ТЕМА. Н і НН у прикметниках
Мета уроку: формувати мовну компетентність, пояснити учням правила написання н і нн у прикметниках, сформувати вміння розрізняти орфограми н і нн у прикметниках, навчити знаходити вивчені орфограми в реченнях, обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом, поглибити знання учнів про прикметник як самостійну частину мови, правильно вживати прикметники у власних висловленнях; розвивати пам'ять, увагу, творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища, навички аналізу мовного матеріалу; сприяти вихованню патріотизму, національної гордості, любові до України й рідної мови.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: роздатковий матеріал, таблиця «Написання Н і НН у прикметниках», епіграф уроку
Мова — душа кожної національності, її найцінніший скарб.
Іван Огієнко
Перебіг уроку
І. Рефлексія настрою й готовності до заняття
1.Слово вчителя
- Доброго ранку, любі мої! Станьте рівненько, підніміть голівки, налаштуйтеся на урок. Сідайте, будь ласка.
2. Створення сприятливої атмосфери на уроці
Учитель.
Робота з епіграфом
Учитель.
-Чи можна бути патріотом і не знати своєї мови?А які б ви підібрали б епітети до слова «мова»?
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
1. Проблемне завдання Коли пишемо -нн-, а коли -н- у прикметниках?
«ЗГОДЕН? – НЕ ЗГОДЕН? – ОБҐРУНТУЙ!»
У слові солов’їна пишемо -н-, а найцінніший – -нн. Чи можете ви з упевненістю сказати: «Я знаю, як писати ці слова, і можу пояснити, чому».
Отже, щоб пояснити правопис даних слів та правильно писати прикметники, потрібно вивчити правила правопису н та нн у прикметниках.
- Сьогодні ми помандруємо в містечко Прикметникове, щоб дізнатися, коли в прикметниках пишемо одну Н, а коли дві НН. Тож тема нашого уроку – «Написання Н і НН у прикметниках». Розгорніть зошити, запишіть дату, тему уроку.
«Цілепокладання»
Учитель.
- На уроці ми:
Дослідження – спостереження на основі аналізу
Лимонний, телефонний, денний, осінній.
Дерев’яний, гречаний, буквений, пташиний.
ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу
«Четверте зайве»
1. Знайдіть у кожному рядку зайве слово.
А Розум…ий, бід…ий, сторо…ій, жадіб..ий.
Б Істи…ий, кі…ий, щогоди…ий, мир…ий.
В Безтала…ий, голос…ий, ваго…ий, цикло..ий.
Г Магнітофо…ий, вантаж…ий, холод…ий, хмар…ий.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вступне слово вчителя.
-опрацювання теоретичного матеріалу .
Уявіть ситуацію: ваш товариш через хворобу пропустив нову тему. Щоб допомогти йому добре підготуватися до контрольної роботи, ви вирішили розказати йому новий матеріал.
3. РОЗІГРАЙТЕ ДІАЛОГ НА ТЕМУ «Н І НН У ПРИКМЕТНИКАХ»
V. Виконання вправ на закріплення вивченого
1. ОРФОГРАФІЧНИЙ ТРЕНІНГ
До прикметників доберіть синоніми з довідки, установіть відповідність, усно поясніть правопис.
Непереможний –
Безкінечний –
Гарний –
Довідка : нездола́нний, незліче́нний, незрівня́нний.
Відповідь.
Непереможний нездола́нний
Безкінечний незліче́нний
Гарний незрівня́нний
2.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3.СИНТАКСИЧНИЙ ПРАКТИКУМ
Запишіть речення, поставте розділові знаки, розберіть його синтаксично. Поясніть написання прикметників
Живи, солов’їна моя мово, зціляй душу і вуста (Т. Бартош).
4.«ТВОРЧА ЛАБОРАТОРІЯ»
Складіть речення за поданим початком, використовуючи прикметники н чи нн, поясніть їхню роль у реченні.
Мова – це…
Я люблю рідний край …
VІ. ОЦІНЮВАННЯ
Рефлексивно-оцінювальний етап
1.У словах уставити –н- або –нн-. Розподілити слова в 2 колонки: у першу – з -н-, у другу – з -нн-.
Стиль…ий, пли…ий, роди…ий, силь…ий, здорове…ий, зміша..ий, голуби…ий, незрівня…ий, ціли…ий.
Диво – в ключі. Підкресліть у кожному слові другу літеру.
Виняток- останнє слово. У ньому першу літеру.. Яку фразу ви отримали ?
ТИ - МОЛОДЕЦЬ!!!!!!! Ви дійсно, діти, молодці!
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Учитель.
- Спливає час. Добігає кінця наш урок. Чи не забули ви проблемне питання на початку уроку ?
- То чому ж СОЛОВ’ЇНА пишемо з -Н-, А НАЙЦІННІШИЙ із НН?
Я дізнав(ла)ся про…
Я навчив(ла)ся…
Мені сподобалося…
Я зрозумів(ла), що можу…
Я буду…
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
опрацюйте § 48;
повторіть § 45. .
Група А: складіть сенкан до слова «Кобзар», використовуючи прикметники з Н та НН.
Група Б: напишіть есе «Думками я лину до Кобзаря» , використовуючи прикметники з Н та НН.
ІХ. КІНЦЕВА РЕФЛЕКСІЯ
Учитель. Швидко промайне ваше дитинство, шкільні уроки. Я була б дуже рада, якби із сьогоднішнього уроку ви залишили у своєму серці найцінніше: любов до Батьківщини й рідної української мови