Освітній блог як траєкторія цифрової компетентності педагога

Про матеріал
Дана методична розробка презентує використання освітнього блога як джерела розвитку цифрової компетентності викладача. У роботі висвітлюються можливості використання особистого блога під час очної, дистанційної та змішаної форм навчання здобувачів освіти.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки

Управління освіти і науки

Черкаської обласної державної адміністрації

Державний навчальний заклад

«Уманський професійний аграрний ліцей»

 

 

Освітній блог як траєкторія

цифрової компетентності педагога

C:\Users\NI\Desktop\інтернет740х400.jpg

 

 

Гергун Наталія Іванівна

викладач зарубіжної літератури

спеціаліст вищої категорії

викладач – методист

 

 

Умань – 2024


УПОРЯДНИК:

Гергун Н.І., викладач зарубіжної літератури, спеціаліст вищої категорії

РЕЦЕНЗЕНТ:

Ростикус І.М., заступник директора з НР

 

 

 

Анотація

Дана методична розробка презентує використання освітнього блога як джерела розвитку цифрової компетентності викладача. У роботі висвітлюються можливості використання особистого блога під час очної, дистанційної та змішаної форм навчання здобувачів освіти.

Робота може бути корисною як викладачам закладів П(ПТ)О з метою підвищення професійної педагогічної діяльності в інформаційному середовищі, при створенні власного цифрового контенту, візуального супроводу під час уроків, позакласних заходів, так і здобувачам освіти під час підготовки до уроків при вивченні нової теми, підсумкових занять, для здійснення самостійного контролю знань, підвищення ерудиції з предмету.

Матеріали блогу відповідають чинній навчальній програмі та принципам компетентнісного підходу, для розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти із зарубіжної літератури.

 

 

 

Схвалено методичною комісією предметів суспільно-гуманітарного напряму ДНЗ «Уманський професійний аграрний ліцей».

Протокол №6 від 18.01.2024 року.


ЗМІСТ

Вступ…………………………………………………………………………4

1. Основна частина

1.1. Блог як шлях розвитку професійної компетентності викладача ……5

1.2. Роль блога викладача зарубіжної літератури у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти..……………………………………….7

1.3. Алгоритм створення власного блогу викладача зарубіжної літератури…………….………………………………………………………9

Висновки……………………………………………………………………19

Список використаних джерел…………………………………………….20


ВСТУП

Стрімкий розвиток цифрових технологій всіх сфер професійного та суспільного життя в сучасному світі та непрості часи в Україні, пов’язані з воєнним станом, впровадження дистанційного, змішаного навчання вимагають від педагогічних працівників володіння високим рівнем інформаційно-цифрової компетентності.

Дистанційне, змішане навчання є найбільш доцільними та безпечними формами організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Вони стають більш затребуваними, зростає актуальність проблем, пов’язаних з організацією навчання здобувачів освіти, з вибором інтернет-платформ для організації освітньої діяльності, поєднанням традиційних методів навчання зі специфічними для дистанційної освіти.

Тому нагальною потребою для освітян використання на практиці сучасних інформаційних технологій є уміння ефективно здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності, використовувати наявні та створювати нові електронні (цифрові) освітні ресурси працювати з онлайн сервісами, застосунками, файлами, мережею Інтернет з метою планування освітнього процесу, підвищення мотивації здобувачів освіти до навчання. А також періодичне оцінювання їх ефективності для досягнення навчальних цілей, відповідно до умов навчання, вікових особливостей, рівня підготовки та потреб здобувачів освіти.

Викладач повинен уміти добирати цифрові інструменти оцінювання, критично аналізувати доцільність їх використання, аналізувати та інтерпретувати в електронному (цифровому) середовищі інформацію про активність і ефективність навчальної діяльності здобувачів освіти.

Актуальними для педагога є створення відповідного середовища для своїх здобувачів освіти, знання шляхів і способів безпечного поводження в мережі Інтернет, а також здатність захищати особисту інформацію в цифровому просторі.

Основна частина

1.1. Блог як шлях розвитку професійної компетентності викладача

Одним із найбільш доцільних у використанні в педагогічній практиці є блог: тип веб сайта, основний зміст якого - записи (текст, зображення, посилання, мультимедіа), що додаються регулярно й мають назву «пости», які містять матеріали автора. Функціональні можливості освітнього блога широкі:

  •      дидактична функція блога реалізується через різноманітні наочні матеріали;
  •      науково-методична функція блога: під час публікації у ньому конспектів занять, використання мультимедійних засобів (презентацій, відеофільмів, ігор);
  •      загальнокультурна функція реалізується під час пошуку та підготовки інформації: накопичуються нові знання, збагачується досвід;
  •      інформаційно-комунікаційна функція блога: під час спілкування та поширення інформації;
  •      здійснення контролю навчання здобувачів освіти й оцінювання його результатів;
  •      психологічна функція - блогер отримує можливість презентувати себе, соціалізуватися;
  •      соціальна функція - блог є надійним засобом для формування віртуального педагогічного співтовариства, що стимулює взаємодію під час обміну цікавою інформацією і коментування матеріалів.

Блог – це візитна картка викладача, яка дозволяє розповісти про себе та свою освіту, професійні досягнення та педагогічний досвід, поділитися новинами та оголошеннями. Він ефективний освітній інструмент педагога, який дозволяє йти в ногу з часом, активно застосовувати в своїй роботі нові технології, використовувати можливості дистанційного навчання. Також зручний майданчик для розміщення і зберігання власних матеріалів: робочих програм, планів-конспектів уроків, корисних статей та посилань, списків навчальної і методичної літератури, інтерактивних вправ та відео, якими інші відвідувачі можуть скористатися.

Сьогодні блог для викладача – це можливість представити свої досягнення, колег обмін досвідом з колегами, обговорення важливих питань, підвищення статусу в професійному співтоваристві, підтримання іміджу сучасного педагога. про різні методики, педагогічні технології та, врешті-решт, заявити про себе як про висококласного фахівця. Спілкування в блозі, як і взагалі комунікація в Інтернеті, відбувається за відсутності географічних кордонів.

 


1.2. Роль блога викладача зарубіжної літератури

 у формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти

Ведення професійного блога викладачем - один із шляхів розвитку професійної компетентності в інформаційному суспільстві. Блог є частиною освітнього простору закладу, використання мультимедіа збільшують дидактичні можливості блога, надають йому привабливості. Цінність професійного блога в освітньому процесі полягає в сукупності таких складових, як простота публікації будь-якої інформації в редакції автора; можливість рівноправної діяльності та активної комунікації з іншими учасниками без обмежень в часі і просторі, використання мобільних пристроїв. Освітній блог відкриває нові можливості для роботи в навчальному закладі та за його межами.

Блог – ефективний освітній інструмент педагога, який дозволяє  йти в ногу з часом, активно застосовувати в своїй роботі нові  технології, використовувати можливості дистанційного навчання. Він є актуальним ресурсом для комунікації із здобувачами освіти та їхніми батьками.

Матеріали блога здобувачі освіти можуть застосовувати при вивченні нової теми, для підготовки до уроків, підсумкових занять, домашніх завдань, здійснення самостійного контролю знань (домашні контрольні роботи), підготовки до НМТ, підвищення ерудиції з предмету. Блог є джерелом важливої інформації для батьків з педагогіки і предмету.

Блог – чудовий спосіб організувати індивідуальну роботу із здобувачами освіти, проводити паралельно роботу і з обдарованими дітьми, і з тими, хто з певних причин відстає від програми. Можна створити  статичні сторінки і розмістити відповідні завдання для різних категорій здобувачів освіти.

У здобувачів освіти під час користування блогом формуються вміння: використовувати цифрові технології, як середовища геймифікації в процесі навчання; аналізувати отримані дані з кількох джерел одночасно; вчитися критично мислити, виокремлювати проблеми і знаходити способи їх вирішення, аргументувати, відстоювати свою точку зору; працювати з інформацією поданою у різних видах; удосконалювати писемне мовлення; розширювати кругозір, збагачуватися інтелектуально; розвивати комунікативні вміння і навички; самостійно здобувати знання; навички і потреби навчатися протягом життя; підтримувати розвиток співтовариства в процесі роботи над проєктами; розвивати соціокультурну компетентність.

Самостійність керування навчальним процесом та сучасні технологічні можливості є позитивною мотивацією у використанні блогу здобувачами освіти.

До створення власного освітнього блога мене спонукали реалії нашого часу. Є декілька умов для його ведення: необхідність у блозі із зарубіжної літератури, інтерес, бажання і самоосвіта педагога, доступ до інтернета усіх учасників освітнього процесу.

Таким чином, розвиток цифрової компетентності передбачає зміну підходів до організації та змісту навчання. Мій блог https://litprosto.blogspot.com на якому розміщую власні освітні ресурси та реалізую зворотній зв'язок.

 

        C:\Users\NI\Desktop\images.jpg

Мал.1. Інтерфейс блога            Мал. 2. QR

1.3. Алгоритм створення власного блога

викладача зарубіжної літератури

Для створення блогу існує безліч платформ, та саме найбільше проста, функціональна та популярна серед педагогів платформа, яка належить Google. Саме на ній створила в 2023 році свій блог «Зарубіжна література».

Якщо у вас є обліковий запис Google, то ви можете створити і налаштувати блог під свої потреби за лічені хвилини. Хостинг і субдомен (назва_блога blogger.com) сервіс надає безкоштовно. З іншого боку, налаштування зовнішнього вигляду і функціональності блогів обмежені. До ваших послуг лише невелика кількість тем. Спочатку вам необхідно зареєструватись в системі ГУГЛ. Якщо у вас є акаунт то переходимо до наступного кроку  і простий редактор, хоча знання HTML і CSS дозволять зробити дизайн більш-менш унікальним. Йдемо на сайт Blogger.com.

Мал.3.Сайт Blogger.com

Мал.4. Сервіси Google

Обираємо акаунт, потім тему блога.

Мал.5. Акаунт

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мал.6. Створення блога

Мал.7. Теми блога

Обовязково вказуємо назву домена (унікальна адреса (ім’я) блога.

Мал.8. Назва блога

Обираємо вже готовий шаблон, або редагуємо своїми елементами.

Мал.9. Дизайн блога

Вказуємо вгорі назву блога згідно його тематики. необхідно прописати про що він. Саме за назвою його зможуть знаходити в пошукових системах. Після створення блогу в Google, щоб переглянути його натисніть по стрілці біля кнопки «Опублікувати», а потім «Переглянути блог».

Оформлення сторінок. Перша сторінка, яку ви бачите перед собою, це так звана «Головна сторінка блога». У лівій бічній панелі є інструменти для її оформлення: «Сторінки», «Макет» «Тема», «Налаштування», «Список читання», «Переглянути блог».

Мал.10 . Інструменти для оформлення блога

Завдяки цим інструментам можна задавати сторінці необхідний дизайн. Дані блоки можна міняти місцями, видаляти та редагувати.

Важливим етапом є створення нових сторінок. Для того, щоб створити нову (другорядну) сторінку, в лівій бічній панелі клікнути по «Сторінки», після чого слід обрати тему та перейти в «Макет», де зберегти її. На моєму блозі є сторінки: «Документація», «Зарубіжна література 10 клас», «Зарубіжна література 11 клас», «Методика».

Для реалізації поставленої мети із підвищення ефективності та результативності загальноосвітньої підготовки здобувачів освіти через застосування власного блога викладачу необхідно створити електронні освітні ресурси. Потім наповнити ними власний блог для використання електронного контенту щодо формування ключових компетентностей здобувачів освіти.

До електронних освітніх ресурсів для здобувачів освіти можна віднести такі дидактичні й методичні навчальні матеріали, що відповідають чинній навчальній програмі та календарно – тематичним планам: електронні підручники із зарубіжної літератури, словник літературних термінів, електронні зошити для контролю знань, сучасний український правопис,  навчальні презентації, відео елементи, мультимедіа, віртуальні музеї, посилання на українську електронну бібліотеку, що відображають, візуалізують етапи уроків.

Мал.11 Сторінки блога

Сторінка «Документація» https://litprosto.blogspot.com/p/blog-page.html

містить: Закон України про освіту, державні стандарти предмету. навчальну програму із зарубіжної літератури, методичні рекомендації щодо викладання предмету. Критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти та ін.

Мал.12 Сторінка блога «Документація»

Блог містить дві сторінки для здобувачів освіти: «Зарубіжна література 10 клас», https://litprosto.blogspot.com/p/10_21.html

Мал.13. Сторінка блога «Зарубіжна література 10 клас»

Кожна сторінка містить по 70 тем уроків, які наповнені різноманітними матеріалами для самостійного опрацювання здобувачами освіти: статті з електронних підручників, експрес – уроки відеохостингу YouTube, аудіо тексти, кінофільми, презентації, домашні завдання та ін.

Сторінка «Зарубіжна література 11 клас», https://litprosto.blogspot.com/p/11.htm

Мал.14. Сторінка блога «Зарубіжна література 11 клас»

Сторінка «Методика» містить методичні матеріали, необхідні для роботи викладача.

Мал.15. Сторінка блога «Методика»

У правій частині блога розміщені колонки: календарне планування із зарубіжної літератури для 10 та 11 класів, посилання та рекомендації на інструменти, необхідні викладачу для підготовки до різних типів та етапів уроків, а саме: створення кросенсів, хмарки слів. QR кодів, мемів, буктрейлерів, інтелект-карт, про STEM освіту та розвиток творчості здобувачів освіти.

    Мал.16. Права сторінка блога «Для викладача»

У лівій частині блога розміщені колонки для здобувачів освіти.

   Мал.17. Ліва сторінка блога «Для здобувача освіти»

У цій колонці для опрацювання здобувачами освіти розташовані навчальні матеріали:

  •      електронний підручник із зарубіжної літератури для 10 класу

https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-10-klas-2018/03-zarubizhna-literatura-10-klas/10kl_Zarub_literatura_STANDART.pdf

Мал.18. «Електронний підручник із зарубіжної літератури для 10 класу»

  •      електронний підручник із зарубіжної літератури для 11класу

https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-11-klas-2019/03-zarubizhna-literatura-11-klas/zarlit-11stand-.pdf

 

Мал.19. «Електронний підручник із зарубіжної літератури для 11 класу»

  •      зошит контролю навчальних знань здобувачів освіти для 10 класу (містить тести, завдання відкритого характеру згідно ключових компетентностей щодо вимог програми предмету)

https://docs.google.com/document/d/194LHiTVxO-a1zf1B0Vzgnki-oTv9oFjG/edit#heading=h.gjdgxs

Мал.20. «Зошит контролю навчальних знань. 10 клас»

  •      зошит контролю навчальних знань здобувачів освіти для 11 класу (містить тести, завдання відкритого характеру згідно ключових компетентностей щодо вимог програми предмету) https://docs.google.com/document/d/194LHiTVxO-a1zf1B0Vzgnki-

C:\Users\NI\Desktop\Презентация67.jpg

Мал.21. «Зошит контролю навчальних знань. 11 клас»

Мал.22. «Словник літературних термінів»

  •      матеріали про Нобелівську премію та національні премії зарубіжних країн, інтерпретацію тексту, ШІ про літературу та ін.

Отже, впровадження ІКТ має бути спрямоване на глибше розуміння навчального матеріалу; формування у здобувачів освіти таких навичок як інформаційні (пошук даних з безпечних наукових джерел та можливість їх критичного осмислення), самоосвіти (вміння навчатись самостійно). Крім цього сприяє формуванню лідерських якостей особистості: активність, самостійність, самовдосконалення, творчість.


ВИСНОВОК

У цифрову епоху на перший рівень виходять особливі когнітивні вміння, що дозволяють успішно взаємодіяти з інформацією в режимі реального часу. Існує багато факторів, що підтверджують важливу роль у ХХІ столітті, а саме: необхідність навчатися без відриву від роботи; отримання освіти людьми з обмеженими можливостями та тими, що перебувають за кордоном; підтримка навчання під час ситуацій, викликаними різними зовнішніми чинниками.

Людина, яка володітиме вміннями знаходити інформацію, а також аналізувати, структурувати та класифікувати її, матиме соціальну, культурну та економічну перевагу перед іншими. Саме ця спроможність має формуватисяу процесі навчання, коли воно відбувається в Інтернеті.

Застосування ІКТ забезпечує постійний зріст педагогічної майстерності викладачів. Завдяки інтернет - технологіям перед викладачами відкриваються безмежні можливості. Педагог повинен навчитися активно користуватись цим. Адже професія педагога вимагає постійного самовдосконалення, розвитку, перезавантаження, задовольняти виклики часу. І лише тоді будуть вирішені основні завдання професійної освіти, особистісне зростання здобувачів освіти, що виражається в появі нових навичок і вмінь та компетентністне зростання самого педагога.

Створення блога – процес творчий, забезпечує особистісну реалізацію вивільнення внутрішньої енергії. Та найголовніше є те, що моя праця в блозі стала потрібною моїм здобувачам освіти та колегам: необхідною, корисною у роботі.

Створення блога – це цікавий, захоплюючий процес, що розрахований на перспективу, який допоміг мені в удосконаленні професійної діяльності, розкрити в собі нові грані професійної майстерності.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Гуревич Р. С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід – Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2013. – 499 с.

2. Вікіпедія – Вільна енциклопедія: Блог [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%BB%D0%BE%D0%B3.

3. Дистанційні платформи для навчання, саморозвитку та отримання допомоги й перевіреної інформації.

URL:https://mon.gov.ua/ua/news/distancijniplatformi-dlya-navchannya-samorozvitku-ta-otrimannya-dopomogi-j-perevirenoyiinformaciyi

4. Івашев Є. В., Сахно О. В., Грядуща В. В., Денисова А. В., Лукіянчук А. М., Удовик С. І. Розвиток цифрової компетентності педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти засобами інформаційнокомунікаційних технологій : навч. посіб. Біла Церква : БІНПО, 2021. 258 с.

URL:https://lib.iitta.gov.ua/728440/1/%D0%9F%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0

4. Овчарук О. , Іванюк І. В., О. Гриценчук, І. Іванюк, О. Кравчина, І. Малицька, Н. Сороко. Європейський досвід розвитку цифрової компетентності вчителя в контексті сучасних освітніх реформ. Інформаційні технології і засоби навчання: електрон. наук. фахове вид. 2018. Вип. 3, с.316–336.

URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/94/showToc

1

 

docx
Додав(-ла)
Гергун Наталія
Додано
23 вересня
Переглядів
20
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку