ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Про матеріал
стаття описує особливості навчання англійської мови учнів початкової школи в умовахс формування нової української школи
Перегляд файлу

Секція: Педагогічні науки

Калашник О.Ю.

Директорка спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів м. Києва № 188

з поглибленим вивченням російської мови,

вчителька вищої категорії,

старша вчителька

 

ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

 

Нова українська школа покликана не лише давати знання, але й допомагати учням розвивати ключові життєві уміння, а саме вміння вчитися, критично мислити, розв’язувати проблеми, працювати в команді, спілкуватися, а також навчати способів роботи з інформацією та бути креативним.

Розвиток життєвих умінь не обмежується окремими завданнями, натомість має наскрізний характер і є основою для формування ключових компетентностей особистості. Вивчення англійської мови забезпечує послідовне та поступове набуття учнями ключових умінь. Для цього під час опрацювання навчальних матеріалів програми вчителі опановують різні способи створення сприятливих умов для навчання, віддаючи перевагу особистісно-зорієнтованому підходу та добираючи сучасні технології, методи, прийоми.

Психолого-педагогічні особливості навчання англійської мови у початковій школі стали предметом досліджень таких вчених, педагогів та методистів як А. Гембарук,Л. Гусак, О. Заболотної, А. Зубрик, О. Котенко, С. Ніколаєвої, Л. Панової,С. Роман, А. Соломахи, О. Хайруліна та ін. та інших.

Загалом, визначення на державному рівні доцільності запровадження англійської мови у початковій школі стало предметом зацікавлених дискусій педагогів, філологів та батьків. Як свідчить практика сучасного життя, у наш час вкрай важливо замислитися над завданням раннього шкільного навчання цього предмета і можливостей його реалізації, оскільки в суспільстві існує велика потреба у фахівцях з якісно високим рівнем англомовної підготовки. Ось чому, пошук ефективних методів навчання, розвиток пізнавальних інтересів в учнів початкових класів, виховання свідомого ставлення до оволодіння знаннями з англійської мови залишаються вкрай актуальними.

Досвід авторки свідчить, ефективність навчання англійської мови учнів початкових класів багато в чому залежить від чіткої та гнучкої організації навчального процесу на уроці, від вдало підібраних і вміло використаних вчителем методів та прийомів,від вміння вчителя враховувати реальне засвоєння матеріалу кожним учнем та його індивідуальні особливості.Адже, молодший шкільний вік – сприятливий вік для оволодіння основами іншомовного матеріалу, закладання основ іншомовного спілкування, формування умінь та навичок іншомовної мовленнєвої діяльності.

Саме тому, однією із характерних рис сучасної загальноосвітньої школи є – поступове впровадження раннього навчання іноземної мови у початкових класах. Початкова освіта передбачає поділ на два цикли – 1-2 класи і 3-4 класи,що враховують вікові особливості розвитку та потреб дітей і дають можливість забезпечити подолання розбіжностей у їхніх досягненнях,зумовлених готовністю до здобуття освіти.

Зміст навчання іноземної мови у початковій школі також добирається відповідно до психофізіологічних особливостей учнів молодшого шкільного віку. Вимоги до дітей, які розпочинають навчання у початковій школі, мають враховувати досягнення попереднього етапу їхнього розвитку.

Так, курс навчання англійської мови у початковій школі складається з двох етапів – підготовчого (1-й рік навчання) та основного (2-4 роки навчання). Перший рік навчання – це спеціальний пропедевтичний курс, метою якого є підготовка до засвоєння основного курсу. Практична мета навчання англійської мови у початковій школі полягає у тому, щоб закласти основи володіння мовою у учнів початкових класів, тобто сформувати початки фонетичних, лексичних, граматичних та орфографічних навичок і вмінь аудіювання, говоріння, читання та письма у межах програмних вимог.

Зберігаючи наступність із дошкільним періодом дитинства, початкова школа забезпечує подальше становлення особистості дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формує здатність до творчого самовираження, критичного мислення, виховує ціннісне ставлення до держави, рідного краю, української культури, шанування своєї гідності та інших людей, збереження здоров’я.

Саме тому вчителям, які викладають іноземну мову на початковому етапі, слід пам’ятати, що методика проведення сучасного уроку англійської мови повинна бути тісно пов’язана з активними методами навчання. Ось чому інтерактивні методи навчання англійської мови, засновані на артистичному, творчому підході є найбажаніші. У процесі вивчення англійської мови у початкових класах, вчитель повинен ставити головний акцент на завдання, які розвивають творчий початок особистості у молодших школярів, підвищують мотивацію до вивчення англійської мови та покращують мову як основний механізм комунікації.

Інтерактивне навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин і відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу вчителю стати лідером колективу.

Як свідчить власний досвід викладання англійської мови у початкових класах, переваги інтерактивного навчання перед традиційним полягають у тому, що:у роботі задіяні всі учні класу; учні навчаються працювати в команді; формується доброзичливе ставлення до опонента; кожна дитина має можливість пропонувати свою думку; створюється “ситуація успіху”; за короткий час опановується велика кількість матеріалу; формуються навички толерантного спілкування; вміння аргументувати свій погляд, знаходити альтернативне рішення проблеми тощо.

Основними формами інтерактивної роботи є навчальна взаємодія учнів у парах, мікрогрупах по 4-6 осіб. Звідси, основними рисами інтерактивного навчання англійської мови учнів початкових класів є:двобічний характер;спільна діяльність вчителя й учнів;спеціальна організація та різноманітність форм; мотивація та зв’язок з реальним життям; виховання та розвиток особистості учнів одночасно з процесом засвоєння нових знань.

Під час навчання англійської мови учнів початкових класів вчитель має запропонувати такий спосіб засвоєння знань, який би був спрямований спеціально на розвиток дитини. Для цього важливо, щоб молодший школяр був головним дієвим героєм на уроці, почував себе вільно та комфортно, брав активну участь в усьому уроці. Саме цей факт передбачає широке використання у практиці навчання англійської мови учнів початкових класів різноманітних форм роботи, цікавих ігор. Педагогічна практика підтверджує, діти краще сприймають і засвоюють матеріал, якщо він подається в ігровій формі, інсценується. В цьому на допомогу приходять вірші, казки, невеличкі п’єси, дитячі спектаклі та свята з використанням англійських пісень і віршів.

За ігровою методикою ігри поділяються на: предметні; сюжетні; рольові; імітаційні тощо.

Типовою формою заняття з англійської мови у початкових класах виступає театралізована гра, якій підпорядковані завдання уроку. Такий вид уроку характеризується широким використанням ігрових елементів, змагання, прихованих форм контролю, функціональної музики, поєднання індивідуальної та фронтальної форм роботи учнів з діяльністю в парах.

Загалом, формами реалізації ігрових методів, які використовувалися автором під час педагогічної діяльності крім театралізованої гри були уроки, по типу рольової гри. В ході рольової гри розмаїття ролей розширює зміст спілкування за межі повсякденного життя школярів, дає змогу “програвати” можливі життєві ситуації. Це також відповідає потребам дітей молодшого шкільного віку у пізнанні навколишнього життя, якостей і особливостей поведінки людей. Рольові ігри справляють благотворний емоційний вплив на учнів, сприяючи підвищенню інтересів до занять.

Будучи одним із найдавніших, до тепер актуальних методів навчання, рольова гра задовольняє потребу дитини гратися, перевтілюватися, рухатись, чим забезпечує умови для вивчення іноземної мови.

Отже, розглянувши особливості навчання англійської мови учнів початкових класів, можемо зробити висновок, що навчання може мати послідовний характер, якому притаманні як позитивні так і негативні риси. В останні роки відбувається впровадження раннього навчання однієї з іноземних мов у початкових класах, яке складається з двох етапів: підготовчого та основного. Практична мета раннього навчання полягає у тому, щоб закласти основи володіння іноземною мовою тобто сформувати початки фонетичних, лексичних, граматичних та орфографічних навичок і вмінь аудіювання, говоріння, читання та письма у межах програмних вимог.

Для ефективного навчання англійської мови учнів початкової школи кращого запам’ятовування навчального матеріалу важливо використовувати інтерактивні методи навчання, які відіграють важливу роль в осмисленні предмета пізнання, розвивають навички спонтанного мовлення, сприяють кращому засвоєнню матеріалу, збільшенню мотивації у учнів початкових класів до вивчення іноземної мови.

 

Література:

 

1. Зубрик А. Інтерактивні методи і прийоми навчання англійської мови учнів початкових класі // Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка.Дрогобич : 2020.№ 28. Том 2.С. 87–92.

2. Методика навчання англійської мови у початковій школі : конспект лекцій. Чернігів : ЧНПУ, 2017. 117 с.

3. Роман С. В. Методика навчання англійської мови в початковій школі. Київ : Ленвіт, 2009. 216 с.

4. Типова освітня програма : Навчання англійської мови у новому контексті(початкова школа 1-4 класи). Київ : Міністерство освіти і науки України, Британська Рада в Україні, 2019. 15 с.

5. Хайрулін О. М. Теоретико-психологічний аналіз змісту категорійного поняття «гра» // Психологія і суспільство : зб. наук. пр. Західноукраїнського національного університету. Тернопіль : 2017. №3. С. 32–50.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вилка Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0