Тема: Загальна характеристика неметалічних елементів та неметалів,
особливості будови атомів. Фізичні властивості неметалів.
Мета:
Навчальна : Засвоєння учнями знань про особливості будови атомів неметалів, їх положення у ПС, фізичні властивості. Показати загальні закономірності та істотні відмінності у властивостях неметалічних елементів, будові та властивостях їхніх сполук.
Розвиваюча: Розвивати і поглиблювати знання учнів про періодичну систему на прикладі неметалічних елементів; розвивати вміння аналізувати, порівнювати і співставляти будову та фізичні властивості атомів неметалічних елементів.
Виховна: Заохочувати учнів до праці. Пробуджувати почуття відповідальності, бажання оберігати все оточуюче.
Основні поняття: галогени, халькогени, фізичні властивості неметалів.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, колекція мінералів, таблиці фізичних властивостей неметалів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
а) привітання б) фіксація відсутніх в) повідомлення теми уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
І варіант ІІ варіант
Оксиген, Арсен Аргон, Йод
І варіант ІІ варіант
Карбон Нітроген
- Чи вплине це на їх властивості?
Скористайтеся періодичною системою хімічних елементів та ознайомтеся з назвами й символами неметалічних елементів, які зображені на жовтому та рожевому фонах.
Користуючись зображенням установіть:
Яких елементів у природі більше – металічних чи неметалічних?
Чи властиве неметалічним елементам розміщення на початку періодів періодичної системи? Який виняток існує?
У головних чи побічних підгрупах розміщені неметали?
Назвіть елементи, які відносяться до природної родини Галогени, Халькогени, а також до підгрупи Карбону та підгрупи Нітрогену.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
З власного досвіду вам відомо, що неметали та їх сполуки мають широке практичне використання, так кухонна сіль стала звичною речовиною на нашій кухні, а розчин амоніаку є добрим помічником у медицині, без олівця з графітовим стержнем ми не накреслимо геометричну фігуру, а без кисню ми просто помремо. Всі ці речовини в побудові своїй мають атоми неметалів. Тому ми просто зобов’язані детально ознайомитися з їх будовою.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Особливості будови атомів неметалічних хімічних елементів.
Дослідницька робота учнів
-Пригадайте, будь ласка, будову атома і на конкретних прикладах з’ясуємо, що спільного та чим відрізняється будова електронних оболонок атомів неметалічних елементів одного періоду і однієї підгрупи.
-Розглянемо елементи другого періоду – Бор, Карбон, Нітроген, Оксиген, Флуор і Неон, їх електронні та графічні електронні формули.
За цими формулами чітко простежується однакова будова першого енергетичного рівня й поступове збільшення числа електронів на другому енергетичному рівні. Останній елемент періоду Неон має завершений енергетичний рівень, він є інертним газом. Всі інші елементи мають різну кількість електронів на зовнішньому рівні. Особливістю атомів неметалічних елементів є те, що кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні збігається з номером групи. Пам’ятаючи, що номер періоду дорівнює кількості енергетичних рівнів можемо скласти формули елементів третього періоду.
Самостійна робота учнів
Складання формул елементів неметалів третього періоду (порівняти одержані формули з формулами елементів другого періоду)
2. Неметалічні елементи однієї підгрупи.
Робота в групах.
Клас поділяється на чотири групи:
Вивчення матеріалу іде за планом:
V. Узагальнення і закріплення знань
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання
І рівень Опрацювати матеріал параграфа, дати відповіді на запитання до нього: - Чим зумовлені відмінності у властивостях неметалів?
ІІ рівень - Які загальні закономірності у фізичних і хімічних властивостях неметалів ви можете назвати?
ІІІ рівень - Як змінюються металічні і неметалічні властивості хімічних елементів та їх оксидів у періодах та групах зі зростанням протонного числа?
ІV рівень Задача: Який об’єм вуглекислого газу утвориться при спалюванні 1 тони вугілля. Масова частка домішок у вугіллі 5%.