Урок 37 Л-8
Тема: Основні теми сонетів В. Шекспіра. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини. Художні особливості сонетів
В. Шекспіра
Мета: поглибити знання учнів про жанр сонета; розкрити ідейно-художній зміст
сонетів В. Шекспіра, їх тематику; показати відображення внутрішнього світу ренесансної людини; з’ясувати художні особливості сонетів В. Шекспіра;
поглиблювати навички аналізу поетичного тексту, виразного читання та декламування; удосконалювати навички виразного читання;
прищеплювати учням естетичний смак, формувати високі морально-естетичні якості особистості
Обладнання: портрет В. Шекспіра, тексти сонетів 130, 116, мультимедійна презентація, відеофрагменти.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Очікувані результати:на кінець уроку учні повинні: знати, що таке сонет, його структурні ознаки; виразно читати сонети; вміти аналізувати сонети, розуміти їх зміст;
знати особливості сонетів В. Шекспіра.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ВЧИТЕЛЬ.
Добрий день, діти. Як ви почуваєтесь?
(відповіді)
Слайд 1
/Малюнок хмарки з дощем/
Але якщо у когось на душі похмуро, згадайте, що після дощу часто буває райдуга.
Слайд 2
/Малюнок хмарки і сніжинок/
Якщо ж у когось на серці прохолода, не забувайте, що сніжинки все одно розтануть.
Слайд 3
/Малюнок хмарки і блискавки/
Якщо ж ви роздратовані, заспокойтесь, адже від ваших блискавок можуть постраждати інші.
Слайд 4
/Малюнок сонечка/
Нехай сьогодні у вас на душі буде сонячно. Зумійте зігріти теплом своїх друзів і у нас все буде добре.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ВЧИТЕЛЬ.
Запрошую вас до картинної галереї. Уважно перегляньте картини, фотографії, малюнки і спробуйте спрогнозувати, про що буде йтися сьогодні на уроці.
(перегляд відеоролика, відповіді дітей)
ВЧИТЕЛЬ.
Так, ми будемо говорити про кохання і дружбу, адже все це – тематика сонетів В. Шекспіра. Запишіть тему уроку: «Основні теми сонетів В. Шекспіра. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини. Художні особливості сонетів В. Шекспіра».
(записують тему)
ВЧИТЕЛЬ.
Ми продовжимо знайомство із сонетами В. Шекспіра, щоб зрозуміти, яким в них постало бачення світу й людини, як у них відбилося гуманістичне світосприйняття молодого автора, як його твори пов’язані з ренесансною сонетною традицією, а в чому є новаторськими. 20 с
ВЧИТЕЛЬ.
(відповіді дітей)
(перелік очікувань: отримати інформацію; здобути знання і досвід; дізнатися нове; порадіти за себе, друзів; одержати задоволення тощо)
ІII. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ВЧИТЕЛЬ.
Ми не вперше звертаємося до однієї з улюблених поетами віршованих форм – сонета.
(Данте й Петрарка оспівували своїх коханих – Беатріче й Лауру)
(італійський, англійський, французький)
(італійський – 2 катрени, 2 терцети; англійський – 3 катрени і двовірш)
(із сонетом № 66)
(автор змальовує жорстокість і потворність оточуючого світу, його злочинність)
(любов коханої)
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Дійсно, протистояти життєвим негараздам може лише любов і дружба. Вони не
тільки допомагають ліричному героєві вистояти перед жорстокими ударами долі, а й надихають на творчість. Всього Шекспір написав 154 сонети. З них
1 – 126 сонети присвячені другові;
127 – 152 сонети – Смаглявій леді;
153 – 154 сонети – оспівуванню краси і радощів кохання.
ВЧИТЕЛЬ.
Запишіть, будь ласка, в зошити провідні теми сонетів Шекспіра:
ВЧИТЕЛЬ.
Прийшли мені на горе і на страх
Любові дві в супутники щоденні.
Юнак блакитноокий – добрий геній,
І жінка – демон з мороком в очах.
Основний зміст сонетів Шекспіра – це розповідь поета про глибоке почуття дружби до юнака і повне пристрасті кохання до «Смаглявої леді».
І досі вчені сперечаються, хто ж був прототипом героїв Шекспіра. Серед можливих кандидатур на роль друга називають графа Саутгемптона, а на роль Смаглявої леді – придворну даму королеви Єлизавети Мері Фіттон. Їх портрети ви бачите на слайді.
Звернімося до змісту 130 сонету, який присвячений смаглявій леді.
(звичайною земною жінкою; в ній немає нічого божественного)
(мов з дроту чорного коса густа; не білосніжні пліч її овали, корал ніжніший за її уста, дише так вона, як дишуть люди; кроки милої цілком земні)
(мов з дроту чорного коса густа, корал ніжніший за її уста, дише так вона, як дишуть люди)
(білосніжні овали, з дроту чорного, диких трав)
(не знаю про ходу богинь із неба, а кроки милої цілком земні)
(Вона повна протилежність Беатріче і Лаури)
ВЧИТЕЛЬ.
Щоб упевнитися в тому, що Смаглява леді не схожа на Беатріче й Лауру, порівняємо сонети Петрарки і Шекспіра.
ВЧИТЕЛЬ.
Спочатку знайдемо спільне.
(сонет)
(оспівування кохання і коханої жінки)
(кохання має велику силу)
Знайдемо відмінності.
(італійський)
(англійський)
(як богиню, мадонну)
(як реальну земну жінку)
(у Петрарки)
(конкретний, живий)
ВЧИТЕЛЬ.
Отже, провідна ідея сонета №130 – уславлення кохання до реальної земної жінки, такої ж, як тисячі інших, але єдиної для ліричного героя.
Цим Шекспір стверджує абсолютне право кожної людини кохати й бути коханим незалежно від того, чи відповідаєш ти особисто канонам краси.
Щоб так писати про кохання, потрібно бути самому палко закоханим. Напевне, так і було. Принаймні це стверджують автори фільму «Закоханий Шекспір», який було номіновано на 13 премій «Оскар». Отримано було 7 статуеток. Автори вважають, що саме завдяки цьому коханню світ побачив «Ромео і Джульєтту».
Зробимо релакс-паузу й подивимось, як В. Шекспір боровся за право кохати і бути коханим.
(перегляд відео)
ВЧИТЕЛЬ.
А смаглява леді, ненадовго закохавшись у поета, зраджує йому з другом. Виникає любовний трикутник. Відбувається трагічна сутичка кохання й дружби. А тому подивимося, якого продовження набула тема кохання в 116 сонеті.
(мелодекламація, читає учень)
(про любов)
(ліричний герой)
(він не буде чинити перешкоди єднанню двох сердець)
(Він приймає єдине правильне, з його погляду, рішення – поступитися своєму суперникові-другові, що став обранцем «смаглявої леді»)
ВЧИТЕЛЬ.
Отже, ліричний герой поступається коханням, а не дружбою.
(То не любов, що розцвіта залежно від нагоди і на віддаленні згасає знов)
(маяк, зірка)
(маяк – світло близьке, рукотворне, кероване, допомагає людям; зірка – світло далеке, неземне, ніким не кероване, не рукотворне, допомагає людям)
(Ні. Той серп любові справжньої не ріже)
(він усвідомив природу і цінність любові і здатен її оспівати у віршах)
ВЧИТЕЛЬ.
Отже, ми можемо зробити висновок – в сонеті №116 показана краса справжніх людських стосунків: повага до вибору коханої.
Це позиція жертовного гуманізму, розуміння того, що серце кожної людини має право обирати, кого кохати.
ВЧИТЕЛЬ.
Отже, звернувшись до строгої форми сонета, Шекспір вийшов за межі традиційних тем і поетичних норм.
Відкрийте підручники на 168-й сторінці і в четвертому абзаці знайдіть, як він відображає внутрішній світ ренесансної людини.
(зачитують останнє речення четвертого абзацу)
ВЧИТЕЛЬ.
Прочитайте відомості з карточки «Художні особливості сонетів В. Шекспіра»
КАРТОЧКА
У 90-і роки мода на сонет в Англії набула надзвичайного поширення. Їх писали вишуканою, піднесено-урочистою мовою. Шекспір відмовився від ідеалізованого зображення переживань ліричного героя і писав сонети як своєрідний інтимний щоденник – емоційно й надзвичайно відверто. Водночас Шекспірові вдалося зламати ще одну традицію: у його віршах відсутні античні мотиви, його герої не ховаются за екзотичними іменами, а вишукана й піднесено-урочиста мова замінена такою живою розмовною говіркою.
(відмова від ідеалізованого зображення переживань ліричного героя,
відсутність античних мотивів, використання живої розмовної говірки городян)
(писав сонети емоційно й надзвичайно відверто)
V. РЕФЛЕКСІЯ
ВЧИТЕЛЬ.
Підведемо підсумки нашої роботи.
ВЧИТЕЛЬ.
Узагальніть свої знання, складіть сенкан на тему «Сонет».
Сонет
Мелодійний, пристрасний
Оспівує, возвеличує, зачаровує
«Сонет – це ключ, який відкриває серця»
Поезія
ВЧИТЕЛЬ.
За часів Шекспіра його сонети були явищем несподіваним, неординарним та до кінця гідно не оціненим. Сьогодні їх визнано вершиною світової лірики. Хотілося б додати до всього сказаного й те, що вони дуже мелодійні. Напевно, саме тому існує достатньо багато романсів на сонети В. Шекспіра. Послухаймо уривок із романсу на сонет № 90 у виконанні російської співачки А. Пугачової.
(прослуховування романсу)
VІ. ОЦІНЮВАННЯ
ВЧИТЕЛЬ.
Наш урок закінчується. Хочу сказати, що мої очікування виправдались: ви добре попрацювали над темою уроку. Хочу оцінити роботу таких учнів….
(оголошує оцінки)
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Ми залишаємо великого поета і драматурга за творчістю – він пише свою невмирущу світлу трагедію «Ромео і Джульєтта», про яку піде мова на наступних уроках. Тому ваше домашнє завдання – перечитати п’єсу «Ромео і Джульєтта»; усно підготувати враження про твір.
(уривок із відео)
1