Текст, поділ тексту на абзаци; план готового тексту (простий). Мовні засоби зв'язку речень у тексті. Тема і головна думка висловлювання (6 КЛАС).
Мета уроку. Навчальна – удосконалити знання учнів про текст, його основні ознаки, мовні засоби зв'язку речень у тексті, поділ тексту на абзаци. Навчити визначати тему й основну думку висловлювання, складати простий план готового тексту;
розвивальна – розвивати культуру усного й писемного мовлення, образне мислення й спілкування;
виховна – виховувати любов до Батьківщини, історичну пам'ять.
Тип уроку. Урок розвитку зв'язного мовлення.
Методи навчання. Бесіда, метод вправ.
Тема уроку. Текст, поділ тексту на абзаци; план готового тексту (простий). Мовні засоби зв’язку речень у тексті. Тема і головна думка висловлювання (6 КЛАС).
Мета уроку. Навчальна – удосконалити знання учнів про текст, його основні ознаки, мовні засоби зв’язку речень у тексті, поділ тексту на абзаци. Навчити визначати тему й основну думку висловлювання, складати простий план готового тексту;
розвивальна – розвивати культуру усного й писемного мовлення, образне мислення й спілкування;
виховна – виховувати любов до Батьківщини, історичну пам’ять.
Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення.
Методи навчання. Бесіда, метод вправ.
Уклала Хомич Я.Ю., учитель української мови та літератури Українського колежу ім. В.О. Сухомлинського м. Києва
- Прочитайте вголос вірш, що написаний на дошці.
На росах, на водах, на всіх переходах
Курличеш мені в журавлиних ключах,
Моя Україно, родима країно,
Ясні небеса в українських очах.
Я чую твій голос, пшеничний твій колос
У душу мені засіває зерно.
Моя Україно, колиско-калино,
Пізнати тебе мені щастя дано.
З тобою розлука – гірка мені мука,
Печаль журавля без гнізда в чужині.
Моя Україно, білявко-хатино,
З твойого вікна світить доля мені.
Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився. По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі. Який він щасливий, що прославив рідну Україну! Я живу і співаю, бо живе і співає Україна, бо припала вустами до дзвінкого твого джерела.
4. Чи можемо ми дати назву цьому уривку? А визначити тему, головну думку? В обох уривках згадується Україна, чому ж ми вважаємо перший твір текстом, а другий ні?
Текст – це група речень, об’єднаних спільним змістом (темою) та основною думкою.
Тема – це те, про що розповідається у тексті.
Основна думка (ідея) – те, до чого текст закликає, чого навчає, що стверджує.
Якщо речення тільки висловлює якусь думку, то текст забезпечує розвиток цієї думки за рахунок того, що кожне наступне речення до вже відомого додає щось своє.
Довідка:
Хто з нас не знає, що Київ був заснований Києм, Щеком і Хоривом?
Розповідь про легендарних братів тривалий час вважалась вигадкою літописця. Та коли вчені розпочали розкопки у столиці, вони виявили, що на трьох сусідніх горах на Подолі справді було три слов’янських поселення. Виникли вони у глибокій давнині і пізніше злилися в одне місто.
Легенда про засновників Києва є надзвичайно цінною. З неї ми дізнаємось, що на чолі слов’янських племен стояли князі. Вже в ті прадавні часи у слов’ян була власна державність.
Доберіть синоніми до слів заснований, поселення, власний.
5.Спробуйте визначити у тексті мікротеми. Сформулюйте їх. Дайте їм назви.
6.Отже, розвиваючи тему тексту, автор переходить від однієї частини думки до іншої. Частина однієї загальної теми називається підтемою. Вона розвивається кількома реченнями, що об’єднуються у абзаци.
7.Складіть план до утвореного тексту. Як, на вашу думку, це треба робити?
8.Чітко сформульовані, пронумеровані й належним чином записані мікротеми тексту становлять його план.
9. Складіть усний переказ тексту за складеним планом.
10. Усно перекажіть текст.
11.Прочитайте уривки з творів учнів. Яку частину висловлювання вони вiдображають (зачин, основну частину чи кiнцiвку). Свою думку обґpунтувати. Якому уривку властивий паралельний зв’язок речень, а якому послідовний?
1) Meнi вже дванадціять pоків, але я добре пам'ятаю мамину колискову: „Котик сiрий, котик бiлий, не ходи по xaті”. Саме з цими словами ввiйшло українське слово в мою душу i пам'ять.
2) Отже, кожен громадянин України повинен зрозумiти, що мова - це форма людського життя, це культура нашої нації, захисник її психiчного й фiзичного здоров'я.
3) Хоч офiцiйно ми українську мову називаємо рiдною, насправдi (як це не звучить жахливо) для бiльшостi моїх однолiткiв вона такою ще не є. Мало того, щоб мова звучала по paдio й телебаченню, мало того, щоб українською мовою говорили вчителi, мало того, щоб нею приймали вступнi icпити. Треба, щоб українською спiлкувалися в ciм’ї, щоб вона природно звучала в рідному домi, щоб нею говорили найрiднiшi люди. Саме тодi вона заполонить твою душу i стане рiдною.
12. Вибiрково-розподiльна робота
Прочитати заголовки текстів. Розподiлити їх на ті, що визначають:
а) тему; б) основну думку.
1) Вipтe вУкраїну! 2) Наш Шевченко. 3) З icторії української вишивки. 4) Taїнства природи. 5) Рай, якого не знайдеш вУкраїні. 6) Бережiмо багатства природи. 7) За що цiнують хлiб? 8) Маминi страви. 9) Українець, що здивував cвіт. 10) Не бiйтесь заглядати у словник! 11) У пошуках слова.
13. Відновіть логічність викладу думок. Визначте тему та головну думку. Вкажіть засоби зв’язку між частинами.
Сторiнки української iсторії
В iсторичному минулому українського народу було таке неповторне i легендарне явище, як Запорозька Сiч. Це про неї М. В. Гоголь у своєму твоpi «Тарас Бульба» писав: «Так ось вона, Сiч! Ось те гнiздо, звiдки вилiтають yci тi гордi й дужi, як леви! Ось звiдки розливається воля й козацтво на всю Україну.
Щоб правильно орiєнтуватися в життi, щоб бути освiченою людиною, треба вивчати минуле свого народу, його iсторiю. Ще в сиву давнину люди знали про нерозривний взаємозв'язок минулого, сучасного i майбутнього.
Icторiя народу, як i життя людини, має героїчнi, трагiчнi, щасливi й нещасливi сторiнки. В героїчному найбiльше проявляється нацiональний характер народу, його душевна краса, його талант. Цi сторiнки особливо хвилюють i викликають почуття нацiональної гiдностi.
IV. Підсумок уроку.
Бесіда.
„Мікрофон”: „Знання про текст мені потрібні для того, щоб…”
Слово вчителя.
Згадай своїх пращурів, їх заповіти.
Для рідного слова всю душу розкрий.
Шануй Україну, бо ми ж її діти,
Згадай про синівський обов’язок свій.
Ніколи у світ не волай безпорадно,
Що ми і забуті, й нещасні, й дурні.
Забудь про Камчатку, Сибір і Канаду,
Шукай своє щастя у рідній землі.
Розкішні Карпати й гостинне Полісся,
Могутній Донбас і божественний Крим
Були, є і будуть твоїми. Не гнися –
І в рідній оселі не будеш чужим.
Згадай, попід сонцем усі люди рівні.
Нема наднародів. Нема наддержав.
Але треба бути розумним і сильним,
Щоб кожен у світі тебе поважав.
V. Повідомлення завдання додому.
Записати свою улюблену поезію. Визначити тему та основну думку.
1