12 червня о 18:00Вебінар: Дидактична гра як засіб навчання та виховання дітей із порушеннями зору

Особові займенники. Вживання особових займенників у текстах

Про матеріал
Мета: вчити учнів упізнавати на слух і в текстах особові займенники, пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
Перегляд файлу

Тема: Особові займенники. Вживання особових займенників у текстах 

Мета: вчити учнів упізнавати на слух і в текстах особові займенники, пояснювати їх лексичне значення, роль у реченні; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення. 

Обладнання: підручник «Українська мова, 4 клас» ( М. Д. Захарійчук, А. І. Мовчун), зошит, картки з завданням, мультимедійна презентація.
Тип уроку : комбінований.
Форми проведення: фронтальна, індивідуальна, групова.
Методи роботи: дидактичні ігри «Загадки Діда-Буквоїда», «Знайди», «Упіймай займенник».

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
Вчитель:

Любі діти! Добрий день!

Зичу праці і пісень.

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день!

Учні:

Добрий день! Добрий день!

Дякуємо за побажання.

На урок берем з собою

Знання, вміння, навички й старання.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

1. Перевірка домашнього завдання.

Вправа 273

— Прочитайте слова. До якої частини мови вони належать?
   Василько, комп’ютер, картина, левада, море, хоробрий, високе, мудра, вісімдесят, п’ять.
Довідка: вона, він, таке, такий, така, скільки, воно, стільки.

— Замініть іменники, прикметники й числівники займенниками з довідки.

2. Робота над прислів’ями

— Прочитайте прислів’я та приказки. Підкресліть займенники.

1) Я дав би дві зими за одне літо.

2) На дощ ще і хмари не збираються, а вона вже змокла.

3) Казали минеться, а воно тільки настає.

4) Ви їсте кисле, а на нас оскома нападає.

5) Ми з тобою, як риба з водою.

6) Хоч і дощ йде, а він на долоні плює.

3. Каліграфічна хвилинка.

— Складіть і запишіть слово.

Ім ен ник Зай ме нн ик

— Із поданих слів складіть речення.

Праця, краща, маленька, безділля, велике, за.

— Підкресліть антоніми, доберіть до них синоніми.

4. Словникова робота

Гра «Загадки Діда-Буквоїда»

т л ф н       п ртр т       ф тб л            в с н 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про займенник як частину мови. 

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Спостереження за мовним матеріалом 

— Прочитайте і порівняйте казки. 

      Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся. Мороз тріщить. Сів сіренький Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця просить:  

— Місяцю, любий, погрій Зайчика променями, бо довго ще сонечка чекати.  

 — Місяцю, любий, погрій мене променями, бо довго ще сонечка чекати.                                                                                                         

— Назвіть слова, які надали можливість у другому тексті уникнути повторень слова Зайчик. 

— На основі другого тексту зробіть висновок про значення займенників у мовленні. 

— Наше мовлення було б нудним і довгим, коли б у ньому не було займенників. Отже, слова він, мене — займенники. Займенники вдало замінюють іменники, прикметники, числівники (це видно із самої назви «займенник» — замість імені, тобто замість іменних частин мови), а іноді і цілі частини речень чи інші довгі найменування. За частотою вживання займенники посідають третє місце після іменника і дієслова. 

— Які займенники зустрілися у другій казці? 

— Займенники я, ти, ми, ви, він, вона, вони — особові займенники. 

2. Робота за підручником (с. 121–123) (фронтальна робота).

Вправа 275

  • Прочитайте текст, уставляючи на місці крапок пропущені займенники.
                                                          Ми — українці

… працюю. … працюєш. … , … , … працює. … працюємо. … працюєте. … працюють. Справді, усі українці працюють. Бо … , українці, — працьовитий народ.

  •   Списати текст, уставляючи на місці крапок пропущені займенники я. ти, він, вона, воно, ми, ви, вони.
                                                                    Вправа 276

Особа

Число

На що вказують займенники

Однина

Множина

1-ша

я

ми

я — на особу, яка говорить про себе;
ми — на осіб (двох і більше), які говорять про себе.

2-га

ти

ви

ти — на особу, до якої звертаються;
ви — на осіб, до яких звертаються.

3-тя

він,
вона,
воно

вони

він, вона, воно — на особу, про яку щось говорять;
вони — на осіб чи предмети, про які говорять.

 

Правило!

Особові займенники вказують на особу або осіб і відповідають на ті самі питання, що й іменники: хто? що? Особові займенники змінюються за числами й відмінюються за відмінками.

3. Фізкультхвилинка 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 

1. Гра «Знайди» 

— Визначте в тексті особові займенники. 

     Людина побачила свою землю із космічних висот. Вона загадкова і прекрасна: жовто-бурий колір пустелі, зеленкуватий лісовий покрив, синь океанів проглядають крізь хмарну блакить. Голуба наша планета. А на ній твоя Батьківщина. 

2. Самостійна робота 

— Прочитайте текст. Замініть іменники, що повторюються, займенником або іменником, який підходить за змістом. 

КВІТИ — ДІТИ ВЕСНИ

    Весна — це чарівність. Летить весна (красуня, вона) над землею з пролісками, сон-травою, фіалкою, мати-й-мачухою. Весна (чарівниця, вона) заплітає різнобарвний яскравий вінок. Сонячні промені відсвічуються у (вінку, ньому) теплими кольорами. Пробуджується природа, оживає, буяє ніжною зеленню. Тягнуться до сонця своїми рученятами провісники весни — проліски. Стоять (проліски, вони) тендітні, ніжні і водночас велично замріяні. Квіти — діти весни! Рясно вкривають (квіти, вони) землю-плодоносицю. Буяє природа. 

3. Гра «Упіймай займенник» 

— Якщо у прочитаних реченнях є займенник, учні плескають у долоні. 

     Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона замерзла й шукала затишку. Діти відчинили кватирку. Пташка влетіла в хату. Діти нагодували пташку. Вони — друзі птахів. Настав березень. Степанко зробив шпаківню. Він повісив її на дереві. 

4. Робота над загадками-жартами 

- Які два займенники вкупі руйнують дороги, ще й заважають їздити? (Я — ми) 

- До якого займенника слід додати одну літеру, щоб він перетворився на провалля? (Я — р) 

- Які займенники примушують тримати руки в чистоті? (Ми — ти) 

- Я — спереду, я — в кінці, а посередині — назва породи маленького коня. Разом — назва країни. (Я — поні — я) 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ 

— Яка частина мови називається займенником? 

— Назвіть особові займенники. 

— Замість якої частини мови вживаються займенники? 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Вправа 279 (с. 123). 

 

 

 

docx
Додано
1 квітня
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку