Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VІІ ст. до н.е.) «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.

Про матеріал
Цікавий урок, який пов'язаний із сьогоденням (ООС, АТО). Наповнений міжпредметними зв'язками, наскрізним гуманістичним пафосом. Глибокий та цікавий
Перегляд файлу

8 клас

Урок зарубіжної літератури

Вчителя вищої категорії

Хмельовської Людмили Мусаївни

Тема. Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VІІ ст. до н.е.) «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.

Мета: допомогти пізнати здобувачам освіти особливості давньогрецької лірики, її жанри, представників, розкрити значення слів «меліка», «елегія»; розвивати уміння слухати і аналізувати поезію; формувати почуття відповідальності за власні вчинки,  гуманізм.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Вид уроку. Урок-мандрівка в часі

Обладнання: банер «Герої АТО», книги про Тіртея, пісня «Пливе кача», портрет Тіртея, мікрофон.

Епіграф

Не звідав ще ніхто глибин твоїх, людино!

Ш. Бодлер

Хід уроку

  1. Оргмомент. Працювати будем дружно,

Хай не буде нам сутужно .

Одягнемо тоги, адже наш шлях сьогодні в Давню Грецію.

  1. Актуалізація опорних знань.

«Інтерв’ю» Сьогодні часто ми є свідками, як на вулиці беруть інтерв’ю. я теж зараз у вас його візьму. А запитання наступне:

  • Що ви знаєте про епоху Античності? (відповіді дітей про хронологічні межі, представників, жанри Античності)

Учитель. Ці знання нам на уроці стануть при нагоді.

  1. Тема, мета, завдання уроку.
  2. Робота за темою уроку.

Візьмемо в мандрівку спорядження.

Словник уроку

Античний ідеал – активна, діяльна, закохана в життя, одержима жагою до знань і творчості, готової самостійно приймати рішення і нести відповідальність за свої вчинки.

Лірика (ІІІ ст. до н.е.) – рід літератури, сукупність творів ліричної поезії.

Меліка (мелодія) – поезія, що характеризувалася розмаїтим комбінуванням віршових розмірів та фольклорних форм. Розрізняли:

  • Сольну меліку , що бере початки у любовних, весільних і застольних піснях.(Сапфо, Анакреонт, Алкей)
  • Хорову меліку, що має витоки в урочистих, обрядових уславленнях, гімнах.
  • Декламаційну лірику, яку ділили на ямб і елегію.
  • Елегія – повчальний вірш, що містить заклик до важливих і серйозних справ, роздуми. Гекзаметр+пентаметр.

Учитель. Знаннями озброїлись.

 Учень - гід1 Перша зупинка. Лірика- це краса. ДЕ? КОЛИ?

Греки розробили поняття про облагороджувальну роль краси, яку вони розуміли як віддзеркалення вічного, живого і досконалого Космосу. Вони красу розуміли  тілесно і знаходили її у природі, у людському тілі – зовнішності, пластичних рухах, фізичних вправах, творили її в мистецтві слова і музики, у скульптурі, величних архітектурних формах, декоративно-прикладному мистецтві. Вони відкрили красу людини, яку розглядали як гармонію фізичної і духовної досконалості. Римляни розробили ідеал держави, наближений до сучасного, основні постулати права, що зберігають свою чинність і донині. Греки і римляни відкрили й апробували в політичному житті принципи демократії, республіки, сформували ідеал вільного і самовідданого громадянина.

VІІVІ ст. до н. е. почали активно виникати поліси. Це створило сприятливі умови для розвитку нових жанрів, зокрема ліричної поезії. Епос ішов у минуле. Греки сприйняли руйнацію старих, родоплемінних порядків як розпад належної гармонії. Людина опинилася перед необхідністю персонального духовного самовизначення в нових умовах. Це спонукало її по-новому дивитися на світ, суспільство і своє призначення в земному житті. Сьогодні ми говоритимемо про давньогрецьку лірику, представлену творчістю Тіртея і однієї з перших поетесу світовій літерату-    рі – Сапфо.

Учень – гід2. Біографія Тіртея

У VII ст. до н.е. жителі давньогрецького міста Спарта воювали з Месенією, але ніяк не могли здобути перемогу. Оракул порадив їм звернутися по допомогу до афіян. Але ті не хотіли втручатися у відносини Спарти і Месенії, тому пожартували над спартанцями, приславши їм на допомогу кульгавого шкільного вчителя на ім’я Тіртей. Спартанці були страшенно здивовані і навіть ображені. Але саме Тіртей допоміг Спарті здобути перемогу над Месенією. Тіртей був поетом. У своїх віршах він надихав спартанців на подвиги заради своєї Батьківщини (полісу), підтримував їхній бойовий дух. Спартанці перемогли у цій війні, а ім’я Тіртея навіки залишилося у світовій історії.

 

3. Звучить поезія (аудіозапис) «Добре вмирати тому» Сподобалось?

4. Кольоропис

  • Які б кольори ви вибрали, щоб змалювати настрій вірша?

Якого більше (червоний-енергія; зелений – життя; блакитний – мир, спокій; чорний – смерть; жовтий – надія, радість)

  1. Аналіз

Тема: Зображення кодексу воїна

Ідея: виховання мужньої особистості.

У нас на контрасті є 2 воїна старший і молодший, як про це сказано.

Як ставляться до воїна, який покине свій край? (читання)

Які епітети ви бачите? (міфологічні)

Де персоніфікація? (лихо і злидні).

  1. Еразм Роттердамський (гуманіст 15 ст. Нідерланди) сказав: Розпочати війну легко, а закінчити важко.

Актуальний вислів «Сьогодні на кінець л

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
4000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку