Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідея попередження та риси «епічного театру» в п»єсі
Мета: заохочувати учнів до ознайомлення з життєвим та творчим шляхом Б.Брехта, сприяти розкриттю змісту п»єси «Матінка Кураж та її діти», вироблення в учнів уміння оперувати літературознавчими термінами, додатковою літературою, спонукати комунікативної мотиваційної компетентностей, заохочувати до ціннісного ставлення до людей і до себе.
Ти уроку: комбінований
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Тема війни нерозривно пов»яязана із життям і творчістю Брехта, адже він на собі відчув увесь її страх, на власні очі бачив воєнні жахи і реально усівдомлював катастрофічні наслідки, які по собі залишить війна. Ще 01.01.1939 року у поезії «Фюрер вам почне розповідати» він розповів про масштабність війни, яку розпочав Фюрер
Фюрер вам станет рассказывать — дескать, война...
Бертольт Брехт
Продлится всего четыре недели. К началу осени
Все вы вернетесь домой. Но осень
Много раз придет и пройдет, а вы
Не вернетесь домой.
Маляр вам станет рассказывать — мол, машины
Будут за вас воевать. Лишь немногим
Предстоит умереть. Но вы,
Сотнями тысяч будете вы умирать,
Умирать в таком огромном количестве,
каком никогда и никто еще на свете не умирал.
Если мне доведется услышать,
что вы воюете на Северном полюсе,
и Индии, в Трансваале,
Значит, буду я знать,
Где ваши могилы.
Перевод М.Ваксмахера
-Яке ваше враження від поезії?
-Як цей вірш пов»язаний із темою сьогоднішнього уроку?
4. Оголошення теми й мети уроку
П»єса «Матінка Кураж та її діти» так, як і поезія тісно пов»язані темою війни, яка так чи інакше змінила життя практично кожної людини. І на запитання про те, що має показати глядачеві «Матінка Кураж та її дітим», Б.Брехт відповідав «На війні велику комерцію ведуть не маленькі люди. Війна, яка є тією само.ю комерцією, але іншими засобами, знищує людські чесноти навіть у добропорядних людей». Сьогодні ми спробеємо зрозуміти позицію автора й самостійно переконатися у справедливості цього твердження або спростувати його.
Запис теми у зошит
5. Робота над темою уроку
П»єсу «Матінка Кураж та її діти» написано у Швеції восени 1939 року- у дні, що безпосередньо передували розв»язанню війни в Європі. Згодом Брехт визнавав: «Коли я писав, то уявляв, що зі сцен декількох великих міст пролунає попередження драматурга, попередженя про те, що хто хоче снідати із чотром, мусить запастися довгою ложкою. Можливо, я виявив наївність, ле я не вважаю, що бути наївним-соромно. Вистави, про які я мріяв, не відбулися. Письменники не можуть писати з такою швидкістю, з якою уряди розв»язують війни: адже, щоб писати, потрібно думати. Театри занадто щвидко підпали під владу великих розбійників. «Матінка Кураж та її діти»- спізнилася...»
Робота з текстом
Словникова робота
Маркітанти- дрібні торговці продовольчими товарами і предметами солдатського вжитку, що супроводжували війська в походах, на ученнях, маневрах, тощо. Досить часто , особливо у Франції, ними були жінки-маркітантки.
Саме маркітантка Анна Фірлінг, її вчинки, спосіб життя, ставлення до життя, до власних дітей і до самої себе є тією рушійною силою, завдяки якій рухається уся дія твору. Отже, хто ж така Анна Фірлінг?
Робота із текстом твору
Які дві найбільш напружені сцени у п»єсі? Якою постає у них матінка Кураж?
-Чи усвідомлюєу кінці п»єси, що всі її біди від війни?
- У чомуполягає філософія Кураж стосовно війни? (-с.169)
Кожен із дітей Кураж, за задумом самого автора, є алегорією повної чесноти, але на прикладі цих дітей автор показує зворотний бік людських чеснот, що виявляється за умов війни. Діти Аннни загинули. Хто у цьому винен? Війна чи матар?
-Хто є жертвами війни: Анна чи діти?
Робота у групах
1 група охарактеризує Єйліфа, викоритвуючи цитати
2 група охарактеризує Швейцеркаса
3 група-Катрін
-Як Брехт розглядав призначення своєї п»єси?
Літературні критики у п»єсі Брехта простежують ознаки драми-притчі.
-Які ознаки має цей літературний жанр? ( образи-символи: барабан-супутник смерті; червоні чобітки та капелюшок- символд жіночності)
У творі Брехта багато побутових подробиць. Узагалі письменник свідомо не створює ефекту правдоподібності6 у своїх теоритичних працях він заперечував потребу в цьому. Брехт уважав за потрібне руйнувати гіпнотичний уплив театру, запобігаючи виникненню сценічних ілюзій. Брехт прагнув створити театр, який спонукав би глядачв до роздумв і міркувань, а не до півчутя
-Які риси епічного театру можна побачити у п»єсі?
-Що таке «ефект відчудження»?(принцип худлжньої творчості, який передбачаєзображення звичайного)
-За допомогою чого здійснюється такий ефект?
-що таке зонги?
-Яку роль у п»єсі виконують пісні?
-Скільки пісень?
Кожна пісея має своє значення
-Чи вдалося авторові донести до читачів головну думку, що не можна позбутися за рахунок війни, не зазнавши втрат?
7. Доманє завдання
-с.179-184, -с. 1 85№4 письмово