Останній дюйм. Урок-тренінг

Про матеріал

Урок-тренінг «Батьки і діти: стосунки, конфлікти, сімейні цінності» за твором Дж. Олдріджа "Останній дюйм" допоможе учням розібратися в наявності даних стосунків батька з сином; навчити дітей цінувати моменти спілкування з батьками; розвивати образне та творче мислення учнів під час характеристики образів Бена та Деві, уміння робити висновки; формувати загальнолюдські риси та вміння переборювати складні ситуації; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, любов до близьких людей; почуття вдячності; прагнення до самопізнання та самовдосконалення.

Перегляд файлу

Зарубіжна література.  7 клас

Урок-тренінг за твором Дж. Олдріджа «Останній дюйм»

Тема: Образи Бена та Деві, художні засоби їхнього створення. Утвердження сімейних цінностей..

Назва уроку: «Батьки і діти: стосунки, конфлікти, сімейні цінності».

Мета:

  • розібратися в наявності даних стосунків батька з сином;
  • навчити дітей цінувати моменти спілкування з батьками;
  • розвивати образне та творче мислення учнів під час характеристики образів Бена та Деві, уміння робити висновки;
  • формувати загальнолюдські риси та вміння переборювати складні ситуації;
  • виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, любов до близьких людей; почуття вдячності; прагнення до самопізнання та самовдосконалення.

Обладнання: плакат «Дерево батьків», різнокольорові стікери у вигляді листочків з дерева, фліпчартна дошка, фліпчарти, маркери, аркуші А4, фломастери, ілюстрації до твору (кадри з к/ф «Останній дюйм»), 2 плакати «Серце» (додаток 4), клей, скотч, вислови до уроку.

Вислови:

Повага - це межа, яка охороняє як батьків, так і їх дитину; одних вона оберігає від прикростей, інших - від мук совісті.

 

Батьківське серце – це така глибина, в якій діти завжди знайдуть прощення.

 

Щоб змінити свого сина, батько спочатку повинен змінитися сам, інакше він грає з вогнем.

 

Розкажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам'ятаю. Дай мені діяти самому, і я зрозумію.

 

Хід тренінгу

І. Організаційний момент.

Вправа на знайомство «Портрет» (4 хвилини: 1 хв. – пояснення, 3 хв. – виконання вправи)

Мета: формування позитивного настрою на спільну роботу, створення невимушеної, доброзичливої атмосфери в групі.

Привіт усім! Рада бачити всіх у нашому колі з посмішками на обличчях! Пропоную сьогодні познайомитись незвичайним, проте дуже веселим чином.

У кожного з вас є аркуш та фломастер. Зробіть позначку в куточку, що це саме ваш листок. За моєю командою ви починаєте малювати свій портрет. За кожною наступною командою передаємо аркуш за годинниковою стрілкою сусідові, а на листочку, що отримали, домальовуємо якийсь елемент. Так робимо, доки не отримаємо свій аркуш знову. Почали!

Подивіться, які цікаві портрети ви отримали. Саме так вас, можливо, бачать оточуючі. Поаплодуйте собі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Давайте згадаємо правила проведення тренінгу, оголосивши їх для віх присутніх. (1 хвилина)

Слово вчителя (1 хвилина)

Сьогодні ми спробуємо розібратися в стосунках героїв оповідання, батька та сина, з’ясувати, чому виникають конфлікти між двома поколіннями та переглянути своє особисте ставлення до спілкування з батьками.

А розпочнемо вправою «Мої батьки».

Вправа «Батьки мої» (3 хвилин)

Мета: виявити ставлення учнів до своїх батьків, розвивати уміння характеризувати людей, навчати учнів ділитися своїми думками, висловлюватися вголос.

Обладнання: плакат «Дерево батьків», різнокольорові стікери у вигляді листочків з дерева.

У кожного є стікер-листочок. Напишіть на ньому до 3-х слів, які характеризують ваших батьків та наклейте на плакат (за бажанням учні оголошують свої думки).

ІІІ. Основна частина.

Слово вчителя (1 хвилина)

У творі «Останній дюйм» ми бачимо непрості стосунки батька та сина. У кожного з них своє уявлення про життя та спілкування між собою. Та чому трапилась трагедія з батьком? І що сталося б, якби його не врятував син? Спробуємо в цьому розібратися.

Вправа «Бен і Деві» (5 хвилин)

Мета: розвивати образне та творче мислення учнів під час характеристики образів Бена та Деві за їх іменами,

Перед вами на плакаті написано імена головних героїв. Схарактеризуйте кожного з них, підбираючи асоціацію по буквах імені (можливий варіант відповіді дивись у додатку 1).

Чому саме такі слова ви підібрали? (відповіді учнів)

Слово вчителя (1 хвилина)

Ви, мабуть, не раз відчували образу на своїх батьків, коли вони вам у чомусь відмовляли або щось заперечували. І вам здавалось, що вони вас не розуміють, не чують, не люблять. Проте ви продовжуєте їх любити. А як ви думаєте, що відчувають батьки, коли постійно хочуть зробити вам якнайкраще, але не завжди у них це виходить?

Давайте перевіримо почуття обох сторін у наступній вправі.

Вправа «Так і ні» (7 хвилин: 1хв. - пояснення, 4 хв. - виконання вправи (по 2 хв. на кожну команду), 2 хв. - обговорення)

Мета: розглянути, які потреби має кожна людина; з’ясувати, в чому причини тієї чи іншої поведінки обох сторін, реакція однієї сторони на прохання та почуття іншої після певної реакції.

Для цього об’єднайтесь у 2 групи «Батьки» і «Діти», розрахувавшись цими словами.

Група «Батьки» сідають на стільці в середнє коло обличчям на зовні, а «Діти» стають перед їхніми обличчями.

Спочатку ви будете виконувати наступне: кожна «дитина» звертатиметься до «батька-матері» з якимось проханням, а «батьки повинні реагувати негативно («не можу», «не хочу», «не зараз», «зроби сам» тощо»). По команді ведучого «діти » пересуваються на одного «батька» і продовжують просити.

(Після виконання першої частини вправи команди міняються місцями та назвами)

А тепер «діти» просять у «батьків» щось, а ті в свою чергу відповідають на все позитивно («так», «обов’язково», «сьогодні зроблю», давай допоможу  тощо).

Обговорення. Поділіться, що відчували ви у тій чи іншій ролі? (відповіді учнів)

Думаю, що тепер ви більше розумієте поведінку або настрій ваших батьків у тій чи інші ситуації і надалі поводитимете себе інакше, продумуючи всі «за» та «проти».

Ось і Деві опинився саме в тій ситуації, коли на все батько реагував негативно або просто навмисно робив так, щоб син від нього відчепився. Але на те у нього були певні причини. Він просто не відчував себе самодостатньою та захищеною людиною. Тому до проблем додавались батьківські обов’язки, і Бен просто не міг себе контролювати. Що ж треба було змінити Бенові в собі? Ми повернемось до цього питання після невеличкої паузи.

Вправа-руханка «Сімейний салат» (2 хвилини)

Мета: зняти напруження групи, підготувати до наступної вправи, зблизити колектив.

Розрахуйтесь словами «батько», «мати», «донька», «син». По команді ведучого (він також входить в розрахунок) одним із цих слів учасники цієї категорії міняються місцями (на своє місце сідати не можна). Ведучий, що стоїть, також може зайняти пусте місце (той, хто залишився стоячи, стає ведучим). Якщо звучить команда «сім’я», міняються місцями всі учасники.

Молодці! А тепер повернемось до нашого питання. Що ж треба було змінити в собі героям оповідання, що уникнути конфлікту та зблизитися?

Вправа «До та після» (7 хвилин: 1 хв. – пояснення, 3 хв. -  виконання завдання, 3хв. – захист роботи 2-х команд)

Мета: перевірити знання тексту, вміння виявляти риси характерів героїв та їхні перетворення, розвивати вміння швидко працювати в команді, намагаючись толерантним шляхом досягти мети.

Обладнання: 2 аркуші А1 з таблицями (дивись додаток 2), маркери

Кожна команда повинна за 3 хвилини заповнити таблицю свого героя.

(Приблизні відповіді дивись у додатку 2)

Час вийшов. Будь ласка, представники команд захищають свої дослідження.

Дякую за активність і командну роботу!

Подивіться, будь ласка, на вислови, що перед вами (дивись додаток 3). Які з них і до якого з героїв можна віднести? (відповіді дітей)   (2 хвилини)

А тепер з поданих ілюстрацій – кадрів з однойменного кінофільму - кожна команда повинна підібрати необхідні до таблиці суперника (2 хвилини)

Молодці! Дякую!

ІV. Підсумок.

Слово вчителя (1 хвилина)

Ми сьогодні намагались розібратися у стосунках батька та сина, з’ясувати проблеми непорозуміння, що існувало між ними до певного моменту. Тож давайте підіб’ємо невеличкий підсумок і назвемо ті звичайні речі, яких бракувало родині. А в цьому нам допоможе вправа «Серце».

Вправа «Серце» (5 хвилин)

Мета: розвивати вміння швидко працювати колективно, зберігаючи толерантне ставлення одне до одного.

Обладнання: 2 плакати «Серце» (одне – звичайне, інше – таке саме, але зі словами та розрізане на частини-пазли)   (дивись Додаток 4)

Перед вами серце. Воно затемнене, тобто віддалене від усіх, закрите ті самотнє. Саме таким було серце батька на початку.

З’єднайте уламки іншого серця. Вони підкажуть батькові, чого йому бракує для відкриття свого серця.

У вас вийшло «серце-порада» для кожної людини (оголосити слова, що написані на зібраному серці).

V. Рефлексія. Завершення.

Що ж, наша зустріч добігла кінця. Давайте станемо в дружнє коло, пригадаємо ще раз своїх батьків, і завершимо заняття наступними словами:

«Я люблю своїх батьків і хочу, щоб вони …»

Батьки – ваша сила, а ви – їхня мудрість.

Любіть, поважайте сім’ю!

Тож прислухайтесь, діти, моєї поради:

Частіше кажіть один одному слово «ЛЮБЛЮ»!

Дякую за роботу! До нових зустрічей!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Вправа «Бен і Деві»

Б -

батько, боротьба, блискавка

Д -

дитина, добро

Е -

екстрим, егоїст

Е -

енергія

Н -

настрій, нервовість

В -

віра в батька, вірність

 

 

І -

іскра, індивідуальність

 

 

 

 

 

Додаток 2

Вправа «До та після»

Бен

До

Після

Еволюція

Працьовитий, сміливий, заклопотаний, нервовий, самотній, відчужений, роздратований, не піклується про дитину.

Обережний, терплячий, «потеплішав» душею, турбується про інших, надлюдські зусилля в боротьбі за життя, мужність, сила волі, героїзм.

Від роздратованості – до гордості за сина.

 

 

 

 

Деві

До

Після

Еволюція

Нерішучий, насторожений, мовчазний, слухняний, усього боїться, замкнутий, нещасний, несміливий, небажаний, кмітливий.

Хоробрий (керує літаком), упевнений у собі, рішучий, тямущий

Від нерозуміння – до піклування


Додаток 3

Повага - це межа,

яка охороняє як батьків,

так і їх дитину;

одних вона оберігає

від прикростей,

інших - від мук совісті.

 

Батьківське серце –

це така глибина,

в якій діти завжди

знайдуть прощення.

 

 

Щоб змінити

свого сина,

батько спочатку

повинен змінитися сам,

інакше він грає з вогнем.

Розкажи мені,

і я забуду.

Покажи мені,

і я запам'ятаю.

Дай мені діяти самому,

і я зрозумію.

 

Додаток 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Деркач Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
2377
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку