школа I-III ступеня
с. Любохини
Урок з xiMiT на тему: тсновт
Вчитель:
Марко Н. Ю.
Тема. Основи
Мета: розширити знання про та номенклатуру
речовинна основ;
формувати складати назви речовин за сучасною украТнською
номенклатурою;
вивчити та основ;
на BCix етапах уроку, розвивати Тх та об'ективно
свою роботу.
уроку етап
II навчальноТ
Природа нас вчить, що у CBiTi все 3ak0H0MipH0 i мае своТ причини. А чули ви коли — не будь як вона пробуджуючись земного сну. А можливо, ви чули будинку, у якому пануе мир злагода, А чи
доводилось вам чути, як людська душа?
Вона може щастя, i щастя складаються з
перемог, а чи просто дарують нам люди. Я бажаю вам працювати на так, щоб у його у кожного з вас засяяла в
яка запалить вогник у вашому
Ми з вами вже багато подорожували, побували в куточках кратни
«0cH0BHi класи сполук.» Ви познайомились з мешканцями багатьох MiCT, знаете, що вони собою ось на адресу нашого ka6iHeTY лист. А хто ж MicT0
Основа. Кому ж це BiH адресований? — Учням 8 класу.
Лист
В нашому MiCTi склалась незвичайна Bci заснули. fx розбудити, життя на Земля перестане
Щоб Тх розбудити треба виконати наступне завдання. Для того щоб це зробити
пригадати
речовини, ви вже вивчили. 1нтерактивна вправа « Мозкова атака».
1. вам класи речовин?
2. речовини називають оксидами?
З. На групи речовини?
4. речовини називають кислотами?
5. Як Тх
6. Як Тх 3i BMicT0M Оксисену?
Я бачу ви до розв'язання завдання, яке врятуе планети.
Завдання мае назву « Кожному сво€ . Вам виписати окремо
оксиди, кислоти. В окрему колонку записати Ti речовини, що залишилися. Меми розбудили. Тепер можна до них у
В дорогу ми з собою беремо зошити, як щоденники спостережень i
у яких будемо занотовувати i факти.
Тож в них тему нашоТ Основи «. час
ми ознайомимось з новим класом речовин — основами, розглянемо Тх та
уроку
Навчаемось не заради школи, а задля життя
Сенека ( Давньоримський
Ми будемо працювати за таким стежинку подолаемо
без зупинки» . Тож вирушаемо в дорогу до знань по MiCTY основ.
III. Вивчення нового
За властивостями основи або луги без запаху, на дотик, добре у А основи —
без запаху, на дотик,
Наприклад купрум (II) Си(ОН)2 мае блакитний i3 зеленкуватим
Ферум (III) Fe(OH)3 — бурий, а Fe(OH)2 — зеленкуватий майже основи (луги) NaOH, КОН — м'яка на дотик, дуже 13ki. Вони
роз'Тдають спричиняють i слизових оболонок.
Вовняна тканина, занурена у концентрований розчин набухае i перетворюеться у масу.
За що Тх називають Тдкими лугами. Так, (Na ОН)
Тдкий натр, (Са(ОН)2) — гашене вапно, а КОН
— Тдке
У зв'язку з тим, що '13ki луги, що потрапили на спричиняють Тх не можна брати руками, а Якщо ж розчин лугу все-таки потрапив на ж змити його великою води, аж поки щезне розчином борноТ кислоти (НЗВОЗ).
II. Ознайомившись i3 властивостями розчинних та нерозчинних основ, ми бачимо, що вони мають певну Багато мають назви kPiM назв за сучасними книжками.
Вивчення властивостей будь-якого класу речовин дае змогу
Тх природу, серед речовин, процеси взаемоперетворення.
основ ви доведете експериментально. Основи, як е досить якщо з ними агресивно поводитись.
Давайте ознайомимось з правилами безпеки у основ з речовинам xiMikiB
Ми з'ясували, що основи, тобто луги i основи. IXHi
Лише у основи (луги) забарвлення Це можна експеримент.
- Давайте спочатку пригадаемо, що це за речовини — Поки ваша колега буде проводити
1
У три наливасмо розчин Опускаемо лакмусовий
в другу — метилоранж, а третю — фенолфталеТн.
- Як ви вважаете чи
- Чому? (бо 3MiHa забарвлення)
- Лакмус у лугу набув синього забарвлення, фенолфталеТн — малинового, а метиловий оранжевий — жовтого.
А основи на не До першим
kBiTiB забарвлення за кислот та основ Роберт Бойль. Йому ж належить i TepMiH що походить латинського слова indicator — показник. А сталося це випадково: коли букет полежав у його
поряд з хлоридною кислотою, набули червоного кольору.
трапилось екстремальне явище: до лугу потрапила сульфатна кислота. Давайте поглянемо, що з цього вийшло?
2
У наливаемо розчин у цю ж опускаемо фенолфталеТновий
- Що до BMiCTY краплями додаемо розчин сульфатно? кислоти.
- Чи
Отже, основи реагують з кислотами, при цьому утворюються i вода.
Це можна такими реакцй'•.
2 МОН) + H2s04 Na2S04+H20
взаемодй основи i кислоти називаеться
Taki xapakTepHi i для нерозчинних основ, наприклад:
Також наприклад, коли нас кусають мурашки вони в мурашину кислоту i знешкодити обробити нашатирним спиртом, який е лугом.
Для розчинних основ xapakTepHi з кислотними оксидам, наприклад
Так, як у завжди невелика СО2 — вуглекислого газу, тому банки з лугами та розчинами ретельно закривати.
А для нерозчинних основ дана реаюјя не характерна. Для нерозчинних основ
xapakTepHi час вони розкладаються,
утворюючи основний оксид та воду, наприклад:
Для дана характерна.
III. За властивостями основи або луги i основи
суттево
Кореспонденти журналу займались застосування
основ.
Основи мають досить широке застосування.
Тх використовують в при синтетичних миючих 3ac06iB,
пральних мила.
Наприклад:
(NaOH) використовують при твердого мила, паперу, штучного волокна, миючих 3ac06iB, для
очищення
Ви мали завдання . Кожна група працювала над певним
питанням. Протягом уроку ви зможете презентувати проекти власних
джень.
xiMikiB-
Тож зараз послуха€мо icTopiero на-
родження основ.
З icTopi€ro народження ми знайомилися при властивостей основних Адже, речовини, що утворюються цих мають атоми i ОН — групи, називають
Тому основами називають речовини, до складу яких входять лише атоми металу i групи ( ОН ) .
група або ОН мае (I). kiJIbkicTb
у основи залежить металу.
Загальна формула основ
Ме (ОН)п, де Ме — метал , а п — цього металу, ОН —
льна група. i назви основ утворюються з назви металу у називному
i слова « .
Наприклад
Na ОН
Якщо метал мае 3MiHHY то назви основ утворюються з назви металу, даного металу, яку зазначають у дужках назви металу римською цифрою i слова « « .
Наприклад
ферум (III)
За у основи на або луги ( Li ОН, Na ОН, Ва (ОН)2)
( Си(ОН)2, Fe(OH)3)
1. Отже основи — це речовини, в своему одну або (1). Також основи ють за З амфотерними
основами детально ознайомимось на наступному
Звичайно i3 цих речовин було знання Тх властивостей. властивостями основ група
(КОН) використовують у мила, як еле-
Са(ОН)2 або гашене вапно використовують у
зубних паст, дерев. У з i
водою утворюе вапняний розчин, що використовуеться у для CkPiплення цеглин у CTiH, для штукатурних p06iT.
Практичне значення мають також реакцй розкладу нерозчинних основ для добування фарб.
А зараз послухайте про застосування в далекому
минулому.
Чи знаете ви, що каменю та вапна Са(ОН)2 використовували в ще 2000 P0kiB тому.
Чи знасте ви, що слово « луг « походить ще з Так називали милкий попелу, що використовувався для прання.
археологи розкопок у що виробництво мила було налагоджено тисяч P0kiB тому. У V ст. до н.е.
навчилися варити з козячого жиру i деревинного попелу мило — один з
який
В PociT мило з'явилося за Петра I, до того голову мили деревною золою, а терли березовими та дубовими Масове виробництво мила
почалось МХ ст.
IV. Тож ми з'ясували, що основи мають досить широке застосування i в
, i в медицини, i в багато про
застосування у минулому. Зараз давайте узагальнимо свот Ha6YTi знання те, що ви працювали час своТх i застосуемо Тх при ряду завдань.
у даному речовин формули основ та натх ( по групах ) Li20, H2S04, k20, са О, НЗРО4,
Наступна гра « Хто швидше << формули та Ha3BiTb Тх ( по групах )
А зараз поринемо в CBiT казки. Гра « Розшифруй казку» .
Вам записати 3MicT казки за допомогою формул. Записати реакцй, назвати тип
Товаришували Хлоридна Кислота i Одного разу
Хлоридна Кислота запросила в товариша. Луг надягнув свое фенолфталеТнове вбрання i став увесь малиновий. День був сонячний. Кислота показати красивий сад. Вийшли вони в сад, але що це? Yci kBiти, й дерева засохли, хочуть пити й просять допомоги.
- Давай допоможемо Тм, - сказала Кислота й задумалася — Але як?
- Я знаю, як Тм допомогти! — вигукнув Луг. — Об'еднаймо мою пу та
- [з задоволенням, - погодилась Кислота.
Луг подругу. Зникли Кислота i Луг. Потекла вода по коренях рослин. Усе ожило навколо, Yci подякували двом друзям.
В наступному
зайнятий пошуками каменя, за робо-
ти встиг отримати багато нових, корисних речовин, але через переплутав yci свот записи i не знае тепер, яка формула. Ycix, хто потрапляе до нього в печеру, примушуе розшифровувати ру-
кописи.
Тверда речовина кольору широко застосовуеться для виготовлення
для захисту дерев
Цю речовину ще називають гашеним вапном. II молекула скла даеться з одного атома двох aT0MiB Оксисену та двох aT0MiB Запи-
формулу сполуки; визначте П молекулярну масу, обчисмасову частку у %.
V. На про основи,
Тх надзвичайно широке застосування.
Для того щоб ви свою працю на ми використаемо « дерево
знань». Воно немае Кожен з вас мае листочки на цього дерева, щоб воно ожило.
Так як вже глибока ociHb, листочки мають нове забарвлення. Ti k0TPi вважають, що засвоТли на високому piBHi присвот листочки на дерева, хто на достатньому piBHi — посереа хто на початковому i середньому — на
Домашне завдання : опрацювати параграф 1 1 Впр.5,6 ст.71
Завдання Незнайка — i високий piBeHb Незнайко загубив ключик, яким можна до знань. йому знайти, розв'язавши це завдання.