19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок "Сенс назви та проблематика оповідання І.Буніна «Красуня».

Про матеріал
Матеріал допоможе учням визначати задум письменника та його позицію, основну ідею твору, відпрацювати вміння виділяти головне в тексті, висловлювати свою думку та аргументувати її за самостійно прочитаним твором; розвивати навички самостійної роботи, роботи в домашніх групах, висловлення власних думок і вражень, критичне мислення.
Перегляд файлу

Сумський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів №26

Сумської міської ради

 

Урок позакласного читання.

 

Сенс назви та проблематика

оповідання І.Буніна «Красуня».

 

Картинки по запросу красуня бунін

 

                                                                                                 Конспект уроку

                                                                                   із зарубіжної

                                                                                   літератури

                                                                                   Учитель: Шепєлєва Н.В.

                                                                                   Клас: 8– А

                                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Урок позакласного читання. Сенс назви та проблематика оповідання І.Буніна «Красуня».

 

Мета: навчити учнів визначати задум письменника та його позицію, основну ідею твору, відпрацювати вміння виділяти головне в тексті, висловлювати свою думку та аргументувати її за самостійно прочитаним твором;

розвивати в учнів навички самостійної роботи, роботи в домашніх групах, висловлення власних думок і вражень, критичне мислення.

розширювати світогляд учнів, виховувати почуття доброти, чуйності, шанобливого ставлення до загальнолюдських цінностей.

Очікувані результати: учні

- розкривають символічний сенс назви оповідання ;

- висловлюють судження про особисте ставлення до проблем, що піднімаються в творі, аргументуючи власну точку зору прикладами і цитатами з тексту.

Обладнання: мультимедійна презентація, опорні схеми, допоміжні картки для аналізу та самооцінки роботи учнів, картки з диференційованими завданнями, різнокольорові капелюшки.

Формування компетентностей: спілкування державною мовою; інформаційно-цифрової; соціальної і громадянської; загальнокультурної.

Тип уроку: комбінований

Методи та прийоми: ІКТ, відеоматеріали, проблемного пошуку, вправа «Так чи ні», інтелектуальна розминка, «Смайлики», «Фішбоун», різнокольорові капелюшки», робота в парах, обери позицію, метод ПРЕС.

Міжпредметні зв’язки: українська література, художня культура, образотворче мистецтво.

Технологія: інтерактивне навчання, критичне мислення.

 

В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки....

(А.Чехов)

Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Визначення настрою на початку уроку..

ІІ. Повторення. Пояснити значення слів.

О- обсяг

П-персонажі

О- оповідач

В- вимоги

І- ідея

Д- деталь

А-актуальність

НН-новела

Я - яскравість

Оповідання це- невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображується одна подія з життя одного, або двох сформованих персонажів.

Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету. Характери показані здебільшого у сформованому вигляді. Описів мало, вони стислі, лаконічні. Важливу роль відіграє художня деталь(деталь побуту, психологічна деталь та ін.).

Оповідання дуже близьке до новели. Іноді новелу вважають різновидом оповідання. Розповідь в оповіданні часто ведеться від особи оповідача.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель читає слова, взяті як епіграф: «В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки ....» (А.Чехов).

- Про що йдеться в цих рядках? Дійсно, йдеться про красу. І сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про жіночу красу, аналізуючи невелике оповідання відомого російського письменника, Нобелівського лауреата І.Буніна.

ІV. Оголошення теми, визначення мети учнями. (запис в зошити)

К. Паустовський так відгукувався про творчість письменника: «Чим більше я читаю Буніна, тим ясніше стає, що він невичерпний».

Учні визначають мету уроку

Слово вчителя.  «Красуня» – одна з 38 новел циклу «Темні алеї». Наскрізною через весь цикл проходить тема чистої і прекрасної любові. І.Бунін – великий майстер, лауреат  Нобелівської премії ... і оповідання з 5 абзаців. Що ж хотів сказати нам письменник в цьому оповіданні-айсбергу, велика частина якого схована під водою? Давайте спробуємо дослідити його підводну частину.

V. Актуалізація опорних знань

1.Прийом «Звернення до особистого досвіду учнів»

Ментальна карта  «Сім’я»

2. Портрет красуні.

- Чи бували у вашому житті моменти, коли ви з огидою дивилися на зовні красиву людину? Чому це відбувалося? (Приклади можуть бути і з художньої літератури).
VІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1.Вправа «Так чи Ні»

1. Чиновник казенной палаты, вдовец, молодой, женился на красавице -

2.Нова дружина «знала себе цену», «она была невелика, отлично и крепко сложена, всегда хорошо одета, очень внимательна и хозяйственна по дому,…» +

3. «Он был интересен во всех отношениях, как множество губернских чиновников,..» -

4. И вот вторая красавица очень полюбила его семилетнего мальчика от первой, …

Отец, от любви к ней, тоже стал ещё больше уделять внимания сыну.-

5. Мальчик, от природы живой, ласковый, стал в их присутствии бояться слово сказать+

6. И мальчик, в своем круглом одиночестве на всем свете, зажил совершенно самостоятельной, совершенно обособленной от всего дома жизнью.+

2. Метод шести капелюхів.

Білий капелюх. Факти

1.Україна в творчості І.Буніна (міні-проект).

2.Чому Буніну вдалося добре висвітлити проблему, позначену в творі?

3.Сенс назви оповідання.

4.Композиція твору.

F:\Dok_User\Desktop\Звіт зарубіжна\image-0-02-04-c4e534dea54b357dccc1b2a1385b2351aba904c154559e419cc5ed430f12126c-V.jpg

Червоний капелюх. Емоції

1.Враження від прочитаного?

2. Аналіз сюжетних ліній в оповіданні ( підтвердити цитатами з твору):

1. відносини батька-чиновника з першою та другою дружиною;

2. відношення красуні дружини до домівки, родини, в «которой она воцарилась»;

3. життя хлопчика, який є насправді головним героєм оповідання..

4.Прокоментувати вислів Бернарда Шоу.

«Самый большой грех по отношению к ближнему не ненависть, а равнодушие – вот в чем сущность бесчеловечности».

F:\Dok_User\Desktop\Звіт зарубіжна\image-0-02-04-33a3e682c0463825a95bdb256ade38ccef49a012cbc8932dff00b515e266af0c-V.jpg

……………………………………………………………………………………………………

3.Чорний капелюх. Критика

1. Скласти промову прокурора на суді з приводу позбавлення батьків-героїв батьківських прав .

а) використати цитати;

б) винести вирок, використавши вислів Бернарда Шоу, який говорив: «Самый большой грех по отношению к ближнему  не ненависть,  а равнодушие –вот в чем сущность бесчеловечности».

F:\Dok_User\Desktop\Звіт зарубіжна\image-0-02-04-b7c759e296cb4a9281be021be0e34e88f89d9cad27a71eed24b1a3f09c91d48d-V.jpg

 

2. Соцопитування в класі:

- Чи відчуваєте ви підтримку в родині?

- Чи щаслива ваша родина?

Скласти діаграму.

4.Жовтий капелюх. Оптимізм

1. Актуальність проблеми.

2. Приклади оптимістичного ставлення до життя. ( Дж.Лондон «Жага до життя» (6 клас), Полліанна (5 клас), її «Гра в радість».

3.Що позитивного можна винести з цієї ситуації?

4. Прокоментувати слова Буніна і Достоевського  « Як не сумно в цьому незрозумілому світі, він все ж таки прекрасний, і нам все-таки хочеться бути щасливими і любити один одного».

І.Бунін .

Красота спасет мир. ДостоєвськийФ.М.

 

F:\Dok_User\Desktop\Звіт зарубіжна\ЗВІТ 009.jpg

……………………………………………………………………………………………..

 

5.Зелений капелюх.  Креатив

1.Аналіз вірша Миколи Заболоцького. Зачитати вірш

Есть лица, подобные пышным порталам,

Где всюду великое чудится в малом.

Есть лица – подобия жалких лачуг…

Иные холодные, мертвые лица

Закрыты решетками, словно темница.

Другие – как башни, в которых давно

Никто не живет и не смотрит в окно.

Но малую хижинку знал я когда-то,

Была неказиста она, небогата,

Зато из окошка ее на меня

Струилось дыханье весеннего дня.

Поистине мир и велик и чудесен!

Есть лица – подобья ликующих песен.

Из этих, как солнце, сияющих нот

Составлена песня небесных высот.

1955г.                                                                         Н.Заболоцкий.

 

 

F:\Dok_User\Desktop\Звіт зарубіжна\image-0-02-04-3b20fc3f8ac0481700bdea71f263974dd0f291aa6c463ab424533de4671bd611-V.jpg

2. Прокоментувати  народну мудрість: «Не все то золото, що блищить».

3.  Презентація малюнку до твору.

4. Як же допомогти хлопчику і таким, як він? Запропонувати шляхи рішення. Позначити поради на плакаті.

5. Підібрати зображення щасливих дітей (слайд)

VІІ. Підсумок уроку

  1.  Робота зі схемою «Фішбоун»

Творча робота. Заповнити «ФІШБОУН» – це схема-«скелет риби», де
«ГОЛОВА» –  проблема твору (самотність дітей),
«ВЕРХНІ КІСТКИ» –  причини (відсутність внутрішньої краси дорослих),
«НИЖНІ КІСТКИ» –  факти (зажив самотнім самостійним життям ...),
«ХВІСТ» –  висновки, шляхи вирішення проблеми (бути відповідальними за членів родини, берегти сімейні цінності...)

  1. Робота з епіграфом

Так про що ж розповідь І.Буніна «Красуня»: про самотність хлопчика, про байдужість дорослих чи про справжню і уявну красу? Повернемося до епіграфа уроку і назви твору. Чи дійсно в людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки? Чи може краса врятувати світ? (Якщо це краса щира, добра, краса душі, а не тільки краса обличчя і тіла. Адже краса буває оманливою). Значить назва оповідання «Красуня» – іронія.

- Що ж таке краса? Краса – це не те, що відразу впадає в очі і «кричить» про себе. Найчастіше це не дуже помітне, тихе і спокійне явище. Треба вміти «вдивлятися» і  «вслухатися» в людей. Про це і попереджує нас І.Бунін в своєму творі. У підтвердженні слів подивіться на роботу Леонардо да Вінчі «Джоконда». Жінка з непомітною зовнішністю, з легким смутком в очах, з доброю посмішкою. Вона прекрасна, тому що доброта – необхідна умова краси.

  1. Рефлексія «Вибір»

 - Ми сьогодні прочитали оповідання «Красуня», занурюючись в текст. І подивіться, скільки нового ми побачили, скільки цікавих відкриттів зробили! Чи можемо ми сказати, що зрозуміли і усвідомили його до кінця? Скористаємось прийомом рефлексії «Вибір»:

  1. Для мене урок був цікавим __________________нудним.
  2. Я слухав інших уважно ______________________неуважно.
  3. Я брав участь в обговоренні оповідання часто_____________ інколи.
  4. На уроці я дізнався цікавого багато _____________________ мало.
  5. Результатами своєї діяльності на уроці я задоволений(а) _______ не задоволений(а).

 

VІІІ. Домашнє завдання

Підготувати повідомлення або мультимедійну презентацію за темами:

  1.  Живопис доби Бароко.
  2. Архітектура доби Бароко.
  3. Література доби Бароко

Повторити сонети Петрарки, Шекспіра.

Заключне слово вчителя. Відеоролік  «Сім’я».

- Хочу завершити наш урок словами І.Буніна, які використовували жовті капелюхи: «Як не сумно в цьому незрозумілому світі, він все ж таки прекрасний, і нам все-таки хочеться бути щасливими і любити один одного». Даруйте людям радість, бережіть себе і своїх близьких!

 

 

 

 

 

Картка самооцінки

Прізвище                                                              Всього балів 

Повторення                                                                                        1б.  

Ментальна карта                                                                                2б. 

Так чи Ні                                                                                             3б. 

Я Активно працював (ла) в домашній групі                                   3б. 

Я вносив (ла) вдалі пропозиції, що були враховані групою         1б. 

Я виконував(ла творче завдання) 1б. 

Я узагальнював(ла) думки та просував(ла) роботу групи              1б. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Иван Бунин    «Красавица»

 

Чиновник казенной палаты, вдовец, пожилой, женился на молоденькой, на красавице, дочери воинского начальника. Он был молчалив и скромен, а она знала себе цену. Он был худой, высокий, чахоточного сложения носил очки цвета йода, говорил несколько сипло и, если хотел сказать что-нибудь погромче, срывался в фистулу. А она была невелика, отлично и крепко сложена, всегда хорошо одета, очень внимательна и хозяйственна по дому, взгляд имела зоркий. Он казался столь же неинтересен во всех отношениях, как множество губернских чиновников, но и первым браком был женат на красавице - все только руками разводили: за что и почему шли за него такие?

И вот вторая красавица спокойно возненавидела его семилетнего мальчика от первой, сделала вид, что совершенно не замечает его. Тогда и отец, от страха перед ней, тоже притворился, будто у него нет и никогда не было сына. И мальчик, от природы живой, ласковый, стал в их присутствии бояться слово сказать, а там и совсем затаился, сделался как бы несуществующим в доме.

Тотчас после свадьбы его перевели спать из отцовской спальни на диванчик в гостиную, небольшую комнату возле столовой, убранную синей бархатной мебелью. Но сон у него был беспокойный, он каждую ночь сбивал простыню и одеяло на пол. И вскоре красавица сказала горничной:

- Это безобразие, он весь бархат на диване изотрет. Стелите ему, Настя, на полу, на том тюфячке, который я велела вам спрятать в большой сундук покойной барыни в коридоре.

И мальчик, в своем круглом одиночестве на всем свете, зажил совершенно самостоятельной, совершенно обособленной от всего дома жизнью, - неслышной, незаметной, одинаковой изо дня в день: смиренно сидит себе в уголке гостиной, рисует на грифельной доске домики или шепотом читает по складам все одну и ту же книжечку с картинками, купленную еще при покойной маме, смотрит в окна... Спит он на полу между диваном и кадкой с пальмой. Он сам стелет себе постельку вечером и сам прилежно убирает, свертывает ее утром и уносит в коридор в мамин сундук. Там спрятано и все остальное добришко его.                                                                                                                                          28 сентября 1940

 

 

 

 

docx
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
1992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку