Прізвище ім’я __________________
Практичне заняття № 5
Особливості розвитку провідних країн світу на зламі XIX-XX століть
І. Дайте визначення поняттям:
1. Монополія -________________________________________________________________________.
2. Колоніальна імперія -_________________________________________________________________.
3. Мілітаризація - ______________________________________________________________________.
5. Соціальні реформи - _________________________________________________________________.
ІІ. Виконуємо завдання:
1.Проаналізуйте діаграму
Частка Німеччини у світовому промисловому Частка Великої Британії у світовому промисловому
виробництві виробництві
Як змінилася питома вага у світовому виробництві Німеччини та Великої Британії в останній третині ХІХ ст.?
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
Завдяки чому , на вашу думку, Німеччині вдалося за три десятиліття майже подвоїти свою частку в світовому промисловому виробництві?
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
2.Проаналізуйте діаграму
Середня тривалість життя на початку ХХ ст. (1913)
Які висновки про якість життя в різних країнах ви можете зробити , проаналізувавши наведену статистичну інформацію?
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
ІІІ. Виконуємо завдання. Проаналізуйте документи
Документ 1.
«Дарон Асемоглу та Саймон Джонсон з Массачусетського технологічного інституту і Джеймс Робінсон з Університету Каліфорнії в Берклі спробували оцінити вплив колоніалізму... в 64 колишніх колоніях. Економісти припускали, що теперішній розвиток цих держав визначається стратегією, вибраною свого часу метрополією. Там, де кліматичні та епідеміологічні умови були сприятливими, європейці засновували поселення і створювали стабільні політичні інститути, як, наприклад, в Австралії або Новій Зеландії. Там, де смертність була високою, європейці прагнули не селитися, — ці регіони цікавили їх лише як джерело корисних копалини. Відповідно, тут створювалася репресивна система управління, а політичні інститути не розвивалися. Крім того, економіка, орієнтована на експорт природної сировини, стала ідеальною основою для формування корумпованих режимів...».
Зі статті І. Федюкіна «Шкода і користь колоніалізму»
Документ 2.
...Несіть тягар білих
І кращих синів
На тяжку працю пошліть
За тридев’ять морів;
На службу до підкорених Похмурим племенам....
фрагмент із вірша Р. Кіплінга «Тягар білої людини»:
Документ 3.
«Немає чого намагатися освічувати народні маси. Але ми повинні докласти всі зусилля, щоб створити прошарок, який міг би служити посередником між англійцями та мільйонами індійців, підвладних англійцям; прошарок індійський по крові й кольору шкіри, але англійський за смаком, поглядами, мораллю і складом розуму».
Витяг із проекту реформи у сфері освіти,
написаної секретарем Контрольної ради у справах Індії Т. Маколєєм:
Назвіть ще не згадані в тексті позитивні та негативні, на Ваш погляд, наслідки колоніалізму.
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
У чому полягає сутність міфу про «тягар білої людини»?
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
Які були основні цілі освітньої реформи, ініційованої британцями в Індії?
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
ІV. Виконуємо завдання.
Ознайомтеся з висловлюванням російського історика про столипінську реформу.
«То була спроба позбутися вибуху знизу шляхом “революції згори” і створення нової масової опори режиму. …Якби Столипін мав 20 років, то ці переміни, можливо, виявилися б найсерйознішим явищем… Столипінський шлях був страшним, жорстоким... але це шлях буржуазного прогресу».
Натан Ейдельман, російський історик
Що, на Вашу думку, означає «якби» в оцінці реформи?
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
Сформулюйте своє ставлення до оптимістичного прогнозу історика Ейдельмана, що Росія могла б через 20 років стати в один ряд з провідними країнами світу.
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________