Ознаки ЗПРСпостерігається брак системності знань. Спостерігається млявість, боязкість, плаксивість, у інших надлишкова збудливість та непосидючість . Складно розуміє почуття інших. Порушення працездатності (діти швидко виснажуються). Не проявляють наполегливості у процесі вирішення питань. Опрацювання отриманої інформації відбувається складніше та менш успішніше. Розглядаючи предмети та явища, оперують значно меншою кількістю навчального матеріалу, ніж однолітки .
Ознаки аутизму. Втрачає вже набуті навички мовлення та взаємодії із людьми. Уникає контакту очей. Складно розуміє почуття інших. Постійно повторює слова, жести. Незвично та сильно реагує на звуки, запахи, світло тощо. Не реагує на прохання, вказівки, команди. Часто крутиться навколо себе або бігає по колу. Погано реагує на будь-які зміни. Не має відчуття небезпеки (наприклад, біжить на дорогу)Подовгу зосереджується на певних предметах. Спостерігаються різкі прояви гніву у кризових ситуаціях
Розвиток моторики НОРМА ЗПР РАС Ходять та бігають з вільними рухами рук Робота рук та ніг координована Під час ходи не шаркають ногами Люблять конструювати. Правильно тримають олівець Самостійно малює горизонтальні та вертикальні лініїї Координація рук та ніг порушена Під час оди шаркають ногами Тримає олівець і може проводити лінії, але спостерігається слабкий натиск Порушення ритму руху Використання експресивних жестів Ходіння навшпиньках Підвищений тонус м’язів
Сенсорно-перцептивна діяльність НОРМА ЗПР РАС Вірно диференціює кольори Розрізняє геометричні фігури Розрізняє просторові відношення (біля, за, перед) Вміє співвідносити предмети за величиною Впізнає побутові предмети на дотик Під час диференціації за кольором та формою допускають помилки Під час малювання використовують 1-2 кольори Спостерігається повільний темп Знижена працездатність Низький рівень виконання вербальних завдань. Не доповнює своїх вражень про навколишній світ, а закріплює їх, застрягаючи на одному об’єкті.
Ігрова діяльність НОРМА ЗПР РАС З’являється сюжетно-рольова гра (10-30хв.) З’являються улюблені ігри Конструювання ПРОВІДНА ДІЯЛЬНІСТЬ – ГРА! В процесі ігрової діяльності НЕ спостерігається багатоманітність сюжету гри Віддає перевагу руховим іграм, ніж сюжетно-рольовим Тривалість гри невелика (постійно відволікається) Конструювання одноманітне Уникає брати участь в ігровій діяльностіВиявляє підвищену тривожність. Не вміє і не намагається вигідно продемонструвати себе та свої здібностіЗвичайні дитячі ігри замінює монотонними механічними маніпуляціями з неігровими предметами (наприклад: ключами)
Інтелектуальна діяльність НОРМА ЗПР РАС Знає кількісні поняття один-багато Самостійно рахує до 5 Активно розглядає сюжетні картинки Мова фразова, поліпшується звуковимова Багато запитань В кількісних поняттях один-багато допускає помилки Помилки під час рахування Довге зосереджування на завданніПам’ять поверхова Для виконання завдань потребує значної допомоги дорослого Питань практично нема!!!РІВЕНЬ РОЗВИТКУ РОЗУМОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НЕОДНОРІДНІ!! У 50-60% дітей спостерігається затриманий психічний розвиток або розумова відсталість
Навички НОРМА ЗПР РАС Самостійно одягається Вміє користуватися гудзиками та молнією З незначною допомогою дорослого може зав’язувати шнурки Самостійно їсть. Самостійно умивається Правильно тримає столові приладдя (ложка, виделка) Навички самостійності несформовані в повному обсязі Потребує контролю та значної допомоги Безпорадна в побуті, елементарному самообслуговуванні (невміння застібнути гудзики, зашнурувати взуття, вдягтися)
Соціалізація НОРМА ЗПР РАС Приймає соціальні правила і норми. Виявляє гнучкість у сприйнятті нових вражень та їх оцінювань. Орієнтується у своїх правах та обов’язках. Виявляє емпатію, толерантність. Звертається за допомогою за потребою Спостерігається емоційна нестабільність у відносинах з навколишніми. Часто не готові до «емоційно теплих» відносин з однолітками. Слабо орієнтовані в морально-етичних нормах поведінкиІноді дуже низький рівень у спілкуванні. Не має інтересу до змісту й форм людських взаємин і правил поведінки в суспільствіНе порівнює себе з однолітками, не прагне їх наслідувати. Зі значними труднощами пристосовується до нових соціальних умов життя.
Проводити заняття з розвитку всіх видів сприймання. Дбати про зміцнення її працездатності, уміння зосереджувати увагу й цілеспрямовано працювати. Доцільно розвивати навчальну мотивацію, бажання вчитися, віру дитини у власні можливості Необхідно домогтися зв’язку між відчуттям і словом, сприйманням і словом, уявленням і словом. Розвивати пізнавальну діяльність. Приділяти увагу виробленню вміння орієнтуватися в сторонах предметів. Формувати вміння працювати за інструкцією, послідовно виконувати завдання. КОГНІТИВНА СФЕРА
Похвала, підтримка, надання допомоги, створення психологічного комфорту для дитини дозволяють їй повною мірою реалізувати свій потенціал. Встановлювати емпатійні взаємини з дитиною. Підтримувати щонайменші позитивні прояви у навчанні, спілкуванні, поведінці. Створювати умови, за яких проблеми психічного розвитку дитини не перешкоджають досягненням у навчанні. Виявляти сильні сторони, здібності дитини і використовувати їх для компенсації порушень розвитку. Надавати допомогу у побудові взаємин з однолітками. Моделювати ситуації, у яких дитина одержує позитивний досвід адекватних емоційних реакцій, дотримання поведінкових норм тощо. ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВА СФЕРА
Гра «Де звучить?» Мета: розвиток зорової і слухової уваги, навичок орієнтування у просторі. Матеріал: будь-яка іграшка, яка створює звук. Хід: Показати іграшку дитині. Поторохтіть іграшкою, щоб дитина звернула на неї увагу, а потім іграшка відводиться в сторону і знову торохтить. Дитина із закритими очима повинна вказати напрям звідки іде звук. Гра повторюється 2-3 рази. Гра «Прищепки» Мета: корекція дрібної моторики пальців. Матеріал: прищепки, аркуш картону/лінійка/мотузка, силуети одягу. Хід: Прищепки в грі використовуються як тренажер для пальчиків. Вирізати з паперу декілька силуетів різного одягу (кофтинка, спідниця, шкарпетки, сорочка та ін.). Попросити дитину допомогти Вам розвісити білизну на мотузку за допомогою прищіпок. Якщо у Вас немає часу виготовити силуети – можна прищіпки чіпляти на міцний аркуш паперу чи широку лінійку.ІГРИ ТА ВПРАВИ ДЛЯ ДІТЕЙ ІЗ ЗПР
Гра «Шпигун» Описати детально в голос будь-який предмет, після чого дитина повинна його знайти в кімнаті. Якщо вона не зможе відшукати –просто покладіть перед нею 2-5 інших предмети, при цьому опишіть один із них і попросіть показати саме його. Сенсорні розвиваючі ігри для дітей з РАС допомагають їм:увійти в контакт з дорослим, почати довіряти;отримати інформацію про навколишній світ, позитивні емоції, нові сенсорні враження;позбутися від напруги;звикнути до виконання конкретної ролі (в сюжетних іграх), отримати розуміння соціальних взаємодій. Гра «Змішуємо фарби» Фарби різних кольорів змішуються для отримання нових кольорів і відтінків.ІГРИ ТА ВПРАВИ ДЛЯ ДІТЕЙ ІЗ РАС