" Основні способи словотвору"

Про матеріал
Дана розробка вміщує матеріали з теми " Основні способи словотвору" для учнів 6 класу. матеріали вміщено з елементами українознавства
Перегляд файлу

Білозерська загальноосвітня школа

І- ІІІ ступенів № 14

Добропільської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

учитель української мови

та літератури

Шмикова Ірина Вікторівна

 

 

 

 

Тема . Основні способи словотворення.

Мета: познайомити учнів зі способами словотворення, вчити     школярів утворювати нові слова, використовуючи різні способи творення слів.

Завдання: повторити та поглибити вивчений матеріал про змінювання і творення слів;

            формувати вміння розрізняти спільнокореневі слова; узагальнити знання про способи словотворення;

            розвивати вміння школярів працювати самостійно у групах; розвивати творчу уяву, навички орфографічного письма, працювати над збільшенням словникового запасу учнів;

            виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.

Міжпредметні зв язки: мова, література, українознавство.

Матеріали: презентація, завдання на картках.

Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
    1.        Створення емоційного настрою « Давайте посміхнемося один одному»
  • Доброго дня, діти! Я дуже рада бачити вас на нашому уроці. Нехай сьогоднішній урок принесе вам радість під час спілкування. Сьогодні, діти, на вас очікує багато цікавих завдань, нових відкриттів, а помічниками вам будуть: увага, кмітливість та винахідливість.
  1. Основна частина.
    1.        Мотивація навчальної діяльності.
  • Сьогодні на уроці ми з вами детально розглянемо та попрацюємо зі способами словотворення, навчимося виділяти твірну основу та правильно визначати спосіб словотворення того чи іншого слова.
    1.        Проблемне питання.
    2.        Як ви думаєте, навіщо ми вивчаємо дану тему? Чи знагодиться вона вам у подальшому житті?
    3.        Поділ класу на групи.
  • Сьогодні на уроці ми разом з вами будемо працювати у групах. Тому пропоную вам об єднатися у групи за наклейками, які є у вас на робочих зошитах.
  • А яка група може бути без лідера? Тому пропоную вам обрати лідера вашої групи та представити його.
    1.        Актуалізація опорних знань

а) лінгвістичне дослідження.

Наша славна Україна,

Наше щастя і наш рай!

Чи на світі є країна

Що миліша за наш край?

І в щасливі, й злі години

Ми для неї живемо,

На Вкраїні  й для Вкраїни

Будем жити й помремо.

( В. Самійленко)

  • Випишіть із тексту спільнокореневі слова. Розберіть їх за будовою.
  • Чим відрізняються спільнокореневі слова від форми слова? Чи є у вірші форма слова? Вкажіть її.
    1.        Вивчення й узагальнення отриманих знань.

А) завдання « Розв яжи проблему»

- Працюючи у групах,  заповніть таблицю, використовуючи слова із довідки:

Форма слова                                               Спільнокореневі слова

                                                      

 

Довідка: рід, рідний, родина, рідня, родичі, рідні, роди, ріднесенький, найрідніший, родиною.

  • Скажіть, за допомогою чого відбувається збагачення словникового запасу мови?
  • Що таке словотворення?
  • Чому нам необхідно ознайомитися і вивчити способи творення слів?

Б) робота із загадкою.

Нас голубить рідна ненька

З хмари сонце вирина

В небі сонечко одненьке

І вона у нас одна. Хто це?

                                 ( мати)

в) слово вчителя

- Мати… Це перше слово, яке з радісною усмішкою вимовляє дитина. Мама – це те слово, яке найчастіше повторює людина у хвилини страждання і горі. Матерів мільйони, і кожна несе в серці любов.

Г) лексична п ятихвилинка

- Доберіть до слова мати зменшувально – пестливі спільнокореневі слова.

( Мати – матінко, матусю, мамочко, мамусю….)

  • За допомогою якої частини ви утворили нові слова?

Д) колективна робота

- Прочитайте речення. Заповніть таблицю, вибравши приклади із тексту.

Найріднішою і найдорожчою людиною для кожного є мати. Протягом багатьох літ людину супроводжує материнська ласка і турбота. І дорослому хочеться послухати мамину добру казку і колискову, яку співала нам ненька ( із журналу). А мене навча матуся рідним словом розмовляти ( М. Тилпак). Мамині руки все вміють робити, як же нам руки ці не любити? Мамині руки – щедрі, робочі – втоми не знають з ранку до ночі ( В. Грінченко). На стебельцях аж горять квіти в ніжнолисті, буду  маму я вітать зі святом урочистим (Т. Мезенцева).

Способи творення слів

Приклади

Префіксальний

Навча

Суфіксальний

Мамину

Префіксально – суфіксальний

Найріднішою

Безафіксний

Руки, квіти

Складання основ

ніжнолисті

Абревіатури

 

Перехід однієї частини мови в іншу

 

  • До яких способів творення слів ви не підібрали приклади з тексту?
  • Наведіть власні приклади.

е) робота із загадкою – віршем

Спішу до неї, мов лелека,

Простори кинувши до ніг,

Несу любов свою здалека,

Яку назавжди я зберіг.

( П. Дворський)

  • Куди спішить герой пісні Павла Дворського?
  • Правильно , до хати, до рідного дому, до батьківського порогу, бо це найсвятіше, що є в житті.

Рідна батьківська хата. Колиска роду людського… З нею пов язані найсвітліші спогади і почуття кожної людини. Тому й оспівана у піснях, легендах, опоетизована художниками слова та майстрами пензля.

є) повідомлення учнів

Повідомлення 1. Народне житло таке ж давнє, як і сама людина. Воно пройшло багатовіковий шлях розвитку: від примітивних низьких однокамерних споруд  до багатоповерхових будинків. Традиційне народне житло будувалося за певними принципами і законами, згідно з уявленнями наших предків про світобудову і віруваннями. Уявляючи світ у трьох вимірах ( небесний світ, земний і підземний), людина так уявляла і своє житло: дах – небо, власне житло – земний світ, нижня частина будівлі – підземний світ. Звідси і повір я про те, що на даху , на горищі жили добрі божества – домовик, а знизу – під порогом – потойбічний світ, де живуть померлі.

 

Повідомлення 2. Перш ніж починати будівництво хати, необхідно було вибрати місце. З цим було пов язано багато повір їв і заборон. Наприклад, не можна було будувати хату там, де були поховання, де часто хворіли, де когось вбили або ще якось осквернили місце; де були сварки або розлучення; на пустирях, на роздоріжжі, перехресті доріг, на тому місці, де була колись церква.

 

Повідомлення 3. Існував давній звичай щодо вибору місця для хати. Звечора на тому місці розкладали у чотирьох кутках випечені спеціально перепічки. Якщо на ранок одна з них зникне або буде надкушена, значить на цьому місці буде добре  вестись господарство. Якщо ж перепічки будуть ніким не запечені  - будуть обсідати злидні. Після цього закладали фундамент, зводили стіни, ставили крокви. Після завершення роботи святкували входини у новий дім.

ж) робота в парах

- Визначте спосіб творення виділених слів у вислові О. Довженка про українську хату: «біла, з теплою солом яною стріхою, порослою зеленим оксамитовим мохом, архітектурна праматір пристанища людського.       Незамкнена, повсякчас відкрита для всіх, без стуку в двері, без «можна»? і без «увійдіть»!, житло просте, як добре слово, й законне, немовби створили його не людські руки, а сама природа, немовби зросло воно, як плід, серед зеленотрав я.»

 

  1.        Закріплення вивченого матеріалу.

а) творча робота в групах

- Складіть усне лінгвістичне повідомлення на тему « Способи словотворення»

б) словотвірна робота « Наші обереги у загадках»

- Використовуючи відгадки загадок, утворіть нові слова, застосовуючи вивчені способи словотворення.

1. Народився із землі,

   Зарум янивсь на вогні

  І з явився на столі

  До борщу тобі й мені.  (Хліб)

2.Всяк, хто умивається,

                 Радо з ним вітається. ( Рушник)

  1. Мене п ють, мене ллють,

Усім потрібна я. Хто я така? ( Вода)

4.Сяду я тихенько,

   Розпишу яєчко:

  Сонечко вшаную,

  Квітку намалюю,

  Та на щастя людям

   Потім подарую. ( Писанка)

в) гра « Четверте зайве»

- Знайдіть зайве. Обґрунтуйте власний вибір.

1. Хатній, материнський, праматір, хлібний.

2. Рушничок, хлібороб, хліб – сіль, Великдень.

3. Посівати, меланкувати, защедрувати, поколядувати.

г) практична робота

- Виразно прочитайте вірш Надії Красоткіної « Традиції народу». Позначте слова, які утворені тим чи іншим способом словотвору, вкажіть його.

Традиції народу – це велике диво

Яке струмить з глибин у майбуття.

Їх знаючи, народ іде щасливо

І впевнено у непросте життя.

В традиціях живе душа народу,

Великий зміст закладений у них.

Народ наш любить й береже природу

Та рідну пісню і великий сміх.

І щире слово, й жарти іскрометні,

Легенду й казку, що в душі пливе.

І пам ятає подвиги безсмертні,

А добра слава у віках живе.

Традицій у народу є багато,

Бо довго ми живемо на землі.

І нам їх треба добре пам ятати,

Запам ятати , поки ми малі.

 

3.Рефлексивно – оцінювальний етап.

3.1. Гра « Мікрофон»

-На уроці мені було цікаво ( нецікаво), тому що….

- Яких умінь і навичок ви набули, працюючи на уроці?

4.Домашнє завдання.

1гр. Скласти віршик про традиції українського народу, використовуючи різні способи словотвору.

2 гр. Підготувати тестові завдання з теми « Способи словотвору».

3гр. Від слова батько утворити нові слова, розібрати їх за будовою.

 

 

Список використаної літератури

 

  1. Відкривай духовні острови. Українське народознавство/ Л. Ф. Вудфуд.- Д.:Центр підготовки абітурієнтів,  1998.- 144с.
  2. Благослови, Мати: уроки українського народознавства/ Л. Іваннікова.- К.: Освіта, 1995.- 190 с.
  3. З живого джерела. Позакласна робота з української мови/ Н. М. Могила.- Д.: Академія, 1997. – 200с.
  4. Розвиток життєвих компетентностей на уроках української мови / Л. В. Буртин.- Тернопіль – Харків: Ранок, 2011. – 144с.
  5. Журнал « Дивослово»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
26 травня 2019
Переглядів
3587
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку