Особливості уроку спрямованого на розвиток критичного мислення учнів.

Про матеріал
Планування уроків, які сприяють розвитку критичного мислення частково відрізняються від традиційних уроків. У даній статті можно ознайомитися з особливостями планування ефективного уроку спрямованого на розвиток критичного мислення учнів.
Перегляд файлу

Особливості уроку спрямованого на розвиток критичного мислення учнів

     Методики критичного мислення пройшли апробацію в різних країнах. Це ґрунтовно досліджена модель, за якою навчатися найефективніше.

1.Сприйняття інформації (доцільно використовувати різні джерела інформації).

2. Аналіз висновків - інформації.

3. Зіставлення їх із протилежними точками зору.

4. Розроблення системи доказів на підтримку відповідної точки зору.

5. Прийняття рішення, яке ґрунтується на доказах.

    Планування уроків, які сприяють розвитку критичного мислення частково відрізняються від традиційних уроків. Тему уроку краще формулювати у вигляді запитання, так як саме запитання спонукає до дослідження. Наприклад, тему уроку «Погода в рідному краї» варто сформулювати запитанням «Чи впливаємо ми на погоду?». Матеріал буде вивчатися учнями той самий, проте, запитання ще спочатку стимулює до дослідження.

    Варто чітко зазначити очікування на кінець уроку. Завдання уроку потрібно визначати для розвитку критичного мислення та умінь, зокрема, не тільки стосовно змісту, а й стосовно процесу вивчення прийомів мислення, дослідження та спілкування, якими учні будуть користуватися у ході уроку.

      При плануванні уроків критичного мислення  вчителю  необхідно забезпечувати:

  • активну участь учнів у процесі навчання;
  • встановлення зворотного зв’язку в системі "учитель – учень";
  • можливість застосування набутих навичок і знань в реальних життєвих та навчальних ситуаціях;
  • розвиток цільових навичок поведінки (самостійної творчої діяльності, роботи в малих групах);
  • мотивацію учнів до підвищення ефективності своєї діяльності на заняттях і в реальних ситуаціях;
  • можливість отримувати знання на груповому та індивідуальному рівнях.

   Урок починається з розминки, яка замінює так звані організаційні моменти класичного уроку. Головна функція розминки - створення сприятливого психологічного клімату для творчого розвитку особистості на уроці.

   Наступний етап: обґрунтування навчання. Знання має цінність лише тоді, коли воно використовується на практиці та усвідомлюється теоретично. Майбутнє відкривається дітям, які критично перевіряють інформацію та вибудовують свої особисті реальності. Отже, кожна тема уроку мас бути обґрунтованою.

  Актуалізація. На етапі актуалізації учні активно пригадують, що вони знають із цієї теми. Учні встановлюють рівень власних знань з предмета, до якого можуть додати нові знання. Інформація, яку учні не пов'язують з уже відомою, втрачається дуже швидко. Девіз етапу: «Пробудіть, викличте зацікавленість, схвилюйте, спровокуйте учнів пригадати те, що вони знають». Те, що людина знає, визначає те, про що вона може дізнатися. Навчання - активна та цілеспрямована діяльність. Установлення мети навчання є вирішальним моментом тривалого навчання.

    Усвідомлення змісту. Наданому етапі учень знайомиться з новою інформацією. Методики критичного мислення передбачають, що на цьому етапі вчитель має найменший вплив на учня. Учень самостійно отримує та аналізує Інформацію, перевіряє своє особисте розуміння цієї інформації.

       Рефлексія. Учень висловлює своїми словами певну думку. Він стає власником ідеї, коли висловлює ЇЇ своїми словами. Відбувається обмін думками. Мислити критично легше в атмосфері демократичності. У такій атмосфері розквітає розмаїття поглядів, в такій атмосфері приймають правильні рішення.

      Для формування критичного мислення вчитель з учнями повинен пройти через три стадії:

  • виклику (пробудження  інтересу);
  • стадії реалізації змісту ( осмислення матеріалу під час роботи над ним);
  • рефлексія (узагальнення, підведення підсумків).

Завдання фази виклику:

  • актуалізувати  в учнів знання та зв’язки з матеріалом, який вивчається;
  • пробути пізнавальний інтерес  до матеріалу;
  • допомогти учням самим визначити напрям при вивченні теми.

Завдання фази реалізації змісту:

  • допомогти активно сприймати навчальний матеріал;
  • допомогти співвіднести  старі знання з новими.

Завдання фази рефлексії:

  • допомогти самостійно узагальнити навчальний матеріал;
  • допомогти самостійно визначити напрям подальшого вивчення матеріалу.

Критичне мислення формується та розвивається під час опрацювання інформації, розв’язання задач, проблем, оцінки ситуації, вибору раціональних способів діяльності. Тому такі уроки, де це постійно відбувається, створюють плідні умови для формування та розвитку критичного мислення. Якщо ж планувати етапи уроку з використанням на них відповідних специфічних прийомів та методів технології формування та розвитку критичного мислення, то результат буде ще більш високим.

 

 

docx
Додано
27 січня 2020
Переглядів
924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку