Особливості розвитку провідних країн світу на зламі XIX-XX століть

Про матеріал
Практичне заняття Особливості розвитку провідних країн світу на зламі XIX-XX століть
Перегляд файлу

Прізвище ім’я __________________

Практичне заняття  № 5

Особливості розвитку провідних країн світу на зламі XIX-XX століть

 

І.  Дайте визначення поняттям:

1. Монополія -________________________________________________________________________.

2.  Колоніальна імперія -_________________________________________________________________.

3. Мілітаризація - ______________________________________________________________________.

5. Соціальні реформи - _________________________________________________________________.

 

ІІ. Виконуємо завдання:

1.Проаналізуйте діаграму

Частка Німеччини у світовому промисловому                     Частка Великої Британії у світовому промисловому

виробництві                                                                                                      виробництві

 

Як змінилася питома вага у світовому виробництві Німеччини та Великої Британії в  останній третині ХІХ ст.?

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

 

Завдяки чому , на вашу думку, Німеччині вдалося за три десятиліття майже подвоїти свою частку в світовому промисловому виробництві?

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

 

2.Проаналізуйте діаграму

Середня тривалість життя на початку ХХ ст. (1913)

 

 

Які висновки про якість життя в різних країнах ви можете зробити , проаналізувавши наведену статистичну інформацію?

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

 

 

ІІІ. Виконуємо завдання. Проаналізуйте документи

Документ 1.

«Дарон Асемоглу та Саймон Джонсон з Массачусетського технологічного інституту і Джеймс Робінсон з Університету Каліфорнії в Берклі спробували оцінити вплив колоніалізму... в 64 колишніх колоніях. Економісти припускали, що теперішній розвиток цих держав визначається стратегією, вибраною свого часу метрополією. Там, де кліматичні та епідеміологічні умови були сприятливими, європейці засновували поселення і створювали стабільні політичні інститути, як, наприклад, в Австралії або Новій Зеландії. Там, де смертність була високою, європейці прагнули не селитися, — ці регіони цікавили їх лише як джерело корисних копалини. Відповідно, тут створювалася репресивна система управління, а політичні інститути не розвивалися. Крім того, економіка, орієнтована на експорт природної сировини, стала ідеальною основою для формування корумпованих режимів...».

 Зі статті І. Федюкіна «Шкода і користь колоніалізму»

 

Документ 2.

...Несіть тягар білих 

І кращих синів

На тяжку працю пошліть

За тридев’ять морів;

На службу до підкорених Похмурим племенам....

фрагмент із вірша Р. Кіплінга «Тягар білої людини»:

Документ 3.

«Немає чого намагатися освічувати народні маси. Але ми повинні докласти всі зусилля, щоб створити прошарок, який міг би служити посередником між англійцями та мільйонами індійців, підвладних англійцям; прошарок індійський по крові й кольору шкіри, але англійський за смаком, поглядами, мораллю і складом розуму».

 Витяг із проекту реформи у сфері освіти,

написаної секретарем Контрольної ради у справах Індії Т. Маколєєм:

Назвіть ще не згадані в тексті позитивні та негативні, на Ваш погляд, наслідки колоніалізму.

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

У чому полягає сутність міфу про «тягар білої людини»?

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

Які були основні цілі освітньої реформи, ініційованої британцями в Індії?

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

ІV. Виконуємо завдання.

Ознайомтеся з висловлюванням російського історика про столипінську реформу.

«То була спроба позбутися вибуху знизу шляхом “революції згори” і створення нової масової опори режиму. …Якби Столипін мав 20 років, то ці переміни, можливо, виявилися б найсерйознішим явищем… Столипінський шлях був страшним, жорстоким... але це шлях буржуазного прогресу».

Натан Ейдельман, російський історик

 

Що, на Вашу думку, означає «якби» в оцінці реформи?

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

 

Сформулюйте своє ставлення до оптимістичного прогнозу історика Ейдельмана, що Росія могла б через 20 років стати в один ряд з  провідними країнами світу.

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

 

doc
До підручника
Всесвітня історія 9 клас (Полянський П.Б.)
Додано
14 грудня 2021
Переглядів
1809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку