Урок "Як цвіте папороть"

Про матеріал
Урок з трудового навчання, де учня знайомляться з новим видом українського декоративно-прикладного мистецтва - вириванка. Урок має міжпредметний зв'язок з біологією та літературою.
Перегляд файлу

ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ, 6 КЛАС

Пілюгіна Оксана Василівна

вчитель трудового навчання КЗ «Рубіжаська обласна загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів» Луганської обласної

держадміністрації

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ «ЯК ЦВІТЕ ПАПОРОТЬ» Цілі уроку: навчальна: ознайомити учнів з новим видом українського декоративно-прикладного мистецтва; формувати навички виготовлення вириванки; удосконалювати вміння розробляти декоративні композиції; формувати поняття про декоративні форми папороті з використання нових прийомів роботи з папером;

виховна: виховувати любов до культурної спадщини України,

сприяти відродженню українського народного декоративно-прикладного мистецтва; виховувати терплячість і охайність при виконанні практичної роботи;

розвивальна: сприяти активізації творчої уяви і фантазії;

розвивати увагу, спостережливість, зорову пам’ять, естетичний смак.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання та наочність: ноутбук, проектор, екран, звукові колонки, зразки ескізних малюнків, шаблони деталей, таблиця «Етапи виготовлення вириванки», лінійка, прості олівці, ластик.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

Учитель. Добрий день, шановні учні.

Запрошу вас до нашої творчої майстерні.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Хочу почати наш урок із загадки:

Що цвіте, що його

Ніхто не бачить ніколи?

(Відповідь учнів)

Так, це папороть. У народі цю рослину ще називають - Перуновий вогнецвіт, вовча трава, кочедижник, квітка щастя. Гра. Мозковий шторм.

-А що ви знаєте про папороть?

(Відповіді учнів) Розповідь учителя:

Папороть одне із найзагадковіших і таємничих рослинних мешканців нашої планети. Період його існування вчені обчислюють 300 мільйонами років.

                Зазвичай,      папороть      не      цвіте.      Вона

розмножується спорами. Незважаючи на запевнення вчених про цей факт, саме з квіткою папороті пов'язано більшість слов'янських міфів і легенд.

Папороть – це справжній «цар» лісових рослин. Вона володіє       здатністю виконувати найзаповітніші бажання.

Слов'яни вважали, що папороть цвіте один раз на рік - в ніч на Івана Купала (з 6 на 7 червня) та охороняється нечистою силою. Тому, хто знайде й зірве квітку папороті, відкриються всі скарби і всі серця.

Кожного року, в Купальську ніч, найвідчайдушніші сміливці шукали в лісі чарівну квітку папороті, щоб здійснити свої найзаповітніші мрії та стати улюбленцем долі.

Давайте послухаємо, які ще повір’я пов’язані з

папороті                                цією квіткою.

Доповіді учнів:

На Житомирщині вважають, що папороть дає можливість розуміти, про що говорять тварини і рослини.

За народними віруваннями, на Рівненщині, папороть допомагає лікувати різні хвороби.

У народних оповіданнях часто згадується про те, що в ніч цвітіння папороті буває «страшна гроза». На Поліссі ніч цвітіння папороті називають «горобиною ніччю»: «У рябину ніч грім гриме, блискавка блискає і папороть цвіте».

На Рівненщині радять: «То треба іти і сидіти, щоб на тебе та папороть посипалась — то будеш усе знать».

Гуцули вірили, що цвіт папороті — від чорта.

У Карпатах був звичай бити папороть: склавши зірвану й принесену з лісу папороть на велику кучу, її спалювали, били палками або закидали камінцями, бо папороть вважалася «чортовим» зіллям.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Сьогодні я пропоную пофантазувати, якою б могла бути ця надзвичайна чарівна квітка, та створити декоративну композицію в новій для вас техніці декоративно-прикладного мистецтва. Тож тема нашого уроку «Створення декоративної композиції «Як цвіте папороть».

Сьогодні     в        своїй роботі         ми     будемо використовувати        папір. Папір          –        один із найпростіших, доступних матеріалів. З виробами із паперу ми знайомимося з дитинства.

Але щоб дізнатися що саме ми будемо виготовляти, вам потрібно розв’язати кросворд, де ключовим словом буде вид декоративно-прикладного мистецтва, який ми будемо використовувати сьогодні у своїй роботі. Я буду показувати вам вироби із паперу, а ви називатимете техніки, в яких вони були виконані. Готові? Тож почнемо.

Кросворд «ВИТИНАНКА»

 

 

 

 

IV. Пояснення нового матеріалу з демонстрацією елементів виготовлення декоративної композиції

Викладання нового матеріалу:

Що таке витинанки, знає багато хто: це один із видів українського народного декоративно-прикладного мистецтва. Його назва виникла від українського слова - «витинати» - «вирізати». Ця унікальна прадавня українська техніка виконується за допомогою ножиць, ножа, сокирки тощо. Матеріалом для витинанки є папір (білий або кольоровий), дерево, рослинні заготовки.

А ось про існування вириванки – знають лише поодинокі люди.

Вириванка – особлива техніка витинанки, в якій не використовуються ножиці, а візерунок виконується за допомогою відщипування шматочків паперу пальцями рук. Матеріалом для вириванки є білий та кольоровий папір.

Я ознайомилася з вириванкою, перебуваючи на тренінгах «Освіта – кожному» в селі Космач Івано-Франківської області. Там талановита київська майстриня Ольга Шинкаренко не тільки познайомила нас з даною технікою, але й дала майстер-класи з її виконання та розповіла про особливості композиції. У більшості композицій вириванки є основна, домінантна частина і вже менші – деталі.

Основні етапи роботи над вириванкою з елементами демонстрації.

1.        Обрати сюжет, зображення.

2.        Намалювати ескізний малюнок. Варто зауважити, що талановиті майстри не створюють ескізів своїх робіт, а творять «наживо». Для початківців, це варто робити.

3.        Олівцем на зворотному боці аркуша намалювати ескіз або окремі його частини.

4.        Охайно, по черзі, виривати по контуру елементи зображення. Робота повинна вестися від простого до складного, від більш загальних елементів до деталей.

5.        Ледве помітною лінією накресліть на папері місце розташування нижнього краю і середню лінію (вертикаль). Це дуже важливо при виготовленні перших робіт, щоб композиційно правильно розмістити зображення на основі.

6.        Вирвані частини композиції на папір – основу обраного кольору приклеюйте поетапно згідно з шарами зображення.

Тепер нам потрібно створити свій декоративний образ казкової квітки папороті. Подумайте, яким він може бути!

V. Проведення релаксаційної хвилинки з музичним супроводом

Релаксація «Таємничий ліс»

Сядьте зручно, розслабте м’язи. Заплющте очі. Коли я буду читати текст, постарайтесь більш ні про що не думати, а слухайте і включайте свою уяву. І так починаємо:

Літо... Теплий липневий вечір... Сутінки...Лісова галявина, з усіх боків оточена деревами ... Величезне багаття, язики полум'я якого стягують вгору і мимоволі приковують до себе твій погляд... Навколо багаття - хоровод... Ти разом з друзями в хороводі... На тобі старовинний одяг, на голові - купальський вінок. Твій голос зливається з іншими в пісні, що славить Вогонь, Воду, Повітря, Землю...

На лісову галявину опускається ніч... Таємниче мерехтять незліченні зірки, немов підморгують тобі: «Пора вирушати на пошуки цвіту папороті»...

Музика продовжує грати (1 хв.). Музика стихає.

Потихесеньку відкрийте очі. Що ви уявили собі особливо яскраво?

Знайшли ви квітку папороті. Якщо так, то як вона виглядала?

(Відповіді дітей, обмін враженнями)

VI. Творча практична діяльність учнів за темою уроку. Контроль над ходом виконання завдання. Індивідуальна та фронтальна допомога учням.

Перш ніж ми перейдемо до практичної діяльності, давайте пригадаємо, які є особливості створення декоративної композиції.

(Бесіда)

                Для     виконання     завдання,     як     ви     вже    здогадалися,     будемо

використовувати особливу техніку витинанки - вириванку. Наша композиція буде мати сюжетну лінію. Основою сюжету буде квітка папороті. Для кожного з вас вона буде своя – особлива. У залежності від вашої уяви та фантазії. Але з дотриманням техніки. Також ви можете використовувати сюжети з банку ідей, який я заздалегідь створила для вас.

 

 

Матеріали для роботи:

1.                   Олівець і гумка, лінійка (для роботи з попередніми ескізом).

2.                   Кольоровий папір стандартної щільності для деталей вириванки будь-яких розмірів. Взагалі товщина паперу залежить від візерунку: чим він дрібніший, тим тонше папір.

3.                   Білий або кольоровий папір пастельних тонів підвищеної

4.                   щільності формату А 4 – основа для наклеювання вириванки.

5.                   Клей ПВА (він добре піддається видаленню, а сліди після висихання стають майже непомітними) і пензлик (або паличка) для його нанесення.

6.                   Шматок тканини з бавовни для видалення залишків клею.

Виготовлення вириванки на тему «Квітка папороті» за схемою

Рис. 6. Схема «Етапи створення вириванки» з елементами демонстрації

Керівництво практичною діяльністю учнів

Перед початком роботи проводиться бесіда-інструктаж з техніки безпеки під час роботи в кабінеті обслуговуючої праці та інструктаж при роботі з клеєм.

Учитель контролює виконання роботи, надає індивідуальну і фронтальну допомогу.

Аналіз та оцінка художніх робіт учнів

(Вчитель аналізує й оцінює деякі роботи учнів у вигляді презентації та виставки.)

V. Підсумок та узагальнення уроку

(Бесіда)

-                      З яким видом декоративно-прикладного мистецтва ви познайомилися на уроці?

-                      Які особливості декоративної композиції застосовуються при створенні вириванки.

-                      Яку витинанку-вириванку ми сьогодні зробили.

 

Заключне слово вчителя:

Хоч папороть і не цвіте, зате існувала думка, що листя засушеної, подрібненої папороті оберігає від поганого погляду, приносить удачу й захищає здоров'я, тому його завжди носили в торбинці з собою.

Чудові вириванки вийшли у вас. Хай вони стануть для вас оберегом. А знання і навички, які ви отримали сьогодні – вашим багатством.

Я дякую вам за увагу, зразкову спільну роботу і бажаю подальших творчих успіхів!

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

Концепція нової української школи: Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої

світи.URL:http:mon.gov.ua/%DO%9D%DO%BE%DO%B2%DO%B8%DO%BD

%DO%B8%202016/12/05/konczepcziya.pdf (дата звернення 10.06.2017) https://www.slideshare.net/svkravcova1963/vutunanka-56620210

Ольга Стрілець. УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО ВИТИНАНКИ (Навчальнометодичний посібник) Розділ. Техніки виготовлення витинанки.

https://mala.storinka.org/%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D1%96%D0%

BA%D0%B8-

%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%B

D%D1%8F-

%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%BA

%D0%B8-%D0%B7-

%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD

%D0%BE-

%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD

%D0%BE%D0%B3%D0%BE-

%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA

%D0%B0-%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%B3%D0%B8-

%D1%81%D1%82%D1%80%D1%96%D0%BB%D0%B5%D1%86%D1%8C.ht ml

ВИТИНАНКА Методичні рекомендації з декоративно-прикладного мистецтва. -Харків, 2016 р.

pdf
Додано
19 січня 2020
Переглядів
1630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку