ТЕМА: Особливості вживання односкладних та двоскладних речень у
різних стилях мовлення.
МЕТА: удосконалити навички та вміння використовувати набуті знання з теми, формувати здібності обґрунтовувати вживання даних типів речень для вираження думки , аналізуючи й визначаючи їх смислову значущість.
Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів:
знаннєва складова: знати види речень за будовою, уміти їх визначати, давати чіткий коментар;
діяльнісна складова: визначати типи речень, виконувати синтаксичний розбір, коментуючи частини мови, пояснювати, до якого стилю мовлення відноситься текст, аргументуючи думку;
ціннісна складова: усвідомлювати смислову значущість речень для використання їх у різних стилях мовлення.
Тип уроку: урок-практикум
Методи: пояснювально-ілюстративний
Форми: «лінгвістичний тренінг», «презентація міні-проектів», «лінгвістичне спостереження», «хвилина ерудита», метод «прес», робота в групах, робота в парах,"асоціативний ряд"
Інтерактивна складова: «Дорога, яку ми вибираємо»
Епіграф: Задумайтесь про свою долю. Тільки той може стати справжньою людиною, хто дивиться вперед, визначив, що йому треба зробити за свої роки. Праця – основа всього мудрого й прекрасного на землі. Хто не знає джерела своїх духовних благ, той живе порожнім, беззмістовним життям…
В. Сухомлинський.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І Організаційний момент
Чи схвилювали вони вас? Чим?
ІІ Мотивація навчальної діяльності
III Тема, мета
Стилістика вивчає прийоми вибору оцінки мовних засобів у своєму аспекті, її завдання – навчити мовців оволодіти і вміло користуватися всім арсеналом стилістичних засобів мови для ясної, точної передачі думок, логічного й естетичного формулювання їх у слові. У цій сфері має значення не лише стилістика експресивно-емоційного, а й стилістика інтелектуального виразу, бо відомо, що стиль – це не тільки лад слів, а й певний лад думок, їхня логіка, тому стилістика не може відмежовуватися від змісту висловлювання, а, отже, й від тих мовних засобів, якими зміст реалізується в слові.
Учитель
Ми сьогодні розглянемо важливу ціннісну складову лінію: роль родинних стосунків у житті людини, яких би злетів і досягнень вона не здобула. Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що задоволення чи незадоволення людини, щасливі хвилини в її житті, так само як і нещасливі, здебільшого прямо
чи опосередковано залежать від того, як складаються її стосунки з іншими людьми? У нашому етичному вихованні виробилося десять НЕ МОЖНА. Додержання цих заборон вважається в колективі справою честі й гідності, порушення – ганьбою й моральним невіглаством. Ось ці десять НЕ МОЖНА:
Не можна ледарювати, коли всі працюють; не можна сміятися над старістю й старими людьми – це велике блюзнірство; про старість треба говорити тільки з повагою; є у світі три речі, із яких ніколи не можна сміятися, - патріотизм, справжня любов до жінки й старість;не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі, - кращий шматочок на столі, смачнішу цукерку…; не можна залишати старшу рідну людину одинокою, особливо матір; не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу й поради в старших, не попрощавшись із ними; не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка; не чекай, поки з тобою привітається старший, ти повинен першим привітати його, зустрівшись, а, прощаючись, побажати доброго здоров'я…(В.Сухомлинський) . ( Текст має кожний учень)
Ти сідай, припрошую, сідай,
Скільки вже не бачились з тобою!
Як там нині під горою гай?
А луги та верби над водою?
Як сусіди? Чи пройшли дощі?
Що кому приніс у дім лелека?
Так у мене гарно на душі,
Так на серці лагідно і легко.
Пригощайся. Знаю. Завинив.
Рідко в гості приїжджаю, сестро. Час такий: робота, дім, сини…
Не встигаю. Ти пробач. Не сердься.
День за днем, за роком рік летить –
Я це місто полюбив поволі,
Але в снах і досі ще шумить
Стигле жито на вітрах у полі.
Тож розказуй, що там на селі…
Яблуні давно одквітували,
А тепер буяють картоплі,
І хліба вже половіти стали.
От і добре. Ще якби дощі,
Щоб повніше наливався колос …
Говори, я слухаю твій голос, -
Свято в мене, сестро, на душі.
Словник.
Щастя – стан повного задоволення життям, почуття вищого вдоволення, радості.
Учитель. Перед вами написані критерії щастя, їх 20.
Вам треба вибрати 7 основних, найважливіших, обґрунтувати їх методом"мікрофон":
Учитель
Ви доторкнулися до актуальної й вічної теми. Щастя людське складається з багатьох чинників, які змінюють цілий світ і нас у ньому. Ви зробили вибір, а це значить, що стали кращими, добрішими, благороднішими. Пам'ятайте, що ви живете серед людей. Ви є не те, що ви самі про себе думаєте, а те, що думають про вас люди. Якщо та величина, яку ви бачите в собі, величезна, а та, яку бачать у вас люди, нікчемна, - значить ви нікчема; умійте мужньо зі- знатися собі в цьому, умійте перебороти в собі дріб'язкове, нікчемне єство, умійте стати справжньою людиною.
Л.Толстой.
- Не родись багатим та вродливим, а родись при долі та щасливим
Народна творчість.
Д.Павличко.
- Як мало людині треба для щастя і як багато, щоб це зрозуміти
Народна мудрість.
Сенека
В.Сухомлинський .
К.Ушинський.
Щастя
ніжне, жадане
оберігає, живить, хвилює,
учить нас любов’ю дорожити,гартує волю –
Наснага
ІV Узагальнення Рефлексія:
V Самоекспертиза діяльності
VI Домашнє завдання (на вибір)