ОСНОВИ: поняття, склад і назви, класифікація, виявлення, використання

Про матеріал
ОСНОВИ: поняття, склад і назви, класифікація, виявлення, використання розробка уроку хімії для 8 класу
Перегляд файлу

imageшкола I-III ступеня

с. Любохини

imageУрок з xiMiT на тему: тсновтimage

imageВчитель:

Марко Н. Ю.

Тема. Основи

    Мета: розширити знання           про imageта номенклатуру

imageречовинна imageоснов;

   формувати            складати назви речовин за сучасною украТнською

номенклатурою;

вивчити                  та imageоснов;

imageна BCix етапах уроку, розвивати Тх imageта об'ективно

imageсвою роботу.

уроку imageетап

II imageнавчальноТimage

Природа нас вчить, що у CBiTi все 3ak0H0MipH0 i мае своТ причини. А чули ви коли — не будь як вона пробуджуючись земного сну. А можливо, ви чули будинку, у якому пануе мир злагода, imageА чи

доводилось вам чути, як              людська душа?

Вона може imageщастя, image i щастя складаються з

imageперемог, а чи просто imageдарують нам люди. Я бажаю вам працювати на так, щоб у його у кожного з вас засяяла в image

imageяка запалить вогник imageу вашомуimage

Ми з вами вже багато подорожували, побували в              куточках кратни

«0cH0BHi класи imageсполук.» Ви познайомились з мешканцями багатьох MiCT, знаете, що вони собою imageось на адресу нашого ka6iHeTY imageлист. А хто ж imageMicT0

Основа. Кому ж це BiH адресований? — Учням 8 класу.

Лист

image В нашому MiCTi склалась незвичайна imageBci заснули. fx imageрозбудити,   життя на     Земля перестанеimage

Щоб Тх розбудити треба виконати наступне завдання. Для того щоб це зробити

imageпригадати

imageречовини, ви вже вивчили. 1нтерактивна вправа « Мозкова атака».

1.                 вам      класи imageречовин?

2.                 речовини називають оксидами?

З. На групи imageречовини?

4.                 речовини називають кислотами?

5.                 Як Тх image

6.                 Як Тх image3i BMicT0M Оксисену?

       Я бачу ви            до розв'язання завдання, яке врятуе imageпланети.

       Завдання мае назву « Кожному сво€               . Вам imageвиписати окремо

оксиди, кислоти. В окрему колонку записати Ti речовини, що залишилися. Меimageми розбудили. Тепер можна       до них уimage

       В дорогу ми з собою беремо            зошити, як щоденники спостережень i

imageу яких будемо занотовувати imagei факти.

        Тож imageв них тему нашоТ imageОснови «.          часimage

imageми ознайомимось з новим класом imageречовин — основами, розглянемо Тх   таimage

imageуроку

Навчаемось не заради школи, а задля життя

Сенека ( Давньоримськийimage

Ми будемо працювати за таким imageстежинку подолаемо

без зупинки» . Тож вирушаемо в дорогу до знань по MiCTY основ.

III. Вивчення новогоimage

За imageвластивостями imageоснови або луги imageбез запаху,        на дотик, добре imageу       А imageоснови —

imageбез запаху,                  на дотик, image

Наприклад купрум (II) imageСи(ОН)2 мае блакитний i3 зеленкуватим

imageФерум (III) imageFe(OH)3 — бурий, а Fe(OH)2 — imageзеленкуватий майже imageimageоснови (луги) NaOH, КОН — м'яка на дотик, дуже 13ki. Вони

роз'Тдають               спричиняють imagei слизових оболонок.

Вовняна тканина, занурена у концентрований розчин imageнабухае i перетворюеться у imageмасу.

За що image Тх називають Тдкими лугами. Так, image(Na ОН)

Тдкий натр, image(Са(ОН)2) — гашене вапно, а imageКОН

— Тдкеimage

У зв'язку з тим, що image '13ki луги, що потрапили на imageспричиняють Тх не можна брати руками, а imageЯкщо ж розчин лугу все-таки потрапив на imageж змити його великою imageводи, аж поки щезне imageimageрозчином борноТ кислоти (НЗВОЗ).

II. Ознайомившись i3 imageвластивостями розчинних та нерозчинних основ, ми бачимо, що вони мають певну imageБагато          мають imageназви kPiM назв за сучасними книжками.

Вивчення imageвластивостей будь-якого класу речовин дае змогуimage

Тх природу, imageсеред              речовин, процеси взаемоперетворення.

imageоснов ви доведете експериментально. Основи, як imageе досить imageякщо з ними агресивно поводитись.

Давайте ознайомимось з правилами imageбезпеки у imageimageоснов з       речовинам imageimagexiMikiB

Ми з'ясували, що imageоснови, тобто луги i imageоснови. IXHi image

Лише imageу основи (луги) imageзабарвлення imageЦе можна imageексперимент.

-           Давайте спочатку пригадаемо, що це за речовини — imageПоки ваша колега буде проводити image

image 1

У три imageналивасмо розчин image Опускаемо лакмусовий

imageв другу — метилоранж, а третю — фенолфталеТн.

-           Як ви вважаете чиimage

-           Чому? (бо image 3MiHa забарвлення)

-           Лакмус у лугу набув синього забарвлення, фенолфталеТн — малинового, а метиловий оранжевий — жовтого.

      А image основи на imageне            До         першимimage

kBiTiB imageзабарвлення за imageкислот та основ Роберт Бойль. Йому ж належить i TepMiH imageщо походить латинського слова indicator — показник. А сталося це випадково: коли букет полежав у його

            imageпоряд з хлоридною кислотою,          набули червоного кольору.

imageтрапилось екстремальне явище: до лугу потрапила сульфатна кислота. Давайте поглянемо, що з цього вийшло?

image2

У imageналиваемо розчин imageу цю ж imageопускаемо фенолфталеТновийimage

-           Що imageдо BMiCTY краплями додаемо розчин сульфатно? кислоти.

-           Чиimage

   Отже, основи реагують з кислотами, при цьому утворюються        i вода.

Це можна imageтакими image реакцй'•.

2 МОН) + H2s04 Na2S04+H20

imageвзаемодй основи i кислоти називаетьсяimage

Taki              xapakTepHi i для нерозчинних основ, наприклад:

image

Також imageнаприклад, коли нас кусають мурашки вони в imageмурашину кислоту i знешкодити imageобробити нашатирним спиртом, який е лугом.

Для розчинних основ xapakTepHi imageз кислотними оксидам, наприклад

image

Так, як у завжди imageневелика imageСО2 — вуглекислого газу, тому банки з лугами та        розчинами imageретельно закривати.

А для нерозчинних основ дана реаюјя не характерна. Для нерозчинних основ

xapakTepHi imageчас imageвони розкладаються,

утворюючи основний оксид та воду, наприклад:

image

Для             дана imageхарактерна.

III. За imageвластивостями imageоснови або луги i imageоснови

суттевоimage

    Кореспонденти журналу               займались imageзастосування

основ.

image

Основи мають досить широке застосування.

Тх використовують в               при imageсинтетичних миючих 3ac06iB,

пральних imageмила.

Наприклад:

image(NaOH) використовують при imageтвердого мила, паперу, штучного волокна, миючих 3ac06iB, image для

очищенняimage

Ви мали imageзавдання . Кожна група працювала над певним

питанням. Протягом уроку ви зможете презентувати проекти власнихimage

джень.

image xiMikiB-

image

Тож зараз послуха€мо image icTopiero на-

родження основ.

image

З icTopi€ro народження imageми знайомилися при imageвластивостей основних Адже, речовини, що утворюються imageцих мають атоми i ОН — групи, називаютьimage

Тому основами називають       речовини, до складу яких входять лише атоми металу i imageгрупи ( ОН ) .

imageгрупа або imageОН мае image(I). kiJIbkicTb

             imageу             основи залежить imageметалу.

Загальна формула основ

Ме (ОН)п, де Ме — метал , а п — imageцього металу, ОН —image

льна група. image i назви основ утворюються з назви металу у називному

image i слова « image .

Наприклад

Na ОН

image

Якщо метал мае 3MiHHY imageто назви основ утворюються з назви металу, imageданого металу, яку зазначають у дужках назви металу римською цифрою i слова « image« .

Наприклад

image

ферум (III)image

За imageу          основи imageна imageабо луги ( Li ОН, Na ОН, Ва (ОН)2)

image( Си(ОН)2, Fe(OH)3)

image

1. Отже основи — це речовини, imageв своему одну або image (1). Також основи imageють за image З амфотерними

основами              детально ознайомимось на наступномуimage

Звичайно i3 imageцих речовин imageбуло знання Тх властивостей. imageвластивостями основ imageгрупаimage

image(КОН) використовують у imageмила, як еле-

image

imageСа(ОН)2 або гашене вапно використовують уimage

imageзубних паст, imageдерев. У                   з             i

водою утворюе вапняний розчин, що використовуеться у imageдля CkPiплення цеглин у CTiH, для штукатурних p06iT.

imageПрактичне значення мають також реакцй розкладу нерозчинних основ для добування image фарб.

             А зараз послухайте imageпро застосування           в далекому

минулому.

Чи знаете ви, що imageкаменю та вапна Са(ОН)2 використовували в image ще 2000 P0kiB тому.

image

Чи знасте ви, що слово « луг « походить ще з imageТак називали милкий     попелу, що використовувався для прання.

imageархеологи   розкопок у image що виробництво мила було налагоджено        тисяч P0kiB тому. У V ст. до н.е.

imageнавчилися варити з козячого жиру i деревинного попелу мило — один з

imageякий image

В PociT мило з'явилося за Петра I, до того голову мили деревною золою, а терли березовими та дубовими imageМасове виробництво мила

почалось image МХ ст.

IV. Тож ми з'ясували, що основи мають досить широке застосування i в

image , i в медицини, i в imageбагато imageпро

застосування у минулому. Зараз давайте узагальнимо свот Ha6YTi знання те, що ви працювали час своТх imagei застосуемо Тх при imageряду завдань.

Гра « Вилучи зайве»

imageу даному imageречовин формули основ та наimageтх ( по групах ) image Li20, H2S04, imagek20, са О, НЗРО4,

Наступна гра « Хто швидше << формули та Ha3BiTb Тх ( по групах )

image

А зараз поринемо в image CBiT казки. Гра « Розшифруй казку» .

Вам image записати 3MicT казки за допомогою формул. Записати imageimageреакцй, назвати тип image

Казка

Товаришували Хлоридна Кислота i image Одного разу

Хлоридна Кислота запросила в товариша. Луг надягнув свое фенолфталеТнове вбрання i став увесь малиновий. День був сонячний. Кислота imageпоказати imageкрасивий сад. Вийшли вони в сад, але що це? Yci kBiти, й дерева засохли, хочуть пити й просять допомоги.

-  Давай допоможемо Тм, - сказала Кислота й задумалася — Але як?

-  Я знаю, як Тм допомогти! — вигукнув Луг. — Об'еднаймо мою imageпу таimage

-  [з задоволенням, - погодилась Кислота.

Луг      подругу. Зникли Кислота i Луг. Потекла вода по коренях рослин. Усе ожило навколо, imageYci подякували двом друзям.

В наступному image

imageзайнятий пошуками imageкаменя, за imageробо-

ти встиг отримати багато нових, корисних речовин, але через imageпереплутав yci свот записи i не знае тепер, imageяка формула. Ycix, хто потрапляе до нього в печеру,   примушуе розшифровувати ру-

кописи.

Завдання « Рукопис»

       Тверда речовина            кольору широко застосовуеться для виготовлення

imageдля захисту деревimage

imageЦю речовину ще називають гашеним вапном. II молекула скла даеться з одного атома image двох aT0MiB Оксисену та двох aT0MiB image Запи-

imageформулу сполуки; визначте П imageмолекулярну масу, обчисimageмасову частку imageу %.

V. На imageпро основи, image

imageТх надзвичайно широке застосування.

            Для того щоб ви imageсвою працю на           ми використаемо « дерево

знань». Воно немае imageКожен з вас мае imageлисточки на imageцього дерева, щоб воно ожило.

Так як вже глибока ociHb, листочки мають image нове забарвлення. Ti k0TPi вважають, що засвоТли imageна високому piBHi приimageсвот листочки на дерева, хто на достатньому piBHi — посереimageа хто на початковому i середньому — наimage

image

Домашне завдання : опрацювати параграф 1 1 Впр.5,6 ст.71

Завдання Незнайка — imagei високий piBeHb Незнайко загубив imageключик, яким можна imageдо знань. imageйому знайти, розв'язавши це завдання.

pdf
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку