Володимир Короленко. "Сліпий музикант". Петро Попельський і Евеліна

Про матеріал
Заохочувати учнів до ознайомлення з життєвим та творчим шляхом Б.Брехта, сприяти розкриттю змісту п»єси «Матінка Кураж та її діти», вироблення в учнів уміння оперувати літературознавчими термінами, додатковою літературою, спонукати комунікативної мотиваційної компетентностей, заохочувати до ціннісного ставлення до людей і до себе.
Перегляд файлу

Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідея попередження та риси «епічного театру» в п»єсі

 

Мета: заохочувати учнів до ознайомлення з життєвим та творчим шляхом Б.Брехта, сприяти розкриттю змісту п»єси «Матінка Кураж та її діти», вироблення в учнів уміння оперувати літературознавчими термінами, додатковою літературою, спонукати комунікативної мотиваційної компетентностей, заохочувати до ціннісного ставлення до людей і до себе.

 Ти уроку: комбінований

                             Хід уроку

І  Організаційний момент

ІІ  Актуалізація опорних знань

  • Які цікаві факти становлення особистості Бертольда Брехта вам відомі?
  • - У чому полягає особливість «епічного театру»?
  • - Що таке «ефект відчудження»?
  • - Як тема війни з»явилася у творчості Б.Брехта?

ІІІ  Мотивація навчальної діяльності

 

Тема війни нерозривно пов»яязана із життям і творчістю Брехта, адже він на собі відчув увесь її страх, на власні очі бачив воєнні жахи і реально усівдомлював катастрофічні наслідки, які по собі залишить війна. Ще 01.01.1939 року у поезії «Фюрер вам почне розповідати» він розповів про масштабність війни, яку розпочав Фюрер

Фюрер вам станет рассказывать — дескать, война...

Бертольт Брехт

 

Продлится всего четыре недели. К началу осени

Все вы вернетесь домой. Но осень

Много раз придет и пройдет, а вы

Не вернетесь домой.

Маляр вам станет рассказывать — мол, машины

Будут за вас воевать. Лишь немногим

Предстоит умереть. Но вы,

Сотнями тысяч будете вы умирать,

Умирать в таком огромном количестве,

каком никогда и никто еще на свете не умирал.

Если мне доведется услышать,

         что вы воюете на Северном полюсе,

и Индии, в Трансваале,

Значит, буду я знать,

Где ваши могилы.

 

Перевод М.Ваксмахера

-Яке ваше враження від поезії?

-Як цей вірш пов»язаний із темою сьогоднішнього уроку?

4. Оголошення теми й мети уроку

 

П»єса «Матінка Кураж та її діти» так, як і поезія тісно пов»язані темою війни, яка так чи інакше змінила життя практично кожної людини. І на запитання про те, що має показати глядачеві «Матінка Кураж та її дітим», Б.Брехт відповідав «На війні велику комерцію ведуть не маленькі люди. Війна, яка є тією само.ю комерцією, але іншими засобами, знищує людські чесноти навіть у добропорядних людей». Сьогодні ми спробеємо зрозуміти позицію автора й самостійно переконатися у справедливості цього твердження або спростувати його.

Запис теми у зошит

5. Робота над темою уроку

П»єсу «Матінка Кураж та її діти» написано у Швеції восени 1939 року- у дні, що безпосередньо передували розв»язанню війни в Європі. Згодом Брехт визнавав: «Коли я писав, то уявляв, що зі сцен декількох великих міст пролунає попередження драматурга, попередженя про те, що хто хоче снідати із чотром, мусить запастися довгою ложкою. Можливо, я виявив наївність, ле я не вважаю, що бути наївним-соромно. Вистави, про які я мріяв, не відбулися. Письменники не можуть писати з такою швидкістю, з якою уряди розв»язують війни: адже, щоб писати, потрібно думати. Театри занадто щвидко підпали під владу великих розбійників. «Матінка Кураж та її діти»- спізнилася...»

 

  • Що стало основою до написання п»єси?
  • Як Брехт розглядав свою п»єсу? ( Як твір-попередження)
  • Яку думку автор хотів донести дло глядачів?  (За рахунок війни неможливо збагатитися, не зазнавши жодної втрати)

Робота з текстом

  • Хто є головною героїнею?
  • Кого називають маркітантами?

Словникова робота

Маркітанти- дрібні торговці продовольчими товарами і предметами солдатського вжитку, що супроводжували війська в походах, на ученнях, маневрах, тощо. Досить часто , особливо у Франції, ними були жінки-маркітантки.

Саме маркітантка Анна Фірлінг, її вчинки, спосіб життя, ставлення до життя, до власних дітей і до самої себе є тією рушійною силою, завдяки якій рухається уся дія твору. Отже, хто ж така Анна Фірлінг?

  • Хто вона, матінка Кураж? Чим займається? Який спосіб життя веде?
  • Як ставиться до дітей?
  • За що отримала прізвисько Кураж? (-с. 169 підручник)

Робота із текстом твору

Які дві найбільш напружені сцени у п»єсі? Якою постає у них матінка Кураж?

 

-Чи усвідомлюєу кінці п»єси, що всі її біди від війни?

- У чомуполягає філософія Кураж стосовно війни? (-с.169)

Кожен із дітей Кураж, за задумом самого автора, є алегорією повної чесноти, але на прикладі цих дітей автор показує зворотний бік людських чеснот, що виявляється за умов війни. Діти Аннни загинули. Хто у цьому винен? Війна чи матар?

-Хто є жертвами війни: Анна чи діти?

Робота у групах

1 група охарактеризує Єйліфа, викоритвуючи цитати

2 група охарактеризує Швейцеркаса

3 група-Катрін

 

-Як Брехт розглядав призначення своєї п»єси?

 

Літературні критики у п»єсі Брехта простежують ознаки драми-притчі.

-Які ознаки має цей літературний жанр? (  образи-символи: барабан-супутник смерті; червоні чобітки та капелюшок- символд жіночності)

 

У творі Брехта багато побутових подробиць. Узагалі письменник свідомо не створює ефекту правдоподібності6 у своїх теоритичних працях він заперечував потребу в цьому. Брехт уважав за потрібне руйнувати гіпнотичний   уплив театру, запобігаючи виникненню сценічних ілюзій. Брехт прагнув створити театр, який спонукав би глядачв до роздумв і міркувань, а не до півчутя

-Які риси епічного театру можна побачити у п»єсі?

-Що таке «ефект відчудження»?(принцип худлжньої творчості, який передбачаєзображення звичайного)

-За допомогою чого здійснюється  такий ефект?

-що таке зонги?

-Яку роль у п»єсі виконують пісні?

-Скільки пісень?

 

Кожна пісея має своє значення

  • Яке значення має пісня про капітуляцію?
  • Це пісня-один із художніх пирйомів «ефекту відчудження». За задумом автора вона мала перетворити дію на певний час, щоб дати змогу глядачеві проаналізувати вчинки нещасної та злочинної торговки, роз»яснити причини її поразки, показати, чому вона не змогла знайти сили волі, щоб сказати волі «ні» принципу «з вовком жити-по-вовчому вити. ЇЇ велика капітуляціяполягала в наївній вірі, що за рахунок війни можна непогано нажитися.
  • 6. Узагальнення і     систематизація здобутих знань, умінь і навичок

-Чи вдалося авторові донести до читачів головну думку, що не можна позбутися за рахунок війни, не зазнавши втрат?

7. Доманє завдання

-с.179-184, -с. 1  85№4 письмово

 

 

docx
Додано
16 вересня 2021
Переглядів
361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку