Сумський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів №26
Сумської міської ради
Урок позакласного читання.
Сенс назви та проблематика
оповідання І.Буніна «Красуня».
Конспект уроку
із зарубіжної
літератури
Учитель: Шепєлєва Н.В.
Клас: 8– А
Тема. Урок позакласного читання. Сенс назви та проблематика оповідання І.Буніна «Красуня».
Мета: навчити учнів визначати задум письменника та його позицію, основну ідею твору, відпрацювати вміння виділяти головне в тексті, висловлювати свою думку та аргументувати її за самостійно прочитаним твором;
розвивати в учнів навички самостійної роботи, роботи в домашніх групах, висловлення власних думок і вражень, критичне мислення.
розширювати світогляд учнів, виховувати почуття доброти, чуйності, шанобливого ставлення до загальнолюдських цінностей.
Очікувані результати: учні
- розкривають символічний сенс назви оповідання ;
- висловлюють судження про особисте ставлення до проблем, що піднімаються в творі, аргументуючи власну точку зору прикладами і цитатами з тексту.
Обладнання: мультимедійна презентація, опорні схеми, допоміжні картки для аналізу та самооцінки роботи учнів, картки з диференційованими завданнями, різнокольорові капелюшки.
Формування компетентностей: спілкування державною мовою; інформаційно-цифрової; соціальної і громадянської; загальнокультурної.
Тип уроку: комбінований
Методи та прийоми: ІКТ, відеоматеріали, проблемного пошуку, вправа «Так чи ні», інтелектуальна розминка, «Смайлики», «Фішбоун», різнокольорові капелюшки», робота в парах, обери позицію, метод ПРЕС.
Міжпредметні зв’язки: українська література, художня культура, образотворче мистецтво.
Технологія: інтерактивне навчання, критичне мислення.
В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки....
(А.Чехов)
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Визначення настрою на початку уроку..
ІІ. Повторення. Пояснити значення слів.
О- обсяг
П-персонажі
О- оповідач
В- вимоги
І- ідея
Д- деталь
А-актуальність
НН-новела
Я - яскравість
Оповідання це- невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображується одна подія з життя одного, або двох сформованих персонажів.
Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету. Характери показані здебільшого у сформованому вигляді. Описів мало, вони стислі, лаконічні. Важливу роль відіграє художня деталь(деталь побуту, психологічна деталь та ін.).
Оповідання дуже близьке до новели. Іноді новелу вважають різновидом оповідання. Розповідь в оповіданні часто ведеться від особи оповідача.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель читає слова, взяті як епіграф: «В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки ....» (А.Чехов).
- Про що йдеться в цих рядках? Дійсно, йдеться про красу. І сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про жіночу красу, аналізуючи невелике оповідання відомого російського письменника, Нобелівського лауреата І.Буніна.
ІV. Оголошення теми, визначення мети учнями. (запис в зошити)
К. Паустовський так відгукувався про творчість письменника: «Чим більше я читаю Буніна, тим ясніше стає, що він невичерпний».
Учні визначають мету уроку
Слово вчителя. «Красуня» – одна з 38 новел циклу «Темні алеї». Наскрізною через весь цикл проходить тема чистої і прекрасної любові. І.Бунін – великий майстер, лауреат Нобелівської премії ... і оповідання з 5 абзаців. Що ж хотів сказати нам письменник в цьому оповіданні-айсбергу, велика частина якого схована під водою? Давайте спробуємо дослідити його підводну частину.
V. Актуалізація опорних знань
1.Прийом «Звернення до особистого досвіду учнів»
Ментальна карта «Сім’я»
2. Портрет красуні.
- Чи бували у вашому житті моменти, коли ви з огидою дивилися на зовні красиву людину? Чому це відбувалося? (Приклади можуть бути і з художньої літератури).
VІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1.Вправа «Так чи Ні»
1. Чиновник казенной палаты, вдовец, молодой, женился на красавице -
2.Нова дружина «знала себе цену», «она была невелика, отлично и крепко сложена, всегда хорошо одета, очень внимательна и хозяйственна по дому,…» +
3. «Он был интересен во всех отношениях, как множество губернских чиновников,..» -
4. И вот вторая красавица очень полюбила его семилетнего мальчика от первой, …
Отец, от любви к ней, тоже стал ещё больше уделять внимания сыну.-
5. Мальчик, от природы живой, ласковый, стал в их присутствии бояться слово сказать+
6. И мальчик, в своем круглом одиночестве на всем свете, зажил совершенно самостоятельной, совершенно обособленной от всего дома жизнью.+
2. Метод шести капелюхів.
Білий капелюх. Факти
1.Україна в творчості І.Буніна (міні-проект).
2.Чому Буніну вдалося добре висвітлити проблему, позначену в творі?
3.Сенс назви оповідання.
4.Композиція твору.
Червоний капелюх. Емоції
1.Враження від прочитаного?
2. Аналіз сюжетних ліній в оповіданні ( підтвердити цитатами з твору):
1. відносини батька-чиновника з першою та другою дружиною;
2. відношення красуні дружини до домівки, родини, в «которой она воцарилась»;
3. життя хлопчика, який є насправді головним героєм оповідання..
4.Прокоментувати вислів Бернарда Шоу.
«Самый большой грех по отношению к ближнему не ненависть, а равнодушие – вот в чем сущность бесчеловечности».
……………………………………………………………………………………………………
3.Чорний капелюх. Критика
1. Скласти промову прокурора на суді з приводу позбавлення батьків-героїв батьківських прав .
а) використати цитати;
б) винести вирок, використавши вислів Бернарда Шоу, який говорив: «Самый большой грех по отношению к ближнему не ненависть, а равнодушие –вот в чем сущность бесчеловечности».
2. Соцопитування в класі:
- Чи відчуваєте ви підтримку в родині?
- Чи щаслива ваша родина?
Скласти діаграму.
4.Жовтий капелюх. Оптимізм
1. Актуальність проблеми.
2. Приклади оптимістичного ставлення до життя. ( Дж.Лондон «Жага до життя» (6 клас), Полліанна (5 клас), її «Гра в радість».
3.Що позитивного можна винести з цієї ситуації?
4. Прокоментувати слова Буніна і Достоевського « Як не сумно в цьому незрозумілому світі, він все ж таки прекрасний, і нам все-таки хочеться бути щасливими і любити один одного».
І.Бунін .
Красота спасет мир. ДостоєвськийФ.М.
……………………………………………………………………………………………..
5.Зелений капелюх. Креатив
1.Аналіз вірша Миколи Заболоцького. Зачитати вірш
Есть лица, подобные пышным порталам,
Где всюду великое чудится в малом.
Есть лица – подобия жалких лачуг…
Иные холодные, мертвые лица
Закрыты решетками, словно темница.
Другие – как башни, в которых давно
Никто не живет и не смотрит в окно.
Но малую хижинку знал я когда-то,
Была неказиста она, небогата,
Зато из окошка ее на меня
Струилось дыханье весеннего дня.
Поистине мир и велик и чудесен!
Есть лица – подобья ликующих песен.
Из этих, как солнце, сияющих нот
Составлена песня небесных высот.
1955г. Н.Заболоцкий.
2. Прокоментувати народну мудрість: «Не все то золото, що блищить».
3. Презентація малюнку до твору.
4. Як же допомогти хлопчику і таким, як він? Запропонувати шляхи рішення. Позначити поради на плакаті.
5. Підібрати зображення щасливих дітей (слайд)
VІІ. Підсумок уроку
Творча робота. Заповнити «ФІШБОУН» – це схема-«скелет риби», де
«ГОЛОВА» – проблема твору (самотність дітей),
«ВЕРХНІ КІСТКИ» – причини (відсутність внутрішньої краси дорослих),
«НИЖНІ КІСТКИ» – факти (зажив самотнім самостійним життям ...),
«ХВІСТ» – висновки, шляхи вирішення проблеми (бути відповідальними за членів родини, берегти сімейні цінності...)
Так про що ж розповідь І.Буніна «Красуня»: про самотність хлопчика, про байдужість дорослих чи про справжню і уявну красу? Повернемося до епіграфа уроку і назви твору. Чи дійсно в людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки? Чи може краса врятувати світ? (Якщо це краса щира, добра, краса душі, а не тільки краса обличчя і тіла. Адже краса буває оманливою). Значить назва оповідання «Красуня» – іронія.
- Що ж таке краса? Краса – це не те, що відразу впадає в очі і «кричить» про себе. Найчастіше це не дуже помітне, тихе і спокійне явище. Треба вміти «вдивлятися» і «вслухатися» в людей. Про це і попереджує нас І.Бунін в своєму творі. У підтвердженні слів подивіться на роботу Леонардо да Вінчі «Джоконда». Жінка з непомітною зовнішністю, з легким смутком в очах, з доброю посмішкою. Вона прекрасна, тому що доброта – необхідна умова краси.
- Ми сьогодні прочитали оповідання «Красуня», занурюючись в текст. І подивіться, скільки нового ми побачили, скільки цікавих відкриттів зробили! Чи можемо ми сказати, що зрозуміли і усвідомили його до кінця? Скористаємось прийомом рефлексії «Вибір»:
VІІІ. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення або мультимедійну презентацію за темами:
Повторити сонети Петрарки, Шекспіра.
Заключне слово вчителя. Відеоролік «Сім’я».
- Хочу завершити наш урок словами І.Буніна, які використовували жовті капелюхи: «Як не сумно в цьому незрозумілому світі, він все ж таки прекрасний, і нам все-таки хочеться бути щасливими і любити один одного». Даруйте людям радість, бережіть себе і своїх близьких!
Картка самооцінки
Прізвище Всього балів
Повторення 1б.
Ментальна карта 2б.
Так чи Ні 3б.
Я Активно працював (ла) в домашній групі 3б.
Я вносив (ла) вдалі пропозиції, що були враховані групою 1б.
Я виконував(ла творче завдання) 1б.
Я узагальнював(ла) думки та просував(ла) роботу групи 1б.
Иван Бунин «Красавица»
Чиновник казенной палаты, вдовец, пожилой, женился на молоденькой, на красавице, дочери воинского начальника. Он был молчалив и скромен, а она знала себе цену. Он был худой, высокий, чахоточного сложения носил очки цвета йода, говорил несколько сипло и, если хотел сказать что-нибудь погромче, срывался в фистулу. А она была невелика, отлично и крепко сложена, всегда хорошо одета, очень внимательна и хозяйственна по дому, взгляд имела зоркий. Он казался столь же неинтересен во всех отношениях, как множество губернских чиновников, но и первым браком был женат на красавице - все только руками разводили: за что и почему шли за него такие?
И вот вторая красавица спокойно возненавидела его семилетнего мальчика от первой, сделала вид, что совершенно не замечает его. Тогда и отец, от страха перед ней, тоже притворился, будто у него нет и никогда не было сына. И мальчик, от природы живой, ласковый, стал в их присутствии бояться слово сказать, а там и совсем затаился, сделался как бы несуществующим в доме.
Тотчас после свадьбы его перевели спать из отцовской спальни на диванчик в гостиную, небольшую комнату возле столовой, убранную синей бархатной мебелью. Но сон у него был беспокойный, он каждую ночь сбивал простыню и одеяло на пол. И вскоре красавица сказала горничной:
- Это безобразие, он весь бархат на диване изотрет. Стелите ему, Настя, на полу, на том тюфячке, который я велела вам спрятать в большой сундук покойной барыни в коридоре.
И мальчик, в своем круглом одиночестве на всем свете, зажил совершенно самостоятельной, совершенно обособленной от всего дома жизнью, - неслышной, незаметной, одинаковой изо дня в день: смиренно сидит себе в уголке гостиной, рисует на грифельной доске домики или шепотом читает по складам все одну и ту же книжечку с картинками, купленную еще при покойной маме, смотрит в окна... Спит он на полу между диваном и кадкой с пальмой. Он сам стелет себе постельку вечером и сам прилежно убирает, свертывает ее утром и уносит в коридор в мамин сундук. Там спрятано и все остальное добришко его. 28 сентября 1940