Особливості застосування сучасних освітніх
технологій (Canva, меми, хмари слів) під час навчального процесу на уроках математики
«Світ змінюється так динамічно, а нова інформація поширюється так швидко, що деякі знання перестають бути актуальними ще до того, як ми їх здобудемо. За таких умов академічна освіта потребує постійного оновлення, а для того, щоб встигати за інформацією, необхідно навчатися протягом усього життя».
Фріц Махлуп
Дослідження проблеми та її зв’язок з важливими навчально-науковими завданнями.
Формування математичних компетентностей на уроках математики в умовах сьогодення здійснюється відповідно до нових вимог Державного стандарту базової середньої освіти, які представленні новітніми реформами навчальної концепції в Україні, що передбачає не тільки спрямування на орієнтовно-особистісної компетентності навчання, а ще розвиток професійних навичок особистості. Ці нововведення вимагають оновлення матеріально-технічного оснащення навчальних закладів базової середньої освіти і запровадження передових інформаційних технологій у навчальний процес [1]. Концепція Державного стандарту базової середньої освіти освіти містить важливу тезу про те, що освіта повинна сприяти підвищенню інтелектуального і професійного рівня суспільства, підтримці і розвитку науково-технічного потенціалу випускника країни. І тому навчання у навчальних закладах освіти України, ідучи в ногу з часом, змінилося після впровадження в процес навчання інформаційно-комунікаційних технологій, наприклад, таблиці, схеми, моделі з паперових перетворились на інтерактивні, а дошку і крейду замінила інтерактивна дошка з маркером, також введено педагогічні програмні засоби нового покоління (електронні підручники, методичні вказівки, різні відеоматеріали, зображення та завдання для самоконтролю, засвоєння матеріалу і контрольне пробне тестування у системі ресурсу Google, Moodle), запроваджено у системі навчальних закладів. Передові технології дають можливість учителям та учням полегшити процес опрацювання, засвоєння матеріалу, створюючи комфортні умови для навчання [2].
Аналіз новітніх досліджень і публікацій, у яких започатковано розв'язання проблеми.
Розглядаючи особливості застосування інтегрованого навчання під час викладання у навчальних закладах Нової української школи, ряд науковців, як вітчизняних, так і зарубіжних, вирішували проблему взаємодії, об’єднання, взаємопроникнення, взаємозближення, відновлення єдності двох або більше систем, результатом якого є утворення нової цілісної системи у сучасній освіті, а саме: С. І. Архангельський; Г. І. Батуріна; Г. Ф. Федорець; Л.Г. та інші у своїх наукових працях. Інтеграцію в дидактиці С. І. Архангельський розумів як поєднання змісту, методів та форм навчання; Г. І. Батуріна — як відновлення цілісного навчально - виховний процесу; Г. Ф. Федорець — як різної взаємодії між структурними компонентами педагогічної системи.
На думку американських дослідників, інтеграція в освіті – це організація процесу пізнання, за якою учні можуть застосовувати знання та вміння, сформовані в школі, в реальних життєвих ситуаціях. На думку фундатора Інституту критичного мислення США Метью Ліпма, критичнє мислення, як ментальний процес є «вмілим відповідальним мисленням, що дозволяє особистості формулювати надійні вірогідні судження, оскільки воно:
а) ґрунтується на певних критеріях;
б) є таким, що само коригується;
в) випливає з конкретного контексту».
На мою думку, інтегроване навчання, стратегії розвитку критичного мислення, особливості їх застосування у роботі, суттєво залежить від використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, без яких неможливо підготувати високоосвіченого майбутнього фахівця.
Основною метою методичної розробки є дослідження, як за допомогою інтерактивних засобів навчанням створити ефективні інфраструктури інформатизації у навчальних закладах, які використовуються для підвищення якості й ефективності навчального процесу з математики для учнів базової середньої освіти, а також і комплексного використання інтерактивних технологій у підготовці майбутніх випускників. Основним напрямком дослідження і написання статті є аналіз впливу на процес викладання математики застосування корисних інтернет ресурсів, а саме : Canva, меми та хмари слів, які допоможуть підвищити зацікавленість учнів та учениць уроками з математики.
Кожен елемент із зазначеного переліку програмних інтернет ресурсів є продуктивними. Використовуючи їх у навчальному процесі по черзі або разом, можна значною мірою сприяти розвитку критичного мислення й аналітичних здібностей.
Методи дослідження. Основна складність при викладанні математики в умовах сьогодення полягає в тому, що досить часто учні не готові, а часто і не мотивовані до повноцінної, інтенсивної навчальної діяльності. За даними досліджень ЮНЕСКО, 80% учителів переконані, що учні навчаються тільки з примусу дорослих, 20% батьків вважають школу тяжкою повинністю. І все тому, що на уроках панує нудьга і низька мотивація при вивченні предмету, особливо у старших класах.Li
На мою думку, саме заміна старих методів, що використовували раніше при впровадженні нових освітньо-інноваційних технологій, які можуть вирішити поставлені перед навчальними закладами завдання підготовки сучасного фахівця, який буде конкурентноспроможним на ринку праці і здатним здійснювати кваліфіковану професійну діяльність. Проаналізувавши матеріали наукових конференцій математичного напрямку, присвячених інноваціям в Україні спрямованих на розвиток ефективності математичної освіти, можна зробити висновки, що переважно інноваційні розробки стосуються саме інформаційно-комунікаційних технологій, і це означає, що результатом організації навчального процесу повинно стати підвищення ефективності засвоєння навчального матеріалу [3].
Lifelong Learning або «неперервне навчання» або навчання на протязі життя – це новий навчальний напрямок в освіті, який вперше з’явився в 1968 році на конференції в ЮНЕСКО у контексті професійної компетентності. Ідею lifelong learning пов’язують із концепцією напіврозпаду знань. Її у 20 столітті запропонував австрійсько-американський економіст Фріц Махлуп. Суть концепції проста: світ змінюється так динамічно, а нова інформація поширюється з найбільшою швидкістю, що деякі знання перестають бути актуальними ще до того, як ми їх здобудемо. Відповідно, існують професії, для яких старіння і розпад знань відбуваються дуже швидко, наприклад, сфера інформаційних технологій. А є такі, де це відбувається повільніше: професії, в основі яких лежить високі знання математики або мови. За таких умов базова середня освіта потребує постійного оновлення, а для того, щоб встигати за інформацією, необхідно навчатися протягом усього життя.
Щоб зробити своє мислення гнучким, потрібно «заходити» в нові середовища, спілкуватися з незнайомими людьми, починати проєкти, які до цього були чимось незвичними і невідомим, використовуючи нові онлайн-платформи
Освітній простір, у якому пріоритетним є систематично підживлювати внутрішні імпульси людини її інтелектуального розвитку, Разом із цим має існувати середовище, де взаємодія з іншими людьми породжує ці імпульси. Тому формула безперервного розвитку проста: це нове середовище + соціальна взаємодія дружнього характеру. Якісним процес навчання буде лише тоді, коли людина розуміє, яким чином навчання зіштовхується з її реальним інформаційно-комунікаційним життям.
Під час організації сучасного уроку, актуалізації опорних знань, вмінь та навичок, виконання самостійних та домашніх робіт можна використовувати сучасні онлайн-ресурси, Canva – онлайн-платформа графічного дизайну, яка дозволяє користувачам створювати графіки, презентації, афіші та інший візуальний контент (є мобільна та веб-версія). Сервіс пропонує широкий асортимент зображень, шрифтів, шаблонів та ілюстрацій (https://www.canva.com/).
З інформаційно інноваційним онлайн- ресурсом Canva можна вирішити проблему написання плану уроку. План уроку або «карта уроку»– логічна схема побудови сучасного уроку. Структура уроку повинна демонструвати методи, форми, прийоми роботи з класом, спрямовані на досягнення мети.
https://www.canva.com/design/DAE1-1CtTvQ/cIbME4HkD1XSPRjMFbBphA/edit
Використовуючи платформа Canva у своїй роботі, можна швидко зробити обкладинку до статті або розробки, оформити резюме, привітати близьких зі святом яскравим фото колажем із власними побажаннями та креативного сторіборду. Сторіборд/Розкадрування (Story-board) представлення сценарію у вигляді послідовності кадрів. Є робочою схемою майбутнього фільму, що пропонує різні схеми, малюнки, креслення із зображенням кадрів, місця тощо.
Практичні ідеї для застосування мемів та хмар слів, які допоможуть зробити навчання по-справжньому яскравим та цікавим.
«Щоб досягти успіху у ХХІ столітті треба поєднати креативність і технології». Стів Джобс ,
Термін «меми» придумав Річард Докінз у 1976 році, який вперше було вжито у його книзі «Егоїстичний ген», яку не так давно переклали українською мовою.Мем – це свого роду вірус, його поширюють репостами та пересилками один одному, і поки це роблять, мем живе. У чому ж переваги мемів на уроках: Мем – це своєрідна одиниця, що передає ідеї чи символи за допомогою усного мовлення, графіки, рухів тощо. Мем – це свого роду вірус, його поширюють репостами та пересилками один одному, і поки це роблять, мем живе. Як можна правильно використовувати меми під час навчання?
Варто пам’ятати і про обмеження при застосуванні мемів на уроках
Ресурси для створення мемів
Хмара слів – це візуальні образи, створені зі слів з різних джерел. За допомогою хмар слів можна візуалізувати матеріал із теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Сайти для створення Хмаринок слів
Редактор - WordCloud.pro (https://wordcloud.pro/ru/studio/editor?v=25)
Вправи з використанням Хмаринок слів