У конспекті уроку аналізуються основні ремесла і промисли першої половини ХІХ століття Рівненщини. Розвиток сільського господарства і мануфактурних підприємств нашого краю.
Тема уроку: Особливості економічного розвитку краю. Мануфактурне виробництво.
Мета уроку: Навчальна: сформувати уявлення про економічний розвиток Рівненщини у п. п. ХІХ ст.; мануфактурне виробництво на території краю. Розвивальна: економічні зміни у рідному краю, розвиток сільського господарства, промислів, с/г і мануфактурного виробництва. Виховна: інтерес до історії нашого краю.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Повторення домашнього завдання.
На попередньому уроці ми з вами говорили про "Національний, соціальний, релігійний склад населення Рівненщини".
Усне опитування.
1. Охарактеризуйте національний склад населення Рівненщини п. п. ХІХ ст. Які зміни тут відбулись порівняно з попереднім періодом?
2. Соціальна структура населення краю.
3. Релігійне життя мого краю.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Клас давайте з вами пригадаємо що таке ремесло? ( Професійне заняття; виготовлення виробів ручним способом.) А чи пам’ятаєте ви, що таке промисли? (Дрібне ремісниче виробництво, допоміжне при основному.)
Сьогодні на уроці у нас тема: " Особливості економічного розвитку краю. Мануфактурне виробництво."
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Ремесла і промисли що розвивались на Рівненщині.
Поряд із землеробством, скотарством та іншими галузями господарства українці здавна займалися різноманітними ремеслами і промислами. У Київській Русі налічувалося понад 100 ремісничих спеціальностей - ковалі, гончарі, ткалі, склодуви тощо.
Чим далі поширювалися селянські домашні промисли й ремесла, пов'язані з землеробством та скотарством, поширювались і співіснуючі з ними.
Українські гончарі виробляли різноманітний посуд для приготування, зберігання й подачі на стіл тих чи інших страв (горшки, миски й полумиски, глечики, макітри, гладишки, барильця...), а також декоративний посуд, кахлі, черепицю, цеглу, дитячі іграшки тощо.
Реалізація гончарних виробів здійснювалась зазвичай самими майстрами, які роз'їзджали по селах з вигуками: "По горшки!", запрошували селян до торгівлі. Вартість тієї чи іншої посудини найчастіше визначалася кількістю зерна, яку вона могла вмістити.
Ковальство. У кожному селі була кузня – шанована серед селян споруда. У коваля можна було не лише замовити серп, ніж чи сапу, підковати коня, а й почути свіжі новини.
Шкіряні промисли і ремесла . Вичинка шкіри волів та коней, з якої шили взуття, була відома під назвою чинбарство (гарбарство); вичинка шкіри овець для одержання овчини називалась кушнірством. Разом з шевським ремеслом – пошиттям взуття, а також кожухарством та шапкарством вони складали групу традиційних шкіряних промислів і ремесел.
Кожна родина займалась прядінням і ткацтвом.
Теслярство – один із найбільш масових деревообробних промислів: зведення житлових і інших споруд, господарських будівель тощо.
Столярство – вид деревообробного промислу: виготовлення хатнього начиння – лав, столів, ослонів, скринь, табуреток та стільців, мисників, а також віконних рам та рамок для вуликів, дерев’яних частин для борін та плугів.
Стельмаство – деревообробний промисел, пов’язаний з виготовленням транспортних засобів – возів, саней, а також коліс, полоззя, дуг тощо.
Ложкарство – промисел з виготовлення ложок, ополоників, мисок, тарілок та іншого начиння (береза, осина, липа, інколи груша).
Гребінництво – промисел по виготовленню дерев’яних гребінок і гребенів.
Бондарство – вид деревообробного промислу, пов’язаний з виготовленням місткостей – бочок, діжок, барил, цебер тощо.
Гутництво – виготовлення скла і виробів з нього.
Лісохімічні промисли – суха перегонка дерева для одержання поташу, смоли, дьогтю, деревного вугілля тощо.
Запитання:
1. Які промисли для вас є новими?
2. Чому саме ці промисли, на вашу думку, були найбільш розвинені у нашій місцевості?
3. чи існують вони зараз?
2. Розвиток сільського господарства.
С/г – це така галузь господарства, що займається вирощувнням рослин і розведенням тварин. Це одна з найдревніших галузей господарства нашого краю. В ньому виділяють дві головні галузі: тваринництво і рослинництво.
Рослинництво – це галузь с/г, що займається вирощуванням рослин. В свою чергу воно поділяється на такі галузі: зернові культури, технічні культури, плодово-ягідні, овочево-баштанові, кормові культури.
- Як ви думаєте, від чого залежить, які саме культури вирощують у нашій області? Звісно, це залежить від клімату, кількості тепла і вологи, від ґрунтів.
В нашій області із зернових культур найбільші площі зайняті під житом, ячменем, значно менші - під вівсом.
Із технічних культур: льон-довгунець та цукровий буряк. Важливою технічною культурою в області є хміль. Рівненщина - найстаріший хмілярський район в Україні (з 1868р.)
3. Мануфактурне виробництво на Рівненщині.
Мануфактура – це виробництво, що побудоване на ручній праці. Ще з кінця XVIII ст. на Рівненщині засновували мануфактури. У 1807 р. в Березному засновано суконну мануфактуру, на якій працювало 50 чоловік. У 1809 р. тут вироблено 4500 аршинів за рік (що становить 3245 метрів). На початку 40-х років тут діяли три шкіряні підприємства, миловарний завод і невелике залізоробне виробництво, а в 50-ті тут діяв і скляний завод. Таку ж мануфактуру засновано у Дубровиці. В Підлужному діяла суконна мануфактура, де працювало 200 робітників.
У кінці XVIII ст. суконну мануфактуру Йозефа Васса засновано у Рівному. На початку ХІХ ст. на ній виробляли 1200 аршинів сукна та шерстяних виробів. На ній працювало 30 робітників, а в 1823 році на 8 мануфактурах Рівного працювало 378 чоловік. У 20- х рр. ХІХ ст. суконні мануфактури діяли, крім Рівного, у Гощі, Гориньграді, Деражному, Самострілах, Сінному, Усті та ін. Їх обслуговувало 1500 чоловік. У 1838 році прядильне підприємство, яке складалось з двох фабрик, виникло у Дубні.
Але розвиток мануфактурного виробництва у нашій місцевості відбувався значно пізніше ніж у Європі, а ці мануфактури були невеликими і задовільняли потреби місцевого населення.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Сьогодні на уроці ми з вами з’ясували:
Відповіді учнів –
Запитання: Чому наш край в економічному плані був значно відсталішим в порівнянні з іншими Європейським державами чи навіть регіонами Російської імперії? ( відповіді учнів)
VІ. Підведення підсумків занять.
Виставлення і аргументація оцінок учням. Подяка за активну роботу на уроці.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал конспекту уроку.
1