. Основні теми сонетів В. Шекспіра. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини

Про матеріал
матеріал уроку містить роботу над аналізом сонетів В.Шекспіра, їх особливостями, детальний аналіз сонетів №130 та №116; вміщує відеофрагменти з фільмів "Закоханий Шекспір", "Ромео і Джульєтта", уривок із відео на сонет №90 у виконанні А.Пугачової; інтерактивні технології "Кола Вена" , сенкан.
Перегляд файлу

Урок 37                           Л-8

Тема:   Основні теми сонетів В. Шекспіра. Відображення внутрішнього світу  ренесансної людини. Художні особливості сонетів

В. Шекспіра

Мета: поглибити знання учнів про жанр сонета; розкрити ідейно-художній зміст 

    сонетів В. Шекспіра, їх тематику; показати відображення внутрішнього світу ренесансної людини; з’ясувати художні особливості сонетів  В. Шекспіра;

    поглиблювати навички аналізу поетичного тексту, виразного читання та декламування; удосконалювати навички виразного читання;

 прищеплювати учням естетичний смак, формувати високі морально-естетичні якості особистості

Обладнання: портрет В. Шекспіра, тексти сонетів 130, 116, мультимедійна презентація, відеофрагменти.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Очікувані результати:на кінець уроку учні повинні: знати, що таке сонет, його структурні ознаки; виразно читати сонети; вміти аналізувати сонети, розуміти їх зміст;

знати особливості сонетів В. Шекспіра.

 

 

Хід  уроку

 

І. Організаційний момент

  1. Створення сприятливого психологічного клімату. Прийом «Прогноз настрою»

ВЧИТЕЛЬ.

Добрий день, діти. Як ви почуваєтесь?

(відповіді)

Слайд 1

/Малюнок хмарки з дощем/

Але якщо у когось на душі похмуро, згадайте, що після дощу часто буває райдуга.

 

Слайд 2

/Малюнок хмарки і сніжинок/

Якщо ж у когось на серці прохолода, не забувайте, що сніжинки все одно розтануть.

 

Слайд 3

/Малюнок хмарки і блискавки/

Якщо ж ви роздратовані, заспокойтесь, адже від ваших блискавок можуть постраждати інші.

 

Слайд 4

/Малюнок сонечка/

Нехай сьогодні у вас на душі буде сонячно. Зумійте зігріти теплом своїх друзів і у нас все буде добре.                           

 

 

 

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Візуалізація. Прийом «Картинна галерея»

ВЧИТЕЛЬ.

 Запрошую вас до картинної галереї. Уважно перегляньте картини, фотографії, малюнки і спробуйте спрогнозувати, про що буде йтися сьогодні на уроці.             

 

 

(перегляд відеоролика, відповіді дітей)

  1. Запис теми уроку в зошити

ВЧИТЕЛЬ.

 Так, ми будемо говорити про кохання і дружбу, адже все це – тематика сонетів В. Шекспіра. Запишіть тему уроку: «Основні теми сонетів В. Шекспіра. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини. Художні особливості сонетів В. Шекспіра».

(записують тему)     

  1. Мотивація

ВЧИТЕЛЬ.

Ми продовжимо знайомство із сонетами В. Шекспіра, щоб зрозуміти, яким в них постало бачення світу й людини, як у них відбилося гуманістичне світосприйняття молодого автора, як його твори пов’язані з ренесансною сонетною традицією, а в чому є новаторськими.                                          20 с

 

  1. Прийом «Очікування»

ВЧИТЕЛЬ.

  • Кожна людина, виконуючи роботу, завжди чекає на плоди своєї праці. А що ви очікуєте від уроку?

(відповіді дітей)

 

(перелік очікувань: отримати інформацію; здобути знання і досвід; дізнатися нове; порадіти за себе, друзів; одержати задоволення тощо)

  • А я очікую від вас плідної і злагодженої роботи.

 

ІII. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

ВЧИТЕЛЬ.

Ми не вперше звертаємося до однієї з улюблених поетами віршованих форм – сонета.

  • Хто з митців до В. Шекспіра і в зв’язку з чим використовував сонет?

(Данте й Петрарка оспівували своїх коханих – Беатріче й Лауру)

  • Дайте визначення сонета як віршованої форми.
  • Які типи європейського сонета вам відомі?

(італійський, англійський, французький)

  • Як за своєю будовою різняться італійський і англійський сонет?

(італійський – 2 катрени, 2 терцети; англійський – 3 катрени і двовірш)

  • З яким сонетом В. Шекспіра ви познайомились минулого уроку?

(із сонетом № 66)

  • Яка тема цього твору?

(автор змальовує жорстокість і потворність оточуючого світу, його злочинність)

  • Що рятує ліричного героя від стану розпачу?

(любов коханої)            

 

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Слово вчителя

Дійсно, протистояти життєвим негараздам може лише любов і дружба. Вони не

тільки допомагають ліричному героєві вистояти перед жорстокими ударами долі, а й надихають на творчість.  Всього Шекспір написав 154 сонети. З них 

1 – 126 сонети присвячені  другові;

        127 – 152 сонети – Смаглявій леді;

        153 – 154 сонети – оспівуванню краси і радощів кохання.

 

  1. Робота в зошитах

ВЧИТЕЛЬ.

Запишіть, будь ласка, в зошити провідні теми сонетів Шекспіра:

  • оспівування образу коханої жінки;
  • оспівування чоловічої дружби; (вплив Платона)
  • оспівування повноти й пристрасності земного кохання; (вплив Сапфо)
  • зображення трагізму життя людини.

 

ВЧИТЕЛЬ.

Прийшли мені на горе і на страх

Любові дві  в супутники щоденні.

Юнак блакитноокий – добрий геній,

І жінка – демон з мороком в очах.

Основний зміст сонетів Шекспіра – це розповідь поета про глибоке почуття дружби до юнака і повне пристрасті кохання до «Смаглявої леді».

І досі вчені сперечаються, хто ж був прототипом героїв Шекспіра. Серед можливих кандидатур на роль друга називають графа Саутгемптона, а на роль Смаглявої леді – придворну даму королеви Єлизавети Мері Фіттон. Їх портрети ви бачите на слайді.

Звернімося до змісту 130 сонету, який присвячений смаглявій леді. 

 

  1. Робота над змістом сонета №130   

 

  • Прослуховування твору (аудіозапис);
  • Опрацювання змісту:
  • Якою постає кохана в сонеті Шекспіра?

(звичайною земною жінкою; в ній немає нічого божественного)

  • Знайдіть в тексті твору слова, які підтверджують те, що це звичайна жінка.

(мов з дроту чорного коса густа; не білосніжні пліч її овали, корал ніжніший за її уста, дише так вона, як дишуть люди; кроки милої цілком земні)

  • Які порівняння використовує автор для змалювання героїні?

(мов з дроту чорного коса густа, корал ніжніший за її уста, дише так вона, як дишуть люди)

  • Чи є в поезії епітети?

(білосніжні овали, з дроту чорного, диких трав)

  • Знайдіть антитезу.

(не знаю про ходу богинь із неба, а кроки милої цілком земні)

  • Чи схожа кохана, змальована в сонеті В. Шекспіра, на героїнь Данте і Петрарки?

(Вона повна протилежність Беатріче і Лаури)  

 

  1. Прийом «Кола Вена». Порівняння сонетів Ф. Петрарки і В. Шекспіра

 

ВЧИТЕЛЬ.

 Щоб упевнитися в тому, що Смаглява леді не схожа на Беатріче й Лауру, порівняємо сонети Петрарки і Шекспіра.

ВЧИТЕЛЬ.

 Спочатку знайдемо спільне.

  • Яку поетичну форму обирають поети?

(сонет)

  • Якою є тематика їх сонетів?

(оспівування кохання і коханої жінки)

  • Що спільного можна віднайти в ідейному спрямуванні сонетів?

(кохання має велику силу)

Знайдемо відмінності.

  • Який різновид сонету використав Ф. Петрарка?

(італійський)

  • А В. Шекспір?

(англійський)

  • Як змальовано кохану у Ф. Петрарки?

(як богиню, мадонну)

  • А в Шекспіра?

(як реальну земну жінку)

  • У кого з поетів образ ідеалізований, абстрактний?

(у Петрарки)

  • А у Шекспіра?

(конкретний, живий)     

 

ВЧИТЕЛЬ.

Отже, провідна ідея сонета  №130 – уславлення кохання до реальної земної жінки, такої ж, як тисячі інших, але єдиної для ліричного героя.

Цим Шекспір стверджує абсолютне право кожної людини кохати й бути коханим незалежно від того, чи відповідаєш ти особисто канонам краси.

Щоб так писати про кохання, потрібно бути самому палко закоханим. Напевне, так і було. Принаймні це стверджують автори фільму «Закоханий Шекспір», який було номіновано на 13 премій «Оскар». Отримано було 7 статуеток. Автори вважають, що саме завдяки цьому коханню світ побачив  «Ромео і Джульєтту».

Зробимо релакс-паузу й подивимось, як В. Шекспір боровся за право кохати і бути коханим.                                                                                                 

 

  1. Релакс-пауза. Візуалізація. Відеоролик із фільму «Закоханий Шекспір»

(перегляд відео)   

ВЧИТЕЛЬ.

А смаглява леді, ненадовго закохавшись у поета, зраджує йому з другом. Виникає любовний трикутник. Відбувається трагічна сутичка кохання й дружби. А тому подивимося, якого продовження набула тема кохання в 116  сонеті.             

 

  1. Робота над змістом сонету №116
  • Прослуховування твору.

(мелодекламація, читає учень) 

  • Опрацювання змісту:
  • Про що цей сонет?

(про любов)

  • Хто нам розповідає про ці почуття?

(ліричний герой)

  • Яку думку стверджує ліричний герой у перших двох рядках?

(він не буде чинити перешкоди єднанню двох сердець)

  • Як ви розумієте ці слова?

(Він приймає єдине правильне, з його погляду, рішення – поступитися своєму суперникові-другові, що став обранцем «смаглявої леді»)

ВЧИТЕЛЬ.

Отже, ліричний герой поступається коханням, а не дружбою.

  • Чому? Як він це пояснює в двох останніх рядках першої строфи?

                   (То не любов, що розцвіта залежно від нагоди і на віддаленні згасає знов)

  • Чим є любов, з погляду ліричного героя?

(маяк, зірка)

  • Що символізують ці художні образи? 

(маяк – світло близьке, рукотворне, кероване, допомагає людям; зірка – світло далеке, неземне, ніким не кероване, не рукотворне, допомагає людям)

  • Автор у сонеті говорить, що серп часу нищить красу. А чи нищить він справжнє кохання?

(Ні. Той серп любові справжньої не ріже)

  • Зачитайте останні два рядки. Яку думку стверджує в них автор?

(він усвідомив природу і цінність любові і здатен її оспівати у віршах)

ВЧИТЕЛЬ.

Отже, ми можемо зробити висновок – в сонеті  №116 показана краса справжніх людських стосунків: повага до вибору коханої.

Це позиція жертовного гуманізму, розуміння того, що  серце кожної людини має право обирати, кого кохати.

 

ВЧИТЕЛЬ.

Отже, звернувшись до строгої форми сонета, Шекспір вийшов за межі традиційних тем і поетичних норм.

 

  1. Робота з підручником, с.168

Відкрийте підручники на 168-й сторінці і в четвертому абзаці знайдіть, як  він відображає внутрішній світ  ренесансної людини.

(зачитують останнє речення четвертого абзацу)  

ВЧИТЕЛЬ.

 Прочитайте відомості з карточки «Художні особливості сонетів В. Шекспіра»

 

  1. Робота з роздавальним матеріалом «Художні особливості сонетів                В. Шекспіра»

КАРТОЧКА

У 90-і роки мода на сонет в Англії набула надзвичайного поширення. Їх писали вишуканою, піднесено-урочистою мовою. Шекспір відмовився від ідеалізованого зображення переживань ліричного героя і писав сонети як своєрідний інтимний щоденник – емоційно й надзвичайно відверто.  Водночас  Шекспірові  вдалося  зламати ще одну традицію: у його віршах відсутні  античні мотиви, його герої не ховаются за екзотичними іменами, а вишукана й піднесено-урочиста мова замінена такою живою розмовною говіркою.

 

  1. Бесіда
  • Як ви зрозуміли, в чому полягає новаторський підхід Шекспіра до використання сонетної форми? 

(відмова  від  ідеалізованого зображення переживань ліричного героя,

 відсутність античних мотивів, використання живої розмовної говірки городян)

  • Чому сонети Шекспіра сприймаються як поетичний щоденник ліричного героя?

(писав сонети емоційно й надзвичайно відверто) 

V. РЕФЛЕКСІЯ

ВЧИТЕЛЬ.

 Підведемо підсумки нашої роботи.

  1. Бесіда
  • Чи справдились ваші очікування від уроку?
  • Що ви особисто для себе відкрили у розглянутих сонетах Шекспіра?
  • Чи співчуваєте ви ліричному герою шекспірівських сонетів, розуміючи його приреченість?
  • У чому полягає новаторство Шекспіра у зображенні кохання й коханої жінки?
  • Назвіть провідні теми сонетів Шекспіра.
  1. Прийом «Сенкан»

ВЧИТЕЛЬ.

 Узагальніть свої знання, складіть сенкан на тему «Сонет».

Сонет

Мелодійний, пристрасний

Оспівує, возвеличує, зачаровує 

«Сонет – це ключ, який відкриває серця»

Поезія        

  1. Візуалізація

ВЧИТЕЛЬ.

За часів Шекспіра його сонети були явищем несподіваним, неординарним та до кінця гідно не оціненим. Сьогодні їх визнано вершиною світової лірики. Хотілося б додати до всього сказаного й те, що вони дуже мелодійні. Напевно, саме тому існує достатньо багато романсів на сонети В. Шекспіра. Послухаймо уривок із романсу на сонет № 90 у виконанні російської співачки А. Пугачової.                           

(прослуховування романсу)  

VІ. ОЦІНЮВАННЯ

ВЧИТЕЛЬ.

Наш урок закінчується. Хочу сказати, що мої очікування виправдались: ви добре попрацювали над темою уроку. Хочу оцінити роботу таких учнів….

(оголошує оцінки)

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Ми залишаємо великого поета і драматурга за творчістю – він пише свою невмирущу світлу трагедію «Ромео і Джульєтта», про яку піде мова на наступних уроках. Тому ваше домашнє завдання – перечитати  п’єсу «Ромео і Джульєтта»; усно підготувати враження про твір.                                                                     

                             (уривок із відео)      

 

 

1

 

docx
Додано
14 вересня 2021
Переглядів
4466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку