Розробка уроку тркдового навчання
Тема уроку: Остаточна обробка виробу. Догляд за в’язаними виробами
Лабораторно-практична робота: Розпізнавання символів по догляду за в’язаними виробами
Практична робота: Оздоблення та остаточна обробка в’язаних виробів
Мета уроку.
Очікувані результати: учні називають способи з’єднання деталей в’язаного виробу, способи і правила догляду за в’язаними виробами, виконують оздоблення обраним способом
Основні поняття: операції по догляду за в’язаними виробами, умовні позначення символів по догляду.
Матеріали й обладнання: в’язані вироби, пряжа, голка з великим вушком, ножиці, картки умовних позначень символів догляду за виробами,
Наочність: інструкційні картки, презентація ІКТ, .
Профорієнтація: професія продавець одягу, в’язальниця.
Міжпредметні зв’язки: хімія – догляд за виробами з натуральних волокон, математика – рахунок петель, образотворче мистецтво – ескіз оздоблення.
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
Практична робота. Оздоблення та остаточна обробка в’язаних виробів ………..10 хв.
Хід уроку
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів до заняття.
Створення позитивного емоційного стану учнів.
Учитель заздалегідь записує на дошці вислів:
Шлях до розвитку й, урешті-решт, до щастя людини пролягає через її працю.
Д. І. Менделєєв
У ч и т е л ь. Діти, прочитайте, будь ласка, вислів, записаний на дошці та скажіть, як ви його розумієте. (Бесіда з учнями) Отже, працею вчений називав не будь-яку роботу, а роботу усвідомлену й потрібну людям. Тому мені дуже хотілося б побачити на сьогоднішньому занятті саме таку працю!
Теоретичні питання для перевірки знань.(самостійно)
Перевір себе. Вибери правильні твердження.
а) вертикально;
б) горизонтально;
в) немає значення;
а) гачок повинен бути трохи товще ниток;
б) гачок повинен бути тонше ниток;
в) гачок та нитки повинні бути однієї товщини;
а) з плетіння повітряної петлі;
б) з плетіння стовпчиків без накиду;
в) по різному;
а) довжина гачка;
б) товщина гачка;
в) кількість гачків у наборі;
а) відрізають;
б) відрізають та ховають у плетеному полотні;
в) відрізають та зав’язують вузлом.
У ч и т е л ь. Сьогодні в нашій творчій майстерні панує особлива атмосфера, адже кожен з вас упродовж багатьох занять старанно працював, докладав чималих зусиль для того, щоб урешті-решт довести, що цей час витрачено недарма і що результат вашої праці всіх задовільнить. Як ви вважаєте ваші вироби вже повністю завершенні, ними можна користуватися? ( Так. Ще ні). А ви знаєте як за ними доглядати? Тому зараз, протягом нашого уроку, нам потрібно буде зробити кілька останніх штрихів і ваші вироби будуть готові до застосування. Адже усі вироби, які виготовленні на підприємствах мають привабливий вигляд, та завжди мають символи за якими легко доглядати за даним виробом і продовжити час його експлуатації .
Вчитель пропонує розглянути дві таблиці на яких треба закреслити літери, які повторюються тричі. З літер, що залишились, складіть слово і ви знайдете назву уроку яку ми будемо вивчати сьогодні .
О |
У |
З |
Д |
М |
О |
Б |
М |
Л |
У |
Е |
К |
У |
|
|
К |
Н |
М |
Н |
К |
Я |
Відповідь: оздоблення
К |
Д |
У |
О |
Г |
К |
Л |
Я |
К |
У |
Д |
У |
Відповідь: догляд
Отже тема нашого уроку :Остаточна обробка виробу. Догляд за в’язаними виробами
Визначення завдань для учнів:
Учні повинні знати види і способи оздоблень в’язаних виробів, способи з’єднання деталей виробу, символи по догляду за виробами;
Учні повинні уміти читати і використовувати символи по догляду за виробами, виконувати з’єднувальні шви на в’язаних виробах, нескладні оздоблення виробів.
Якщо в’язаний виріб складається з кількох деталей їх слід з’єднати між собою в готовий виріб. Можна з'єднувати різними способами, причому тут вибір визначається насамперед призначенням самої деталі, тому шов може бути і потайним, і декоративним.
Так, і у в’язанні, досвідчені майстрині, беручись до нової роботи, заздалегідь визначають, як з’єднуватимуть її деталі, щоб це було гарно та охайно. Вид шва вибирають залежно від фактури в’язаного полотна. Так, наприклад, можна деталі зшити на швейній машинці, але ж товсте трикотажне полотно від цього буде ще товстішим. Та, зазвичай, в’язані вироби зшивають товстою голкою з великим вушком і тупим кінцем (щоб не ушкодити волокна пряжі). Для цього використовують спеціальні трикотажні шви: вертикальний, горизонтальний і кетельний). Як їх виконувати, ви навчитеся, коли будете в'язати спицями.
Існує ще один доступний спосіб з’єднання в’язаних деталей – це зшивання їх за допомогою в’язання гачком.
Такий спосіб дозволяє зробити шов декоративним, одночасно зекономити нитку. З’єднувати деталі гачком можна як з виворітного боку ниткою в колір основного виробу, так і з лицьового – декоративною ниткою контрастного кольору. З’єднують деталі за допомогою таких елементів як:
2.кінцева його обробка
Остаточний вигляд виробу залежить не тільки від якості пряжі та бездоганного в'язання деталей. Дуже важливо, наскільки акуратно виконана обробка та з’єднання цих деталей в єдине ціле - готовий виріб.
Якщо виріб складається з однієї деталі, то для надання виробу завершеного вигляду слід заховати кінчики пряжі, що залишились на початку та в кінці роботи.
Ці кінчики ні в якому раз не можна обрізати під в’язку! Іх слід заховати під стовпчики за допомогою гачка, і тільки потім залишок пряжі обрізати.
3.Оздоблення в’язаного виробу.
Для того, щоб готові вироби були більш привабливими, використовують різні види оздоблень. Але не кожний в’язаний гачком виріб має бути оздоблений. Іноді достатньо тільки красиво оздобити гачком краї виробу, щоб він мав гарний вигляд.
Щоб підкреслити свій стиль, додати родзинку в образ і внести різноманітність у гардероб, буває досить створити лише кілька оригінальних речей. Трохи мережив, ажурний комірець, шаль - і одяг виглядає більш елегантно та витончено. Проявивши трохи фантазії можна дуже вдало «вписати» моду в свій гардероб і «оживити» старі речі, витративши на це зовсім мало часу. Тільки важливо дотримуватися почуття міри - кожен елемент оздоблення повинен відповідати задуму й гармоніювати з костюмом, щоб нові або оновлені моделі не виглядали незграбно і без смаку.
Під час добору виду та способу оздоблення слід звернути увагу на доречність запланованого оздоблення та наявність відповідних матеріалів. Якщо оздоблення буде виконуватись квітками в’язаними гачком, то слід добирати пряжу такої самої якості, що і виріб, або ззовні схожу. Часто вироби виготовляються з натуральної пряжі, а от для оздоблення можна використати будь яку за походженням.
Крім цього слід звернути увагу і на кольори оздоблення. З попередніх класів ви вже знаєте, наскільки важливо правильно добирати кольори, адже від цього залежатиме загальне сприйняття виробу, а також його вигляд.
Вибір виду оздоблення залежить від:
Оздобити в’язані вироби можна: вишивкою нитками, вишивкою стрічкою, блискітками, намистинками, бісером, фурнітурою, аплікацією, в’язаними оздоблювальними елементами та ін..
Під час виконання оздоблень ви повинні пам’ятати, які кольори між собою поєднуються. Різні кольори й колірні поєднання по-різному сприймаються людиною, викликають найрізноманітніші асоціації, почуття: можуть створювати життєрадісний настрій або дратувати, підвищувати або знижувати працездатність. Колір може впливати і на наше відчуття простору, його зорове сприйняття.
Також ви повинні пам’ятати про композиційне рішення розташування оздоблювальних елементів. В цьому вам допоможе власний досвід, спостережливість, знання, а також різноманітні джерела інформації. У перших спробах ви можете скористатися готовими зображеннями оздоблень і повторити їх, а далі – намагатися створити свою власну неповторну композицію.
Сьогодні на уроці ви навчитеся технікою в’язання гачком виготовляти оздоблювальні елементи.
А зараз учениця яка отримала випереджальне завдання ознайомить нас з правилами догляду за плетеними виробами.
Я хочу відкрити вам багато секретів про які я дізналася — як зробити так, щоб усі плетені вироби, які ми виготовили чи виготовимо в майбутньому, завжди залишатимуться гарними. Ось вони. (Демонстрація слайдів.)
Ну що ж, друзі, я сподіваюся, ви дотримуватиметесь моїх порад і в майбутньому станете справжніми майстрами, чиї вироби милуватимуть око всіх оточуючих.
Вчитель. Добре, отже в’язані вироби потребують особливого догляду. Навчитись правильно доглядати за в’язаними виробами так само важливо, як і вив’язувати їх. Неправильний догляд може легко зіпсувати бездоганно виконану річ. У поняття догляду за в’язаними виробами входить прання, підкрохмалювання, сушіння, прасування. В деяких випадках достатньо обробити деталі виробу паром.
Якщо виріб складається з кількох деталей, то слід обробити паром кожну деталь перед їх з’єднанням. Якщо ж виріб складається з однієї деталі, то остаточна обробка виконується в кінці. Не рекомендується полотно зв'язане гачком, прасувати, незалежно від візерунка або матеріалу. Краще такі вироби обробити паром. Обробляти паром можна тільки вироби з вовни або з бавовни - льону, вироби з смесових і штучних волокон відпарюють холодним способом.
В інших випадках використовують праску і вологу лляну тканину. Саме лляну, тому що вона добре охороняє оброблювану деталь від впливу високої температури і, утримуючи достатню кількість вологи, дає хорошу пару. Праску для цього розігрівають до максимальної температури. Вологою, злегка віджатою лляною тканиною слід накрити зразок або деталь, укладені виворітною стороною вгору. Потім гарячою праскою слід водити над деталлю, майже не торкаючись до тканини, повністю утримуючи праску «в повітрі». Над кожною оброблюваною ділянкою слід проводити праскою кілька разів, не доводячи тканину до повного висихання. Знявши тканину, деталь залишають до повного висихання.
Вовняні вироби перуть у теплій воді спеціальними пральними порошками або рідинами для делікатного прання. Якщо такі засоби відсутні, можна скористатись шампунем. Речі занурюють у розведений в теплій воді із засобом розчин, злегка мнуть (приблизно 10–15 хв). Після цього річ кілька разів полощуть у воді приблизно тієї самої температури, що і прали. Під час останнього полоскання бажано додати у воду столову ложку оцту. Не можна користуватися щіткою під час такого прання!
Після прання річ полощуть у ледь теплій воді, додавши під час останнього полоскання столову ложку оцту. Ажурні речі прасують з вивороту через вологу тканину.
Часто виробам або деталям, з яких вони складаються слід надати певної форми або закріпити елементи в певному вигляді. Якщо після прання просто висушити такі деталі існує вірогідність того, що вони не триматимуть необхідної форми. Для запобігання їх підкрохмалюють. Для цього спочатку розправляють його на горизонтальній поверхні, а потім зволожують розчином крохмалю, або занурюють. Для цього 2 чайні ложки картопляного крохмалю розводять у 1 л води. Однак значно простіше використовувати крохмальний розчин в аерозольній упаковці, який можна придбати у торгівельній мережі. Підкрохмалений виріб розкладають на рушнику, розтягують до придання необхідної форми та прикріплюють до рушника шпильками (мал.).
На готових виробах зазвичай на етикетках показують, як доглядати за цим виробом. У вас на столах є таблиці символів по догляду за виробами.
На готових виробах зазвичай на етикетках показують, як доглядати за цим виробом. У вас на столах є таблиці символів по догляду за виробами.
Інструменти та матеріали: етикетки на виробах
Робота виконується в групах.
Послідовність виконання роботи.
Таблиця. Визначення інформації що розміщена на етикетках.
№ з/п |
Назва виробу |
Відомості про товар, що можна отримати з етикетки |
Інформація з етикетки |
|
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота. Оздоблення та остаточна обробка в’язаних виробів.
Інструменти та матеріали: гачок, пряжа, оздоблення, голки, ножиці, булавки, нитки, виріб, матеріали для оздоблення
Послідовність виконання роботи
Вступний інструктаж
Поточний інструктаж
1. Перевіряю, чи всі учні приступили до роботи. При необхідності окремим проводжу повторний інструктаж;
2. Звертаю увагу на правильну організацію робочого місця;
3. Контролюю правильність виконання трудових прийомів та операцій. Звертаю увагу на вихідну робочу позицію, контролюю захват інструментів і матеріалів, перевіряю правильність рухових дій.
4. Перевіряю дотримання правил безпечної праці;
5. Перевіряю обсяг виконаної роботи та якість.
Заключний інструктаж
VІІ. Рефлексія.
Вчитель Я щиро дякую всім учням за хвилини насолоди, які я отримала, спостерігаючи за тим, що відбувалося на занятті. Ви справді виправдали мої сподівання. Давайте, діти, візьмемо клубочок бажань і підіб’ємо підсумки нашого заняття та висловимо свої побажання щодо майбутніх проектів.
(Учні кидають клубочок ниток одне одному. Той, хто отримує клубочок, намотує на палець нитку і вимовляє свої побажання.)
Отже, за допомогою клубочка ми утворили міцну сітку павутинку, що складається з побажань. Тож я бажаю, щоб ваші знання завжди були такими ж міцними, як ця сітка.
1. Що нового дізнались на уроці. Я дізнався ….Бажаю всім навчитися…..
2.Чого навчились. Яку роботу виконали.
3. Які завдання були визначені учням на урок.
4. Порівняйте реальні результати із завданнями, які були визначені на урок.
5. Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи.
6. Де можна використати набуті знання та вміння.
VІІІ. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.
ІX. Завдання додому.
1. Обговорити з членами родини якість виготовлення виробу, відповідність розробленим критеріям.
2. Закінчити оформлення пояснювальної записки проекту.
3. Підготуватись до захисту проекту (див. додаток А).
Додаток А
Орієнтовний план захисту проекту
♦♦ Повідомити назву проекту, продемонструвати його присутнім.
♦♦ Розповісти про причини (розв’язання певного проблемного питання), що спонукували роботу над проектом.
♦♦ Пояснити, у чому полягала мета проекту та які було поставлено завдання для виконання роботи.
♦♦ Розповісти про особливості конструкції та переваги створеного виробу порівняно з іншими.
♦♦ Відзначити недоліки в роботі (що можна переробити (удосконалити) у разі повторного виконання проекту з метою покращення якості й естетичності сприйняття.
♦♦ Визначити, чи відповідає виготовлений виріб запланованим критеріям оцінювання.
♦♦ Відзначити, які знання, уміння та навички отримано під час реалізації проекту (які джерела пошуку інформації опрацьовано, які нові техніки (технології) опановано, які навички вдосконалено, які особисті надбання у проектній роботі, що було найцікавішим у роботі тощо).
♦♦ Дати об’єктивну оцінку виконаній проектній роботі, визначити, чи досягнуто заплановану мету
♦♦ Прорекламувати виріб або проектну роботу в цілому
♦♦ Розповісти, чи отримано задоволення від результатів діяльності
X. Прибирання робочого місця