Особливості розвитку дітей 6 – 7річного віку.
Етапи та умови розвитку пізнавальних інтересів.
- Як назвати цей малюнок? (слайд)
- Які почуття він викликає?
Нове життя… Від нього ми чекаємо чогось дивного і світлого та обов'язково щасливого.
Наш лелека несе в дзьобі дитину – шляхом до нових знань і відкриттів.
Рік за роком, крок за кроком дитина дорослішає. Кожному новому кроку в житті дитини властиві свої характерні риси. Сьогодні ми розглянемо вікові особливості дітей 6 - 7 років.
Напишіть на пір’їнках ваші очікування від семінару. ( озвуч. 3-4)
( Фізичне зростання, розвиток розумових здібностей, пізнавальних інтересів, психічної сфери., становлення особистості, соціалізація)
Фізичний розвиток дитини мало чим відрізняється від того, що ми вивчали у ВНЗ.
Фізіологічні особливості дітей 6 - 7 років : (слайд)
Готовність до школи також можна віднести до критеріїв правильного розвитку малюка. Більшість батьків вважають, що коли дитина вміє читати, рахувати, то вона готова йти до 1-го класу. Але насправді найважливішою є фізіологічна готовність – скелет має бути розвинений на певному рівні.
Попросіть дитину рукою через голову дістати протилежне вухо. Так перевіряють пропорційність розвитку тіла.
З дозріванням зубів дозрівають центри, які відповідають за психомоторику, керують свідомістю. Норма – коли випало 4 молочні зуби.
Покладіть руку дитини на стіл , і нехай вона почергово піднімає пальчики від мізинця до великого. Зробити це непросто, та коли вийде – дитина витримуватиме навантаження з письма.
Ще виділяють готовність до школи інтелектуальну, емоційну, соціальну, мотиваційну.
Швидкими темпами йде розвиток розумових та пізнавальних здібностей. А яких саме?
Розумові процеси: (слайд)
Так, у цьому віці дитина вчиться управляти цими процесами.
Вправа «Портфепь»
І і ІІ групи
ІІІ – шк.. речі і ІV – для дозвілля
- Намалюйте чи напишіть, що приносять із собою до школи нинішні діти.
У ХХ ст. основне питання у дитини було «Чому?»(так званий вік «чомучок»
, а у дитини ХХІст. – «Навіщо?» (цікавить сенс своїх вчинків і дій)
Як наслідок, хаотичний поток інформації, що тисне на свідомість, складно збагнути. Цим дітям важко сприймати усне мовлення.
Якщо раніше стояло питання, де знайти інформацію, то зараз стоїть питання «Куди її подіти? Що з нею робити?»
Пізнавальний інтерес розглядають як основний мотив навчальної діяльності. Школяру цікаво «пізнавати нове», «бачити свій рух в пізнанні», «проникати в науку».
О. Савченко зазначає, що пізнавальний інтерес – це прагнення до знань, що виявляється в активному ставленні учня до пізнання сутнісних властивостей предметів і явищ дійсності
(слайд)
1) Виконання опредмеченої дії.
Діти отримують реальний досвід, виконують дії з предметами чи їх моделями(палички, смужки, кубики ).
2) Виконання дії у частково матеріалізованій формі.
Діти працюють з ілюстраціями, зображеннями на екрані. Необхідне детальне коментування, словесне роз’яснення.
3) Виконання дії в абстрактному вигляді за допомогою системи символів, знаків.
Коментування переходить у внутрішній план – пошепки, а потім – про себе . За такою ж послідовністю формують в учнів уміння.
--На вашу думку, які потрібні умови для розвитку пізнавальних інтересів?
(Кожна група озвучує 1 позицію, коментує)
Умови формування пізнавальних інтересів: (слайд)
– створення можливостей для учнів проявити розумову самостійність і ініціативність;
– використання активних методів навчання, проблемних запитань;
– посильність завдань з опорою на досвід учнів;
_ Яку ідею транслює цей слайд?
Саме мислення стає осмисленим. Переважно характеризується конкретністю й спирається на наочні образи й уявлення. Дитина починає застосовувати логічне мислення. Як було зазначено, діти багато часу проводять біля екранів комп’ютерів та телевізорів. Швидка зміна кадрів не дозволяє їм зосередитись. У дітей зараз переважно «кліпове мислення», отже вони погано сприймають одну картинку, з якою треба тивалий час працювати. (слайд)
Це впливає і на увагу. Вона ще слабка, має невеликий об’єм, нестійка. Є дослідження, які показують, що сучасна дитина може концентруватися на чомусь лише 8 секунд, що значно меньше, ніж у попередніх поколінь.
(часта зміна завдань, ігрові ситуації, звукові сигнали, цікаві ілюстрації.
(яскраві, емоційні, динамічні, цікаві) Добре й на тривалий час запам’ятовується те, що справило сильне враження.
Діти вільні, їм нічого приховувати, тому їхні емоції безпосередні… ,але 25 дітей безпорадні у соціальних контактах, не вміють вийти з конфл. ситуації.
Емоційна зрілість вираж. в умінні контактувати з іншими дітьми, дотримуватися прийнятих правил.
Для сучасних учнів вчитель не є джерелом знань. Усі відомості можна знайти в Інтернеті. То що, вчителі не потрібні?...
Роль вчителя трансформувалася і зросла –допомогти навчитися вчитися і працювати з інф. Суч. дітей треба повсякчас мотивувати.
До них необхідні неординарні підходи.
Робота в групах. Креативне письмо.