Школа любові, злагоди і допомоги (1-4 класи)
(освітній проект виховання учнів молодших класів навчально-реабілітаційних центрів для дітей з особливими освітніми потребами)
-
Актуальність проекту.
Виховний процес, який відбувається в 1-4 класах Сахновщинського реабілітаційного центру має, на нашу думку, три основні завдання:
-
включення дитини до життя Центру й інтеграція його до соціального та культурного простору;
-
розвиток здібностей та здатностей дитини, становлення необхідних для життєтворчості рис характеру;
-
оволодіння системою базових особистісних компетенцій: фізичної, як уміння дотримуватись здорового способу життя, попереджувати виникнення певних захворювань (грипу, розладів травлення); уміння та навички надання першої допомоги у випадку незначних ушкоджень (синці, подряпини); уміння та навички під час проведення спортивних змагань, конкурсів, свят тощо; когнітивної, як здатності до уважного сприйняття вербальної та невербальної інформації, здатності абстрактного мислення, довільного запам’ятовування, що формує у дитини нове ставлення до різних життєвих подій, структурує її життєвий досвід, для цього потрібно максимально сприяти активності дитини, зростанню її пізнавального інтересу, мислення, щодо її життєвих потреб та інтересів; емоційно-вольової компетенції, яка полягає у двох здатностях: а) регулювати прояви власних емоцій, відповідно до правил поводження у школі; б) організовувати свою життєдіяльність (чергування по спальні, їдальні, школі, відповідальність за навчальну діяльність).
Формування емоційно-вольової компетенції має спиратися на поради психолога. Основним елементом життєтворчої компетенції, який потрібно сформувати у дитини молодшого шкільного віку, є ціннісне ставлення до власної життєдіяльності – розуміння важливості своїх вчинків, їх впливу на власне життя, що передбачає здатність планувати свій вільний час, підтримувати стосунки з іншими дітьми. В процесі освоєння дитиною норм моралі формується духовна компетенція.
Крім наведених базових (особистісно-центрованих) необхідно формувати й суспільно-центровані компетенції: соціально-вольову, комунікативну, інформаційну, трудову, екологічну.
Оскільки життєва компетентність є цілісною системою, то і її розвиток є системою, яка базується на всьому освітньому процесі, на всіх його формах і методах, а виховний простір початкової школи є базовим фундаментальним чинником її становлення.
Мета проекту: на основі педагогіки життєтворчості формувати модель включення дітей з особливими освітніми потребами в освітнє середовище Центру, визначити перспективні шляхи розвитку їх життєвої компетенції. Мета проекту конкретизується через систему завдань, які полягають у:
-
створенні розвивального, комфортного середовища й системи психолого-педагогічної підтримки, що сприяють розв’язанню життєвих ситуацій та формуванню дитини, як суб’єкта життєтворчості;
-
розвитку активних форм і методів підвищення інноваційної культури педагогічних працівників
-
перебудові навчально-реабілітаційної діяльності на діагностичній основі, як інструменті для оцінки рівня досягнень із різних параметрів життєвих компетенцій;
-
актуалізації змісту навчально-реабілітаційного процесу, створенні умов для розвитку життєвих компетенцій вихованців;
-
створенні індивідуальної комплексної програми реабілітації.
Гіпотеза проекту : Досягнення високого рівня комплексної реабілітації вихованців молодшого шкільного віку, як основи їх життєвої компетенції, є можливим за умови створення корекційно-розвивального освітнього середовища, яке поєднує в собі медичні, психологічні, педагогічні та соціальні аспекти, що сприяє саморегуляції поведінки, розвитку та саморозвитку дитини молодшого шкільного віку, як суб’єкта життєтворчості.
Учасники проекту: члени методичного об’єднання вихователі початкових класів КЗ «Сахновщинський НРЦ» та вихованці 1-4 класів Центру.
Етапи реалізації проекту:
-
Підготовчий період. Вивчення вітчизняного та зарубіжного досвіду з проблеми.
(вересень-жовтень 2018)
-
Методичне та теоретичне обґрунтування засад, форм і методів розв’язання проблеми.
(листопад-грудень 2018)
-
Проведення засідань методичного об’єднання та відкритих виховних заходів.
(2018/2019н.р.)
-
Організація індивідуальної самоосвітньої роботи з проблеми, над якою працює методичне об’єднання.
(2018/2019н.р.)
-
Реалізація досвіду через роботу з батьками: батьківські збори, конференції, семінари.
(2018/2019н.р.)
-
Проведення науково-практичної конференції на тему: «Виховний простір початкової школи Центру один із чинників становлення основ життєвих компетенцій дитини, в світлі вимог освітньої Концепції Нової української школи.»
(січень 2019р.)
Механізм реалізації проекту:
-
Психолого-педагогічна підтримка в розв’язанні вихованцями своїх потреб, допомога їм у самопізнанні, самооцінці, самовизначенні та самоактуалізації.
-
Організація продуктивного індивідуального спілкування з вихованцями 1-4 класів Центру.
-
Організація різноманітних видів виховної діяльності, як умови самореалізації молодших вихованців Центру.
-
Створення сприятливого енерго-інформаційного простору для розвитку потенційних можливостей як вихованців, так і вихователів.
-
Спільний творчий пошук педагогами і вихованцями Центру джерел та шляхів становлення життєвих компетенцій.
-
Навчання свідомому володінню методами, формами, технологіями формування життєвих компетенцій.
-
Формування у членів методичного об’єднання вихователів молодших класів здатності до спільного пошуку, рефлексії, творчого саморозвитку.
Очікувані результати проекту:
-
Комплексна реалізація всіх напрямків реабілітації створить сприятливі умови для відновлення фізичного, психологічного та соціального здоров’я вихованців, допоможе, задіяти компенсаторні можливості дитини з особливими освітніми потребами, слугуватиме розвитку її сутнісних сил, як основи для формування життєвокомпетентної особи.
-
Система діагностичних, корекційних, розвивальних та профілактичних методів і заходів забезпечить оптимальне функціонування інтелектуальної та саморегулятивної підструктур особистості, що обумовить психологічну реабілітацію вихованців.
-
Взаємодія учасників освітньої та медичної реабілітації на належному рівні, має забезпечити здійснення індивідуальних реабілітаційних траєкторій, відповідно до ступеня порушення розвитку.
-
Освітній процес, зорієнтований відповідно до рекомендацій та вимог викладених в Концепції Нової української школи, створить умови для розвитку та саморозвитку вихованців, формування їх орієнтації у життєвих ситуаціях, свідомого визначення свого місця в суспільстві.
Критерієм визначення ефективності комплексної реабілітації вихованців Центру слугуватиме достатня компетентність щодо побудови власного життя.
Показниками відстеження ефективності виховного процесу комплексної реабілітації вихованців передбачаються наступні чинники:
-
Наявність певних адаптаційних навичок, розвиненість комунікативної та емоційно-вольової сфери в життєвому просторі учнів.
-
Здатність до оптимістичного сприйняття життя та орієнтації на успіх.
-
Спроможність використовувати компенсаторні можливості організму й активізувати наявні фізіологічні резерви для розв’язання проблем власного саморозвитку, життєздійснення.
-
Набуття необхідного соціального досвіду, навичок групових взаємин, оволодіння засобами спілкування, розвиненість механізмів регуляції рольової поведінки.
-
Усвідомлення пріоритетів життєвих цінностей.
-
Культивування відповідності змісту і стилю життя загальнолюдським цінностям і нормам, українським національним традиціям.