Українська мова. 6 клас
Тема: Іменники І відміни. Особливості відмінювання іменників
І відміни
Тип уроку: засвоєння нових знань із використанням інтерактивних та ІК технологій.
Мета: повторити відомості про відміни іменників, поглибити знання про іменники І відміни; ознайомити учнів із ознаками, за якими іменники поділяються на групи; формувати навички правильного вживання відмінкових закінчень іменників; розвивати вміння узагальнювати, порівнювати; виховувати в учнів любов до рідної мови, інтерес і повагу до культури і традицій українського народу.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки, аркуші паперу, кольорові ручки, наочний друкований матеріал, фізична карта України.
Перебіг уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Якщо ти знаєш – все у твоїх силах,
Якщо не знаєш, то не втнеш,
Якщо ти знаєш - летиш на крилах,
Якщо не знаєш, то повзеш.
Чи на землі ти, а чи в небі.
Чи, може, в глибині морській –
Знання поможуть при потребі:
То знай же, друже, і умій.
Д.Білоус
1. Редагування асоціативного куща, використовуючи метод
«Згодний – Незгодний» (слайд 1).
Учні уважно вивчають подану інформацію, знаходять правильні і неправильні твердження, по черзі оголошують свій вибір, аргументуючи. Якщо учень не погоджується з твердженням, то піднімає руку, висловлює свою думку. Після колективного редагування отриману інформацію записують.
2. Гра «Шифрувальник» ( слайд 2).
Учні пробують з’ясувати , які знання з курсу української мови закодовані під цифрою 4 (слайд 3).( 4 роди, 4 відміни іменників);учні називають відміни іменників (слайд 4).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Систематизація, узагальнення, поглиблення знань учнів.
1. Повідомлення теми, мети, завдання уроку. Оголошення епіграфа уроку . Слово вчителя.
Сьогодні діти ми з вами продовжимо вивчення теми «Іменники І відміни». Свою увагу ми зосередимо на відомому вам уже матеріалі. Неновим для вас буде слово «відміна», «відмінок» , «рід», «число». Отже, тема нашого уроку «Іменники І відміни. Особливості відмінювання іменників І відміни.» (слайд 5) .
Мета нашого уроку.... (вчитель оголошує мету і з’являється слайд 6)
Але вивчення та узагальнення нашого матеріалу буде у незвичайній формі. Ми з вами, вивчаючи цей матеріал, будемо мандрувати регіонами прекрасної нашої України. У кожному з регіонів ми завітаємо до музею народного мистецтва. Там на нас будуть чекати наші екскурсоводи, які ознайомлять нас із колоритом національного вбрання кожного з регіонів. Адже народний одяг…(слайд 7).
Наше завдання уважно їх слухати. Адже в кінці екскурсії нам потрібно буде зробити свої висновки, які з костюмів нам найбільше сподобалися і ми б хотіли сьогодні їх носити.
Але кожен із музеїв має свої квитки і щоб їх придбати і відвідати всі музеї, нам потрібно правильно виконувати всі завдання .
Учитель на карті показує територію України та її регіони (з’являється слайд 8).
І ось, діти, ми розпочнемо свою подорож із регіону Карпат(Галичина,Закарпаття,Буковина), але щоб завітати у цей музей, нам потрібна перепустка. А в ній ідеться, чи вміємо ми визначати відміни іменників.
Завдання 1. Виписати з речення,що є епіграфом уроку, іменники, визначити їх відміну (слайд 7) .
Молодці. Як нагороду за ваші знання і вміння кожна група отримує квиток, який дозволить відвідати музей у будь-якому регіоні ,за умови,якщо ви і надалі правильно виконуватимете завдання і вивчите новий теоретичний матеріал.
Ось ми з вами у Карпатах. Дитина розповідає про карпатський костюм і появляється (слайд 9).Назвати ім. власні назви,ім..,що мають форму однини.
Ми зрозуміли, найкращий костюм-це карпатський. Але час у нас обмежений і ми мандруємо до наших сусідів на Волинь. Щоб прослухати і побачити одяг Волині, ми повинні з’ясувати, за якими ознаками іменники поділяються на групи? (З’являється слайд 10). Це і є завданням нашого уроку.
1.Іменники 1 і 11 відміни мають групи. Щоб визначити групу ім..1 в. потрібно з’ясувати кінцевий приголосний основи. Спробуймо погрупувати дані слова за кінцевим приголосним основи(пригадуємо,що таке основа,,коли приголосні м’які, які шиплячі).(слайд11,12). Отже,іменники,основа яких закінчуються на твердий приголосний …(сл..13).
2.Переконаємося у правильності наших висновків..
Колективна робота з підручником.
Учні розглядають таблицю (с.113), дають відповідь на запитання:
– Які іменники І відміни належать до твердої, м’якої, мішаної групи? (слайд 13).
Ми справились із теорем. завданням і подорожуємо на Волинь. Дитина розповідає і появляється слайд про Волинь(слайд 14).Назвати іменники 1 відміни,визначити групу.
Далі ми помандруємо на Поділля. Щоб потрапити до цього музею виконаймо наступне завдання на закріплення .
Вправа 268 (робота у групах).
Молодці, діти, Зараз на нас чекає Поділля. Дитина розповідає і появляється (слайд 15).
Дивовижний одяг цього краю, але я з нетерпінням чекаю подорож до Полісся. Перепусткою у цей надзвичайно красивий край буде вміння відмінювати іменники 1 відміни.
Поділ іменників на групи впливає на особливості їх відмінювання.
Прослідкуємо особливості відмінювання іменників І відміни за табл.
Самостійна робота з підручником ( за групами ).
6. Робота в групах з таблицею «Відмінювання іменників І відміни».
(Перша група опрацьовує особливості відмінкових закінчень твердої групи, друга – м’якої, третя – мішаної.(слайд 18).Обмін інформацією. Методичний прийом «Ажурна пилка».
7. Робота біля дошки. Провідміняти 3 слова , вказати особливості відмінкових закінчень. (слайд 18).Україна,земля,душа. (оцінити).
Молодці, діти. Зараз на нас чекає Полісся. Дитина розповідає і появляється (слайд19).
4. Систематизація, узагальнення, поглиблення знань учнів.
Ми багато працювали,подорожуючи. Із чудового Поліського краю наша подорож дальше триває до Центральної України - Середньої Наддніпрянщини.
Але яка подорож без пісні? Українськими піснями захоплюється весь світ. Але у артистів виникли труднощі у вживанні відмінкових закінчень. Потрібна ваша допомога.
8.. Колективна робота «Завдання від артистів».
Учні допомагають співакам з гурту «Чорнобривці» записати текст пісні «Ой під вишнею, під черешнею…», дотримуючись правил відмінкових закінчень орудного відмінка (слайд 20).
А тепер послухаємо пісню і переконаємось, чи правильно ми записали закінчення в іменниках 1 відміни. (слайд 21).
Розповідь дитини про Центральну Україну з’являється (слайд 22).
Щоб потрапити до Слобожанщини виконаймо творче завдання.
9. Скласти сенкан ( пісня,Україна,душа).
Пісня
Мелодійна, милозвучна ( патріотична, історична)
Звучить, надихає, пробуджує.
Найцінніше надбання нашого народу.
Скарб.краса. (молитва, мистецтво)..
Пісня
весела,душевна
звучить,заворожує,підбадьорює
завжди піднімає настрій людині.
Насолода
Діти, я зрозуміла, що вам подобається наша подорож, адже ви дуже швидко і правильно виконуєте всі завдання. Ось і Слобожанщина. Дитяча розповідь і (слайд 22).
А щоб завітати на Південь України, ми з вами поринемо в світ народної мудрості. У кожному регіоні ми можемо почути влучні мудрі вислови,відтворені в прислів’ях.
10. Творче конструювання – відновлення.
Учням у групах пропонується відновити українські прислів’я та приказки, поставити слова, що подані в дужках, у потрібному відмінку, пояснити свій вибір (слайди 24).Робота у групах по 2 речення.
Звірте свої записи ( слайд 25).
Висновок вчителя:у Д і М відмінках однини перед закінченням -і в коренях слів відбувається чергування приголосних г-з, к-ц, х-с.
Біля дошки розбір іменників(сторонці, тривозі,пазусі). Після такої роботи ми подорожуємо далі. Розповідь дитини про Південь. (з’являється слайд 26).
ІV. Контроль умінь і навичок.
1. Тест (слайд 27-28).
1. Усі іменники першої відміни належать до мішаної групи у рядку.
А калина, вишиванка, верба, сажа;
Б нива,береза, пуща, країна;
В весна, хода, межа, чистота;
Г вежа, площа, діжа, суша.
2. Усі іменники першої відміни належать до м'якої групи у рядку.
А земля, надія, пісня, сорочка;
Б доля, жінка,вишня, дія;
В краса, карта, ознака, праця;
Г Зозуля,Прикарпаття, воля, мрія.
3. Усі іменники першої відміни належать до твердої групи у рядку.
А дія, гуща, мережа, вода;
Б мандрівка, краса, гора, країна;
В буря, галерея, ліщина, лелека;
Г черешня, мозаїка, зозуля, м’ята;
4. У якому рядку всі іменники в орудному відмінку мають закінчення е(є)ю?
А скриня, територія, станція, хаща;
Б доля, смерека, спідничка, екскурсія;
В левада, веселка, присяга, ворона;
Г зоря, сажа, межа, втіха.
5. Чергування відбувається у всіх словах рядка.
А струна, карта, музика, епоха;
Б стежка, стріха, вишиванка, дорога;
В паляниця, коса, рута, ромашка;
Г волинянка, сторожа, Десна, людина.
6. Правильно вжито відмінкове закінчення у рядку.
А ходити по горам;
Б розливалася по вулицях;
В лунало по дібровам;
Г розбіглися по машинам.
2. Підрахунок балів кожного учня.
V. Підсумок уроку.
Діти згадують все, про що говорилося на уроці:
Які іменники належать до 1 відміни?
Як відбувається поділ на групи?
Яка особливість відмінювання іменників 1 відміни в О. в ?
3. Метод «Кольорова рефлексія».
На сьогоднішньому уроці ми вивчили дуже важливу тему,знання якої допоможуть нам уникати помилок у мовленні. Адже епіграфом уроку були слова «…знання поможуть при потребі ,то знай же друже і умій.»
А тепер оцініть свої знання за запропонованою шкалою (слайд 29).
Ви оцінили свої знання ,вони високі ,а отже навчальної мети ми досягли,але у нас було ще одне завдання : з’ясувати, який одяг мені сподобався і я хотіла б, щоб він був сьогодні у користуванні, адже ви сьогодні теж мали на собі традиційний одяг українця -- вишиванку, те, що віками існує і передається з покоління в покоління.
На дошці намальована карта і діти клеять квіточки на той регіон, якого одяг їм сподобався найбільше,коментують у мікрофон.
Ось наша подорож підійшла до кінця.
VІ. Домашнє завдання.
1. Вивчити таблиці 38, 39 та коментар до них на с.49 2. На вибір: вправа 74 або твір-мініатюра «Мій рідний край. «Народний одяг землі української» (слайд 30).
8. Вам потрібно закінчити прислів’я:
Кінець діло........( хвалить).
Мальованим конем далеко ...........( Не заїдеш).
Кожний край має............( свій звичай)
Добрий пастух не покине..........( свого стада).
Люби діло й ........( воно тебе полюбить).
♦ Перепишіть, подані в дужках іменники ставлячи у формі кличного відмінка. Розставте пропущені розділові знаки.
1. (Мова) рідна світи в ріднім домі. (А.Демиденко). 2. Світла (земля) моя усміхнися мені рушниками. (Л. Забашта). 3. А за пісні тобі спасибі рідна (неня). (Т. Нещерет). 4. Люби (дитина) землю цю прекрасну! (С. Круліковська). 5. Горнусь до тебе (Україна). (Л. Гавриленко). 6. (Мрія) не зрадь! (Леся Українка). 7. Так звідки ж ти (дорога) почалась? (Б. Олійник).
♦ Визначте звертання непоширені і поширені.
♦ У першому реченні підкресліть члени речення.
♦ Які з ужитих у реченнях звертань є риторичними? Чому?
♦ Складіть і запишіть лист, розпочинаючи його словами «Моя бабусю, старша моя мамо!». Використайте кілька іменників першої відміни у формі кличного відмінка (наприклад: пораднице, помічнице, людино).