Урок № 26
Тема. Основні орфограми в коренях, суфіксах, префіксах.
Мета: закріпити знання про основні орфограми в суфіксах та префіксах; удосконалювати правописні вміння та навички; розвивати логічне мислення, усне мовлення, формувати вміння працювати з таблицями, розвивати пам'ять.
Тип уроку: урок закріплення знань і навичок.
Обладнання: підручник, таблиця.
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Відтворення теоретичних відомостей.
◊ Бесіда.
ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
◊ Словниковий диктант.
У кожному слові виділити орфограму в корені, за потреби користуючись таблицею на с. 27.
Числівник, кип’яток, гість, кістлявий, прихисток, прикинути, жебоніння, надвечір’я, чіткість, пришкільний, припічок, змагання, допомагати.
IV. Відтворення теоретичних відомостей.
◊ Опрацювання таблиці
Основні орфограми в суфіксах
|
|
Орфограми |
Приклади |
Суфікси -ив-, -ев- у іменниках
Суфікси -ев-, (-єв-), -ов- у прикметниках
Наголошені суфікси –енн-, -анн- (-янн-) у прикметниках дієприкметникового походження
Суфікси -ичн-, -ічн- у словах іншомовного походження |
Печиво, прядиво, але марево (не є продуктом праці)
Малиновий, яблуневий, квітневий, алюмінієвий, грушевий, овочевий, дощовий, плащовий
Нездійснений – нездійсненний, несказаний – несказанний, незрівняний - незрівнянний
Політичний, систематичний, географічний, анемічний |
V. Виконання вправ на закріплення вивченого.
◊ Переписати, на місці крапок уставляючи пропущені букви.
У виділених словах вказати суфікси, визначити в них орфограми.
Він зуп..нивсь, над виг..ном Дніпра, над вар..вом, Козацького порога, тут лицарська відвага не дріма… (С. Бурлаков.) У пер..досінь понад полем с..рпневі мар..ва пл…вуть. (М. Братан.) Покликала мене у тінь в..рба журлива, і звідти я д..влюсь на плет..во орбіт… (Л. Вишеславський.) На ч..рнім лузі неба зір отари обскубують косм..чну мураву, вцілілий сонях шапкою-радаром промацує нічну напів’яву. (В. Гужва.) Простацтво – це не простота. …Лиш фанат..чний пошук дороста до простоти митця і віртуоза. (Л. Костенко.)
◊ Від поданих іменників утворити прикметники.
В утворених прикметниках позначити місце наголосу. Позначити орфограму «Суфікси -ов-, -ев-(-єв-) у прикметниках».
Береза, шовк, ківш, перець, вишня, барвінок, алича, емаль, сургуч, чесуча, марш, борщ. Марганець, лосось.
◊ Переписати, на місці крапок уставляючи -н- або –нн-.
Нездола..а пісне, маєво розкішне, ми з тобою вічні, як тополі свічі. (А.Подолинний.) О жінко, мати! О Мадонно! Вродлива, горда, безборо..а. (Г.Гриненко.) Під небом цим таким ясним у ніч благослове..у постоїм трохи у весні, де травень лине в червень. (М. Шостак.) ...Та й викопав при долині глибоку криницю. І виложив цямриною, і над шляхом в полі височе..ий хрест поставив… (Т. Шевченко.) Іскриться у сонячнім німбі невпи..а життя карусель. (М. Макуха.) Є незмі..а земля, і усе на ній зміна невпи..а. (О.Ольжич.) І стільки змін довкола, а світ незмі..ий наче. (М. Луків.) Ми вірим, вірим в долю журавли..у: ось ключ пташи..ий знов з-за хмари лине. (І.Гущак.) Важе..і череваті бомбовози несли на схід смертельні тягарі. Верблюд високий – не доскочиш. Верблюд силе..ий – як хвицне! (Л.Костенко.)
◊ Пояснювальний диктант.
Виділені слова розібрати за будовою, визначити орфограми в префіксах.
І кожне слово в нашій мові – як згусток людської сльози, як цвіт пречистий, калиновий, як блиск ранкової роси. (І. Цюпа.) Я приплив, але вільних причалів нема… (В. Березінський.) У небесах орли пливуть, літа спливають за літами. І люди йдуть і розтають, зливаючись із небесами. (М. Луків.) Котиться в небі щасливий грім, дощ розшептався у хвилях жита… Вперше відчув ти, що в серці твоїм далеч безкраю можна вмістити. (Я. Шпорта.)
Я пригадаю тих доріг начало, де в юності замріяний ходив. (Я. Шпорта.) Безконечна дорога у безмежному полі повз хати, криниці, повз сади і тополі, через села й міста невеликі й великі. Земле Руська! Могутня ти завжди й навіки! (П. Дорошко.) Те, що маю, готовий віддать задарма: переплески любові і посмішку грізну. Такого танцю більше не танцюю, такого вірша не складу… (Г. Хмільовська.) Віночок полину з розщеплених сердець кладу тобі до ніг, моє тисячоліття. (А. Листопад.)
◊ Розкрити значення фразеологізмів.
Пояснити написання виділених слів, виділити в них орфограми. Два-три фразеологізми увести до самостійно складених речень (усно).
Прикусити язика (стулити писка). Злітати з уст (зриватися з язика). Зціпити зуби. Не спускати з ока. Прихиляти коліна. Спустити шкуру. Здійняти бучу. Збити пиху. Ссати кров. Премудра голова. Зловити ґаву. Прийти на шапкобрання. Здобути (придбати) собі ім’я. Прикінцевий акорд. Схрещувати мечі.
◊ Переписати прислів’я, вставляючи пропущені слова.
Письмово розкрити зміст одного з прислів’їв (обсяг висловлювання 4-5 речень).
До Бога взивай, а рук … .
Коли став беззубим, тоді горіхи … .
Язиката Хвеська і будинок … .
Чоловік – не горіх, його не … .
Життя – то казка, а смерть – … .
Д л я д о в і д о к.
…прикладай. …принесли. …рознесе. …розкусиш. …розв’язка.
VI. Підведення підсумків уроку.
VІI. Домашнє завдання. § 6, вправа 75.