Основи, їх фізичні властивості властивості, назви

Про матеріал
У розробці викладено матеріал про особливості класу неорганічних сполук - "основ", їх назви, фізичні властивості.
Перегляд файлу

Хімія 8 клас

Тема: «Фізичні властивості основ. Поширеність у природі та використання основ. Вплив на довкілля і здоров’я людини».

Мета уроку: розширити знання про класифікацію неорганічних сполук, сформувати уявлення про основи розчинні і нерозчинні, розглянути склад основ, їх номенклатуру, фізичні властивості, галузі застосування та правила безпеки поводження з ними; розвивати вміння й навички складати формули основ за валентністю металу та визначати валентність металу за формулами основ, давати їм назви, розглянути основні сфери застосування основ і правила безпеки під час роботи з ними, розвивати хімічну мову.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І.  Організаційний етап.

Правила на уроці.

У – уважні

Р – розумні

О – організовані

К – кмітливі

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда «Мозковий штурм»:

  1.      Розподіліть речовини на 2 групи. Які особливості речовин ви для цього використовували?

Mg, O2, BaO, C, FeSO4, CuO, HCl, S8, Cu(OH)2, H2CO3, NaOH, Al, NaCl, H2, Fe2O3.

 

          

  1.      Що таке прості речовини?
  2.      Як класифікують прості речовини?

Розподіліть прості речовини за групами:

                              

  1.      Що таке складні речовини?
  2.      Які класи неорганічних сполук ви знаєте?

Розподіліть складні речовини за класами

                  

  1. Які сполуки називаються оксидами? (Бінарні сполуки, що містять Оксиген на другомі місті).
  2. Як класифікують оксиди? (Солетворні: кислотні, основні, амфотерні та несолетворні);
  3.   Яким речовинам відповідають кислотні оксиди? (Кислотам);
  4.  Що таке кислота? (Складна сполука, що містить атоми Гідрогену та кислотний залишок).
  5. Які речовини відповідають основним оксидам? (Основи)
  6. Які речовини називають основами? (Сполуки, що містять катіони металу та групи ОН).

IІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вислів давньоримського філософа Сенеки: «Навчаємось не заради школи, а задля життя…»

                                                Кальцій кинули у воду

                                                Оце так наробив погоду!

                                                На воді танок танцює,

                                                Водень догори вирує.

                                                Лакмус колір поміняв,

                                                Чомусь розчин синім став.

                                                 У що вода перетворилась,

                                                А може зовсім не змінилась?  (Са(ОН)2)

      Добавлю луг в зелений розчин,

      Спостерігати буду я

      Як випадає темний осад,

      Зелений осад, мов трава.

      Так він в пробірці постояв

      І свій колір поміняв.

     Був зелений – став цегляний

     На великий подив мій!

( утворення гідроксиду феруму (ІІ) і перетворення на гідроксид феруму (ІІІ)) 

Одні з них надзвичайно небезпечні, інші є життєво необхідними: помічники у господарстві, медицині, будівництві і т.п. Це все сказано про основи. Що це сполуки такі?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План.

1. Загальне поняття про основи.

2. Класифікація основ: луги, нерозчинні основи.

3. Номенклатура основ.

4. Алгоритм складання формул основ за їх назвами.

5. Фізичні властивості основ.

6. Поширення та застосування основ.

7. Заходи безпеки під час роботи з лугами.

Загальне поняття про основи.

Основи (гідроксиди) – це гідрати основних оксидів. Це йонні сполуки, які складаються з іона металічного елемента (Ме) і з одної або декількох гідроксогруп (ОН). Загальна формула основ – Ме(ОН)х.

Класифікація основ: луги, нерозчинні основи.

Основи поділяють:

1) за кількістю гідроксогруп -ОН. Кількість гідроксид-іонів, які здатні заміщуватися на кислотні залишки з утворенням солей, визначає кислотність основ:

однокислотні основи: КОН, NaOH, CuOH;

двокислотні основи: Zn(OH)2, Ва(ОН)2, Cu(OH)2, Mg(OH)2;

трикислотні основи: Mn(OH)3, La(OH)3, Ni(OH)3, Ві(ОН)3.

Відома також незначна кількість чотирикислотних основ;

2) за ознакою розчинності у воді:

нерозчинні: Аl(ОН)3, Fe(OH)2, Cu(OH)2;

розчинні: КОН, NaOH, Са(ОН)2, Ва(ОН)2.

Основи, які розчиняються у воді, називають лугами. Розчинність гідроксидів можна визначити за таблицею розчинності. Наприклад, основа NaOH, що складається з катіонів Na+ та аніонів OH-, є розчинною.

Номенклатура основ

Назви основ складають так:

Для елементів зі сталою валентністю:

Назва елемента + слово «гідроксид»

Наприклад: Ca(OH) – кальцій гідроксид, NaOH – натрій гідроксид.

Для елементів зі змінною валентністю:

Наприклад: Fe(OH) – ферум (ІІ) гідроксид, Cu(OH) – купрум (ІІ) гідроксид.

Алгоритм складання формул основ за їх назвами

  1. Записуємо спочатку хімічний символ металу, а тоді гідроксильну групу ОН.
  2. Над металічним елементом вказуємо значення його валентності.
  3. Визначаємо кількість груп ОН за значенням валентності металу, знаючи, що валентність групи І.
  4. Гідроксильну групу записуємо в дужках і записуємо відповідний індекс.

Наприклад, магній гідроксид.

Валентність Магнію – ІІ, тому гідроксильних груп буде 2.

Отже, формула Mg(OH)2.

Фізичні властивості основ

Луги – це  добре розчинні у воді речовини, до складу яких входять лужні метали та гідроксильні групи (ОН). ВинятокСа(ОН)2 – малорозчинний у воді.

NaOH, KOH, LiOH, Ba(OH)2

  1. Тверді білі речовини, без запаху.
  2. Милкі на дотик.
  3. Розчини і розплави лугів проводять електричний струм.
  4. Під час розчинення у воді виділяється тепло.

Нерозчинні основи – це нерозчинні у воді речовини.

Cu(OH)2, Fe(OH)2, Mg(OH)2

  1. Тверді.
  2. Без запаху.
  3. Не проводять електричний струм.
  4. Здатні розкладатися на оксид і воду під час нагрівання.

Поширення та застосування основ

У природі луги не трапляються: по-перше, вони розчинні й будуть вимиватися водою, а по-друге, вони дуже активні й легко беруть участь у хімічних реакціях.

 

Нерозчинні основи можуть входити до складу деяких мінералів у вигляді основних солей. Іржа, яка утворюється на сплавах заліза, теж частково складається з гідроксидів Феруму.

         Натрій гідроксид (їдкий натр, або каустична сода) – виготовлення скла, штучних барвників, паперу, синтетичних волокон та очищення нафти. Засіб для очищення каналізаційних труб — це 40 %-й розчин натрій гідроксиду.  Натрій та калій гідроксид (їдкий калі) використовують у виробництві твердого й рідкого мила, а також ліків.

      Літій гідроксид (LiOH) – наповнення лужних акумуляторів (батарейок), виробництво скла і емалей.

     Купрум гідроксид (Cu(OH)2) – надання забарвлення склу й емалям.

     Цинк гідроксид (Zn(OH)2) — компонент багатьох фарб і мазей.

     Кальцій гідроксид (Cа(OH)2) (гашене вапно) – будівництво, приготування різних будівельних сумішей: штукатурки, шпаклівки тощо, очищення цукру на цукрових заводах.  Суспензією кальцій гідроксиду у воді (вапняним молоком) навесні обмазують стовбури дерев для захисту від шкідників.

      Магній гідроксид (MgOH)2) – виробництво зубної пасти та ліків.

Заходи безпеки під час роботи з лугами

  • Ні  в  якому  разі луги  не  брати  руками!
  • Будьте уважні,  щоб  луг  не  потрапив  на відкриті  ділянки  шкіри,  очі.
  •  У  разі  потрапляння  лугу  на  шкіру чи очі  повідомте  вчителя.
  •  Ділянку  шкіри, на  яку  потрапив  луг, промийте великою кількістю води.
  • У  разі  потрапляння  лугу  в  очі  негайно  промийте їх  спеціальним  розчином  борної  кислоти  аптечного       виготовлення;
  • Розлитий луг нейтралізувати оцтом.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  • І. Завдання.

Виберіть серед запропонованих речовин основи:

HCl, Cu(NO3)2, Mg(OH)2, H2SO4, FeO, ZnS, NaOH, AlCl3, H2CO3, K2O, Cr2O3, Co(OH)2.

  • ІІ. Завдання.

Скласти формули гідроксидів, зашифровані у піраміді.

                                                                                           OH

Rb    Sr    K

Li Ba Fe(II) Al Cu(II)

  • ІІІ. Завдання.

Вправа «Хрестики-нулики»:

NaOH

HCl

Al2О3

CaSO4

CaO

Li3PO4

KOH

SO2

К2О

H2SO4

H2О

Fe2O3

Cu(OH)2

HNO3

ZnBr2

NaCl

Ag2О

ZnO

Al(OH)3

H3PO4

H2CO3

MgSO3

HI

Cl2O5

Са(OН)2

 

  • ІV. Завдання.

Установіть відповідність між назвою та формулою гідроксиду:

1 Fe(OH)3

а) алюміній гідроксид

 

        2 KOH

б) ферум(ІІ) гідроксид

 

3 Fe(OH)2

в) кальцій гідроксид

 

4 Cu(OH)2

г) купрум(ІІ) гідроксид

 

5 Al(OH)3

д) ферум(ІІІ) гідроксид

 

6 Ca(OH)2

е) калій гідроксид

 

         7   NaOH

є) натрій гідроксид

 

 

  • V. Завдання.

Заповніть картку відповідними основними оксидами та основами.

Оксиди

CaO

Na2O

Fe2O3

BaO

 

 

 

 

Основи

 

 

 

 

KOH

Al(OH)3

Sr(OH)2

LiOH

 

 

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

  • Заповніть пропуски:
  1. Основи (гідроксиди) – складні речовини, що містять атоми _________ елемента та одну або декілька груп _______.
  2. Розчинні у воді основи називаються  ________ .
  3. Основи, які у воді не розчиняються називаються ___________.
  4. В основах існує ___________ зв’язок, бо в їхньому складі містяться метали і неметали.

 Ключові слова: луги, ОН, нерозчинні, металічного, йонний.

  • Рефлексія

VІІ. Домашнє завдання.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
3 червня 2021
Переглядів
7056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку