Білозерська загальноосвітня школа
І- ІІІ ступенів № 14
Добропільської міської ради
Підготувала
учитель української мови
та літератури
Шмикова Ірина Вікторівна
Тема . Основні способи словотворення.
Мета: познайомити учнів зі способами словотворення, вчити школярів утворювати нові слова, використовуючи різні способи творення слів.
Завдання: повторити та поглибити вивчений матеріал про змінювання і творення слів;
формувати вміння розрізняти спільнокореневі слова; узагальнити знання про способи словотворення;
розвивати вміння школярів працювати самостійно у групах; розвивати творчу уяву, навички орфографічного письма, працювати над збільшенням словникового запасу учнів;
виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Міжпредметні зв язки: мова, література, українознавство.
Матеріали: презентація, завдання на картках.
Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу.
Хід уроку
а) лінгвістичне дослідження.
Наша славна Україна,
Наше щастя і наш рай!
Чи на світі є країна
Що миліша за наш край?
І в щасливі, й злі години
Ми для неї живемо,
На Вкраїні й для Вкраїни
Будем жити й помремо.
( В. Самійленко)
А) завдання « Розв яжи проблему»
- Працюючи у групах, заповніть таблицю, використовуючи слова із довідки:
Форма слова Спільнокореневі слова
Довідка: рід, рідний, родина, рідня, родичі, рідні, роди, ріднесенький, найрідніший, родиною.
Б) робота із загадкою.
Нас голубить рідна ненька
З хмари сонце вирина
В небі сонечко одненьке
І вона у нас одна. Хто це?
( мати)
в) слово вчителя
- Мати… Це перше слово, яке з радісною усмішкою вимовляє дитина. Мама – це те слово, яке найчастіше повторює людина у хвилини страждання і горі. Матерів мільйони, і кожна несе в серці любов.
Г) лексична п ятихвилинка
- Доберіть до слова мати зменшувально – пестливі спільнокореневі слова.
( Мати – матінко, матусю, мамочко, мамусю….)
Д) колективна робота
- Прочитайте речення. Заповніть таблицю, вибравши приклади із тексту.
Найріднішою і найдорожчою людиною для кожного є мати. Протягом багатьох літ людину супроводжує материнська ласка і турбота. І дорослому хочеться послухати мамину добру казку і колискову, яку співала нам ненька ( із журналу). А мене навча матуся рідним словом розмовляти ( М. Тилпак). Мамині руки все вміють робити, як же нам руки ці не любити? Мамині руки – щедрі, робочі – втоми не знають з ранку до ночі ( В. Грінченко). На стебельцях аж горять квіти в ніжнолисті, буду маму я вітать зі святом урочистим (Т. Мезенцева).
Способи творення слів |
Приклади |
Префіксальний |
Навча |
Суфіксальний |
Мамину |
Префіксально – суфіксальний |
Найріднішою |
Безафіксний |
Руки, квіти |
Складання основ |
ніжнолисті |
Абревіатури |
|
Перехід однієї частини мови в іншу |
|
е) робота із загадкою – віршем
Спішу до неї, мов лелека,
Простори кинувши до ніг,
Несу любов свою здалека,
Яку назавжди я зберіг.
( П. Дворський)
Рідна батьківська хата. Колиска роду людського… З нею пов язані найсвітліші спогади і почуття кожної людини. Тому й оспівана у піснях, легендах, опоетизована художниками слова та майстрами пензля.
є) повідомлення учнів
Повідомлення 1. Народне житло таке ж давнє, як і сама людина. Воно пройшло багатовіковий шлях розвитку: від примітивних низьких однокамерних споруд до багатоповерхових будинків. Традиційне народне житло будувалося за певними принципами і законами, згідно з уявленнями наших предків про світобудову і віруваннями. Уявляючи світ у трьох вимірах ( небесний світ, земний і підземний), людина так уявляла і своє житло: дах – небо, власне житло – земний світ, нижня частина будівлі – підземний світ. Звідси і повір я про те, що на даху , на горищі жили добрі божества – домовик, а знизу – під порогом – потойбічний світ, де живуть померлі.
Повідомлення 2. Перш ніж починати будівництво хати, необхідно було вибрати місце. З цим було пов язано багато повір їв і заборон. Наприклад, не можна було будувати хату там, де були поховання, де часто хворіли, де когось вбили або ще якось осквернили місце; де були сварки або розлучення; на пустирях, на роздоріжжі, перехресті доріг, на тому місці, де була колись церква.
Повідомлення 3. Існував давній звичай щодо вибору місця для хати. Звечора на тому місці розкладали у чотирьох кутках випечені спеціально перепічки. Якщо на ранок одна з них зникне або буде надкушена, значить на цьому місці буде добре вестись господарство. Якщо ж перепічки будуть ніким не запечені - будуть обсідати злидні. Після цього закладали фундамент, зводили стіни, ставили крокви. Після завершення роботи святкували входини у новий дім.
ж) робота в парах
- Визначте спосіб творення виділених слів у вислові О. Довженка про українську хату: «біла, з теплою солом яною стріхою, порослою зеленим оксамитовим мохом, архітектурна праматір пристанища людського. Незамкнена, повсякчас відкрита для всіх, без стуку в двері, без «можна»? і без «увійдіть»!, житло просте, як добре слово, й законне, немовби створили його не людські руки, а сама природа, немовби зросло воно, як плід, серед зеленотрав я.»
а) творча робота в групах
- Складіть усне лінгвістичне повідомлення на тему « Способи словотворення»
б) словотвірна робота « Наші обереги у загадках»
- Використовуючи відгадки загадок, утворіть нові слова, застосовуючи вивчені способи словотворення.
1. Народився із землі,
Зарум янивсь на вогні
І з явився на столі
До борщу тобі й мені. (Хліб)
2.Всяк, хто умивається,
Радо з ним вітається. ( Рушник)
Усім потрібна я. Хто я така? ( Вода)
4.Сяду я тихенько,
Розпишу яєчко:
Сонечко вшаную,
Квітку намалюю,
Та на щастя людям
Потім подарую. ( Писанка)
в) гра « Четверте зайве»
- Знайдіть зайве. Обґрунтуйте власний вибір.
1. Хатній, материнський, праматір, хлібний.
2. Рушничок, хлібороб, хліб – сіль, Великдень.
3. Посівати, меланкувати, защедрувати, поколядувати.
г) практична робота
- Виразно прочитайте вірш Надії Красоткіної « Традиції народу». Позначте слова, які утворені тим чи іншим способом словотвору, вкажіть його.
Традиції народу – це велике диво
Яке струмить з глибин у майбуття.
Їх знаючи, народ іде щасливо
І впевнено у непросте життя.
В традиціях живе душа народу,
Великий зміст закладений у них.
Народ наш любить й береже природу
Та рідну пісню і великий сміх.
І щире слово, й жарти іскрометні,
Легенду й казку, що в душі пливе.
І пам ятає подвиги безсмертні,
А добра слава у віках живе.
Традицій у народу є багато,
Бо довго ми живемо на землі.
І нам їх треба добре пам ятати,
Запам ятати , поки ми малі.
3.Рефлексивно – оцінювальний етап.
3.1. Гра « Мікрофон»
-На уроці мені було цікаво ( нецікаво), тому що….
- Яких умінь і навичок ви набули, працюючи на уроці?
4.Домашнє завдання.
1гр. Скласти віршик про традиції українського народу, використовуючи різні способи словотвору.
2 гр. Підготувати тестові завдання з теми « Способи словотвору».
3гр. Від слова батько утворити нові слова, розібрати їх за будовою.
Список використаної літератури