ОСОБЛИВОСТІ ЗДІЙСНЕННЯ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ В УМОВАХ ЦЕНТРУ СОЦІАЛЬНО – ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ
Соціалізація, адаптація та реабілітація дітей групи ризику в умовах Центру соціально-психологічної реабілітації (ЦСПР) в сучасному суспільстві набувають все більшої актуальності і значимості. При цьому соціальна і психолого-педагогічна реабілітації повинні впливати не тільки на усунення окремих недоліків, поліпшення окремих рис характеру, а й на цілісну особистість .
Так, в педагогіці досить поширеним є поведінково-орієнтований підхід, згідно з яким діти групи ризику - це:
1) діти з «соціалізованих форм» антигромадської поведінки, для яких не характерні емоційні розлади, і які легко пристосовуються до соціальних норм всередині тих антигромадських груп, до яких вони належать;
2) діти з несоціалізованою антигромадською агресивною поведінкою, які, як правило, знаходяться в поганих відносинах з іншими людьми та зі своєю сім’єю, мають значні емоційні розлади, що проявляються в негативізмі, агресивності, зухвалості, мстивості.
Вивчаючи педагогічний аспект виділення категорії «діти групи ризику» відзначимо, що в центрі уваги дослідників стоять процеси навчання і виховання дитини і труднощі, що в них виникають. У цьому випадку дослідники виділяють кілька груп дітей:
- діти з проблемами в розвитку, не мають різко вираженою клініко-патологічної характеристики;
- діти-інваліди, яким потрібно створити необхідні умови для розвитку і навчання, щоб вони наблизилися до можливої «індивідуальної нормі»[3, с.231].
Для цього педагогами освітніх організацій використовуються різні форми навчання (домашнє, дистанційне, інклюзивне), в яких дитина освоює освітню програму.
- педагогічно занедбані діти, які мають різні форми девіантної (бездоглядність, безпритульність і ін.), делінквентної (протиправної поведінки, що не веде за собою порушення кримінального законодавства) і кримінальної поведінки (злочинність).
Всі перераховані види поведінки виходять за межі встановлених в суспільстві соціальних норм. Вибудовувана система допомоги і підтримки таким дітям, як правило, зустрічає їх активний опір виховним впливам з боку педагогів і батьків.
Адаптація зазначеної категорії дітей відбувається на трьох рівнях: фізіологічному, психологічному і соціальному. Термін «соціальна адаптація» походить від лат. socialis «громадський» і adapto «пристосовую», тобто це – процес інтеграції людини в суспільство. Соціальна адаптація цієї категорії дітей є найбільш складною, тому що це – діти, що виховуються в умовах Центру соціально-психологічної реабілітації .
Процеси реабілітації (відновлення) і адаптації (пристосування) тісно взаємопов’язані, переслідуючи одну мету: поліпшити всебічно у міру можливості здоров’я дітей в умовах ЦСПР та пристосувати їх до умов середовища, життя.
В якості універсальних психологічних і соціально-психологічних механізмів соціалізації прийнято виділяти наступні процеси:
Імпрінтінг – фіксування людиною на рецепторному і підсвідомому рівнях особливостей впливають на нього факторів. Відіграє провідну роль в дитинстві, пізніше співіснує поряд з іншими.
Екзистенційний натиск – оволодіння мовою і неусвідомлюване оволодіння нормами соціальної поведінки, обов’язковими в процесі взаємодії зі значущими особами
Наслідування – проходження будь-якому наприклад, зразком. Для дітей в умовах центру соціально-психологічної реабілітації дію цього механізму може бути обмежена по ряду причин. Серед біологічних причин слід назвати: характер і ступінь втрати функції може перешкодити побачити, почути, зрозуміти і відтворити зразок. Серед соціальних причин існують, принаймні, такі: кількість соціальних ролей, зразків поведінки тривалий час не змінюється через обмеженість контактів з оточуючими, замкнутого і самотнього існування в одноманітному середовищу. Тому механізм наслідування для дітей в умовах центру соціально-психологічної реабілітації діє обмежено в просторовому і часовому континуумі.
Для дітей в умовах ЦСПР дія цього механізму може бути обмежена за рядом причин. Серед біологічних причин слід назвати: характер і ступінь втрати функції може перешкодити побачити, почути, зрозуміти і відтворити зразок.
Ідентифікація (ототожнення) – процес неусвідомлюваного ототожнення людиною себе з іншою людиною, групою, зразком. Традиційним є ототожнення людини в умовах ЦСПР з іншими людьми, що мають подібні відхилення в стані здоров’я. Особистість може ідентифікувати себе з позитивними і негативними зразками, кількість і характер пропонованих зразків індивідуальний [1, с.376].
Рефлексія – внутрішній діалог, в якому людина розглядає, оцінює, приймає або відкидає ті чи інші цінності, властиві різним інститутам суспільства, батькам, сусідам, одноліткам та іншим значимим людям.
Зазначимо, що діти і підлітки в умовах Центру мають найбільші проблеми при вирішенні саме цієї групи завдань; це пов’язано з наявністю первинних (біологічних) і вторинних (соціальних) порушень. Стратегії самоствердження дітей в умовах ЦСПР характеризуються бездіяльністю, непослідовністю, націленістю на асоціальні і антисоціальні форми суспільної поведінки.
Всі проблеми, власне сімейні або колективні, тісно взаємопов’язані. Риси характеру, їх ставлення в сім’ї переносять в колектив, тому працівники Центру постійно повинні враховувати всі проблеми у взаємозв’язку і розглядати їх разом, спільно складати програми формування соціально-психологічної адаптації.
Необхідно зазначити, що робота може мати різні напрямки, методи і прийоми: сімейні або колективні відносини; різні форми: групові, індивідуальні заняття та консультації з дітьми, батьками; тренінги дитячо-батьківських відносин і ін. [3, с. 231].
Програма теж проводиться поетапно. Чим активніше дитина з обмеженими можливостями включається з соціокультурну діяльність, тим менше вона «йде в хворобу», менше сподівається на чиюсь сторонню допомогу, а більше звикає розраховувати на себе, на власні здібності, на ініціативність, винахідливість, на чуйність, чесність і принциповість. Тому дана категорія дітей має гостру потребу в корекційній роботі.
До групи однолітків дітей з обмеженими можливостями входять як діти, які мають порушення в розвитку, так і ті, у яких таких порушень не виявлено. І в тому і в іншому випадках виникають специфічні проблеми спілкування і взаємодії. При спілкуванні дітей в умовах ЦСПР між собою група виявляється нечисленною за складом, взаємодія в групі може бути обмеженою через недорозвинення мовної функції дітей, їх малої рухової активності, сенсорної та емоційної деривації [4, с.22].
Отже, соціалізація дітей в умовах Центру соціально-психологічної реабілітації характеризується специфічними особливостями, пов’язаними з відвідуванням медичних, та психолого-педагогічних центрів, які можуть стати головними центроутворюючими структурами, що здійснюють не тільки діагностичну, корекційну, а й виховну функцію. Крім цього, реабілітаційна робота має бути орієнтована на формування у дітей поваги до самих себе, формування їхньої повноцінної особистості, почуття власної гідності, впевненості у своїх можливостях і в умовах ЦСПР мати можливість постати перед оточуючими і у власних очах в новому і кращому світлі.
Література: