Розробка уроку.Тема така : «Діалектичне вирішення проблеми добра і зла у творі Й.В.Гете « Фауст» та творі Булгакова «Майстер і Маргарита».

Про матеріал
Це матеріал моржна використовувати вчителям 9, 11 класів при вивченні теми Гете"Фауст"10 клас,9 клас та м.Булгаков " Майстер та Маргарита" 11 клас.
Перегляд файлу

Тема така : «Діалектичне вирішення проблеми добра і зла у творі Й.В.Гете « Фауст» та творі Булгакова «Майстер і Маргарита».

На сьогоднішньому уроці ми повинні вирішити такі завдання :

  • як автори Гете і Булгаков створили протилежні образи , що уособлюють вирішення проблеми добра та зла;
  • через роботу з текстом ми доведемо , що анархічне начало , грубість , чуттєвий розум негативно впливають на організований і оформлений світ ; при цьому ми будемо розвивати зв’язне мовлення , логічне мислення;
  • використовуючи зв’язні розповіді , ми побачимо , що в пошуках істини людина проходить тернистий шлях;
  • на уроці будемо виховувати в собі непримиренність до негативу , любов до людини , її праці.

То ж в добрий час нам.

Почнімо.

  • Що ви очікуєте від уроку?

( 9 клас. Я очікую від уроку нових відкриттів , хочу наповнити душу добром, хочу перейняти від своїх старших друзів щось позитивне.)

( 11 клас. Думається, що урок поглибить наші знання про добро та зло. Хочу вийти з уроку з хорошим настроєм та відчути насолоду від спілкування.)

Вчитель: А почнемо з того, що з'ясуємо , хто в творі Гете « Фауст»є уособленням добра та зла

Позитивний герой – Фауст.

Фауст – це вчений. Мета його життя – знайти істину , основу основ. Про нього автор пише : «Хто хоче діяти, нехай забуде спокій.» або «Я застарий, щоб тільки гратись , замолодий, щоб не бажать». Наш герой, як ми бачимо з цитат постійно шукає , самовдосконалюється . Він не має спокою у своїх пошуках. Це розумна людина . Автор вболіває за його долю, співчуває , що він пристав на вмовляння Мефістофеля. Фауст прагне знайти відповіді на всі запитання . Він вірить в силу свого розуму, в науку . Істину він сприймає розумом і серцем. Фауст прагне зрозуміти сенс людського життя. Фауст – творець. Хоч віні і помер , але після себе залишив свої справи.

Мефістофель уособлює зло. Це відверто зухвала людина . Зустріли ми його на перших сторінках роману . Він прийшов у народну легенду про Фауста , а потім у трагедію Гете .Мефістофель виступає ворогом роду людського. Цей герой втілює силу – силенну гріхів, примушує людей страждати фізично та тілесно . Мені здається, що це диявол , який є ланкою боротьби між добром і злом. Така боротьба триває вічно. Місце та боротьба зі злом у світі різне. Кожне століття по- своєму його розв’язує : через вогнища , шпаги , яди , війни , доноси. Сучасне життя теж б’ється над проблемою зла.

Автор пише про героя « Поглянь , як жити можна без турбот» або « Покинь нікчемні заняття , пізнаєш, що таке життя».Ці слова ще раз доводять , що цинізм і зло – це Мефістофель.

Але повернімося до твору. Автор , мабуть, недарма дає своєму героєві імя Мефістофель . Воно складається з 2 давньоєврейських слів , що означають : «мефіз»-«руйнівник» та «туфель»- «обманщик». Цим автор ще раз хотів підкреслити , що даний герой буде засуджувати і зневажати людину. Ось як Мефістофель говорить за людей : «Я так люблю живих людей , як любить кіт живих мишей» або «Я свідок лиш мізерності людської». Зі сказаного можна зробити висновок :

Добро – це неспокій. Пошук,

а зло – це цинізм, зневага до людей.

ПАРАД ГЕРОЇВ

Воланд ( лукавий( Диявол). Запозичений у Гете.

Азазелло – Азазель – янгол, що впав.З книги Еноха.

Бегемот – персонаж цієї ж книги. Чудовисько , що наділяє людей рисами звіра.

Гелла – вампір ( за легендою о.Лесбосу).(Стаття «Чародійство».Енциклопедичний словник Брокгауза та Ефорона).

Фагот – Коров'єв  - прізвище узято з «Упиря» О.Толстого. А чому Фагот?Музичний інструмент ? ні, це – в’язок хмизу , який клали під ноги альбігойцям під час страти на вогнищі. Фагот у кінці роману перетворюється на фіолетового лицаря, а темно – фіолетовий колір – колір лицарів Лангедоку.

 

( фото героїв).

Ви правильно сказали, що проблемі добра та зла в творі присвячено багато сторінок. А ось у «Майстері та Маргариті» цікавим є Майстер.

Учні 11 класу.

Хоч у творі Майстер далекий від ідеалу, але мені здається, що він є носієм добра. Ми йому симпатизуємо . Він не задається великими планами , не любить, щоб люди говорили без толку і називає це лементом . Майстер прагне довести оточуючим , що правильно несуть покарання ті, хто здійснив підлість , нечесність, займався хабарництвом , принижував людину.

 

Сценка діалог з героєм.

(Вставить)

Висновок.

Зі сказаного та побаченого можна зробити висновок : ці два романи  і роман «Фауст» і роман «майстер і Маргарита» про стару як світ проблему співвідношення добра та зла . Чи можливе добро без зла, а зло – без добра? З обох творів ми можемо сказати, що ні.

У романі «Майстер і Маргатита» показано ще одну силу, яка є негативною , це образ диявола.

11клас. Образ диявола у віруваннях людей завжди був. Ще в ті давні часи, коли на людину повсякчас чекала небезпека, вони вірили, що світ навколо них такий же живий , як і вони самі , що сповнений він добрих і злих духів .За язичницького періоду це були чорти, упирі, відьми.

З прийняттям християнства злих духів стали називати демонами і уявляли жителями пекла, підземного царства , де мучились за несправедливі вчинки грішники. Головним серед них був диявол. Він виступав ворогом людського роду . У 12 – 13 ст. – часи прискіпливої уваги до царства зла , темряви уява малювала злих духів страшними істотами , з крилами кажанів, з рогами, з палаючими очима. Диявол став необхідним , щоб показати боротьбу божественного і сатанинського , душі і тіла, високого і низького.

9 клас. Я хочу ще раз звернутися до Мефістофеля . Йому не все зрозуміло у вчинках Фауста . Наприклад, йому зовсім не зрозуміло , що Фауст думає не лише про себе. А знання, яких він так прагне , потрібні йому для того, щоб допомогти людям. Договір з дияволом Фауст укладає з єдиною метою – пізнати сенс життя , а не заради власного задоволення. Мефістофель все заперечує , зневажливо ставиться до людини. Він вважає, що людина – ніщо і її легко втягти до сумнівних насолод. Для нього кохання – це плотська насолода , а ставлення героя до жінки – невисоке. Він намагається спокусити Фауста , але це йому не вдається. Той виявився сильним духом і в кінці життя дійшов до мети . Про це йдеться в його останньому монолозі :

  Край гір лежить гниле багно

Весь край струїть грозить воно ;

Його ми мурим осудити

І тим наш подвиг довершити.

Мільйонам ми настачим місця тут

Стихію зборе їх свободний труд .

Простеляться лани широкополі ,

Круті горби зведе трудящий люд ,

Умиє їх узорами споруд –

І заживе в цім краї , як у раї …

Нехай лютують хвиль скажені зграї ,

Хай спробують де греблю ту прорвать –

Здолає гурт прорив затамувати

Служить цій справі заповідній –

Це верх при мудрощів земних :

Лиш той життя та волі гідний ,

Хто б’ється день у день за них.

Нехай за вік і молоде й старе

Життєві блага з бою тут бере.

Коли б побачив , що стою

З народом вільним в вільному краю,

Я міг би в захваті гукнути :

Спинись, хвилино, гарна ти

Чи ж може вічність поглинути мої діла, мої труди.

Проводячи те щасне майбуття,

Вкушаю я найвищу мить життя.

Зі сказаного можна зробити висновок: людина у романі – це суперечлива істота. У ній борються добро та зло , вона шукає сенс життя і через помилки й випробування знаходить його.

Вчитель . Давайте попрацюємо над таблицею « Фауст» Гете і «Майстер і Маргарита» у Булгакова.

ТАБЛИЦЯ

Вчитель . Як бачимо, щось диявольське є в обох романах . Диявольське є  в обох  романах.

Диявольські спокуси є в кожному з нас .

І зараз це:

- спокуса збрехати;

- спокуса перекласти свою провину на іншого;

- спокуса заздрощів;

-спокуса заволодіти чужим майном та інше. Нам треба боротися з цими спокусами.

У темі уроку звучить слово діалектичне

Що ж таке діалектика ________________________

Зачитайте , як його трактують тлумачні словники.

Що ж заперечує Мефістофель?

9 клас. Світ в уявленні Мефістофеля недосконалий . Він каже: « Краще, щоб зовсім не було…».Здається , що Мефістофель – частина пітьми , що народила світ . Він свято вірить, що пітьма в кінці кінців переможе. З нею зникне світло і тоді світ повернеться. Герой нарікає , жаліється Богові , що не зважаючи на всі його старання і зусилля , світ продовжує існувати. Думаю, що Бог говорить з Мефістофелем  тому, що він не дає людям заспокоїтися , примушує їх шукати виходу з будь – якої ситуації, боротися.

Висновок : Мені здається, що це й буде у Мефістофеля дух діалектичного заперечення : знищити недосконале , щоб звільнити шлях для кращого.

Вчитель . Попрацюємо з текстом .

Проведемо гру « Впізнай героя за цитатою»

  • «Кого люблю проллю за того кров»- Фауст про Маргариту.
  • «Для тебе я піду на все»- Маргарита.
  • « Я тої сили часть, Що робить лиш добро , Бажаючи лиш злого»- Мефістофель.
  • «Человек само совершенство»- Ієшуа.
  • «Истина – в гармонии человека и мира , страмлении к ней – цель каждого человека» - Ієшуа.
  • «Добро для него – личная ценность каждого»- Ієшуа.

Висновок

Позитивні герої обох романів прагнуть пізнати себе . Вони живуть за добром і не допускають думок про зло.

 

Вчитель. Через весь роман проходить мотив «бесовства» в різних його варіантах . майстер іде на угоду з дияволом , виступає проти державної системи ;свідомо вибирає лікарню , що є для нього в’язницею. Автор проти такого вибору . А « бесовство» Маргарити по відношенню до любові та страждання . Героїня відмовляється від життя без Майстра , розділя його долю – йде на угоду з дияволом.

Вчитель :Давайте попрацюємо над таблицею

 «Переосмислення євангельського образу в романі «Майстер і Маргарита»

Висновок : Хоч автора надихнув Христос на передачу прототипа Ієшуа, але цей прототип разюче відрізняється від Христа . бо :

  • це літературний герой ;
  • він проголошує не вчення , а втілює філософію;
  • письменника більше хвилює не стосунки між Богом і людиною , а власне людина і стосунки між людьми.

Вчитель : Божественне начало є й у творі Гете « Фауст». Саме з угоди між богом і мефістофелем ми дізнаємося , як мефістофель ставиться до людини.

Попрацюємо над таблицею.Ставлення до людини ( Бог . Мефістофель)

 

 

Висновок. Випробування Фауста – людини Мефістофелем має підтвердити або чесноти , або ницість людини.

Вчитель. Декілька слів хочу сказати й про любов , як уособлення добра в романі . У Булгакова – Маргарита – це символ кохання й відданості . Вона не жертва , а рятівна сила для Майстра . навіть Воланд визнає її силу і називали її Королевою Марго . З роману ми бачимо, що Маргарита допомагає Майстрові здобути винагороду – спокій, бо він звичайна людина, а не святий.

9 клас. А в романі Гете Маргарита уособлює жіночність , кохання, чистоту. Але автор показав її жертвою обставин , диявольського задуму Мефістофеля . Фауст і Маргарита об’єднуються на небесах . Кохання Маргарити допомагає Фаустові здобути світло , що сліпить його , і вона веде його в це світло.

Висновок : Як бачимо, в обох романах автори показали , що глибока та чиста любов дає людині змогу працювати, розвиватися, удосконалюватися.

Вчитель. Давайте на основі сказаного складемо асоціативний кущ до слова любов.

Вчитель : Проблемі боротьби  добра та зла присвячували свої твори багато авторів :

  • Т.Г. Шевченко « Катерина»
  • М.В.Гоголь « Шинель»
  • Ф.М.Достоєвський «Злочин і кара»
  • Гофман «Малюк Цахес на прізвисько Циннобер».

Вчитель: Ми живемо у вільній державі. То, чи вільні ми від інструкцій , догм, параграфів, заборон?

Учень : Думаю, що ні, бо ще з дитинства нам говорять : « Не можна, не роби» І хоч існує в нас свобода слова, але часто ми говоримо не те , що слід. На роботі дотримуємося інструкцій , хоч іноді бувають вони безглуздими . А як же перемогти зло? Здається, що слід всім : від можновладця до робітника бути рівними перед законом , щоб всі однаково несли відповідальність за непрофесіоналізм , обман. Тоді й будемо жити за одним правилом добра – любовю. Хай вона нас огорне з усіх боків.

Вчитель : Підведемо загальний підсумок.

Позитив

Ф- ФІЛОСОФ

А- АКУРАТНИЙ

У-УЧЕНИЙ

С-СМІЛИВИЙ

Т-ТВОРЕЦЬ

Негатив

В-ВИГНАТИ
О-ОБРАЗИТИ
Л- ЛИЦЕМІР
А-АБСОЛЮТНА ВЛАДА
Н- НЕНАВИСТЬ
Д – ДИЯВОЛ

doc
Додано
21 вересня 2021
Переглядів
1755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку