Особливості структури та семантики складносурядних, складнопідрядних і безсполучникових складних речень.

Про матеріал

Інтерактивні методи й прийоми відповідають структурі уроку. Схеми, картки допомагають здобувачам освіти розвивати зв'язне мовлення на лінгвістичну тему. Робота в групах дає можливість охопити значний обсяг матеріалу, зробити аналіз мовних явищ. Крім цього, учні повторють спадщину творів Т.Г. Шевченка, розвивають партнерські стосунки, глибше засвоюють багатоаспектний матеріал із розділу для використання під час виконання контрольних робіт, підготовки до ДПА.

Перегляд файлу

 Тема: Особливості структури та семантики складносурядних, складнопідрядних і безсполучникових складних речень.

Мета: систематизувати знання, навички та вміння  щодо використання

              складних речень із різними видами зв'язку, визначення їх частин,

              для формування  компетентного мовця, доцільно використовувати типи складних речень;

знаннєва складова:  проводити аналітичні міркування щодо синтаксису таких типів речень, пояснювати розділові знаки правилами;

діяльнісна складова: визначати ознаки складних речень, їх види та структуру, способи вираження головних та другорядних членів речення, правильно їх інтонувати та розставляти розділові знаки;

ціннісна складова: оцінювати виражальні можливості складних речень у творах Т.Г.Шевченка.

Тип уроку: систематизація й узагальнення вивченого,

 Методи: пояснювально-ілюстративний  

 Прийоми: робота в групах, "займи позицію", "ланцюжок"

Обладнання: опорна схема складного речення, картки з текстами має кожний учасник у груп.і

 

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент

Повідомлення теми уроку, Визначення очікуваних результатів.

*Виходячи з теми, визначте, над чим ми працюватимемо на уроці? (виступи здобувачів освіти).

II Повідомлення мети уроку. Мотивація діяльності.

Учитель На уроці ми відпрацюємо навички та вміння визначати види й типи складних речень.

Виконуючи вправи на їх розпізнавання,обґрунтовуючи свої  міркування, працюючи над творчими завданнями, ви будете розвивати мислення, мовлення, аналітичні здібності, увагу.      Інтерактивна складова ініціюватиме спілкування, обмін інформацією, демонструватиме активність у розгляді прикладів, пов'язаних із поетичною спадщиною Т.Г.Шевченка.

                   

III Актуалізація опорних знань

1. Лінгвістичний монолог за схемою "Складне речення"’

 

 

 

 

 

 

2. Заповнити таблицю, назвавши сполучники СПР, "ланцюжком"

    з'ясувальні……….

    означальні………

    порівняльні…….

    часу…………..

    місця………

    способу дії……..

    умови………..

    наслідкові……….

    допустові…………

IVОпрацювання теми

1. Робота в групах

 Учні співпрацюють у групах, із яких одна – експертна - із складу найсильніших. У межах кожної групи здобувачі освіти вчаться співпрацювати, розвивати партнерські здібності, підтримку. Експерти аналізують виступи, оцінюють, висловлюють зауваження, доповідачі представляють роботу груп біля дошки; учні записують у зошити окремі речення, які, на їхню думку, виявилися цікавими.

Завдання

1. Інтерактивна робота"Займи позицію"

Умови: учням пропонується завдання, яке треба виконати за умовою та прокоментувати.

1 група: вилучити з- поміж наведених речень"зайве", обґрунтувати вибір, визначити граматичну основу, накреслити схеми

І смеркає, і світає,

День Божий минає,

І знову люд потомлений ,

І все спочиває…

***

Лягло сонце за горою,

Зірки засіяли,

А козаки, як та хмара,

Ляхів обступали.

***

Цвітуть сади, біліють хати,

А на горі стоять палати,

Неначе диво.

***

Слава тобі, Гамаліє,

На весь світ великий,

На всю Україну,

Що не дав ти товариству

Загинуть на чужині!

2 група: знайти речення, яке відповідає схемі  ׀  ׀,(щоб  ), (щоб  ), прокоментувати вибір

Розкажи, як за горою

Сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка

Воду позичає.

***

Якби мені черевики,

То пішла б я на музики,

Горенько моє!

***

Недавно я поза Уралом

Блукав і Господа благав,

Щоб наша правда не пропала,

Щоб наше слово не вмирало.

***

В таку добу під горою,

Біля того гаю,

Щось чорніє над водою,

Щось біле блукає.

3 група: з-поміж речень знайти те, що відповідає такій характеристиці: складне, складається з трьох частин, головної і двох підрядних-умови та міри й ступеня дії

Якби ви вчились так, як треба,

То й мудрість би була своя.

***

Гетьмани, гетьмани,

Якби-то ви встали,

Подивились на той Чигирин,

Що ви будували, де ви панували.

 

***

Вибачайте, люди добрі,

Що козацьку славу

Так навмання розказую,

Без книжної лави.

***

Ще треті півні не співали,

Ніхто ніде не гомонів,

Сичі в гаю перекликались,

Та ясен раз у раз скрипів.

4 група: розставити розділові знаки, пояснити їх уживання, прокоментувати типи речень.

Минають дні, минають ночі,

Минає літо,

Шелестить пожовкле листя,

Гаснуть очі,

Заснули думи, серце спить.

***

Вітер віє-повіває,

По полю гуляє:

На могилі кобзар сидить

Та на кобзі грає.

***

Гомоніла Україна,

Довго гомоніла,

Довго, довго кров степами

Текла-червоніла.

 

***

І день, і ніч ґвалт, гармати;

Земля стогне, гнеться.

Сумно, страшно, а згадаєш –

Серце усміхнеться.

2. Учні виконують індивідуальні завдання на картках. Установити відповідність.

1 група

Не шукайте, не питайте

Того, що немає

І на небі.    

***

Схаменіться! Будьте люди,

Бо лихо вам буде.

***

Чи дівчина, що милого

Щодень виглядає,

В'яне, сохне сиротою.    

***

Виспівує та щебече,

Поки місяць зійде,

Поки тії русалоньки

З Дніпра грітись вийдуть.   

1

2

3

4

 

                                                                                          а) підрядне означ.

б)підрядне часу

                                                                                                  в)підрядне з'ясувал.

                                                                                                  г)підрядне причини

                                                                                                  д)підрядне допуст.

2 група

Бо, хто матір забуває,

Того бог карає,

Того діти цураються,

В хату не пускають.  

***

Я так її, я так люблю

Мою Україну убогу,

Що проклену святого бога,

За неї душу погублю.

***

 

Отак і ви прочитайте,

Щоб не сонним снились

Всі неправди…

 

***

І блідий місяць на ту пору

Із хмари де-де виглядав,

Неначе човен в синім морі,

То виринав, то потопав.    

1

2

3

4

 

 

 

 

                                                                     а) підрядне мети

                                                                     б) підрядне порівн..

                                                                     в) підрядне з'ясувальне

                                                                     г) підрядне міри і ступ.

                                                                     д)підрядне причини

 

3 група

І ніхто не бачив,

Що мала дитина у куточку плаче.

***

Та хоч крізь сон подивлюся

На ту Україну,

Де ходили гайдамаки

З святими ножами.  

***

Босфор аж затрясся, бо зроду не чув

Козацького плачу…   

***

Невесело на світі жить,

Коли нема кого любить.   

1

2

3

4

 

 

 

 

                                                                            а) підрядне причини

                                                                            б) підрядне з'ясувальне

                                                                            в) підрядне означ.

                                                                            г) підрядне мети

                                                                            д) підрядне часу

 

 

4 група

Вибачайте, люде добрі,

Що козацьку славу

Так навмання розказую,

Без книжної справи.   

 

***

Прибивсь якось і в Чигирин,

І в монастир отой дівочий,

Що за пісками на болоті

У лозах самотній стоїть.   

 

***

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди,

Поки сонце в небі сяє…

 

***

Прилини до мене, хоч на одне слово,

Та про Україну мені заспівай.   

1

2

3

4

 

 

 

 

                                                                                           а) підрядне часу

                                                                                           б) підрядне причини

                                                                                           в) підрядне з'ясувальне

                                                                                           г) підрядне означальне

                                                                                           д) підрядне допустове

 

Творча робота

Виконується індивідуально. Підготувати стилістичний аналіз тексту за планом.

1Сфера вживання стилю.

2 Основна функція.

3Лексичні особливості.

4 Стилістичні особливості.

Тарас Шевченко… Такий великий, що бути більшим не можна. Як Україна. Як світ. Ріс безрідним сиротою, а став найкревнішим усім нам з покоління в покоління. Був кріпаком, а заговорив і показав шлях до свободи. Жив в імперії сваволі, насильства й наруги, де на всіх язиках все мовчить, а кликав не скриводушничати, порвати кайдани і йти просто, щоб не було за собою і зерна неправди.

Карався, мучився, але не каявся, Був на дні безпросвітного пекла, а сягнув абсолюті моралі й інтелекту: дав книгу буття народу, висіяв зі своєї руки українське письменство і йде на його чолі як вісник нової, вільної сім'ї.

Він безсмертний, як саме життя, тому став нашою долею і заповітом. І на стороні правди, любові і честі стоїть його слово.

                                                                                           Б.Харчук

 Стилістичний аналіз тексту

Висловлювання Б. Харчука оформлено в публіцистичному стилі й розраховане на масового читача,викликаючи почуття гордості за національного Пророка - Т.Г.Шевченка. Кожна мікротема тексту має безкомпромісні елементи впливу вдало підібраними синтагмами, які підкреслюють морально – етичні риси поета. Вони переносяться в площину свідомості читача й допомагають обирати шлях правди, любові й честі, жити за законами здорової моралі.

Використання незакінченого речення на початку спонукає до роздумів і викликає почуття загальнонародної любові до дорогої людини, великої, як світ. Епітети, метафори, порівняння вносять емоційно – експресивну динаміку у визначенні величі Т.Шевченка. У тексті оправдано використано речення різних синтаксичних конструкцій для вираження логічної думки, яка реалізується й естетично оформлюється  в слові.

 

Запитання й завдання

1 Які ключові теми у поетичних творах Т.Шевченка ви можете визначити?

2 Які риси властиві поезіям митця і його творчості взагалі?

3 До яких видів лірики можна віднести поезію Т.Шевченка?

4 Які настроєві образи присутні в поезіях, розглянутих на уроці? Із чим вони пов'язані?

5 Які мовно - виражальні засоби використовує автор у творах, їхня роль?

6 У чому сила Шевченкового слова?

ІV. Рефлексія

  • Чи вдалося вам повторити вивчене й закріпити його?
  • Що вдалося легше, а що важче?
  • Які поради можете дати учням?

VI. Домашнє завдання 

     Повторити вивчене про складні речення, написати відгук на урок.

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
21 червня 2021
Переглядів
481
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку