Урок "Сенс назви та проблематика оповідання І.Буніна «Красуня».

Про матеріал
Матеріал допоможе учням визначати задум письменника та його позицію, основну ідею твору, відпрацювати вміння виділяти головне в тексті, висловлювати свою думку та аргументувати її за самостійно прочитаним твором; розвивати навички самостійної роботи, роботи в домашніх групах, висловлення власних думок і вражень, критичне мислення.
Перегляд файлу

Сумський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів №26

Сумської міської ради

 

Урок позакласного читання.

 

Сенс назви та проблематика

оповідання І.Буніна «Красуня».

 

Картинки по запросу красуня бунін

 

                                                                                                 Конспект уроку

                                                                                   із зарубіжної

                                                                                   літератури

                                                                                   Учитель: Шепєлєва Н.В.

                                                                                   Клас: 8– А

                                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Урок позакласного читання. Сенс назви та проблематика оповідання І.Буніна «Красуня».

 

Мета: навчити учнів визначати задум письменника та його позицію, основну ідею твору, відпрацювати вміння виділяти головне в тексті, висловлювати свою думку та аргументувати її за самостійно прочитаним твором;

розвивати в учнів навички самостійної роботи, роботи в домашніх групах, висловлення власних думок і вражень, критичне мислення.

розширювати світогляд учнів, виховувати почуття доброти, чуйності, шанобливого ставлення до загальнолюдських цінностей.

Очікувані результати: учні

- розкривають символічний сенс назви оповідання ;

- висловлюють судження про особисте ставлення до проблем, що піднімаються в творі, аргументуючи власну точку зору прикладами і цитатами з тексту.

Обладнання: мультимедійна презентація, опорні схеми, допоміжні картки для аналізу та самооцінки роботи учнів, картки з диференційованими завданнями, різнокольорові капелюшки.

Формування компетентностей: спілкування державною мовою; інформаційно-цифрової; соціальної і громадянської; загальнокультурної.

Тип уроку: комбінований

Методи та прийоми: ІКТ, відеоматеріали, проблемного пошуку, вправа «Так чи ні», інтелектуальна розминка, «Смайлики», «Фішбоун», різнокольорові капелюшки», робота в парах, обери позицію, метод ПРЕС.

Міжпредметні зв’язки: українська література, художня культура, образотворче мистецтво.

Технологія: інтерактивне навчання, критичне мислення.

 

В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки....

(А.Чехов)

Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Визначення настрою на початку уроку..

ІІ. Повторення. Пояснити значення слів.

О- обсяг

П-персонажі

О- оповідач

В- вимоги

І- ідея

Д- деталь

А-актуальність

НН-новела

Я - яскравість

Оповідання це- невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображується одна подія з життя одного, або двох сформованих персонажів.

Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету. Характери показані здебільшого у сформованому вигляді. Описів мало, вони стислі, лаконічні. Важливу роль відіграє художня деталь(деталь побуту, психологічна деталь та ін.).

Оповідання дуже близьке до новели. Іноді новелу вважають різновидом оповідання. Розповідь в оповіданні часто ведеться від особи оповідача.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель читає слова, взяті як епіграф: «В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки ....» (А.Чехов).

- Про що йдеться в цих рядках? Дійсно, йдеться про красу. І сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про жіночу красу, аналізуючи невелике оповідання відомого російського письменника, Нобелівського лауреата І.Буніна.

ІV. Оголошення теми, визначення мети учнями. (запис в зошити)

К. Паустовський так відгукувався про творчість письменника: «Чим більше я читаю Буніна, тим ясніше стає, що він невичерпний».

Учні визначають мету уроку

Слово вчителя.  «Красуня» – одна з 38 новел циклу «Темні алеї». Наскрізною через весь цикл проходить тема чистої і прекрасної любові. І.Бунін – великий майстер, лауреат  Нобелівської премії ... і оповідання з 5 абзаців. Що ж хотів сказати нам письменник в цьому оповіданні-айсбергу, велика частина якого схована під водою? Давайте спробуємо дослідити його підводну частину.

V. Актуалізація опорних знань

1.Прийом «Звернення до особистого досвіду учнів»

Ментальна карта  «Сім’я»

2. Портрет красуні.

- Чи бували у вашому житті моменти, коли ви з огидою дивилися на зовні красиву людину? Чому це відбувалося? (Приклади можуть бути і з художньої літератури).
VІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1.Вправа «Так чи Ні»

1. Чиновник казенной палаты, вдовец, молодой, женился на красавице -

2.Нова дружина «знала себе цену», «она была невелика, отлично и крепко сложена, всегда хорошо одета, очень внимательна и хозяйственна по дому,…» +

3. «Он был интересен во всех отношениях, как множество губернских чиновников,..» -

4. И вот вторая красавица очень полюбила его семилетнего мальчика от первой, …

Отец, от любви к ней, тоже стал ещё больше уделять внимания сыну.-

5. Мальчик, от природы живой, ласковый, стал в их присутствии бояться слово сказать+

6. И мальчик, в своем круглом одиночестве на всем свете, зажил совершенно самостоятельной, совершенно обособленной от всего дома жизнью.+

2. Метод шести капелюхів.

Білий капелюх. Факти

1.Україна в творчості І.Буніна (міні-проект).

2.Чому Буніну вдалося добре висвітлити проблему, позначену в творі?

3.Сенс назви оповідання.

4.Композиція твору.

F:\Dok_User\Desktop\Звіт зарубіжна\image-0-02-04-c4e534dea54b357dccc1b2a1385b2351aba904c154559e419cc5ed430f12126c-V.jpg

Червоний капелюх. Емоції

1.Враження від прочитаного?

2. Аналіз сюжетних ліній в оповіданні ( підтвердити цитатами з твору):

1. відносини батька-чиновника з першою та другою дружиною;

2. відношення красуні дружини до домівки, родини, в «которой она воцарилась»;

3. життя хлопчика, який є насправді головним героєм оповідання..

4.Прокоментувати вислів Бернарда Шоу.

«Самый большой грех по отношению к ближнему не ненависть, а равнодушие – вот в чем сущность бесчеловечности».

F:\Dok_User\Desktop\Звіт зарубіжна\image-0-02-04-33a3e682c0463825a95bdb256ade38ccef49a012cbc8932dff00b515e266af0c-V.jpg

……………………………………………………………………………………………………

3.Чорний капелюх. Критика

1. Скласти промову прокурора на суді з приводу позбавлення батьків-героїв батьківських прав .

а) використати цитати;

б) винести вирок, використавши вислів Бернарда Шоу, який говорив: «Самый большой грех по отношению к ближнему  не ненависть,  а равнодушие –вот в чем сущность бесчеловечности».

F:\Dok_User\Desktop\Звіт зарубіжна\image-0-02-04-b7c759e296cb4a9281be021be0e34e88f89d9cad27a71eed24b1a3f09c91d48d-V.jpg

 

2. Соцопитування в класі:

- Чи відчуваєте ви підтримку в родині?

- Чи щаслива ваша родина?

Скласти діаграму.

4.Жовтий капелюх. Оптимізм

1. Актуальність проблеми.

2. Приклади оптимістичного ставлення до життя. ( Дж.Лондон «Жага до життя» (6 клас), Полліанна (5 клас), її «Гра в радість».

3.Що позитивного можна винести з цієї ситуації?

4. Прокоментувати слова Буніна і Достоевського  « Як не сумно в цьому незрозумілому світі, він все ж таки прекрасний, і нам все-таки хочеться бути щасливими і любити один одного».

І.Бунін .

Красота спасет мир. ДостоєвськийФ.М.

 

F:\Dok_User\Desktop\Звіт зарубіжна\ЗВІТ 009.jpg

……………………………………………………………………………………………..

 

5.Зелений капелюх.  Креатив

1.Аналіз вірша Миколи Заболоцького. Зачитати вірш

Есть лица, подобные пышным порталам,

Где всюду великое чудится в малом.

Есть лица – подобия жалких лачуг…

Иные холодные, мертвые лица

Закрыты решетками, словно темница.

Другие – как башни, в которых давно

Никто не живет и не смотрит в окно.

Но малую хижинку знал я когда-то,

Была неказиста она, небогата,

Зато из окошка ее на меня

Струилось дыханье весеннего дня.

Поистине мир и велик и чудесен!

Есть лица – подобья ликующих песен.

Из этих, как солнце, сияющих нот

Составлена песня небесных высот.

1955г.                                                                         Н.Заболоцкий.

 

 

F:\Dok_User\Desktop\Звіт зарубіжна\image-0-02-04-3b20fc3f8ac0481700bdea71f263974dd0f291aa6c463ab424533de4671bd611-V.jpg

2. Прокоментувати  народну мудрість: «Не все то золото, що блищить».

3.  Презентація малюнку до твору.

4. Як же допомогти хлопчику і таким, як він? Запропонувати шляхи рішення. Позначити поради на плакаті.

5. Підібрати зображення щасливих дітей (слайд)

VІІ. Підсумок уроку

  1.  Робота зі схемою «Фішбоун»

Творча робота. Заповнити «ФІШБОУН» – це схема-«скелет риби», де
«ГОЛОВА» –  проблема твору (самотність дітей),
«ВЕРХНІ КІСТКИ» –  причини (відсутність внутрішньої краси дорослих),
«НИЖНІ КІСТКИ» –  факти (зажив самотнім самостійним життям ...),
«ХВІСТ» –  висновки, шляхи вирішення проблеми (бути відповідальними за членів родини, берегти сімейні цінності...)

  1. Робота з епіграфом

Так про що ж розповідь І.Буніна «Красуня»: про самотність хлопчика, про байдужість дорослих чи про справжню і уявну красу? Повернемося до епіграфа уроку і назви твору. Чи дійсно в людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки? Чи може краса врятувати світ? (Якщо це краса щира, добра, краса душі, а не тільки краса обличчя і тіла. Адже краса буває оманливою). Значить назва оповідання «Красуня» – іронія.

- Що ж таке краса? Краса – це не те, що відразу впадає в очі і «кричить» про себе. Найчастіше це не дуже помітне, тихе і спокійне явище. Треба вміти «вдивлятися» і  «вслухатися» в людей. Про це і попереджує нас І.Бунін в своєму творі. У підтвердженні слів подивіться на роботу Леонардо да Вінчі «Джоконда». Жінка з непомітною зовнішністю, з легким смутком в очах, з доброю посмішкою. Вона прекрасна, тому що доброта – необхідна умова краси.

  1. Рефлексія «Вибір»

 - Ми сьогодні прочитали оповідання «Красуня», занурюючись в текст. І подивіться, скільки нового ми побачили, скільки цікавих відкриттів зробили! Чи можемо ми сказати, що зрозуміли і усвідомили його до кінця? Скористаємось прийомом рефлексії «Вибір»:

  1. Для мене урок був цікавим __________________нудним.
  2. Я слухав інших уважно ______________________неуважно.
  3. Я брав участь в обговоренні оповідання часто_____________ інколи.
  4. На уроці я дізнався цікавого багато _____________________ мало.
  5. Результатами своєї діяльності на уроці я задоволений(а) _______ не задоволений(а).

 

VІІІ. Домашнє завдання

Підготувати повідомлення або мультимедійну презентацію за темами:

  1.  Живопис доби Бароко.
  2. Архітектура доби Бароко.
  3. Література доби Бароко

Повторити сонети Петрарки, Шекспіра.

Заключне слово вчителя. Відеоролік  «Сім’я».

- Хочу завершити наш урок словами І.Буніна, які використовували жовті капелюхи: «Як не сумно в цьому незрозумілому світі, він все ж таки прекрасний, і нам все-таки хочеться бути щасливими і любити один одного». Даруйте людям радість, бережіть себе і своїх близьких!

 

 

 

 

 

Картка самооцінки

Прізвище                                                              Всього балів 

Повторення                                                                                        1б.  

Ментальна карта                                                                                2б. 

Так чи Ні                                                                                             3б. 

Я Активно працював (ла) в домашній групі                                   3б. 

Я вносив (ла) вдалі пропозиції, що були враховані групою         1б. 

Я виконував(ла творче завдання) 1б. 

Я узагальнював(ла) думки та просував(ла) роботу групи              1б. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Иван Бунин    «Красавица»

 

Чиновник казенной палаты, вдовец, пожилой, женился на молоденькой, на красавице, дочери воинского начальника. Он был молчалив и скромен, а она знала себе цену. Он был худой, высокий, чахоточного сложения носил очки цвета йода, говорил несколько сипло и, если хотел сказать что-нибудь погромче, срывался в фистулу. А она была невелика, отлично и крепко сложена, всегда хорошо одета, очень внимательна и хозяйственна по дому, взгляд имела зоркий. Он казался столь же неинтересен во всех отношениях, как множество губернских чиновников, но и первым браком был женат на красавице - все только руками разводили: за что и почему шли за него такие?

И вот вторая красавица спокойно возненавидела его семилетнего мальчика от первой, сделала вид, что совершенно не замечает его. Тогда и отец, от страха перед ней, тоже притворился, будто у него нет и никогда не было сына. И мальчик, от природы живой, ласковый, стал в их присутствии бояться слово сказать, а там и совсем затаился, сделался как бы несуществующим в доме.

Тотчас после свадьбы его перевели спать из отцовской спальни на диванчик в гостиную, небольшую комнату возле столовой, убранную синей бархатной мебелью. Но сон у него был беспокойный, он каждую ночь сбивал простыню и одеяло на пол. И вскоре красавица сказала горничной:

- Это безобразие, он весь бархат на диване изотрет. Стелите ему, Настя, на полу, на том тюфячке, который я велела вам спрятать в большой сундук покойной барыни в коридоре.

И мальчик, в своем круглом одиночестве на всем свете, зажил совершенно самостоятельной, совершенно обособленной от всего дома жизнью, - неслышной, незаметной, одинаковой изо дня в день: смиренно сидит себе в уголке гостиной, рисует на грифельной доске домики или шепотом читает по складам все одну и ту же книжечку с картинками, купленную еще при покойной маме, смотрит в окна... Спит он на полу между диваном и кадкой с пальмой. Он сам стелет себе постельку вечером и сам прилежно убирает, свертывает ее утром и уносит в коридор в мамин сундук. Там спрятано и все остальное добришко его.                                                                                                                                          28 сентября 1940

 

 

 

 

docx
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
2896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку