8 клас
Урок зарубіжної літератури
Вчителя вищої категорії
Хмельовської Людмили Мусаївни
Тема. Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VІІ ст. до н.е.) «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.
Мета: допомогти пізнати здобувачам освіти особливості давньогрецької лірики, її жанри, представників, розкрити значення слів «меліка», «елегія»; розвивати уміння слухати і аналізувати поезію; формувати почуття відповідальності за власні вчинки, гуманізм.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Вид уроку. Урок-мандрівка в часі
Обладнання: банер «Герої АТО», книги про Тіртея, пісня «Пливе кача», портрет Тіртея, мікрофон.
Епіграф
Не звідав ще ніхто глибин твоїх, людино!
Ш. Бодлер
Хід уроку
Хай не буде нам сутужно .
Одягнемо тоги, адже наш шлях сьогодні в Давню Грецію.
«Інтерв’ю» Сьогодні часто ми є свідками, як на вулиці беруть інтерв’ю. я теж зараз у вас його візьму. А запитання наступне:
Учитель. Ці знання нам на уроці стануть при нагоді.
Візьмемо в мандрівку спорядження.
Словник уроку
Античний ідеал – активна, діяльна, закохана в життя, одержима жагою до знань і творчості, готової самостійно приймати рішення і нести відповідальність за свої вчинки.
Лірика (ІІІ ст. до н.е.) – рід літератури, сукупність творів ліричної поезії.
Меліка (мелодія) – поезія, що характеризувалася розмаїтим комбінуванням віршових розмірів та фольклорних форм. Розрізняли:
Учитель. Знаннями озброїлись.
Учень - гід1 Перша зупинка. Лірика- це краса. ДЕ? КОЛИ?
Греки розробили поняття про облагороджувальну роль краси, яку вони розуміли як віддзеркалення вічного, живого і досконалого Космосу. Вони красу розуміли тілесно і знаходили її у природі, у людському тілі – зовнішності, пластичних рухах, фізичних вправах, творили її в мистецтві слова і музики, у скульптурі, величних архітектурних формах, декоративно-прикладному мистецтві. Вони відкрили красу людини, яку розглядали як гармонію фізичної і духовної досконалості. Римляни розробили ідеал держави, наближений до сучасного, основні постулати права, що зберігають свою чинність і донині. Греки і римляни відкрили й апробували в політичному житті принципи демократії, республіки, сформували ідеал вільного і самовідданого громадянина.
VІІ – VІ ст. до н. е. почали активно виникати поліси. Це створило сприятливі умови для розвитку нових жанрів, зокрема ліричної поезії. Епос ішов у минуле. Греки сприйняли руйнацію старих, родоплемінних порядків як розпад належної гармонії. Людина опинилася перед необхідністю персонального духовного самовизначення в нових умовах. Це спонукало її по-новому дивитися на світ, суспільство і своє призначення в земному житті. Сьогодні ми говоритимемо про давньогрецьку лірику, представлену творчістю Тіртея і однієї з перших поетесу світовій літерату- рі – Сапфо.
Учень – гід2. Біографія Тіртея
У VII ст. до н.е. жителі давньогрецького міста Спарта воювали з Месенією, але ніяк не могли здобути перемогу. Оракул порадив їм звернутися по допомогу до афіян. Але ті не хотіли втручатися у відносини Спарти і Месенії, тому пожартували над спартанцями, приславши їм на допомогу кульгавого шкільного вчителя на ім’я Тіртей. Спартанці були страшенно здивовані і навіть ображені. Але саме Тіртей допоміг Спарті здобути перемогу над Месенією. Тіртей був поетом. У своїх віршах він надихав спартанців на подвиги заради своєї Батьківщини (полісу), підтримував їхній бойовий дух. Спартанці перемогли у цій війні, а ім’я Тіртея навіки залишилося у світовій історії.
3. Звучить поезія (аудіозапис) «Добре вмирати тому» Сподобалось?
4. Кольоропис
Якого більше (червоний-енергія; зелений – життя; блакитний – мир, спокій; чорний – смерть; жовтий – надія, радість)
Тема: Зображення кодексу воїна
Ідея: виховання мужньої особистості.
У нас на контрасті є 2 воїна старший і молодший, як про це сказано.
Як ставляться до воїна, який покине свій край? (читання)
Які епітети ви бачите? (міфологічні)
Де персоніфікація? (лихо і злидні).
Актуальний вислів «Сьогодні на кінець л