Основні групи фразеологізмів.

Про матеріал

поглибити знання учнів про фразеологію, розвивати вміння аналізувати,

зіставляти та порівнювати мовні явища, розвивати творче мислення;

виховувати пошану до скарбниці народної мудрості.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Основні групи фразеологізмів. Багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Епіграф до уроку: Є слова, що білі-білі, Як, конвалії квітки, Лагідні, як усміх ранку, Ніжносяйні, як зірки. Є слова. як жар, пекучі І отруйні, наче чад… В чарівне якесь намисто Ти нанизуєш їх в ряд.  О. Олесь

Номер слайду 2

Кросворд   1                  2                3             4                   5             6                7                 8              9                    10           11                12                     13           

Номер слайду 3

1. Слова, що збігаються звучанням тільки в певній граматичній формі? 2. Слова, які вживають у спілкуванні люди певної професії? 3. До якої лексики належать слова, маловживані в спілкуванні? 4. Слова, які прийшли в нашу мову з інших мов? 5. Розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови? 6. Слова, що прийшли до нас із старослов’янської мови? 7. Слова, якими користуються в повсякденному вжитку? 8. Слова, які близькі за звучанням, але різні за значенням? 9. Слова на позначення нових понять, що виникають у процесі розвитку суспільства? 10. Слова, що вживаються жителями певної місцевості? 11. Слова, які вийшли з активного вжитку, тому що зникли названі ними предмети? 12. Слова, які вийшли з активного вжитку, тому що іх з різних причин витіснили інші слова? 13. Слова, близькі або тотожні за значенням?  

Номер слайду 4

Кросворд   ОМОФОРМИ           ПРОФЕСІЙНІ       ПАСИВНОЇ      ЗАПОЗИЧЕНІ          ЛЕКСИКОЛОГІЯ  СТАРОСЛОВ’ЯНІЗМИ  ЗАГАЛЬНОВЖИВАНІ   ПАРОНІМИ       НЕОЛОГІЗМИ           ДІАЛЕКТИЗМИ ІСТОРИЗМИ        АРХАЇЗМИ              СИНОНІМИ    

Номер слайду 5

Дослідження - зіставленняІБілий папір. Каша з молоком. Водити за руку. Сидіти на стільціІІБіла ворона. Кров з молоком. Водити за ніс. Сидіти на шиї

Номер слайду 6

Групи фразеологізмівза злитістю компонентів. Фразеологічні вирази. Фразеологічні зрощення. Фразеологічні єдностіФразеологічні сполучення

Номер слайду 7

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Фразеологічнізрощеннязміст не випливає із значення слів-компонентівсобаку з’їсти (бути майстром у якійсь справі), точити ляси (вести пусті розмови), бити байдики (нічого не робити)Фразеологічні єдностізміст певною мірою зумовлений значенням слів-компонентівтримати камінь за пазухою (приховувати недобрі наміри), зробити з мухи слона (перебільшити щось), танцювати під чужу дудку (діяти не за власним бажанням, перебувати під чиїмось впливом)Фразеологічні сполученнязначення кожного слова є чітким, але один із компонентів має зв’язане значенняподавати надії,згорати із сорому, зачепити за живе. Фразеологічнівиразиусі компоненти мають вільне значення (прислі’я, приказки, афоризми, вислови відомих людей. Сім раз відмір – один раз відріж (народна творчість)І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь (Т. Шевченко)

Номер слайду 8

Роззявити ротаговорити, казати що-небудь: Рота як слід він не вспіє роззявити – зараз готове все (П. Грабовський);уважно слухати: У хаті слухали, роззявивши рота, намагаючись не пропустити жодного слова (Я. Качура);бути дуже враженим чимось: Глухі діди роти пороззявляли, бо ще ніколи не бачили таким збудженим свого Зарубу (В. Кучер);бути неуважним: Ну, гони биків, чого рота роззявив? (Г. Тютюнник);посягати на що-небудь: На чуже добро ще змалку рота роззявляє (С. Голованівський)

Номер слайду 9

…бабуня вирішила повести свого безклепкого внука до церкви. Там я мав покаятися і набратися розуму, якого усе чомусь не вистачало мені. Та я не дуже цим журився, бо не раз чув, що такого добра бракувало не тільки мені, але й дорослим. І в них теж чомусь вискакували клепки, розсихалися обручі, губилися ключі від розуму, не варив баняк, у голові літали джмелі, замість мізків росла капуста, не родило в черепку, не було лою під чуприною, на в’язах стирчала макітра… (М. Стельмах)Знайдіть фразеологізми, розкрийте їх значення

Номер слайду 10

1. Доберіть синоніми до фразеологізмів. Фразеологізм. Теревені правити. Де козам роги правлять. Брати ноги на плечіНе взятися ні за холодну воду. Синонім. А. П’ятами накивати. Б. Точити ляси. В. За тридев’ять земель. Г. Кури не клюють. Д. Бити байдики

Номер слайду 11

2. Доберіть синоніми до фразеологізмів. Фразеологізм. Мати зуба. Заливати за шкуру сала. Два чоботи пара. Мати голову на плечах. Синонім. А. Допікати до живого. Б. Не в тім’я битий В. Затаїти зло. Г. Одним ликом шитіД. Хоч лопатою горни

Номер слайду 12

3. Доберіть антоніми до фразеологізмів. Фразеологізм. Хоч греблю гати. Викинути з голови. Розпустити язика. На сьомому небіАнтонім. А. Зарубати на носіБ. Як кіт наплакав. В. Обдерти як липку. Г. Води в рот набрати. Д. Як у воду опущений

Номер слайду 13

4. Доберіть антоніми до фразеологізмів. Фразеологізм Аж горить під руками. Як корова язиком злизала. Хоч в око стрель. Тримати хвіст трубою. Антонім. А. Як гриби після дощу. Б. Хоч голки збирай. В. Як мокре горить. Г. Носити на руках. Д. Опускати руки

Номер слайду 14

Сидіти в____ стінах; _____шкури дерти; як свої____ пальців; намолов_____ мішків гречаної вовни; ____ дорогою обійти; за_____ кроки; ____ ____ не ждуть; потрібний як возу ____колесо, на всі ____ сторони; ______ п’ятниць на тиждень

pptx
Додано
30 січня
Переглядів
79
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку