Тема така : «Діалектичне вирішення проблеми добра і зла у творі Й.В.Гете « Фауст» та творі Булгакова «Майстер і Маргарита».
На сьогоднішньому уроці ми повинні вирішити такі завдання :
То ж в добрий час нам.
Почнімо.
( 9 клас. Я очікую від уроку нових відкриттів , хочу наповнити душу добром, хочу перейняти від своїх старших друзів щось позитивне.)
( 11 клас. Думається, що урок поглибить наші знання про добро та зло. Хочу вийти з уроку з хорошим настроєм та відчути насолоду від спілкування.)
Вчитель: А почнемо з того, що з'ясуємо , хто в творі Гете « Фауст»є уособленням добра та зла
Позитивний герой – Фауст.
Фауст – це вчений. Мета його життя – знайти істину , основу основ. Про нього автор пише : «Хто хоче діяти, нехай забуде спокій.» або «Я застарий, щоб тільки гратись , замолодий, щоб не бажать». Наш герой, як ми бачимо з цитат постійно шукає , самовдосконалюється . Він не має спокою у своїх пошуках. Це розумна людина . Автор вболіває за його долю, співчуває , що він пристав на вмовляння Мефістофеля. Фауст прагне знайти відповіді на всі запитання . Він вірить в силу свого розуму, в науку . Істину він сприймає розумом і серцем. Фауст прагне зрозуміти сенс людського життя. Фауст – творець. Хоч віні і помер , але після себе залишив свої справи.
Мефістофель уособлює зло. Це відверто зухвала людина . Зустріли ми його на перших сторінках роману . Він прийшов у народну легенду про Фауста , а потім у трагедію Гете .Мефістофель виступає ворогом роду людського. Цей герой втілює силу – силенну гріхів, примушує людей страждати фізично та тілесно . Мені здається, що це диявол , який є ланкою боротьби між добром і злом. Така боротьба триває вічно. Місце та боротьба зі злом у світі різне. Кожне століття по- своєму його розв’язує : через вогнища , шпаги , яди , війни , доноси. Сучасне життя теж б’ється над проблемою зла.
Автор пише про героя « Поглянь , як жити можна без турбот» або « Покинь нікчемні заняття , пізнаєш, що таке життя».Ці слова ще раз доводять , що цинізм і зло – це Мефістофель.
Але повернімося до твору. Автор , мабуть, недарма дає своєму героєві імя Мефістофель . Воно складається з 2 давньоєврейських слів , що означають : «мефіз»-«руйнівник» та «туфель»- «обманщик». Цим автор ще раз хотів підкреслити , що даний герой буде засуджувати і зневажати людину. Ось як Мефістофель говорить за людей : «Я так люблю живих людей , як любить кіт живих мишей» або «Я свідок лиш мізерності людської». Зі сказаного можна зробити висновок :
Добро – це неспокій. Пошук,
а зло – це цинізм, зневага до людей.
ПАРАД ГЕРОЇВ
Воланд ( лукавий( Диявол). Запозичений у Гете.
Азазелло – Азазель – янгол, що впав.З книги Еноха.
Бегемот – персонаж цієї ж книги. Чудовисько , що наділяє людей рисами звіра.
Гелла – вампір ( за легендою о.Лесбосу).(Стаття «Чародійство».Енциклопедичний словник Брокгауза та Ефорона).
Фагот – Коров'єв - прізвище узято з «Упиря» О.Толстого. А чому Фагот?Музичний інструмент ? ні, це – в’язок хмизу , який клали під ноги альбігойцям під час страти на вогнищі. Фагот у кінці роману перетворюється на фіолетового лицаря, а темно – фіолетовий колір – колір лицарів Лангедоку.
( фото героїв).
Ви правильно сказали, що проблемі добра та зла в творі присвячено багато сторінок. А ось у «Майстері та Маргариті» цікавим є Майстер.
Учні 11 класу.
Хоч у творі Майстер далекий від ідеалу, але мені здається, що він є носієм добра. Ми йому симпатизуємо . Він не задається великими планами , не любить, щоб люди говорили без толку і називає це лементом . Майстер прагне довести оточуючим , що правильно несуть покарання ті, хто здійснив підлість , нечесність, займався хабарництвом , принижував людину.
Сценка діалог з героєм.
(Вставить)
Висновок.
Зі сказаного та побаченого можна зробити висновок : ці два романи і роман «Фауст» і роман «майстер і Маргарита» про стару як світ проблему співвідношення добра та зла . Чи можливе добро без зла, а зло – без добра? З обох творів ми можемо сказати, що ні.
У романі «Майстер і Маргатита» показано ще одну силу, яка є негативною , це образ диявола.
11клас. Образ диявола у віруваннях людей завжди був. Ще в ті давні часи, коли на людину повсякчас чекала небезпека, вони вірили, що світ навколо них такий же живий , як і вони самі , що сповнений він добрих і злих духів .За язичницького періоду це були чорти, упирі, відьми.
З прийняттям християнства злих духів стали називати демонами і уявляли жителями пекла, підземного царства , де мучились за несправедливі вчинки грішники. Головним серед них був диявол. Він виступав ворогом людського роду . У 12 – 13 ст. – часи прискіпливої уваги до царства зла , темряви уява малювала злих духів страшними істотами , з крилами кажанів, з рогами, з палаючими очима. Диявол став необхідним , щоб показати боротьбу божественного і сатанинського , душі і тіла, високого і низького.
9 клас. Я хочу ще раз звернутися до Мефістофеля . Йому не все зрозуміло у вчинках Фауста . Наприклад, йому зовсім не зрозуміло , що Фауст думає не лише про себе. А знання, яких він так прагне , потрібні йому для того, щоб допомогти людям. Договір з дияволом Фауст укладає з єдиною метою – пізнати сенс життя , а не заради власного задоволення. Мефістофель все заперечує , зневажливо ставиться до людини. Він вважає, що людина – ніщо і її легко втягти до сумнівних насолод. Для нього кохання – це плотська насолода , а ставлення героя до жінки – невисоке. Він намагається спокусити Фауста , але це йому не вдається. Той виявився сильним духом і в кінці життя дійшов до мети . Про це йдеться в його останньому монолозі :
Край гір лежить гниле багно
Весь край струїть грозить воно ;
Його ми мурим осудити
І тим наш подвиг довершити.
Мільйонам ми настачим місця тут
Стихію зборе їх свободний труд .
Простеляться лани широкополі ,
Круті горби зведе трудящий люд ,
Умиє їх узорами споруд –
І заживе в цім краї , як у раї …
Нехай лютують хвиль скажені зграї ,
Хай спробують де греблю ту прорвать –
Здолає гурт прорив затамувати
Служить цій справі заповідній –
Це верх при мудрощів земних :
Лиш той життя та волі гідний ,
Хто б’ється день у день за них.
Нехай за вік і молоде й старе
Життєві блага з бою тут бере.
Коли б побачив , що стою
З народом вільним в вільному краю,
Я міг би в захваті гукнути :
Спинись, хвилино, гарна ти
Чи ж може вічність поглинути мої діла, мої труди.
Проводячи те щасне майбуття,
Вкушаю я найвищу мить життя.
Зі сказаного можна зробити висновок: людина у романі – це суперечлива істота. У ній борються добро та зло , вона шукає сенс життя і через помилки й випробування знаходить його.
Вчитель . Давайте попрацюємо над таблицею « Фауст» Гете і «Майстер і Маргарита» у Булгакова.
ТАБЛИЦЯ
Вчитель . Як бачимо, щось диявольське є в обох романах . Диявольське є в обох романах.
Диявольські спокуси є в кожному з нас .
І зараз це:
- спокуса збрехати;
- спокуса перекласти свою провину на іншого;
- спокуса заздрощів;
-спокуса заволодіти чужим майном та інше. Нам треба боротися з цими спокусами.
У темі уроку звучить слово діалектичне
Що ж таке діалектика ________________________
Зачитайте , як його трактують тлумачні словники.
Що ж заперечує Мефістофель?
9 клас. Світ в уявленні Мефістофеля недосконалий . Він каже: « Краще, щоб зовсім не було…».Здається , що Мефістофель – частина пітьми , що народила світ . Він свято вірить, що пітьма в кінці кінців переможе. З нею зникне світло і тоді світ повернеться. Герой нарікає , жаліється Богові , що не зважаючи на всі його старання і зусилля , світ продовжує існувати. Думаю, що Бог говорить з Мефістофелем тому, що він не дає людям заспокоїтися , примушує їх шукати виходу з будь – якої ситуації, боротися.
Висновок : Мені здається, що це й буде у Мефістофеля дух діалектичного заперечення : знищити недосконале , щоб звільнити шлях для кращого.
Вчитель . Попрацюємо з текстом .
Проведемо гру « Впізнай героя за цитатою»
Висновок
Позитивні герої обох романів прагнуть пізнати себе . Вони живуть за добром і не допускають думок про зло.
Вчитель. Через весь роман проходить мотив «бесовства» в різних його варіантах . майстер іде на угоду з дияволом , виступає проти державної системи ;свідомо вибирає лікарню , що є для нього в’язницею. Автор проти такого вибору . А « бесовство» Маргарити по відношенню до любові та страждання . Героїня відмовляється від життя без Майстра , розділя його долю – йде на угоду з дияволом.
Вчитель :Давайте попрацюємо над таблицею
«Переосмислення євангельського образу в романі «Майстер і Маргарита»
Висновок : Хоч автора надихнув Христос на передачу прототипа Ієшуа, але цей прототип разюче відрізняється від Христа . бо :
Вчитель : Божественне начало є й у творі Гете « Фауст». Саме з угоди між богом і мефістофелем ми дізнаємося , як мефістофель ставиться до людини.
Попрацюємо над таблицею.Ставлення до людини ( Бог . Мефістофель)
Висновок. Випробування Фауста – людини Мефістофелем має підтвердити або чесноти , або ницість людини.
Вчитель. Декілька слів хочу сказати й про любов , як уособлення добра в романі . У Булгакова – Маргарита – це символ кохання й відданості . Вона не жертва , а рятівна сила для Майстра . навіть Воланд визнає її силу і називали її Королевою Марго . З роману ми бачимо, що Маргарита допомагає Майстрові здобути винагороду – спокій, бо він звичайна людина, а не святий.
9 клас. А в романі Гете Маргарита уособлює жіночність , кохання, чистоту. Але автор показав її жертвою обставин , диявольського задуму Мефістофеля . Фауст і Маргарита об’єднуються на небесах . Кохання Маргарити допомагає Фаустові здобути світло , що сліпить його , і вона веде його в це світло.
Висновок : Як бачимо, в обох романах автори показали , що глибока та чиста любов дає людині змогу працювати, розвиватися, удосконалюватися.
Вчитель. Давайте на основі сказаного складемо асоціативний кущ до слова любов.
Вчитель : Проблемі боротьби добра та зла присвячували свої твори багато авторів :
Вчитель: Ми живемо у вільній державі. То, чи вільні ми від інструкцій , догм, параграфів, заборон?
Учень : Думаю, що ні, бо ще з дитинства нам говорять : « Не можна, не роби» І хоч існує в нас свобода слова, але часто ми говоримо не те , що слід. На роботі дотримуємося інструкцій , хоч іноді бувають вони безглуздими . А як же перемогти зло? Здається, що слід всім : від можновладця до робітника бути рівними перед законом , щоб всі однаково несли відповідальність за непрофесіоналізм , обман. Тоді й будемо жити за одним правилом добра – любовю. Хай вона нас огорне з усіх боків.
Вчитель : Підведемо загальний підсумок.
Позитив
Ф- ФІЛОСОФ
А- АКУРАТНИЙ
У-УЧЕНИЙ
С-СМІЛИВИЙ
Т-ТВОРЕЦЬ
Негатив
В-ВИГНАТИ
О-ОБРАЗИТИ
Л- ЛИЦЕМІР
А-АБСОЛЮТНА ВЛАДА
Н- НЕНАВИСТЬ
Д – ДИЯВОЛ