11 клас
Зарубіжна література
Тема : Позакласне читання . Урок – роздум вивчення теми : « Г.Г.Маркес
« Стариган із крилами»
Мета : систематизувати матеріал, дослідити символічний образ крил, з'ясувати сенс зустрічі ангела з людьми, розвивати аналітичні вміння та критичне мислення учнів, виховувати інтерес до латиноамериканської літератури.
Тип уроку: урок роботи над змістом художнього твору.
Методиі прийоми: слово вчителя, бесіда, метод загального опитування, залиши за мною останнє слово.
Шлях аналізу: евристична бесіда.
Обладнання : портрет Г.Г.Маркеса,текст оповідання, ілюстрації до твору, таблиці, опорні схеми.
Хід уроку
Памятайте, ви вчора говорили про крила?
Крила в мене виросли – та летіти нікуди.
І.Тургенев
Крила – це символ духовного злету людини.
Л.Ромащенко.
І.Актуалізація опорних знань .
Сьогодні ми будемо працювати над твором Г.Г.Маркеса « Стариган із крилами».Ви прочитали його , але не всім він зрозумілий. Наше завдання полягає в тому, щоб зрозуміти цей твір, правильно визначити його основну думку.
БЕСІДА
___ вони допомагають людям.
____ вони з'являються, коли хтось закоханий.
____вони невидимі.
____їх присутність не відчувається.
-Коли і навіщо вони прилітають?
( Алгели прилітають коли людині важко, коли вона не знає що робити.Вони підказують, як можна вирішити проблеми, допомагають людям у скрутну хвилину, оберігають від чогось страшного , поганого. )
А ЗАРАЗ СКЛАДЕМО СЕНКАН про ангела,беручи поняття, яке стосується безпосередньо твору Г.Г.Маркеса.
Ангел
Милосердний, святий
Захищає, літає, охороняє.
Він наділений безмежною добротою
Світло.
Ангел
Кволий, немічний
З'являється, хворіє, боїться.
Люди знущаються з нього.
Провісник.
Назвіть твір, який прочитали нещодавно?
«Стариган із крилами»
( Філософське світобачення є характерною ознакою творчості Маркеса . Він порушує глобальні проблеми людства, особистості. Намагається з'ясувати моральну спроможність людей, витоки їхніх учинків. А щоб навчитися моральних заповідей , людина прислухається до Бога. Згідно з біблійною традицією , Бог виявляє свою волю через ангелів.)
-Хто такий ангел ? Якими ми уявляємо ангелів?
( З грецької та єврейської означає « вісник», тобто той, хто несе божественну істину до людей. Коли десь падає зірка , кажуть, що то летить ангел. Ніхто не знає , куди він прямує. Але той, хто побачить його , - обраний. Згідно з давніми міфами , ангели Божі вісники , пов’язані з небесними планетами 6: Гавріїл – із Місяцем, Рафаїл – із Венерою. У цьому давня мрія людей про духовний зв'язок космосу і Землі. А «космос» у перекладі з грецької означає « порядок, устрій, красу, мир).
-Космос. Яке протилежне йому слово?
( Хаос –безлад).
Чому прилітають ангели до людей?
(Щоб нагадати про необхідність влаштування людства й Усесвіту. У їхніх очах німий докір і добра віра , гірке розчарування і світла надія).
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Дати відповідь на запитання.
( Сусідка).
7.Коли дізналися про те, що в будинку Пелайо є живий ангел? ( наступного дня).
8. Де жив ангел? ( У курнику).
9. Хто це сказав : « … крила ще ні про що не свідчать , їх мають і літак, і яструб, отож, це атрибут не тільки ангелів» ( священик Гонзага. Дроворуб).
10.Хто брав по 5 сентаво , за те, щоб подивитись на ангела? ( Елісенда).
11. Послухайте цитату. Яку чесноту мав ангел ?
«… Його дзьобали кури, шукаючи космічних паразитів, недужі висмикували з крил пір'я, щоб доторкнутися ними до своїх болячок, а безбожники кидали в нього камінням, щоб старий підвівся , й вони могли розгледіти його тіло. Один сміливець навіть припік йому бік розжареною залізякою , бо ангел так довго не ворушився , що всі подумали, чи він , бува , не вмер,- Яку чесноту мав ангел? ( надприродне терпіння)
12. Чому дівчина перетворилася на павука? ( не слухала батьків).
13. За одержані від людей гроші , що зробили Пелайо та Елісенда? ( перебудували свій дім, зробили його двоповерховим з балконом).
14. Коли хлопчик почав ходити, він грався у курнику . Ангел до хлопчика ставився як? ( покірливо, терпів усі його примхи і витівки).
15.На яку хворобу одночасно захворіли хлопчик та ангел? ( вітряну віспу).
16.Через кілька років що сталося з хлопчиком? ( Пішов до школи).
17.За останню зиму що сталося з ангелом? ( Він дуже постарів).
18. Ангел тієї зими помер? ( ні, навпаки став оклигувати).
19.Що побачила Елісенда, коли вибирала цибулю в городі? ( намагався злетіти ангел).
20. Куди полетів ангел? ( у бік моря, перетворившись на маленьку чорну цятку.)
- Навіщо Маркес приводить ангела на землю?
( Щоб підкреслити реалії життя).
( Щоб нагадати про необхідність орального влаштування людства й Усесвіту . У їхніх очах німий докір і добра віра , гірке розчарування і світла надія).
( так).
-Використовуючи цитати із твору , опишіть вісника Бога. Це завдання було дано завчасно.
( Це старенький дід, який упав обличчям у грязюку; такий старий і немічний; циркова звірина; рот беззубий; лисий череп; великі півнячі крила; обскубані та брудні; велика старезна курка; ніж людське створіння, надто схожий на земну людину).
(страховисько; людина, що потерпіла під час аварії іноземного пароплава – янгол - диявол , що дурить необмежених людей – неприродне створіння
( інопланетянин) – безпорадний старий дід.)
Я: Отже, ангел прилетів –таки на землю. Ми вже зустрічалися з потойбічною силою .У творі якого автора ? ( Булгаков «Майстер і Маргарита») ( Воланд).
- Чи є відмінність між цими міфічними істотами ?
( Так. Різний вигляд. Різне місце й умови проживання , не говорячи вже про ставлення до них оточення. Важко уявити , щоб у Воланда кидали каміння чи намагалися припекти розпеченою залізякою).
(в обох випадках йдеться про перевірку людей).
- То навіщо опинилася на землі дуже стара людина з крилами?
(Як провісник – довідатися, чому люди стали такими , до чого дійшло людство).
( На правому плечі охоронець)
Нащо потрібні ангели?
( Якщо ангели комусь потрібні, то ому б їм не бути ? Так Маркес поєднав два світи – реальний і магічний).
Світове дерево.
Подивіться на рослину . Де ж місце ангела в схемі?
Ангел Пелайо. Дівчина – павук.
( Надзвичайне терпіння, творить чудеса, нікого не ображає, безгрішний, здатний самовдосконалюватися – безсмертний).
(Бо стовбур – це реальний світ).
- Чому дівчину – павук розмістили в кроні?
( Покарання за гріхи, Перетворення: гріх – прокляття.)
(Бо суспільство – дерево хворе).
( Стовбур – реальний світ).
( Ангел упав на землю до людей)
- Як називається хвороба? ( Бездуховність).
Я : Отже, це і є магічний реалізм Маркеса: незвичайне допомагає висловити проблеми повсякденного . Які ж це проблеми ? Розглянемо результат заповнення схеми « Людство в мініатюрі».
Людство в мініатюрі.
Символічне та алегоричне значення образів твору.
Пелайо |
Дитина |
Елісенда |
Родина |
Отець Гонзага |
Ангел |
Папа Римський |
Церква |
Дівчина – павук |
Натовп цікавих |
«Розумна сусідка» |
Суспільство |
Конкурент у всьому |
Мучать його |
Не знають, що з ними робити |
Полетів |
Що означає ця схема?
( це модель людства в мініатюрі, яке живе за гратами , чи в клітці, спорудженій ним самим)
( Дротяна огорожа, грати на вікнах, Це метафора світу – тюрми , світу – пекла, з якого не втекти, бо посадили за гратами самі себе).
( Символ неблагополучних людей. Людство хворіє на зло , що може знищити все світле , ангелів у тому числі).
Порівняйте ставлення людей до сина Божого і до героя оповідання . Чи змінилося людство? Хто вже ставив це питання?
( Сина Божого люди прокляли і розіп’яли . ТЕПЕР ТАК ТОРГУЮТЬ НЕПРОДАЖНИМ , але рідше розкидають і камінням закидають уже не до смерті . Це питання ставив Воланд і зробив висновок : люди як люди.)
( він став старим через гріхи людей : розваги, гроші, банальні істини . Людство старіє від гріхів . Чи не побачимо ми як ангели помирають?
Робота з таблицею.
Розглянемо значення образів.
Розглянемо таблицю героїв твору.
Герої твору |
Їхні чесноти, якості |
Ставлення до ангела |
Що символізують герої твору. |
Пелайо |
Віра |
Добре |
Втілення |
Елісенда |
Сподівання |
Співчутливе |
Прагматизму |
Хлопчик |
Байдужість |
Безжалісне |
Жорстокість суспільства |
Отець Гонзага , решта жителів селища |
Корисливість |
Зацікавлене , добродійне ,корисливе |
Знехтувану віру |
Що живить людей ?
Бог, любов, добро, милосердя, спільне духовне життя.
Що вбиває людей?
Жадібність, егоїзм, жорстокість, відсутність віри,духовне розєднання.
Що керує людьми?
( Людьми керують користь, жадоба до грошей, до наживи. Елісенді спало на думку з кожного відвідувача брати по 5 сентаво - і ось на одержані гроші вже перебудовано дім , налагоджено побут, на вікнах зявилися залізні грати, щоб не залітали ангели. Старого ангела відвідувачі смикали за піря , припівали розжареною залізякою кидали в нього каміння .Здавалося, надприродне терпіння було найголовнішою чеснотою ангела. Церква брехлива , не розуміє мови ангела .Розчарування в людях у ангела таке глибоке, що чогось іншого , хорошого він не чекає, йому вже не під силу боротися за людські душі.)
( старий із крилами, божий посланець, символ знехтуваної віри , та уособлення природи .
Хлопчик – жорстоке дитя хорошого суспільства.
Жінка – павук – символ деградації суспільства.
Образи світу природи
Дощ – символ необхідності духовного очищення.
МОРСЬКА стихія – бурхливе і суперечливе життя.
Морський вітер – відчуття свободи.
Образи віту людей
Селище – модель людства.
Прочитайте епіграфи. Який із них стосується жителів міста?
( Жодний епіграф не стосується жителів міста . оскільки вони не розуміли дива , яке з ними сталося. Сан окриленості не для них . Їм Господь послав крила для того ,щоб вони змінилися , стали кращими та вони цього не усвідомлюють).
- Що відрізняє людину від ангела?Що є його атрибутом?
( крила)
( міць, сила).
( людина з крилами, підрізати крила, розправляти крила , чути крила за спиною).
А- альтруїст
Н-надійність
Г- гуманізм
Е-енергія
Л- любов
Л-лицемірність
Ю- юродивість
Д- дурість
И (І) – іррегулярність
Н- нерозсудливість
А- аморальність .
Зараз перегляньте бук трейлер на твір» Стариган із крилами»
Буктрейлер – коротка анотація на книгу.
І на останок.
ЗИЧУ ДОВГО ЛІТАТИ.
ХАЙ НЕСУТЬ НАС КРИЛА У БОЖИЙ СВІТ
І ЗБАГНІТЬ НЕЗБАГЕННЕ
І ТРУДІТЬСЯ НАТХНЕННО
ХАЙ ПІДНОСЯТЬ ВАС КРИЛА.
ХАЙ ТРИВАЄ ПОЛІТ.