Урок на тему : "Загальна характеристика неметалічних елементів та неметалів"

Про матеріал
Тема: Загальна характеристика неметалічних елементів та неметалів, особливості будови атомів. Фізичні властивості неметалів. Мета: Навчальна : Засвоєння учнями знань про особливості будови атомів неметалів, їх положення у ПС, фізичні властивості. Показати загальні закономірності та істотні відмінності у властивостях неметалічних елементів, будові та властивостях їхніх сполук. Розвиваюча: Розвивати і поглиблювати знання учнів про періодичну систему на прикладі неметалічних елементів; розвивати вміння аналізувати, порівнювати і співставляти будову та фізичні властивості атомів неметалічних елементів. Виховна: Заохочувати учнів до праці. Пробуджувати почуття відповідальності, бажання оберігати все оточуюче.
Перегляд файлу

Тема: Загальна характеристика неметалічних елементів та неметалів,

особливості будови атомів. Фізичні властивості неметалів.

Мета: 

Навчальна : Засвоєння учнями знань про особливості будови атомів неметалів, їх положення у ПС, фізичні властивості. Показати загальні закономірності та  істотні відмінності у властивостях неметалічних елементів, будові та  властивостях їхніх сполук.

       Розвиваюча:  Розвивати і поглиблювати знання учнів про періодичну систему на  прикладі неметалічних елементів; розвивати вміння аналізувати, порівнювати і співставляти будову та фізичні властивості атомів неметалічних елементів.

        Виховна:  Заохочувати учнів до праці. Пробуджувати почуття відповідальності, бажання оберігати все оточуюче.

Основні поняття: галогени, халькогени, фізичні властивості неметалів.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця  розчинності, колекція мінералів, таблиці фізичних  властивостей неметалів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

 І. Організаційний момент

а) привітання                                                                                                             б) фіксація відсутніх                                                                                                     в) повідомлення теми уроку

 

 ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Хімічний диктант.
  1. Напишіть символи хімічних елементів: Br, H, O, S, P, C, Si, Cl, I, F, He, Ne, Se, N, Ar, As.
  2. Визначити кількість електронів, протонів, нейтронів у атомів елементів:

    І варіант                                                            ІІ варіант

Оксиген, Арсен                                                    Аргон, Йод

  1. Написати електрону будову атомів елементів

    І варіант                                                            ІІ варіант

Карбон                                                                    Нітроген

  1. Запитання:   - Що в будові цих атомів спільне та відмінне?

                        - Чи вплине це на їх властивості?

  1. Бесіда.

 Скористайтеся  періодичною системою хімічних елементів та ознайомтеся з назвами й символами неметалічних елементів, які зображені на жовтому та рожевому фонах.

 Користуючись зображенням установіть:

 Яких елементів у природі більше – металічних чи неметалічних?

 Чи властиве неметалічним елементам розміщення на початку періодів періодичної системи? Який виняток існує?

 У головних чи побічних підгрупах розміщені неметали?

 Назвіть елементи, які відносяться до природної родини Галогени, Халькогени, а також до підгрупи Карбону та підгрупи Нітрогену.

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 З  власного досвіду вам відомо, що неметали та їх сполуки мають широке практичне використання, так кухонна сіль стала звичною речовиною на нашій кухні, а розчин амоніаку є добрим помічником у медицині, без олівця з графітовим стержнем ми не накреслимо геометричну фігуру, а без кисню ми просто помремо. Всі ці речовини в побудові своїй мають атоми неметалів. Тому ми просто зобов’язані детально ознайомитися з їх будовою.

 ІV. Вивчення нового матеріалу

 1.  Особливості будови атомів неметалічних хімічних елементів.

Дослідницька робота учнів

 -Пригадайте, будь ласка, будову атома і на конкретних прикладах з’ясуємо, що спільного та чим відрізняється будова електронних оболонок атомів неметалічних елементів одного періоду і однієї підгрупи.

 -Розглянемо елементи другого періоду – Бор, Карбон, Нітроген, Оксиген, Флуор і Неон, їх електронні та графічні електронні формули.

 За цими формулами чітко простежується однакова будова першого енергетичного рівня й поступове збільшення числа електронів на другому енергетичному рівні. Останній елемент періоду Неон має завершений енергетичний рівень, він є інертним газом. Всі інші елементи мають різну кількість електронів на зовнішньому рівні. Особливістю атомів неметалічних елементів є те, що кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні збігається з номером групи. Пам’ятаючи, що номер періоду дорівнює кількості енергетичних рівнів можемо скласти формули елементів третього періоду.

Самостійна робота учнів

 Складання формул елементів неметалів третього періоду (порівняти одержані формули з формулами елементів другого періоду)

 2. Неметалічні елементи однієї підгрупи.

Робота в групах.

 Клас поділяється на чотири групи:

  1.  група вивчає особливості елементів підгрупи «Галогени»;
  2. група вивчає особливості елементів підгрупи «Халькогени»;
  3. група вивчає особливості елементів підгрупи Карбону;
  4. група вивчає особливості елементів підгрупи Нітрогену

 Вивчення матеріалу  іде за планом:

  1. Місце елементів у періодичній системі.
  2. Пояснення значень валентностей, ступенів окиснення та електронегативності.
  3. Прості речовини, які утворюють неметалічні елементи.
  4. Фізичні властивості неметалів.
  5. Зразки простих речовин.
  6.  (Особливості неметалів вивчаються використовуючи таблиці: Порівняльна характеристика неметалів та матеріал слайдів).

 V. Узагальнення і закріплення знань

VІ. Підведення підсумків уроку.

  • Чому Ви навчилися сьогодні?
  • Що здалося Вам складним?
  • Що було для Вас найбільш цікавим?

 VІІ. Домашнє завдання

І рівень  Опрацювати матеріал параграфа, дати відповіді на запитання до нього: - Чим зумовлені відмінності у властивостях неметалів?

 ІІ рівень  - Які загальні закономірності у фізичних і хімічних властивостях неметалів ви можете назвати?

ІІІ рівень  - Як змінюються металічні і неметалічні властивості хімічних елементів та їх оксидів у періодах та групах зі зростанням протонного числа?

ІV рівень    Задача:  Який об’єм  вуглекислого газу утвориться при спалюванні 1 тони вугілля. Масова частка домішок у вугіллі 5%.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
1062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку