Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної державної адміністрації
Полтавський професійний ліцей
« Особливості методики проведення уроків у спеціальній медичній групі»
Підготував керівник
фізичного виховання С.А..Кошмай
м. Полтава
2020
План.
Вступ.
1.Засоби лікувальної фізичної культури.
2. Форми застосування ЛФК.
3. Правила проведення практичних занять у ЛФГ.
4. Основи самоконтролю.
5. Рекомендації для складання комплексів вправ , в залежності від захворювання.
6. Рекомендовані комплекси вправ.
« У здоровому тілі – здоровий дух» - цю приказку придумали тисячу років тому, але і сьогодні вона не втрачає актуальності. Здоров’є молодих українців – це найболючіша проблема. У більшості хвороб винна не природа, а саме людина. Люди найчастіше хворіють від лінощів, інколи від нерозумності. Щоб стати здоровим потрібні особисті зусилля, постійні і значимі. Замінити їх неможливо нічим . для здоров’я однаково необхідні 4 умови : фізичне навантаження, загартування, утримання від переїдання, час та вміння відпочивати та п’ята умова – щасливе життя. Здоров’я – один із основних чинників щастя, радості і повноцінного життя. Воно є не тільки досягненням людини, а і суспільним багатством, одним із чинників благополуччя і культурного рівня народу.
На жаль, багато людей лише тоді починають по – справжньому цінити своє здоров я і вести раціональний спосіб життя, коли воно серйозно пошкоджене. Глибоко помиляються ті люди, які сподіваються з допомогою медикаментів поправити здоров я. Людина сама в багатьох випадках винна у виникненні і розвитку захворювань. І багатьох хвороб можна було б уникнути займаючись фізкультурою, не спортом, а саме фізкультурою.
Проблема фізичного виховання exysd з відхиленням у стані здоров я продовжує залишатися вельми актуальною. Відставання у фізичному розвитку і функціональні відхилення в стані здоров я внаслідок перенесених захворювань, недостатній рівень фізичної підготовленості цього контингенту ставить перед нами особливі вимоги щодо організації занять фізичними вправами, створюють необхідність пошуку нових засобів, форм і методів для підвищення їх ефективності.
Лікувальна фізкультура – це метод в основі якого лежить використання основної біологічної функції організму – руху. Рух стимулює не тільки процеси росту, розвитку і формування організму, а підтримує і розвиває функцію основних систем організму і сприяє підвищенню загальної працездатності хворого.
У в зв’язку з цим не має протипоказань до використання лікувальної фізкультури. Починаючи з перших місяців життя до глибокої старості фізичні вправи можна використовувати з метою стимуляції діяльності організму людини і розвитку її функціональних можливостей.
Однією з характерних особливостей лікувальної фізкультури є процес тренувань хворих фізичними вправами. Застосовується дозоване тренування, яке є основою всього лікувально – відновлюючого процесу. Тренування бувають загальної та спеціальної направленості. Тренування загальної направленості переслідує мету оздоровлення, укріплення організму хворого, тому використовуються самі різносторонні види загальноукріплюючих і розвиваючих вправ.
Заняття спеціальними вправами( направлене ) тренування ставить за мету розвиток функцій порушених у зв’язку із захворюванням. Тому при здійсненні спеціального тренування підбирають і використовують такі вправи, які посередньо впливають на відновлення функцій системи
( дихальні вправи при плевральних зрощуваннях, емфіземі, бронхіальній астмі, вправи для суглобів при поліартритах) спеціальне тренування відображає особливості особистої методики лікувальної фізкультури при тому чи іншому захворюванні.
З метою найбільш ефективного використання дозового фізичного тренування при різних внутрішніх захворюваннях необхідно дотримуватись наступних правил тренування :
- індивідуалізація в методиці використання фізичних вправ у залежності від особливостей хвороби, віку і загального стану хворого;
- системність використання фізичних вправ ( вибір адекватних вправ, послідовність їх використання, сумісність з дихальними вправами, врахування вихідних положень та ін.) системність використання фізичних вправ безпосередньо витікає із завдань фотогенічної терапії;
- регулярність використання вправ щоденне, а не випадкове або епізодичне використання фізичних вправ забезпечує розвиток резервних можливостей організму, розширює функціональну адаптацію хворого до різнобічних фізичних навантажень;
- нарощування фізичного навантаження в процесі курсу лікування. Тренування хворих тільки тоді приведе до успіху, коли процес тренування буде поступово зростати і ускладнюватись, будуть підвищуватись вимого до хворого при виконання фізичних вправ.
Засоби лікувальної фізкультури .
Засоби ЛФК є фізичні вправи, фактори природи ( сонце, повітря, вода) і масаж. Фізичні вправи складають основу метода лікувальної фізичної фізкультури,при допомозі якого відбувається терапевтична дія на хворого. Фізичних вправ дуже багато,вони різноманітні за видами і їх дією на організм. У зв’язку з цим виникає необхідність диференційованого і вірного методичного використання їх у практиці лікувальної фізкультури. Під фізичними вправами слід розуміти організовану форму руху ( гімнастичні, спортивно-прикладні, ігрові і трудові). У зв’язку з цим у ЛФК фізичні вправи розподіляються на :(дод.1)
Форми застосування лікувальної фізкультури.
Основними формами ЛФК є ранкова гігієнічна гімнастика, теренкур або дозова ходьба, заняття лікувальною гімнастикою.( дод.2)
РГГ має велике оздоровче значення . Проводиться вона впродовж 5 – 30 хв. у залежності від стану здоров’я , віку та фізичної підготовки. Процедури лікувальної гімнастики є основною формою запровадження лікувальної фізкультури в умовах різних лікувальних і лікувально – профілактичних закладах. Вони проводяться двома методами : індивідуальним і груповим. Необхідно мати на увазі також і третій метод – консультативний або самостійний.
При проведенні процедур ЛФК необхідно враховувати об’єм фізіологічного навантаження у вигляді фізіологічної кривої – по пульсу, артеріальному тиску, частоті дихання.
Заняття лікувальною гімнастикою складається з трьох періодів (дод.3)
І період – вхідний ( 12 – 15 % часу) – виконуються елементарні гімнастичні і дихальні вправи загального характеру.
Завдання: поступова адаптація організму до фізичного навантаження .
ІІ період – основний ( 50 – 70% часу) – виконуються всі необхідні заходи лікувальної фізкультури.
Задача : впровадження часної методики ЛФК, шляхом сполучення елементів загального і спеціального тренувань.
ІІІ період – заключний ( 15 – 17 % часу) – використовуються елементарні гімнастичні вправи в чергуванні з дихальними. ( дод.4)
Завдання : поступове зниження навантаження.
Велике практичне значення мають дихальні вправи, які широко використовуються при заняттях ЛФК. Дихальні вправи використовуються: з метою виховання правильного дихання;
Одним із лікувальних методів є масаж .
Суть масажу зводиться до нанесення дозових механічних подразників на оголене тіло людини фізичними спеціальними прийомами:
Проведення практичних занять з ЛФК.
Схема проведення занять у СМГ не відрізняється від звичайних занять фізичною культурою, але має ряд принципових особливостей.
Підготовча частина - включає в себе загальнорозвиваючі вправи, які слід виконувати в повільному і середньому темпі, обов’язкове чергування з дихальними вправами.
Навантаження повинно збільшуватись дуже обережно і поступово на основі раціонального застосування засобів і вправ, які забезпечують усіх органів і систем до виконання основного навантаження. В підготовчу частину входять: шикування, пояснення задач заняття, ходьба у різному темпі, біг у повільному темпі.
В основній частині - студенти здобувають рухові навички, отримують для них оптимальне навантаження і емоційне напруження. В цій частині вирішуються задачі загального розвитку м’язової системи, органів дихання і кругообігу, формування вірної осанки, удосконалення загальної координації руху, оволодіння руховими навичками, виховання вольових якостей. Засобами є :загально розвиваючі і спеціальні вправи, направлені на підвищення рівня загального фізичного розвитку і активного відпочинку.
Велике значення при цьому мають підбір і чергування вправ, дозове навантаження. Одним із видів фізичних вправ на занятті - рухові ігри малої та середньої інтенсивності, а також елементи спортивних ігор ( передачі і ловлі м яча, кидки у кошик, ведіння при пересування кроком). Значну увагу приділяємо вправам корегуючої гімнастики. Для покращення загальної координації руху крім вправ у рівновазі і з предметами, застосовуються спеціальні завдання на точніть руху, елементи хореографії біля гімнастичної стіни, танцювальні рухи. Під час заняття уважно потрібно спостерігати за об активними показниками самопочуття студентів : частотою і глибиною дихання. Студенти навчаються простим прийомам самоконтролю. Викладачу потрібно використовувати власні спостереження і дані самоконтролю, корегувати індивідуальні навантаження кожного студента: запобігати гучних різких команд, на протязі року підбадьорювати студентів, відмічати навіть самі малі досягнення, добросовісне відношення до занять.
Для зняття втоми між виконанням різних вправ рекомендується застосування вправ на відновлення дихання і вимірювати пульс.
У заключній частині – необхідно, щоб сили відновились і підвести підсумок заняття. В цій частині рекомендується застосовувати прості вправи, спокійні танцювальні кроки, дихальні вправи.
Основи самоконтролю.
Самоконтроль – це невід ємна частина занять фізичними вправами. Кожний, хто займається повинен навчитися самостійно спостерігати за станом здоровя і прагнути вивчити свій організм.
Самоконтроль – це система спостереження за своїм здоров ям , фізичним розвитком, функціональним станом, тривалістю навантаження під час заняття.
Основні завдання самоконтролю:
Самоконтроль передбачає спостереження та аналіз ( самооцінку) об’єктивного та суб’єктивного стану організму.
До об’єктивного належать показники, які можна виміряти та визначити кількісно: зріст, маса, обсяг грудної клітки, частота серцевих скорочень
( пульс), частота дихання та його глибина, життєва ємність легень
( спірометрія) , силові показники окремих груп м язів ( наприклад, кисті рук).
До суб’єктивних показників відносять самопочуття, порушення сну, апетиту, втому і працездатність.
Найкращою формою самоконтролю є ведення щоденника. У ньому рекомендується фіксувати обсяг та інтенсивність навантажень під час занять, деякі суб’єктивні та об’єктивні показники стану здоровя в період занять.
Перед початком ведення щоденника повинно порадитися з викладачем фізичного виховання, лікарем і попередньо вирішити для себе: як часто заповнюватиметься щоденник, які показники взяти на контроль, як часто та якими способами вестиметься самоаналіз. Від вирішення цих принципових завдань залежить форма щоденника, його обсяг і повнота.
Самопочуття – це суб’єктивне відчуття людиною свого стану, для зручності у щоденнику зазначають три його ступені: добре, задовільне і погане.
Сон – дуже чутливий показник стану організму людини. Розрізняють міцний, спокійний та неспокійний сон, а також безсоння.
Апетит визначається як хороший, задовільний та поганий. Погіршення апетиту найчастіше пов’язане із хворобливим станом або порушення тренувального тренувального процесу.
ЧСС – надзвичайно інформативний показник стану організму людини, тренованості її серцево – судинної системи. У спокої ЧСС досягає 50-80, а при значних навантаженнях – до 200 і навіть більше ударів за хвилину.
Вимірювати пульс потрібно вранці, ще в ліжку, потім – перед заняттям та після нього. Найчастіше пульс заміряють біля зап’ястя ( променева артерія) або на шиї ( сонна артерія).
Пульс слід рахувати упродовж 10 – 15 сек. Потім помножити одержану величину на 6 або 4 та вирахувати ЧСС за 1 хв. Саме ця підсумкова величина записується у щоденник. Про рівень тренованості досить точно можна судити за часом повернення пульсу до вихідного стану. При добрій тренованості навіть після великого навантаження пульс нормалізується протягом 20-30 хв. Якщо період нормалізації затягується на 60 хв. І більше, то це свідчить про слабку загальну тренованість, а, можливо, і прихований хворобливий стан. Вимірюючи пульс, потрібно уважно констатувати ритмічність серцебиття, а виявляючи порушення ,- звертатися до лікаря. Важливо знати, що пульс може збільшитися і при нервово – емоційному збудженні.
Дихання – велику інформацію про потенційні можливості дихальної системи людини надає показник ЖЕЛ – максимальний об’єм повітря, який людина може видихнути після глибокого вдиху. Вимірювання ЖЕЛ проводиться спірометром.
Середні показники для юнаків у віці 16-18 років – у межах 4000 – 4500см, для дівчат цього віку – 3000 – 3500см. При самоконтролі досить інформативним є вправи з затримкою дихання на вдосі та видиху. Перша з них виконується так: відпочинок сидячи – 5 хв., глибокий вдих і затримка дихання. Фіксується затримка дихання. Критерії оцінок:
менше за 1хв. – погано, від 1 до 2 хв. – задовільно, більше 2 хв. – добре. В останньому випадку тренованість оцінюється, як висока.
Маса тіла – Значну увагу при самоконтролі слід надавати спостереженням за масою тіла. За можливості, визначати її потрібно регулярно, в один і той самий час, на одних вагах,попередньо перевірених на точність. Величина маси тіла дає уявлення про розвиток основних тканин організму – м’язової, кісткової та жирової.
Рекомендації для складання комплексів вправ, в залежності від захворювання.
Викривлення хребта, скаліоз.
Рекомендуються асиметричні вправи в сторону м’язів, які розтягнуті.
Остеохондроз
Забороняється: перенатужувати хребет, піднімати важкі речі,робити різкі рухи.
Лікування: комплексна консервативна терапія – зменшення фізичного навантаження, ЛФК,фізичні вправи у теплій воді, гімнастика.
Захворювання серцево – судинної системи
Протипоказані вправи: виконання яких пов’язано з затримкою дихання і натужуванням, з різким збільшенням темпу, зі статичним натужуванням.
Вправи для передньої черевної стінки в положення лежачи з фіксованими ногами, біг, стрибки, піднімання ваги більше ніж 5 кг.
Рекомендовані:загально розвиваючі вправи, які охоплюють усі групи м’язів у вихідних положеннях : сидячи, стоячи, ходьба, дозований біг у повільному темпі.
Захворювання органів дихання
( хронічний бронхіт, запалення легенів, бронхіальна астма).
Протипоказані : вправи, які визивають затримку дихання, натужування.
Рекомендуються вправи:дихальні, які сприяють тренуванню повного
дихання, особливо подовженому видиху. Подовженню фази видиху допомагають вправи, які виконуються на видосі через рот з одночасною вимовою голосних звуків а,у,е,и,о і приголосних р,ж,ш,щ,з,с та їх співвідношення бре, бри, бру.
Захворювання нирок
( нефрит, пієлонефрит, нефроз).
Протипоказані: стрибки, не допускаються переохолодження тіла.
Рекомендуються:ЗРВ для укріплення м’язів передньої стінки живота. При заняттях плаванням обмежується час перебування у воді.
Порушення нервової системи
Протипоказані вправи, які визивають нервове перенапруження ( вправи у рівновазі на високій опорі), обмежується час.
Захворювання органів зору
Протипоказані стрибки, кувирки, вправи з натужуванням, стійки на руках і голові.
Хронічні захворювання шлунково – кишечного тракту.
Зменшити навантаження на м’язи брюшного пресу, обмежуються стрибки
Рекомендовані комплекси вправ, в залежності від захворювання.
Комплекс вправ оздоровчої гімнастики при захворювання ссс.
( зі стільцем).
1 – поворот тулуба вліво, праву руку вліво.
2 – в.п.
3-4 – ту ж вправу в іншу сторону.
Виконати вправу 6-8р.
1 – підняти п ятки, зігнуті руки вгору, прогнутися ( вдихнути)
2 – в.п.
Виконати 6 – 8 р.
1 – нахил вперед
2- в.п.
3 – нахил назад
4 – в.п.
Виконати 5-6 р.
4. Таку ж вправу виконати на кожний рахунок.
5. В.п.- сід, руки вперед
1-2 піднятися з одночасним поворотом тулуба вправо, праву руку назад
3-4 в.п.
5-8 ту ж вправу в іншу сторону.
Виконати 5-6р.
6. В.п. – упор лежачи на животі, зігнув руки
1 – випрямити руки, прогнутися
2 – в.п.
Виконати 5 – 6 р.
7. В.п. – лежачи на животі на стільці , руки на підлозі
1- праву руку назад, прогнутися
2- опускаючи праву руку, ліву ногу назад
3-4 така ж вправа з іншої ноги.
Виконати 5-6р.
8.Така ж вправа піднімаючи одноіменні руки та ноги.
9.В.п. – сід на п ятках з нахилом вперед, руки на сидінні стільця
1 – піднятися на правому коліні з одночасним махом лівої назад, прогнутися.
2 – в.п.
3 – 4 ту ж вправу з іншої ноги.
Виконати 4 – 8 р.
10.В.п. – стоячи обличчям до стільця в нахилі, руки на спинку стільця
1-4 пружинячі нахили вперед, прогнутися
Виконати вправу 4-8р.
Почергово нахили з правої та лівої ноги назад.
Виконати 4 – 8 р.
12.В.п. – стоячи на лівій, праву ногу на сидінні, руки на пояс
Виконати 4 – 8 р.
13.Така ж вправа , ліву ногу на сидінні
14.В.п. – стоячи обличчям до стінки стільця, тримаючись за нею руками
1 – присісти
2- відштовхнутися двома ногами стрибок вгору
3-4 те ж саме.
Виконати 8-16р.
1-4 підняти руки вгору – вдихнути
5-8опустити - видихнути
Комплекс вправ оздоровчої гімнастики для виховання осанки та виправлення її дефектів ( з гімнастичною палкою).
Виконати 4 – 8р. в кожну сторону.
2- Так ж вправа з нахилом тулуба в праву та ліву сторону.
3- Така ж вправа з приставними кроками.
Виконати вправи 4 – 8 р.
4 – В.п. -Стійка нога нарізно, палку вгору
1 – нахил вперед прогнутися, палку за голову
2 – пружинячий нахил прогнутися, палку вгору
3 – повторити рахунок 1
4 – в.п.
Виконати вправу 4 – 8 р.
5 – В.п. – нахил вперед прогнутися, палку на поперек лікті позаду
1 – поворот тулуба направо
2 – в.п.
3-4 така ж вправа в ліву сторону.
Виконати вправу 4 – 8 р.
6 – Така ж вправа з напівпрісідом
7 – В.п. – упор присівши , палку вниз
1 – крок правою назад, палку вгору , прогнутися
2 – в.п.
3 -4 ту ж вправу іншою ногою.
Виконати вправу 4 – 8р.
8 – В.п. – стійка ноги нарізно, палку назад вертикально вузьким хватом за верхній кінець, інший впирається у підлогу
1 – 3 пружинячі присідання, руки не згинати
4 – в.п.
5-7 пружинячі нахили вперед
8 – в.п.
Виконати вправу 4 – 8 р.
9. В.п. – лежачи на животі, палку вгору
1 – 4 прогнутися,підкотити палку до себе, руки не згинати
5 – 8 в.п.
Виконати 4-8р.
10. В.п. – лежачи на животі, палку вертикально вгору
1-4 підняти над підлогою верхню частину тулуба, перебираючи руками по палці вгору, прогнутися
5-8 в.п.
Темп повільний, виконати 4-8р.
11. В.п. – лежачи на животі, палку на поперек
1 - 2 прогнутися, зігнути ноги
3 – 4 в.п.
Виконати 4 – 8 р.
12. В.п.- стоячи на колінах
1 – 2 відвести ліву ногу назад, руки вгору,прогнутися
3 -4 в.п.
5 – 8 ту ж вправу з правої ноги.
Виконати 4 – 8 р.
13. В.п. – стоячи біля стіни, торкаючись її п ‘ятками, плечима, сідницями, лопатками
1 – руки вперед
2- вгору
3- вперед
4 – в.п.
Повторити 4 – 8 р.
Комплекс вправ оздоровчої гімнастики при виразковій хворобі.
Діафрагмальне дихання середньої глибини. При видосі живіт піднімається , а при вдосі опускається. ( Для контролю за диханням треба праву руку положити на груди, ліву на живіт, порахувати про себе 1,2,3,4 на видосі та на вдосі 5,6,7,8.
Повторити 8 – 10 р.
1 -2 зігнути руки в ліктях та стопи в голінастопних суглобах
3-4 розігнути.
3. В.п. – таке ж.
Почергове піднімання і опускання рук.
Повторити 6 – 8р.
4. В.п. – лежачи на спині, ноги зігнуті
1 - 2 ноги положити вправо, п ятки не відривати від підлоги
3 – 4 в.п.
5 – 8 така ж вліво.
5. В.п. – лежачи на спині
1 -2 підняти прямі ноги ( вдихнути)
3-4 в.п. ( видихнути)
6. В.п. – лежачи на спині, ноги зігнуті
1 - 2 підняти таз ( вдихнути)
3 – 4 в.п.
Повторити 6 – 8р.
Згинання розгинання ніг, як при їзді на велосипеді.
Повторити 6 – 8р.
Діафрагмальне дихання середньої глибини.
Повторити 8 – 10 р.
1 – 2 підтянути коліно до грудей ( вдихнути)
3 – 4 в.п. ( видихнути).
5 – 6 відвести пряму ногу назад ( вдихнути)
7 – 8 в.п.
Повторити 6 – 8 р.
11. Така ж вправа на правому боці.
12. В.п. – лежачи на лівому боці
Піднімання правої ноги
Повторити 6 – 8 р.
13. В.п. – лежачи на спині
1 – 4 глибоко вдихнути
5 – 8 видихнути.
Повторити 6 – 8 р.
Комплекс оздоровчої гімнастики при захворюванні органів дихання.
1 – 2 руки за голову – прогнутися ( вдихнути)
3 – 4 в.п. ( видихнути і промовити звук « с-с-с»)
Повторити 4 – 8 р.
1 – 2 відвести голову назад, прогнутися( вдихнути)
3 – 4 в.п. ( подовжений видих через рот , вимовляючи звук « ж-ж-ж»
Повторити 6 – 8 р.
1 – нахил вліво, лівою рукою доторкнутися підлоги, права до плеча
( вдихнути промовляючи звук
2 – в.п.
3 – 4 така ж вправа вправу сторону.
Повторити 6 – 8 р.
4. В.п. – о.с. – футбол у руках внизу
1 – 2 ліву ногу відвести назад, підняти руки з футболом вгору – прогнутися
( вдихнути)
3 – 4 в.п. ( видихнути і промовити звук « у-у-у»
Повторити 6 – 8 р.
5. В.п. – стоячи ноги нарізно, руки вгорі
1 – нахил тулуба вліво
2 – в.п.
3 – 4 така ж вправа в іншу сторону.
Повторити 5 – 6 р.
6. В.п. – стоячи ноги нарізно, руки з футболом внизу
1 – руки вгору – вдихнути
2 – 3 нахил вперед ( видихнути – промовивши звук « ф-ф-ф»
4 – в.п.
7. В.п. – стоячи ноги нарізно, руки внизу, футбол між ногами
1 – руки до плечей – прогнутися ( вдихнути)
2 – 3 положити руки на нижній край грудної клітки і зробити видих руками надавлюючи на ребра.
4 – в.п.
Повторити 4 – 6 р.
8. В.п. – ноги нарізно, руки внизу з футболом
1 – руки з футболом вгору ( вдихнути)
2 – 3 присісти на носках і нахилити тулуб так, щоб бедра злавили грудну клітку, футбол опустити на підлогу – зробити подовжений видих з відкашлюванням
4 – в.п.
9. В.п. – стоячи на колінах, руки з футболом внизу
1 – підняти руки вгору ( вдихнути)
2 – 3 сісти на коліна тулуб нахилити вперед, футбол покласти на підлогу – видихаючи промовити звуки « с-с-с»
4 – в.п.
Повторити 6 – 8 р.
1 – 2 піднімаючи плечі та грудну клітину вдихнути
3 – 4 в.п. видихаючи вимовити звук « с-с-с» , підсилюючи його всередині видиху.
Повторити 5 – 6 р.
Комплекс оздоровчої гімнастики при близорукості
( виконується сидячи)
Повторити 6 – 8 р.
Повторити 2 – 3 р.
Повторити 2 – 5 р.
Повільно переводити погляд з пальця вдаль і назад.
Виконати 10 – 12 р.
Виконати 10 – 12 р.
Повторити 8 – 10 р.
Повторити 8 – 10 р.
.