Тема. Створення макета майбутнього виробу.
Мета: вчити створювати макети з різноманітних підручних матеріалів; формувати навички практичної роботи з ними; розвивати пам'ять, мислення, наполегливість; виховувати інтерес до макетування.
Тип уроку: комбінований.
Дидактичне забезпечення: фото та предметні макети; картки для роботи в парах; інструкції з техніки безпеки при роботі з ножицями, клеєм; мультимедійна презентація.
Матеріально-технічне забезпечення: комп’ютери, мультимедійний проектор, папір кольоровий, ножиці, клей.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
1. Бесіда
- З яких основних етапів складається дизайн-проектування?
- Спеціалісти яких професій остаточно компонують виріб?
- Як називають об’ємно-зображувальні засоби, що створюються на етапі ескізного проектування?
2. Мозкова атака
- З яких матеріалів можна виготовити макет майбутнього виробу?
- Який із цих матеріалів є найдешевшим і найбільше підходе на пошуковому етапі конструювання?
3. Оголошення теми та мети уроку (слайд 1)
- На сьогоднішньому уроці ви більше дізнаєтеся про макети, їх появу та розвиток. Спробуєте свої сили у створенні простих паперових макетів.
ІІІ. Засвоєння нових знань
1. Розповідь учителя (слайд 2)
- Макет ( фр. maquette - масштабна модель, італ. macchietta, зменшувальне від macchia ) - модель об'єкта в зменшеному масштабі або в натуральну величину, позбавлена, як правило, функціональності акредитуючої об'єкта. Призначений для представлення об'єкта. Використовується в тих випадках, коли подання оригінального об'єкта невиправдано дорого, неможливо або просто недоцільно.
(Учитель вивішує фото макетів на дошку)
Архітектурний макет - об'ємне зображення архітектурних споруд.
Макет приладу - виріб, що ілюструє зовнішній вигляд приладу.
Оригінал-макет - оригінал, повністю співпадає з майбутнім друкованим виданням.
Електронний макет - узагальнена інформація про виріб і його компонентах в електронному вигляді.
Містобудівний макет - макет цілого мікрорайону чи міста. Часто в масштабі 1:1000 - 1:5000.
Ландшафтний макет - макет місцевості. Відображає гори, озера, рельєф, дерева і т. д.
Інтер'єрні макети - показують внутрішнє облаштування квартири або коттеджу (слайд 3).
2. Історична довідка про макет (слайд 4)
Учитель. З давніх часів мініатюрний образ використовувався для перевірки архітектурних і конструктивних рішень, пошуку досконалого вигляду і бездоганною структурою задуманої споруди (слайд 5). У той же час, однією з ключових функцій макета була, демонстрація майбутнього об’єкта, підтвердження цього дійшли до нас з різних часів і місць: Візантійська імперія, Київська Русь, Середньовічна Європа, Італійське Відродження.
Учень 1 (слайд 6). Одними з найдавніших збережених макетів, є трипільські макети житла та культових споруд. Виявлені в розкопках на території України вони датуються шостим – третім тисячоліттям до нашої ери.
Моделі будинків і храмів знаходять у розкопках Стародавнього Єгипту та Месопотамії 15 століття до н. е (слайд 7). На широке застосування макетів у Стародавній Греції, для оцінки архітектурних і конструктивних параметрів споруд вказують свідчення Арістотеля і Архімеда ( 4-2 століття до н. е.)
Збереглися (слайд 8) ритуальні та архітектурні макети з Давньої Індії та (слайд 9) Китаю датуються 10-12 століттям.
Учень 2. У Перу (слайд 10) знаходиться унікальний макет часів доколумбівської Америки, археологічний артефакт Сайвена (Sayhuite stone). У ньому змодельовано місто з діючою іригаційною системою. Імовірно створений майстрами імперії Інків в 10-16 столітті. Він висічений з гранітного валуна діаметром близько 4 метрів. Передбачається, що для точного моделювання гідродинамічних властивостей води, в ньому використовувалась ртуть.
Учень 3. В епоху Відродження (слайд 11) незважаючи на появу нових можливостей у образотворчому мистецтві: розвиток лінійної перспективи і технології живопису, архітектурне макетування не втрачає своїх позицій, а навпаки переживає період свого розквіту. Починаючи, з середини 14 століття з’являються архівні матеріали вказують на залучення італійськими архітекторами скульпторів, теслярів і столярів для створення макетів. Саме в період італійського заперечення, були створені такі шедеври, як макет собору Святого Петра в Римі і (слайд 12) макет купола кафедрального собору Санта Марія даль Фльоре.
Учень 4 (слайд 13). Значний внесок у розвиток макетування зроблений майстрами працювали над комплексом французьких фортифікаційних макетів, виготовлених протягом 17-19 століть. Основним призначенням моделей було планування і реконструкція фортифікаційних споруд. Всього було створено близько 260 макетів, з яких зараз збереглося близько сотні. Макети виготовлялися переважно в єдиному масштабі 1:600, деякі з них досягали площі понад 150 м. кв. Завдяки увазі з боку короля Людовіка 14, вони виконувалися з найвищою якістю і деталізацією, багато з цих макетів вважаються справжніми витворами мистецтва.
Учитель (слайд 14). У кінці 19 століття одним з піків розвитку архітектурного макетування стали твори Каталонського архітектора Антоніо Гауді саме завдяки макетам, на яких він проводив дослідження статичних навантажень стало можливо зведення таких шедеврів світової архітектури як собор Саграда Фамілія в Барселоні.
Зараз (слайд 15), як і тисячоліття тому, не дивлячись на всі досягнення 3D графіки, архітектурні та технічні макети залишається ключовим елементом презентації проектів. Основним, найбільш зрозумілим і переконливим аргументом.
Демонстрація макетів з різних матеріалів (будинку із сірників, літака із картону, фартуха із тканини, автомобіля з паперу).
3. Робота в парах «Ознайомлення з професією конструктора»
- Макети на підприємствах, у конструкторських бюро створюють інженери-конструктори (слайд 16). Які знання повинен мати інженер-конструктор, прочитають мовчки учні І варіанту, а які вміння – учні ІІ варіанту. Потім обидва варіанти обміняються прочитаною інформацією.
Інженер-конструктор повинен знати:
- принципи роботи, умови монтажу і технічної експлуатації проектованих конструкцій, технологію їх виготовлення;
- перспективи технічного розвитку і особливості діяльності підприємства;
- обладнання підприємства, його оснащення та інструменти;
- стандарти, методики та інструкції по розробці і оформленню креслень та іншої конструкторської документації;
- технічні вимоги до конструкцій, які розробляються та порядок їх сертифікації;
- засоби автоматизації проектування;
- сучасні засоби обчислювальної техніки, зв’язку;
- методи проведення технічних розрахунків при конструюванні;
- матеріали, що використовуються у конструкціях та їх властивості;
- основи винахідництва;
- основи технічної естетики і художнього конструювання;
- передовий вітчизняний та зарубіжний досвід конструювання аналогічної продукції;
- основи економіки;
- основи трудового законодавства, правила та норми охорони праці.
Інженер-конструктор повинен вміти:
- працювати з технічною документацією, читати креслення, розуміти схеми;
- володіти засобами автоматизації проектування;
- користуватися сучасними інформаційно-комунікаційними засобами;
- працювати у середовищі MS Office та конструкторських програмах;
- володіти методами проведення технічних розрахунків;
- розробляти і оформляти конструкторську документацію;
- вести ділове листування з питань обслуговування.
- Так, що ж повинен знати конструктор?
- Що повинен він вміти?
IV. Вступний інструктаж
Показ та пояснення трудових дій
Інструктаж з техніки безпеки при роботі з комп’ютером (слайд 17)
- Давайте пригадаємо. Яких правил техніки безпеки потрібно дотримуватися при роботі з комп’ютером?
Робота в парах (слайд 18) «Створення макету майбутнього виробу»
(Один із пари сідає за комп’ютер, інший – виконує вправу «Криголам»)
- Один представник із робочої групи вибирає картку із завданням, сідає за комп’ютер та шукає готову розгортку макета, ввівши у пошуковий рядок слова «Макети із паперу». Знайдений макет можна роздрукувати на нашому принтері. Його напарник – у своєму зошиті виконує вправу.
Вправа «Криголам» (слайд 19)
- Яким повинен бути макет?
М – (мобільним, масштабним)
А – (авторським)
К – (красивим, корисним)
Е – (економічним, естетичним)
Т – (творчим)
V. Самостійна практична робота учнів (слайд 20).
Поточний інструктаж учителя
(Виконавши кожен своє завдання, учні на основі розгортки створюють макет виробу відповідно до завдання учителя.)
Інструктаж з техніки безпеки
- Як правильно та безпечно використовувати ножиці та клей ви пригадаєте, прочитавши інструкції, які лежать на ваших партах.
VI. Заключний інструктаж (слайд 21)
Презентація своїх робіт учнями «Ярмарок ідей»
Аналіз робіт учнів. Оцінювання
VIІ. Підсумок уроку (слайд 22)
- Продовжити речення:
VIІІ. Оголошення домашнього завдання (слайд 23)
- Підготувати цікаву інформацію про сучасні (незвичайні) матеріали, з яких виготовляють макети*.
- Підготувати письмове повідомлення про методи маркетингових досліджень*.
IX. Прибирання робочих місць