Дата ___________ Клас ___6__
Урок 17-18. Остаточна обробка вишитого виробу.
Догляд за вишитими виробами
Мета:
навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про основні способи обробки країв вишитих виробів, правила остаточної обробки та догляд за вишитими виробами; оцінювати рівень знань та виявляти недоліків у вивченні розділу; формувати уміння з обробки країв вишитого виробу торочками, закріпленими швом «косий хрестик»;
розвивальна: сприяти розвиткові пізнавальних інтересів та творчих здібностей учнів;
виховна: виховувати шанобливе ставлення до традицій національної вишивки, старанність та акуратність під час виконання вишивальних робіт.
Обладнання, матеріали та наочність: зразки вишитих виробів, картки-завдання, демонстраційна рамка; виріб, що вишивається; папір у клітинку (для виконання вправ), зразки шва «торочки», інструкційні картки, комп’ютер, мультимедійна дошка, комп’ютерна презентація.
Структура заняття
І. Організаційний момент...............………6 хв.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів...……...7 хв.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів....……..3 хв.
ІV. Вивчення нового матеріалу ………………………...10 хв.
Остаточна обробка виробу………………………………..40 хв.
VI. Підсумки заняття....................……..7 хв.
VII. Домашнє завдання...............................2 хв.
--------------------------------------------------Хід уроку------------------------------------------------------
І. Організаційний момент (6 хв)
Учитель. Доброго вам дня
Рада бачити я вас.
Сьогоднішній урок я хочу розпочати таким епіграфом:
Віддавна, з незапам’ятних часів
Красою невмирущого надбання,
Немов зворушливий народний спів,
Дійшло до нас мистецтво вишивання.
Ми два місяці працювали над творчими проектами і сьогодні підводимо підсумок того, що нам вдалося. Вишивання було одним із улюблених занять українських жінок. Згадаємо наших мам і бабусь - невтомних трудівниць і майстринь, які за своє життя вишили рушники, серветки, сорочки, скатертин і наволочок, подушечок. Нема, мабуть, жодної родини, де б не милували око ці вишиванки. Секрети вишивання завжди бережно передавались з покоління в покоління, від матері до доньки. І сьогодні ми з вами переглянемо проекти «Вишивані вироби у нашій оселі» наших юних майстринь. Тож надаємо їм слово.
II . Актуалізація опорних знань учнів (7 хв)
Учитель. Ми з вами завершуємо вивчати розділ «Технологія виготовлення вишитих виробів». Перевіримо, як ви засвоїли знання, отримані під час вивчення цієї теми. А розпочнемо урок ми з цікавих ігор.
1. Головоломка (біля дошки – 2 учня)
Переставте правильно букви в словах – отримаєте назви інструментів і пристроїв, необхідних для шиття:
2. Гра «Місткий кошик»
Учитель надає учням аркуші паперу з намальованим кошиком і пропонує написати на ньому всі терміни, які діти пам’ятають із вивченого розділу. Головне – щоб «кошик був місткий і заповнений». Невдовзі учитель зупиняє гру і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їхніх записах. Переможцем виявляється той, у кого записано найбільше термінів.
3. Гра «Знайди пару»
Завдання: знайти співвідношення між назвами та зображеннями швів.
4. Гра “Хрестики-нулики”
Завдання: Знайти виграшний шлях (рослинний орнамент)
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. (3 хв)
Учитель: Скажіть, будь ласка, які вироби ви можете оздобити вивченими швами? (серветки, рушники, скатертини, фартух, халат, сорочку, штани, джинси, кожух інше.)
На попередніх уроках ви вишивали серветки, але зверніть увагу на краї серветки!
(Відповіді учениць)
Учитель: Сьогодні в нашій творчій майстерні панує особлива атмосфера, адже кожен з вас упродовж багатьох занять старанно працював, докладав чималих зусиль для того, щоб урешті-решт довести, що цей час ми не згаяли і що результат вашої праці зможуть побачити й оцінити інші. Залишилося зробити кілька останніх штрихів, а саме, виконати остаточну обробку виробу. Отже, тема нашого уроку – «Остаточна обробка виробу» і наше завдання навчитися виконувати торочки, закріплені швом «косий хрест».
ІV. Вивчення нового матеріалу. (10 хв)
Учитель: Фінальним акордом створення кожної вишивки є її оформлення. Дійсно, що може бути приємнішим, коли наша старанна кропітка праця багатьох днів-тижнів-місяців знаходить свій остаточний, завершений вигляд, отримує красиве обрамлення.
Вишивка, як і будь-який витвір мистецтва, вимагає красивого оформлення, яке зможе підкреслити всі переваги малюнка. Обробка країв виробів із вишивки – це гармонійне завершення композиції вишивки. Спосіб оформлення з вишивкою продумують заздалегідь для того, щоб розрахувати необхідні припуски для його виконання. Традиційно краї серветок, скатертин, комірів, низу сорочок обробляють рубцюванням, рубцюванням, торочками (бахромою), мереживом, китичками, декоративними швами.
Способи обробки країв вишитого виробу
1.Оформлення в рамку. Перший спосіб – купити готову фоторамку і вставити у неї своєї роботи. Це дешевий, простий, але не найкращий варіант. Адже, погодьтеся, важко підібрати фото рамку підходящого розміру та стилю під свою вишивку, щоб робота виглядала не «просто оформленої», а «оформленої з задоволенням».
2. Рубцювання – обробка країв виробів рубцями. Цими швами підшивають підігнуті зрізи виробів (рис. 1).
Підрубувальні шви можна виконувати з лицьового боку кольоровими нитками, що водночас і прикрашає виріб. Ширина рубця залежить від призначення виробів: для білизни й блузок – завширшки близько 0,5 см; для серветок, доріжок – 1 – 1,5 см; для рушників і скатертин – 2-3 см.
3.Простими і досить привабливими способами оформлення краю виробу з вишивки є торочки (бахрома) і мереживо.
4.Декоративні шви є поширеним способом оформлення країв виробу з вишивкою
2. Практична робота «Обробка країв виробу» (40 хв)
2.1.Аналіз завдань практичної роботи
2.2.Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами
Інструменти і матеріали: нитки, голка, ножиці, тканина.
2.3.Правила безпечної праці.
Перш ніж голку в руки брати,
Треба правила згадати:
Як із нею працювати,
Щоб проблем зовсім не мати.
В голок й шпильок гострі жала,
Їх не кидай де попало.
Пам’ятай, що при роботі
Їх не слід тримати в роті.
Голку, завжди пам’ятай,
Без ниток не залишай,
Користуйся обережно
І в свій одяг не встромляй.
Всі ножиці в руках тримали, безперечно
Та можуть і вони бути небезпечні.
Хай знає учень кожен,
Як працювати з ними можна.
Праворуч ножиці лежать,
Якщо їх треба передати,
Сама за леза їх візьми,
кому даєш, до того кільця поверни.
2.4.Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками.
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Що, дітвора, притомились?
Зараз ми відновим сили
Й разом руханку цікаву
Проведемо ми на славу!
Підніміться ті, хто зліва.
Підніміться ті, що справа.
Руки в боки ті, що зліва.
Руки вгору ті, що справа.
Покрутіться ті, що зліва.
Покрокуйте ті, що справа.
А тепер всі ті, що справа,
А за ними й ті, що зліва,
Одне одному всміхніться,
Адже в посмішці вся сила!
Відпочили? Тож сідайте
Й працювати починайте!
3.Догляд за вишитими виробами (15хв)
Готуючись вийти заміж, кожна дівчина, як правило, повинна була мати багато вишиванок. Дівчата змагались між собою у майстерності вишивати, в доборі гарних узорів для вишивання. Поганою нареченою вважалася дівчина, яка не навчилася вишивати змалку. Та ще гіршою вважалася дівчина чи господиня, яка не вміла здійснювати догляд за вишитими виробами.
Догляд за вишитими виробами Для прання спочатку готується теплий розчин прального засобу. Ні в якому разі не використовую засіб з підбілювачем. Прати треба дуже обережно, терти легенько лише ті місця, де немає вишивки.
Якщо при пранні колір води змінився, то прополіскуєте до тих пір, поки вода не буде прозорою.
Після прання вироби 2 – 3 рази полощуть у теплій воді, викручують, легко струшують і кладуть у холодну воду в розпростаному вигляді (у скрученому виробі малюнок може відбитися на тлі). У холодну воду додають оцту – чайну ложку на склянку води, надати ниткам блиску.
Вишиті вироби після прання не викручують, а віджимають, стискаючи його в долонях. Віджатий вибір треба туго загорнути у волохатий рушник або простирадло й потримати так кілька хвилин. Після чого вишивку можна прасувати.
Прасують вишиті вироби з виворітного боку не дуже гарячою праскою. Під вишивку кладуть м’яку тканину, покриту зверху білим полотном. Праску рухають вздовж нитки основи, щоб тканина з вишивкою не деформувалась.
Температуру нагрівання праски вибираю залежно від походження волокон, із яких виготовлена тканина. Стійкими до високих температур є тканини з рослинних волокон (льон, бавовна). Під час волого-теплової обробки необхідно дотримуватися правил безпечної праці.
Правила безпечної праці під час виконання волого-теплової обробки
Зберігають вишиті вироби скрученими в трубочку, щоб не мнулись.
5.Виконання практичної роботи «Остаточна обробка виробу»
6.Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.
V. Підсумок уроку (7 хв)
Ось ми і зробили ще один крок до майстерності…
Сьогодні на уроці ви працювали в якості майстра народної вишивки, навчилися виконувати торочки, закріплені швом «косий хрестик», і тепер ви зможете оздоблювати вироби декоративно-прикладного мистецтва.
7.1. Підбиття підсумків практичної роботи. Виставлення та мотивація оцінок
7.2. Рефлексія:
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТЕСТ (учням пропонується, із яким кольором у них асоціюється перебування на сьогоднішньому уроці):
Червоний – настрій, захоплення;
Жовтий – приємний;
Оранжевий – радісний;
Зелений – спокійний;
Фіолетовий – стурбований, збентежений;
Чорний – тужливий, зневірений у силах
Ось і скінчився наш урок
І зараз продзвенить дзвінок.
Я дуже рада за вас діти,
Що ви змогли чогось навчитись.
І на прощання хочу вам сказати ось що.
Діти, пам'ятаймо:
Якою би не була в кожного з нас доля,
як би не складалися обставини життя,
яким би не було становище в Україні та у світі,
яка пора року не була би за вікнами наших осель,
нас поважатимуть доти,
доки ми поважатимемо самих себе,
доки ми пам'ятатимемо про своє коріння
і шануватимемо наші традиції!
VІІI. Домашнє завдання (2 хв)