Особливості вживання односкладних та двоскладних речень у різних стилях мовлення.

Про матеріал
Урок-практикум передбачає інтерактивні форми й методи роботи: "лінгвістичний тренінг", "презентація міні-проектів", "хвилина ерудита", "прес", "асоціативний ряд" для засвоєння даної теми, яка має ціннісну складову "Дорога, яку ми вибираємо". Практикум розвиває лінгістичне мовлення в групах, допомагає визначити стилістичні можливості змісту речень. Презентуючи власні творчі проєкти в різних стилях мовлення, експерт оцінює можливості використаних синтаксичних конструкцій. Оригінальної є рубрика "Моя версія". Узагальнюючи тему уроку, здобувачі освіти складають "сенкан" на тему, проводять самоекспертизу діяльності.
Перегляд файлу

ТЕМА: Особливості вживання односкладних та двоскладних речень у

              різних стилях мовлення.

 

МЕТА: удосконалити навички та вміння використовувати набуті знання з теми, формувати здібності обґрунтовувати вживання даних типів речень для вираження думки , аналізуючи й визначаючи їх смислову значущість.

 Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів:

знаннєва складова: знати види речень за будовою, уміти їх визначати, давати чіткий коментар;

діяльнісна складова: визначати типи речень, виконувати синтаксичний розбір, коментуючи частини мови, пояснювати, до якого стилю мовлення відноситься текст, аргументуючи думку;

ціннісна складова: усвідомлювати смислову значущість речень для  використання їх у різних стилях мовлення.

Тип уроку:   урок-практикум

Методи:  пояснювально-ілюстративний

Форми: «лінгвістичний тренінг», «презентація міні-проектів», «лінгвістичне спостереження», «хвилина ерудита», метод «прес», робота в групах, робота в парах,"асоціативний ряд"

Інтерактивна  складова: «Дорога, яку ми вибираємо»

Епіграф: Задумайтесь про свою долю. Тільки той може стати справжньою людиною, хто дивиться вперед, визначив, що йому треба зробити за свої роки. Праця – основа всього мудрого й прекрасного на землі. Хто не знає джерела своїх духовних благ, той живе порожнім, беззмістовним життям…

В. Сухомлинський.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І  Організаційний момент

  1. Як ви сприйняли слова В. Сухомлинського?

Чи схвилювали вони вас? Чим?

  • «асоціативний ряд»…(думки здобувачів освіти)

ІІ  Мотивація навчальної діяльності

  1. Завдання для 1 групи:
  • Пояснити розділові знаки у висловлюванні В.Сухомлинського, прокоментувати;
  1. Завдання для другої групи:
  • Зробити синтаксичний розбір останнього речення;
  1. Завдання для 3 групи:
  • Визначити стиль тексту, типи речень, що використані в ньому.

III Тема, мета

  1. Практично – теоретичний практикум
    1.        Лінгвістичний тренінг:
  •  Скласти зв’язний  лінгвістичний монолог «Односкладні речення»
  • Дати коментар на тему: «Двоскладні речення»
  • Які можливості має стилістика (монологічний виступ експерта).

     Стилістика вивчає прийоми вибору оцінки мовних засобів у своєму аспекті, її завдання – навчити мовців оволодіти і вміло користуватися всім арсеналом стилістичних засобів мови для ясної, точної передачі думок, логічного й естетичного формулювання їх у слові. У цій сфері має значення не лише стилістика експресивно-емоційного, а й стилістика інтелектуального виразу, бо відомо, що стиль – це не тільки лад слів, а й певний лад думок, їхня логіка, тому стилістика не може відмежовуватися від змісту висловлювання, а, отже, й від тих мовних засобів, якими зміст реалізується в слові.

  1.        Презентація виступів у різних стилях мовлення «Мій життєвий вибір» (домашнє завдання: міні – проєкти в художньому, публіцистичному, науковому, офіційно – діловому розмовному стилях).
  • експерт оцінює виступ за критеріями:
  • мова;
  • послідовність викладу думки;
  • наявність фактів;
  • конкретність;
  • актуальність.

Учитель

 Ми сьогодні розглянемо важливу ціннісну складову лінію: роль родинних стосунків у житті людини, яких би злетів і досягнень вона не здобула. Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що задоволення чи незадоволення людини, щасливі хвилини в її житті, так само як і нещасливі, здебільшого прямо

  чи опосередковано залежать від того, як складаються її стосунки з іншими людьми? У нашому етичному вихованні виробилося десять НЕ МОЖНА. Додержання цих заборон вважається в колективі справою честі й гідності, порушення – ганьбою й моральним невіглаством. Ось ці десять НЕ МОЖНА:

Не можна ледарювати, коли всі працюють; не можна сміятися над старістю й старими людьми – це велике блюзнірство; про старість треба говорити тільки з повагою; є у світі три речі, із яких ніколи не можна сміятися, - патріотизм, справжня любов до жінки й старість;не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі, - кращий шматочок на столі, смачнішу цукерку…; не можна залишати старшу рідну людину одинокою, особливо матір; не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу й поради в старших, не попрощавшись із ними; не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка; не чекай, поки з тобою привітається старший, ти повинен першим привітати його, зустрівшись, а, прощаючись, побажати доброго здоров'я…(В.Сухомлинський) . ( Текст має кожний учень)

  1.        «Я так думаю» …
  1. Завдання для 1 групи:
  • Визначити стиль, тип мовлення, проблему в прочитаному.
  1. Завдання для 2 групи:
  • Роль однокласних речень. Які типи речень наявні в тексті?
  1. Завдання для 3 групи: (обмінятися враженнями щодо прочитаного).
  • Зачитати рядки, що містять ідею в даному вірші.

 Ти сідай, припрошую, сідай,

Скільки вже не бачились з тобою!

Як там нині під горою гай?

А луги та верби над водою?

Як сусіди? Чи пройшли дощі?

Що кому приніс у дім лелека?

Так у мене гарно на душі,

Так на серці лагідно і легко.

Пригощайся. Знаю. Завинив.

Рідко в гості приїжджаю, сестро. Час такий: робота, дім, сини…

Не встигаю. Ти пробач. Не сердься.

 День за днем, за роком рік летить –

 Я це місто полюбив поволі,

Але в снах і досі ще шумить

Стигле жито на вітрах у полі.

Тож розказуй, що там на селі…

Яблуні давно одквітували,

А тепер буяють картоплі,

І хліба вже половіти стали.

От і добре. Ще якби дощі,

Щоб повніше наливався колос …

Говори, я слухаю твій голос, -

Свято в мене, сестро, на душі.

 

 

 


  1.        Хвилина «ерудита».
  • Використати односкладні речення, дати поради тим, хто рідко зустрічається з рідними:
  • Не забувайте батьків.
  • Приїжджайте частіше додому.
  • Пишіть листи домашнім.
  • Не зловживайте любов’ю близьких людей.
  • Повідомляйте про хороші новини.
  • Телефонуйте щодня.
  • Ніколи не забувайте, що живете серед людей.
  • Не завдавайте жалю, образи, неспокою, тяжких переживань іншій людині.
  • Учіться бути людиною, працюйте над собою.
  • Завжди прагніть до досконалості.
    1.        «Моя версія…»
  • Чи хочете бути щасливими? У чому вбачається щастя? (обговорення)

Словник.

Щастя стан повного задоволення життям,  почуття вищого вдоволення, радості.

Учитель. Перед вами написані критерії щастя, їх 20.

                  Вам треба вибрати 7 основних, найважливіших, обґрунтувати їх методом"мікрофон":

  1. Освіта.
  2. Любов.
  3. Батьківщина.
  4. Дружна родина.
  5. Батько  й матір.
  6. Гроші.
  7. Великі гроші.
  8. Діти.
  9. Вірні друзі.
  10. Вдалий шлюб.
  11. Престижна професія.
  12. Повага до людей.
  13. Совість, честь.
  14. Чуйне серце.
  15. Здоров’я.
  16. Праця за покликанням.
  17.  Великі скарби.
  18. Талант.
  19. Незвичайні здібності.
  20. Самоповага.

Учитель

     Ви доторкнулися до актуальної й вічної теми. Щастя людське складається з багатьох чинників, які змінюють цілий світ і нас у ньому. Ви зробили вибір, а це значить, що стали кращими, добрішими, благороднішими. Пам'ятайте, що ви живете серед людей. Ви є не те, що ви самі про себе думаєте, а те, що думають про вас люди. Якщо та величина, яку ви бачите в собі, величезна, а та, яку бачать у вас люди, нікчемна, -  значить ви нікчема; умійте мужньо зі- знатися собі в цьому, умійте перебороти в собі дріб'язкове, нікчемне єство, умійте стати справжньою людиною.

  1.        Із скарбів духовності великих людей:      (Обговорення)
  • Завдання. Прочитати висловлювання, визначити види речень, дати їм характеристику.
  • Щастя не в тому, щоб завжди робити, що хочеш, а в тому, щоб хотіти того, що робиш

Л.Толстой.

-  Не родись багатим та вродливим, а родись при долі та щасливим

Народна творчість.

 

  • Пригадай собі голос матері, як хочеш почути совість

Д.Павличко.

          -  Як мало людині треба для щастя і як багато, щоб це зрозуміти

 Народна мудрість.

  • Людина, яка думає тільки про себе і шукає в цьому свою вигоду, не може бути щасливою

Сенека

  • Найпрекрасніші, і в той же час, найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про інших

В.Сухомлинський .

  • Ціль життя є серцевина людської гідності й людського щастя

К.Ушинський.

  • Експерт узагальнює висловлювання.
    1.        Скласти сенкан на тему «Щастя»

Щастя

ніжне, жадане

оберігає, живить, хвилює,

учить нас любов’ю дорожити,гартує волю –

Наснага

ІV  Узагальнення  Рефлексія:

  • Чи цікаво було працювати?
  • Що для себе взяли?
  • Який етап уроку був складним?
  • Чи вдалося засвоїти тему?
  • Де використаєте знання?

 

V Самоекспертиза  діяльності

 

 

VI  Домашнє завдання   (на вибір)

  1. Написати відгук на урок.
  2. Скласти план до теми «Односкладні речення»
  3. Вправа 204, О.Олійник.
  4. Намалювати «Місто щастя».

 

Картинки по запросу фото щасливої родини

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
21 червня 2021
Переглядів
668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку