Особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків.

Про матеріал
Урок 1. Тема: Особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків. Відпрацювання алгоритму відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску. Мета: формувати поняття про особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків; вчити здійснювати практичні дії щодо відпрацювання алгоритму відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску; розвивати вміння формулювати висновки, вести діалог, працювати в команді; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя. Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, аркуші паперу (за кількістю учнів), схема – таблиця «Способи відмови від шкідливих звичок», мультимедійні засоби та презентація. Тип уроку: комбінований. Методи: а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником. б) наочний: ілюстрація, демонстрація, м\медійна дошка. в) практичний: виконання вправ, робота з підручником.. Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань. Міжпредметні зв’язки: валеологія, медицина.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

 

 

“ЗАТВЕРДЖУЮ”

Груповий методист : Дефорж Г. В.  ________

Вчитель основ здоров’я: ________

«____»________________2022 р

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

з основ здоров’я у 8 –Б класі

з теми : «Особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків.»

студентки - практикантки  IV курсу

факультету математики, природничих наук та технологій

спеціальність 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)

Осікової Марини Володимирівни

 

 

 

 

 

 

Дата проведення:

“______” _________________ 2022 року

Оцінка вчителя _______ ____________

  (підпис вчителя)

Урок 1. Тема: Особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків. Відпрацювання алгоритму відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску. 

Мета: формувати поняття про особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків; вчити здійснювати практичні дії щодо відпрацювання алгоритму відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску; розвивати вміння формулювати висновки, вести діалог, працювати в команді; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, аркуші паперу (за кількістю учнів), схема – таблиця «Способи відмови від шкідливих звичок», мультимедійні засоби та презентація.

Тип уроку: комбінований.

Методи:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, м\медійна дошка.
в) практичний: виконання вправ, робота з підручником..
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
Міжпредметні зв’язки: валеологія, медицина.

Структура уроку:

І. Організаційний момент……………………………………………………..1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань………………………………………………..5 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності…………………………………………3 хв.

IV. Вивчення нового матеріалу……………………………………………...15 хв.

V. Узагальнення та систематизація знань…………………………………..18 хв.

VI. Підведення підсумків уроку………………………………………………2 хв.

VII. Домашнє завдання………………………………………………………..1 хв.

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Поясніть висловлювання політичного діяча США Бенджаміна Франкліна «Обирай  друга, не поспішаючи, ще менше квапся проміняти його».
  2. Пригадайте художні твори, кінофільми чи мультфільми, у яких ідеться про дружбу хлопців і дівчат. Які риси характеру їм властиві? Як їхні стосунки допомагають їм долати труднощі, розв’язувати життєві ситуації ?
  3. Як ви розумієте народну мудрість: «Хто друг поганим звичкам, той ворог собі»?
  4. Чому важливо набувати навички ефективної відмови?
  5. Як впливають алкоголь, тютюновий дим і наркотичні речовини на організм людини?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми з вами поглибимо свої знання про вплив шкідливих звичок на здоров’я людини та навчимось відмовлятись від небезпечних пропозицій в умовах тиску. 

Отже запишемо тему уроку: Особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків.

Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 – зовсім не важлива, …, 5 – саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

IV. Вивчення нового матеріалу

Обміркуйте й обговоріть ситуацію.

 Восьмикласниця Олеся не курить, але часто буває в друзів, де цигарки не рідкість. дівчинка соромиться сказати, що тютюновий дим їй неприємний, а після тривалого перебування в компанії в неї болить голова. Що б ви порадили Олесі?

Вплив тютюнокуріння на організм підлітків.

Тютюнопаління, на жаль, є дуже поширеною шкідливою звичкою, про яку знають усі. Про шкоду нікотину також усім відомо. Але кинути палити надзвичайно важко. Тому краще й не набувати цієї шкідливої звички. При виборі між курінням і відмовою від нього, ви повинні дещо знати.

Усім відомо, що курці труяться нікотином. Але крім нікотину в процесі паління тютюну утворюються такі шкідливі речовини, як етилен, радіоактивний полоній, миш’як, вісмут, амоніак, свинець, органічні кислоти (мурашина, синильна, оцтова), отруйні гази (сірководень, чадний, вуглекислий) і багато інших шкідливих для організму хімічних сполук. Найбільш отруйними серед них є нікотин та синильна кислота.

Усі знають, що тютюнопаління завдає шкоди легеням, але впливає воно насамперед на нервову систему. Куріння послаблює увагу, пам’ять, розумову активність і є однією з причин різних нервових розладів у підлітків.

Паління порушує роботу ендокринних залоз, що є особливо небезпечним у підлітковому віці, оскільки від нормального функціонування ендокринної системи залежать фізичний та психічний розвиток людини. Оскільки в підлітка-курця страждає багато фізіологічних систем і органів, то в нього сповільнюється процес статевого дозрівання, порушуються нормальні процеси росту й розвитку.

https://uahistory.co/pidruchniki/taglina-health-basics-8-class-2021-ua-reissue/taglina-health-basics-8-class-2021-ua-reissue.files/image063.jpg

Пасивне куріння шкодить оточенню

https://uahistory.co/pidruchniki/taglina-health-basics-8-class-2021-ua-reissue/taglina-health-basics-8-class-2021-ua-reissue.files/image064.jpg

Життя прекрасне й без алкоголю!

Тепер, коли ви про все це знаєте, можна уявити ціну, яку курець сплачує за сумнівне задоволення, яке він нібито отримує під час паління тютюну. Якщо ця ціна здається вам прийнятною, то ніхто інший не зможе спинити вас і ви почнете курити. Але знайте, що це ваше рішення й відповідальність за нього лежить лише на вас. До того ж пам’ятайте, що, коли у вас затримається процес статевого дозрівання, пожовтіють зуби, з’являться хрипкий голос, неприємний запах із рота, задишка та інші погані наслідки куріння, позбавитися цього буде дуже важко або взагалі неможливо.

Особливості дії алкоголю на розвиток репродуктивної системи підлітків

Уживання алкоголю так само, як і паління, завдає непоправної шкоди вашому здоров’ю. Звичка вживати спиртні напої часто переростає в алкоголізм. Чому це відбувається? У головному мозку існують центри позитивних емоцій, і алкоголь, потрапляючи в організм, активізує діяльність клітин цих центрів. Спочатку він знижує нервову напругу, приглушує відчуття тривоги та страху й підсилює позитивні емоції.

Якщо концентрація алкоголю в крові знижується, мозок починає посилати сигнали, які вимагають уведення в організм нової дози. Унаслідок цього виникає потреба обов’язкового вживання спиртного. На жаль, цей процес незворотний. Порушити нормальну роботу мозку дуже легко, а відновити — майже неможливо.

Особливості дії наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків

Наркотики так само, як сигарети й алкоголь, завдають непоправної шкоди здоров’ю людини. І, при виборі між наркотиками й відмовою від них, ви маєте зважати на такі обставини.

Токсична дія наркотичних речовин викликає активну захисну реакцію організму у вигляді нудоти, блювання, сильного головного болю, проносу, зниження кров’яного тиску, посиленого серцебиття. Але при гарному фізичному здоров’ї реакція на перший прийом наркотику (у не дуже великих дозах) може бути відсутня. У цьому разі може сформуватися помилкове уявлення про те, що наркотична речовина не завдає неприємних відчуттів і є не такою вже й небезпечною для здоров’я. Це пастка. Не потрапляйте в неї!

https://uahistory.co/pidruchniki/taglina-health-basics-8-class-2021-ua-reissue/taglina-health-basics-8-class-2021-ua-reissue.files/image065.jpg

Умійте казати наркотикам «ні!»

Наркотики діють на ендокринну систему, порушують нормальний синтез гормонів і зупиняють процеси розвитку в підлітковому віці. Підліток-наркоман стає пасивним, в’ялим, повільним або, навпаки, агресивним, злим і задерикуватим. Він хворий фізично, соціально, психічно, інтелектуально. Підлітки-наркомани стають менш кмітливими, вони не можуть зосередитися, у них зникає здатність засвоювати новий навчальний матеріал. Навіть невеликі дози наркотику порушують процеси нормального росту, розвитку та статевого дозрівання підлітка.

Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Денис дізнався про те, що наркотики призводять до хвороби. Коли знайомий запропонував йому спробувати наркотик, то хлопець відмовився. Його почали вмовляти, пояснюючи, що нічого страшного в цьому немає. Денис спочатку відмовлявся, а потім йому стало незручно й він погодився. Як ви вважаєте, яка риса характеру Дениса зіграла в цій ситуації головну роль?

Як ухвалювати рішення щодо відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску

Наше життя складається з рішень. Наркотики можуть прийти у ваше життя лише після того, як ви дозволили їх туди впустити. А як ухвалюються рішення?

Насправді ухвалення рішення — це поетапний процес.

Спочатку йде оцінка проблеми. Наприклад, вам погано й тоскно, бо вас ніхто не розуміє. Це проблема, яку треба вирішити. Способів вирішення завжди буде декілька. Якщо вам пропонують наркотик, то слід оцінити, чи є таке рішення прийнятним способом розв’язання проблеми. Подумайте, які інші шляхи виходу із ситуації ви бачите.

Далі йде оцінка різних варіантів: який із них є найкращим?

Починається обдумування рішення. Ви міркуєте, чи можна за допомогою такого варіанта досягти поставлених перед собою цілей.

Результатом роздумів є ухвалення рішення.

Ухвалення рішень, що стосуються здоров’я, є особливо важливим. Подумайте:

— Чи може виникнути захворювання в разі ухвалення цього конкретного рішення? Чи загрожує це захворювання вам особисто?

— Чи є це захворювання або стан тяжким?

— Що ви виграєте або втратите в разі ухвалення цього рішення?

Вибір, зроблений у результаті такого процесу, є суто індивідуальним, тобто особисто вашим. Необдумані рішення вашими не є. У такому випадку — це чиєсь рішення, яке ви сліпо виконуєте. Подумайте, що треба робити, щоб усі виконувані вами рішення були дійсно особисто вашими!

Звідки береться вміння говорити наркотикам «ні!»

Багато підлітків, навіть коли вони перебувають в умовах тиску, не вживають наркотиків. Що допомагає їм говорити «ні» й залишатися здоровими? Розберімося.

По-перше, треба бути розбірливим у засобах досягнення мети. Іншими словами, треба думати про наслідки своїх дій. Це вам цілком під силу. Так, ви вже знаєте, що наслідки вживання наркотиків — це руйнування вашого організму. Отже, розв’язувати проблеми необхідно без шкоди для свого здоров’я.

По-друге, вас може рятувати внутрішній самоконтроль над своїми діями. Якщо ви ухвалили рішення, то його треба виконувати, а для цього контролювати себе: чи те ви робите? Наприклад, взагалі-то ви проти вживання наркотиків, але вас починають умовляти — і ви поступаєтеся, тобто робите зовсім не те, що ви самі вирішили.

По-третє, треба думати про тих людей, які вас люблять і вірять у вас. Насправді такі люди завжди є поруч із вами. Спілкуйтеся з ними, обговорюйте свої проблеми, будьте відкритими.

І нарешті, вас навряд чи потягне до наркотиків, якщо у вас є мета в житті, ви ведете активне життя і вам є чим зайнятися протягом дня. Будьте впевненими в собі, умійте обирати достойних друзів, учіться будувати з ними хороші стосунки.

Вам допоможуть зберегти своє здоров’я й не пускати у своє життя наркотики такі вміння:

  • ставити цілі;
  • відмовлятися від ризикованих пропозицій;
  • бачити позитивні й негативні наслідки своїх дій;
  • вибирати друзів і дружити;
  • керувати своїми почуттями;
  • розв’язувати проблеми;
  • протистояти тиску з боку однолітків.

Є захворювання, яким значно легше запобігти, ніж потім лікувати їх. До них належить і наркоманія. Дуже важливо набути вміння захищати від наркотиків себе й своє здоров’я.

Опорні точки. Тютюновий дим, алкоголь і наркотики шкідливо впливають на розвиток репродуктивної системи підлітків. У підлітка-курця страждає багато фізіологічних систем організму, тому в нього порушуються нормальні процеси росту й розвитку, уповільнюється процес статевого дозрівання.

V. Узагальнення та систематизація знань

 1. Бесіда:

  1. Які навички слід сформувати, щоб не набувати шкідливих звичок?
  2. Чи дослухаєтеся ви до порад батьків, коли вони радять вам не вживати алкоголь і не курити? Чому ?
  3. Як ви розумієте висловлювання відомого українського вченого Миколи Амосова «Добути і зберегти здоров’я може тільки сама людина»?

2. Моделювання життєвих ситуацій:

Вплив на здоров'я куріння, алкоголю і наркотиків - Основи здоров'я.  Повторне видання. 8 клас. БойченкоРозгляньте малюнки. Поясніть як ви будете реагувати в цих ситуаціях, відповідь обґрунтуйте.

Практичне завдання № 8

Відпрацювання алгоритму відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску

Мета: навчитись захищати власні інтереси й своє здоров’я.

Пам’ятайте: усе, що кажуть інші люди, може бути продиктовано їхніми певними інтересами. У наведеній таблиці проаналізовано деякі психологічні прийоми заохочення людини до наркотиків.

Вам кажуть

У чому полягає чужий інтерес

У чому полягає ваш інтерес

Спробуй, так роблять багато людей, і це приємно

Чим більше людей уживають наркотики, тим більше грошей у того, хто їх виробляє. Ваше задоволення людину не хвилює, головне — аби ви «підсіли» на наркотики!

Вам не слід витрачати гроші, щоб примножувати статки злочинців. Ви не повинні дозволити завдати шкоди своєму здоров’ю й життю

Спробуй, ти що, боїшся?

Знаючи, що ніхто у вашому віці не хоче бути боягузом, вами маніпулюють

Не потрапляйте в цю пастку! Адже ви зацікавлені в тому, щоб лишитися здоровими!

Спробуй, інакше пошкодуєш!

Вами починають командувати, вимагають підкоритися, хочуть зробити вас рабом наркотиків

Ви маєте самі ухвалювати рішення, ви — вільна людина. Умійте протистояти насиллю, коли робите вибір

Спробуй, ти що, малий?!

Знаючи, як швидко вам кортить стати дорослими, вами маніпулюють

Відмова від наркотиків і є справжньою дорослою, відповідальною поведінкою

Спробуй, це розвиває творчі здібності!

Вас обманюють! Наркотики руйнують мозок і позбавляють людину всіх її творчих можливостей

Ви не повинні дозволити завдати шкоди своєму розвитку й творчому зростанню

Хід роботи

Таким самим чином спробуйте порівняти свій та чужий інтереси в ситуації, коли вам пропонують алкоголь, закурити,наркотики.

 Зробіть висновки.

Перегляд відео «Шкідливі звички,їх вплив на життя і здоров'я людини»: https://www.youtube.com/watch?v=rd8p9m6JlG8

Я сподіваюсь після перегляду відео, багато з Вас замислиться над своїм життям, здоров’ям, буде намагатись зберегти його. Зможе вчасно зупинитись, адже наше здоров’я та життя  в наших руках.

VI. Підведення підсумків уроку 

Самоаналіз діяльності

1. На уроці я працював  активно / пасивно

2. Своєю роботою на уроці я задоволений / не задоволений

3. Урок для мене здався коротким / довгим

4. 3а урок я не втомився / втомився

5. Мій настрій став краще / став гірше

6. Матеріал уроку мені був зрозумілий / не зрозумілий/ корисний / марний цікавий / нудний

Самооцінювання

Учні називають бал, що, на їх думку, відображає об’єктивну оцінку їх активності і якість роботи на уроці. Вчитель коментує, за потреби коригує процес самооцінювання.

VII. Домашнє завдання

Обов’язкове:

  • опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ 17, с. 85);

Додаткові (на вибір, за бажанням):

  • підготувати слогани, які б закликали сучасних підлітків вести здоровий спосіб життя;
  • скласти пам’ятку «Значення здорового способу життя для збереження функцій репродуктивної системи організму».

 

docx
Додано
9 квітня 2022
Переглядів
2946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку