав причиною всіх своїх нещасть. Адже, якби не було б портрета, то життя Доріана могло скластися по-іншому. А що стосується Сибіли, то не Доріан підсипав їй отруту, не він змусив її покінчити з життям. Це був вибір самої дівчини.

Тому я прошу суд виправдати Доріана Грея, зняти з нього всі обвинувачення і надати йому можливість розпочати нове життя.

Суддя. Слово надається прокурору для допита обвинуваченого. Після цього Доріан Грей зможе сказати своє остання слово на свій захист.

Запитання  прокурора до Доріана Грея.

 Прокурор.  Як змінює людину усвідомлення власної досконалості, вроди?

Доріан. Підносить над іншими людьми, вселяє відчуття власної надзвичайності, особливості, вседозволеності.

Прокурор.       Поясніть суду, що у поведінці Безіла вас розлютило найбільше, коли він побачив ваш  спотворений портрет?

Доріан.  Безіл побачив мою оголену душу, побачив те, яким я є насправді. А найголовніше це те,  що художник дізнався про секрет моєї вічної молодості. Тепер я вже просто не міг його    відпустити, і в мене був лише один вихід – вбити непроханого свідка.

Прокурор. Поміркуйте, як би склалася ваша доля, коли б не було портрета?

Доріан. Коли б не було портрета, моя доля склалася б зовсім по-іншому. Всі мої вчинки відбива  лися б на моєму обличчі, тому я цінував би свою красу і ставився б до неї обережніше.  Можливо, я міг би знайти своє щастя у родинному колі, одружившись з якою-небудь ча  рівною дівчиною. Може це була б і Сибіла, але навіщо зараз говорити про все це, всеодно  нічого вже не виправити.

Останнє слово Доріана Грея. Я не прошу жалю і співчуття. Я прожив своє життя саме так, а не інакше, і ні про що не жалкую. Якщо б у мене була можливість розпочати все заново, то я не можу зі стовідсотковою впевненістю сказати, що я щось змінив би у своєму житті. Я отримав унікальну можливість доторкнутися до найпотаємнішого, до того, що ніхто з вас навіть не спроможне осягнути в повній мірі. Я обирав долю, а доля обирала мене. Я майже зміг досягнути істин Всесвіту, я майже перехитрив невблаганний час і навіть частково підкорив смерть. Довгі роки я був Чарівним принцом, королем життя, який керує долями інших.

Ви можливо спитаєте: «Чи принесло це мені щастя?» І так, і ні. Отримавши вічну молодість, я згубив душу. А найжахливіше те, що кожного дня я бачив як спотворюється моя душа на портреті, який став її відображенням, але це не зупиняло мене. Я прагнув дізнатися, де існує та славнозвісна межа, яку ми чомусь не маємо права переступати. Я  вирішив дізнатися як далеко може зайти людина у своїх бажаннях. Моя зовнішня краса не змогла пересилити потворність душі, тому поступово, спускаючись сходинками пороку, я опинявся у пеклі.

 Завершуючи свою промову, хочу наголосити, що ви не зможете вигадати для мене найбільшого покарання, ніж я сам, бо я власноруч убив власну совість і душу.

Суддя.  Суд уважно вислухав всі «за» і «проти» і прийшов до такого висновку: брак життєвого досвіду, слабкість духу, невміле протистояння спокусам, самозакоханість, важке дитинство не можуть бути виправданням злочину, а тим більше вбивству.

         5.10 Слово викладача. Філософсько-естетичними та моральними проблемами в романі є те, що майже кожен з героїв грає негативну роль, рівень егоїзму завжди призводить до

втрати власної особистості, без якої людина – ніщо. В цьому контексті кожен повинен пам’ятати, що у кожного із нас є якась певна місія. Можливо ми про неї ще не знаємо, але ми народжені не просто так і «підкидувати цукерки» власному егоїзму не зіграє на користь. Так само, що замість того, щоб підбурювати інших на певні вчинки, як це робив лорд Генрі, краще самостійно будувати своє життя і не бути ляльководом і «хазяїном» чужих доль.

5.11  Характеристика героїв роману. Робота в групах.

І група- Образ Безіла.

  1.               Чи є Безіл Голуорд втіленням ідеї служіння мистецтву і який портрет є кращим його творінням?

(Художник Безіл Голуорд — втілення ідеї служіння мистецтву. Він творить красу, для нього немає нічого вищого за малярство. У Безіла гаряче, чуйне, добре серце, яке він вкладає в кожний свій твір. Портрет Доріана Грея став його кращим творінням. Саме тому Безіл Голуорд спочатку не хоче виставляти його, бо це означає відкрити власну душу, її глибинні порухи кожному, хто прийде подивитися нову роботу. Безіл захоплюється своїм шедевром настільки, що вже не відділяє портрета від живої людини, з якої його написано).

  1. Про що попереджає Безіл Доріана перед від’їздом до Лондона?

(Він обожнює Доріана, стає йому другом, відчуває, що почав набагато краще малювати з того часу, як познайомився із цим юнаком. На відміну від Генрі й Доріана, для Голуорда етичне й естетичне невіддільні, як краса та доброта. Збираючись виїхати з Лондона на тривалий час, Голуорд приходить до Грея, щоб утримати його від бажання піддаватися спокусам, застерегти від такого способу життя, який потребує насолод різного роду за будь-яку ціну. Голуорд не хоче вірити непевним чуткам відносно Доріана, але вважає за свій обов’язок попередити друга).

  1. Як завершилася остання зусріч Безіла Голуорда із Доріаном Греєм?

(Звичайно ж, він не міг передбачити, як трагічно завершиться візит до того, хто надихнув його на створення найкращого полотна. Та кінець Безіла неминучий. Безіла називають «подвійним двійником», адже він певною мірою дублює долю самого автора і водночас відтіняє образ головного героя, є його запізнілим сумлінням. Останнє відвідування будинку Грея завершилося для Безіла трагедією: Доріан, розкривши йому страшну таємницю портрета і вважаючи його винним у всіх своїх бідах, убиває художника).

ІІ група – Образ лорда Генрі

1.   Встановіть походження лорда Генрі. ( Лорд Генрі Воттон - дворянин).

2.   Знайдіть у тексті опис його зовнішності.

3.   Віднайдіть у тексті цитати, що відображають погляди лорда Генрі. («Впливати на когось – це означає віддавати комусь власну душу». «Єдиний спосіб позбутися спокуси - піддатися їй». «Мета життя – розвиток власного «я». «Краса…робить принцами тих, хто її має». «Співчуття болеві – це страшенно щось нездорове». «Нічого не проминіть, шукайте завжди нових вражень. Новий гедонізм – ось що потрібно новому вікові. Єдина страшна річ на світі – нудьга – це єдиний гріх, за  який нема прощення»).

4.  Чи живе сам лорд Генрі за своєю власною теорією? (Звісно, ні. Але йому цікаво спостерігати як вона впливає на інших).

5.   Ким був для Генрі Воттона Доріан Грей? (Своєрідним витвором мистецтва і надзвичайно цікавим матеріалом для психологічного експерименту. «Прекрасне у житті – це насолода почуттів. Треба лише дати вияв кожному почуттю, втілити кожну мрію»).

6. Які художні засоби використовує О. Вайльд, зображуючи лорда Воттона?(Внутрішні монологи героя, його стиль мовлення, опис речей героя, стиль його одягу, манери, власне непряму мову: «Як це захоплююче – перевірити силу свого впливу на іншу людину! Ніщо не може з цим порівнятися. Перелити свою душу в іншого, дати їй пожити в ньому – це справжня насолода»).

ІІІ група – Образ Доріана Грея

1. Що вам відомо про походження, родину, дитинство Доріана Грея? (Дворянин, рано втратив батьків, виховувався суворим дідом-опікуном. Зачитати цитати з тексту).

2. Знайдіть у тексті опис зовнішності Доріана Грея.

3.Чого прагнув Доріан Грей і чи збулася його заповітна мрія? (Бути завжди молодим і завжди прекрасним, навіть ладен за це віддати свою душу. Його мрія справдилася: старіти почав портрет, а він залишився молодим).

4. Як автор випробовує героя коханням? Чи гідний Доріан кохання Сибіли?(Автор дає Доріану можливість зустріти юну, чисту і прекрасну Сибілу. Але він кохав не її, а те море пристрастей і образів, які вона так талановито втілювала на сцені).

5.    Коли вперше герой побачив зміни на портреті? (Після розриву з Сибілою).

6. Чим захоплювався Доріан Грей? (вишивка, гобелени, запахи, музичні інструменти, мода, містицизм)

7. Як змінився Доріан Грей під впливом теорії лорда Генрі? (став розпусником, почав вести аморальний спосіб життя)

Викладач.  Отже, спочатку Доріан Грей не усвідомлює своєї краси, до того ж він практично нічим не цікавиться, чистота його зовнішності перебуває у гармонії із чистою душею. І тільки після усвідомлення Доріаном швидкоплинності життя та згасання його вроди відбувається парадокс – душа і тіло існують окремо одне від одного, але у тісному взаємозв’язку: на красі тіла не відбиваються наслідки вчинків героя, весь тягар злочинів несе душа, яка стає дедалі гіршою та потворнішою. Конфлікт настає тоді, коли Доріан усвідомлює потворність своєї душі. Саме тоді він вирішує разом з портретом знищити всі жахливі наслідки своїх гріхів. І знову парадокс – душа, що набула потворного вигляду на портреті, знаходить належне їй тіло.

Роман О. Вайльда «Портрет Доріана Грея», безумовно, викликає багато суперечок. Сам автор в одному з листів писав про нього так: «Мою історію можна назвати есе про декоративне мистецтво. Вона, якщо хочете, виділяє отруту, але ви не можете заперечувати, що вона досконала, а саме досконалість і є для нас, художників, кінцевою метою».

5.12 Інтерактивна вправа «Форум».

Слайд 7.

Студентам пропонується висловити свою думку за такими темами:

-    Яке враження справив на Вас роман «Портрет Доріана Грея»?

  • Чи можна вважати роман  аморальним?
  • Ваше ставленая до головного героя та конфлікту романа 
  • Чи вважаєте Ви роман актуальним?

6 Узагальнення і систематизація знань, формування вмінь

6.1 Слово викладача.

Вайльд у передмові до роману слушно писав: «Суперечки з приводу мистецького твору свідчать, що цей твір новий, складний і життєздатний». "Портрет Доріана Грея" можна тлумачити по-різному, але не визнавати його безумовну неординарність і художню довершеність - неможливо. Критики, сперечаючись з окремих питань стосовно мистецьких позицій Оскара Вайльда, доходять спільного висновку про роман: це твір новий, складний і життєздатний.

6.2 Літературний диктант за романом О.Вайльда «Портрет Доріана Грея»

1. Чому зустріч з Доріаном Греєм надала художнику Безілу Холлуорду великого натхнення? (Вважав Доріана ідеалом краси)

2.  Хто змусив Доріана замислитись над власною красою? (Лорд Генрі)

3. Які зміни сталися на портреті Грея після розриву з Сибілою? (З’явилися зморшки жорстокості)

4. Після якої події Доріаном оволоділо відчуття постійного страху, манія переслідування? (Після зустрічі з братом Сибіли Вейн – Джеймсом Вейном)

5. Чим став портрет для Доріана Грея? (Його совістю, душею)

6. «Повністю реалізувати своє єство – ось для чого існує кожен із нас!» Кому належать ці слова? (Лорду Генрі)

7. Якою була перша сходинка пороку Доріана Грея? (Усвідомлення ним своєї краси)

8. Що Доріан вирішив зробити з портретом? (Знищити, «убити» його)

9. Якби у Доріана Грея з’явилися справжні зморшки, хто    Безіл Холлуорд чи Генрі Уоттон – швидше б розлюбив його і чому? (Генрі Уоттон, бо не бачить справжньої  краси)

10.Що побачив Безіл, коли Доріан показав йому портрет? («У нього очі диявола!»)

11. Хто і про що говорить «Я занадто багато самого себе вклав»? (Холлуорд про портрет Грея)

12.Чому Доріан убиває Безіла Холлуорда? (Художник розкрив страшну таємницю портрета, Доріан Грей вважає його винним у всіх своїх бідах)

7 Коментар роботи студентів на занятті. Оцінювання.

8  Підсумок заняття

Узагальнюючи опрацьований матеріал, можна сказати, що Доріан не зміг знайти красу, бо там, де він її шукав, краси не було. Краса  не у відчуттях, не в  насолоді і навіть не у мистецтві. Красу треба шукати в людині. На прикладі життя Доріана Грея ми побачили, що коли орієнтиром краси стає лише зовнішня її оболонка, і зовсім не враховується внутрішня її сутність, духовна, то це призводить до трагедії.

8. 1 Метод  «Продовжте речення»

Слайд 8.

 Я звернув увагу на …

  • Я дізнався …
  • Я був вражений …
  • Я вирішив, що…
  • Я замислився …

 

9  Домашнє завдання.

Метод «Щоденник подвійних нотаток»

Виписати цитати, які вас зацікавили та  написати власні міркування до них.

Слайд 9.

 

 

 

 

ПЕРЕЛІК  ВИКОРИСТАНИХ   ДЖЕРЕЛ

 

 

  1.          Бульваренко Л. Прекрасний принц з потворною душею (О. Вайльд «Портрет Доріана Грея» 10 клас) // «ЗЛ». — 2006. — № 7. — С. 13—14.
  2.          Кузьменчук І. С. Парадокси О. Вайльда // Зар. літ. - 2004. - №8. - С. 16.
  3.          Кривина Т. Що знав про красу  О. Вайльд? // «ЗЛ». — 2006. — № 7 (455). — С. 15—21.
  4.          . Масімова Л. В. Життя наслідує мистецтво // Зар. літ. - 2007. - №37. –

С. 12-15

  1.          Покатилова О. О. Культуролого-синкретичний аналіз художнього тексту // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1999. - № 2. – С. 39-41.
  2.          Свічкарьова І.Б. Вчимося інтерпретації художнього тексту (Урок-дослідження за ро-маном О.Вайльда «Портрет Доріана Грея») // Всесвітня література. — 2003. — № 12. — С. 30—32.
  3.          Словник літературознавчих термінів. – К., 1999
  4.           Стамат Т. В. Формувати самостійність і незалежність естетичних суджень (Конспект уроку за романом О. Вайльда «Портрет Доріана Грея») // Всесвітня література. — 2004. — №8. — С. 26—29.
  5.          Уайльд О. Портрет Доріана Грея. – К.: Дніпро, 1968
  6.      Удовиченко Л. М. Афоризми письменника як засіб осмислення його творчості. Підсумковий урок за романом О. Вайльда «Портрет Доріана Грея» // Всесвітня література. — 2005. — 33. — С. 19—22.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Savchenko Nina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
26 серпня 2021
Переглядів
10557
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку