На цьому етапі роботи, соціальний пeдагог може також запропонувати підліткам взяти участь у психологічному тренінгу, для того, щоб дослідити ознаки своєї особистості, навчитися взаємодіяти з іншими, зберігаючи свою індивідуальність.
1. Джужа О.М., Корецькнй С.М. Проблеми девіантної поведінкн (кримінологічннй аспект) // Наук, вісник національної академії внутрішніх справ України. - К, 2003. – № 9. - С. 183.
Закалюк А.П. Прогнозирование и предупреждение индивидуального преступного поведення. - М.: "Юрид. лит-ра", ! 986. - С. 21.
4. Корецький С. М. Індивідуальне прогнозування девіантної поведінки неповнолітніх // Вісник MBC. - К : BHП MBC України, 2005. - № 5. - С. 127-130.
Проблеми бездоглядності та безпритульності дітей: Тематична державна доповідь про становище дітей в Україні / Міністерство України у справах сім'ї, дітей та молоді. - К., 2004. - С. 49.
7. 8. Яковлев А.М. Социальная психология о преступности. - М., 1975. - С. 39.
Н.О. Апаршина
м. Київ
ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЫІО — ПЕДАГОГІЧНОЇ РОБОТИ
3 НЕБЛАШОПОЛУЧНИМИ СІМ’ЯМИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ
3АКЛАДАХ
В cmammi аналізуються основні види, форми соціально-педагогічної роботи, які застосовуються соціальними педагогами в загальноосвітніх закладах: з неблагоолучною сім’єю.
В статье анализируется основные виды, формы социалъно - педагогической paбomы, которые применяются сациальньм педагогом в общеобразовательных учреждениях с неблгополучными семьями.
Basic kinds , forms of socially-pedogogical work , which are exercised by а social teacher in general establishments with unhappy families , are anolyzed in the article.
Сім'я в yci часи була основою суспільства, осередком формування особистості. Сучасна сім’я, як i все суспільство, зазнала значних змін. Сьогодні в українському суспільстві досить актуальною є проблема
неблагополучних сімей, оскільки на сучасному етапі розвитку держави особливого значення набуває проблема розвитку та зміцнення сім'ї, як основного осередку виховання підростаючого покоління.
Аналіз чинного в Україні законодавства дозволяє зробити висновок, що неблагополучними є ті сім’ї, в яких порушуються права її членів, права людини, порушуються юридичні норми суспільства [5]
Стосовно змісту поняття «неблагополучна сім'я» існують різні погляди. Використовуються для опису її неблагополуччя термін «функціонально- неспроможна», «сім'я у кризовій ситуації», «аморальна сім’я», «сім'я з насильством щодо членів родини», «сім’ї, де є серйозні помилки i прорахунки у вихованні дітей», «конфліктна сім’я», сім’ї алкоголіків i наркоманів, сім'ї, де с засуджені чи ув'язнені.
Ми використовуймо поняття «неблагополучна сім’я», тлумачиться нами як неповна; сім'я, в якій батьки ведуть аморальний спосіб життя; сім’я зі стійкими конфліктами між батьками та дітьми; сім’я «нових» українців, зовні благополучні, але такі, що систематично припускають серйозні педагогічні помилки внаслідок педагогічної неосвіченості, безграмотності (надмірна батьківська любов, застосування фізичних покарань, формальне ставлення до дитини, неврахування індивідуально — психологічних особливостей дитини в процесі сімейного виховання) [2, c.111 - 115]
В.М. Шахрай неблагополучні сім’ї поділяє на три групи:
Кожна неблагополучна сім'я дуже своєрідна, зі своїми конкретними проблемами, i відповідно, індивідуальним підходом. Особливе місце у роботі з такими сім’ ями (а вони є основними об'єктами роботи) належить соціальним педагогам, вони «педагогізують» сім’ю та її мікросередовище, створюють педагогічні умови для благополуччя сім’ї, що дозволяє їй набути позитивного соціального досвіду, засвоїти соціальні цінності й організовувати свою життєдіяльність на цій основі.
Аналізуючи функції посадових осіб, котрі працювали з дітьми i молоддю в Україні радянського періоду, i зіставляючи ïx з функціями соціального педагога, визначаємо, що у різні часи соціально-педагогічною роботою займалися:
Відповідно до концепції реформування загальноосвітньої школи Міністерство освіти i науки України визначає для соціальних педагогів та практичних психологів [лист Міністерства освіти i науки України від 02..08.2001 р. № 1/9-272 «Про особливості діяльності практичних психологів (соціальних педагогів) загальноосвітніх навчальних закладів»] види, напрямки та функції професійної діяльності .
Виходячи з цього, нині завданням соціального педагога у роботі з неблагополучною сім’єю визначають:
Основним змістом соціально-педагогічної роботи з неблагополучною сім’єю є забезпечення сім’ї різними видами соціального обслуговування (соціальної допомоги та соціальних послуг), реабілітаційна та профілактична робота, соціальний супровід окремих категорій сімей та соціальне інспектування неблагополучних сімей. Вони реалізуються в практичній діяльності соціального педагога шляхом використання різноманітних методів, прийомів i форм соціально-педагогічної роботи.
Соціально-педагогічне обслуговування спрямоване на задоволення потреб i розв’язання поточних проблем, протиріч сім’ї, які виникають у процесі її життєдіяльності через надання ciм’ям та її членам різних видів матеріальної (одяг, медикаменти, харчування, санаторні путівки), психологічної, (психологічна підтримка сім’ї в складних життєвих ситуаціях; надання різноманітних консультативних послуг сім'ї; створення мережі організацій для надання культурно-освітніх i фізично-оздоровчих послуг членам сім'ї, забезпечення ii змістовного дозвілля (центри дозвілля, навчальні курси, клуби та гуртки за інтересами, школи молодої сім’ї тощо).
Соціально-педагогічна профілактика покликана розв’язувати завдання з локалізації, обмеження, виявлення, попередження й запобігання неконструктивної взаємодії між членами сім'ї, різних форм насильств, помилок у сімейному вихованні, формування різних видів хімічної залежності у членів сім’ї, виявлення потенційно
неблагополучних ciмeй (лекції, семінари, тренінги, клуби для ciмeй, тематичні Дні, передачі по радіо i телебаченні тощо).
Соціально-педагогічна реабілітація спрямована на відновлення виховного потенціалу сім’ї, захист прав членів родини в кризових ситуаціях, зміну соціального та сімейного статусу окремих членів родини. Об'єктами соціальної реабілітації в сім’ї є члени родини, які зазнають у ній різних форм психічного, фізичного та сексуального насильства; сім'ї, які за певних умов послабили a6o неправильно реалізують свою виховну функцію; сім’ї, в яких окремі члени потребують медичної a6o професійної реабілітації.
Основні форми роботи з соціальної реабілітації неблагополучної сім'ї — це індивідуальні та групові. Серед індивідуальних форм роботи важлива роль належить консультаціям i психотерапевтичним бесідам із батьками, подружжям i дітьми. Серед групових форм роботи варто зазначити тренінгові заняття, які можуть проводитися як із подружніми парами, так i окремо з чоловікам та жінками. Груповими формами психолого-педагогічної реабілітації є семінари, відео лекторії, зустрічі зі спеціалістами, групи самодопомоги тощо.
Соціально-педагогічний супровід — це довготривала, різноманітна допомога різним типам неблагополучних сімей, формування здатності сім'ї самотужки долати свої труднощі, реалізовувати власний соціальний i виховний потенціал; корекція й покращення внутрішньосімейних стосунків, зв’язків сім'ї з мікро- та макросередовищем (матеріальна та психологічна допомога, соціальні послуги, консультування, захист інтересів сім’ї в органах державної влади) [2, c.111 - i 15].
Складовою соціально-педагогічного супроводу є соціальне інспектування , мета якого полягає в здійсненні контролю соціальним педагогом чи працівником за реалізацію в сім’ї прав ii членів, виявленням випадків ïx порушення та умов, що цьому сприяють.
Основними об’єктами соціального інспектування є сім’ї, де дорослі члени сім’ї ведуть аморальний спосіб життя, перебувають на обліку в поліції; наркологічному диспансері, в службі у справах неповнолітніх як неблагополучна сім'я. Також об’єктами соціального інспектування є сім’ї, у яких дитина перебуває на обліку в службі у справах неповнолітніх, у наркологічному диспансері, повернена з притулку для неповнолітніх у сім'ю, не відвідує школу, схильна до бродяжництва [18, с. 121—124].
У процесі соціального інспектування соціальний педагог реалізує такі функції: діагностичну, запобіжно-профілактичну, інформаційну, наглядово-контрольну, охоронно-захисну, комунікативну .
У свою чepгy, дослідник даної проблеми І. М. Трубавіна розрізняє конкретні етапи здійснення соціюально-педатгічного супроводу неблагополучної сім’ї соціальним педагогом, на яких реалізуються адекватні методи i форми роботи.
Етап 1. Виявлення неблагополучних сімей для подолання кризової ситуації. Якщо сім'я порушила морально-правові норми суспільства й перебуває на обліку в поліції, то можливістю для збереження батьківвьких прав є взаємодія сім'ї з соціальним педагогом) у разі зняття сімейної кризи, її причин сім'я знову починає жити своїм життям, але під наглядом соціального педагога й міліції.
Етап 2. Знайомство із сім’єю, збір інформації про неї, визначення її проблем, формування позитивної мотивації до участі в роботі з соціальним педагогом.
Етап 3. Подолання опору з боку окремих членів сім'ї соціальній роботі через опосередкований вплив інших членів сім'ї, роз’яснення необхідності такої роботи, звернення до позитивних вчинків у сімейних стосунках, інформування про наслідки бездіяльності, показ перспектив роботи.
Етап 4. Отримання згоди сім'ї на соціально-педагогічну роботу, укладання контракту про обов'язки сторін у процесі діяльності.
Етап 5. Подолання наслідків неблагополуччя, стабілізація й корекція стосунків, зміцнення зв'язків із мікросередовищем, усунення причин неблагополуччя; розв’язання проблем сім'ї.
Етап 6. Профілактика рецидивів неблагополуччя, спрямування сім’ї на самовизначення й самостійне розв'язання проблем; перевірка результатів роботи через опосередкований чи безпосередній нагляд.
Етап 7. Вихід із сім'ї соціального педагога; закінчення дії контракту; аналіз отриманих результатів; розробка рекомендацій щодо подальшого самостійного життя родини [6, с, 43-44
Як вважають сучасні дослідники Л. М. Завацька, Шахрай В. Шульга В. В, змістом компетентності соціального педагога у загальносвітовому закладі є три складові: участь в управлінні навчальним закладом; у виховному процесі, а також у створенні сприятливого виховного середовища. Соціально-педагогічна робота з неблагополучною› сім’єю спрямована на створення умов для подолання сім'єю причин і наслідків свого неблагополуччя.
Водночас, вивчаючи особливості з роботи різних державних установ, ми виявили такі організаційні форми, які застосовуються тільки соціальним педагогом стосовно неблагополучних сімей в Україні спільно з іншими установами та особами:
невиконання батьками своїх обов'язків щодо дітей, допомога в ïx припиненні (матеріальна, у працевлаштуванні, розв'язанні житлових, психологічних, медичних проблем тощо).
Відділи освіти у райвиконкомах (через інспекторів з охорони дитинства):
- психологічна підтримка сім'ї; - соціальна реклама здорового, сімейного способу життя; - організація сімейного дозвілля, спілкування, відпочинку; оздоровлення дітей з неблагополучних сімей та дітей з девіантною поведінкою; - вивчення проблем і потреб сімей різних типів.
-соціальна реклама здорового, сімейного способу життя;
Соціально-педагогічна робота з сім’єю може бути визнана ефективною, якщо вона сприяє підтримці, збереженню цілісності та позитивному розвитку сім’ї, захисту її прав у суспільстві й прав членів сім’ї в родині.
Україна має досвід розробки програм «Соціальний супровід неблагополучної сім’ї», яку реалізують Український державний центр соціальних служб для молоді, Комітет у справах неповнолітніх, Міністерство
внутрішніх справ України, Український центр практичної психології i соціальної роботи. Програма мас за мету збереження цілісності неблагополучної сім'ї, захист прав ii членів через створення умов для ïx розвитку i самореалізації у сім'ї i суспільстві. Це перша комплексна програма такого роду в Україні, вона диктується необхідністю попередження девіантної поведінки в сім'ї, а потім вже в суспільстві, бо сім'я мoжe бути як «колискою демократії», так i «колискою насильства», яке потім може поширюватися за межі сім'ї.
Отже, діяльність соціального педагога щодо надання допомоги сім’ям спирається на розроблену програму, в якій закладено основний зміст, форми i методи роботи. Звичайно, проблема є досить динамічною, постійно видозмінюється, враховуючи інноваційні технології, які виробляються у процесі її реалізації. Соціальний педагог повинен усвідомлювати, щo становлення особистості дитини не може знаходитись під суперечливим впливом сім’ї та школи. [9, c.221 - 224]
Отже, враховуючи, що неблагополучна сім'я в основному формує неблагополучних дітей, то батьки потребують конкретної кваліфікованої методичної допомоги з урахуванням особливостей виховання дитини в кожній неблагополучній сім'ї потенційних виховних можливостей, індивідуально-психологічних особливостей дитини. Цього можна досягти, якщо взаємостосунки соціального педагога з батьками будуються на основі співробітництва, взаємодопомоги, взаєморозуміння. Цьому сприяє зміцнення контактів з сім'єю розуміння складних процесів, що відбуваються в сучасній сім’ї, використання її позитивного виховного потенціалу, пропаганда кращого досвіду сімейного виховання.